Michal Batelka, CSG

HR se záběrem od hodinek k tankům

Rozhovor s Michalem Batelkou, personálním ředitelem holdingu CSG

Michal Batelka nedávno oslavil první rok působení na pozici ředitele HR holdingu Czechoslovak Group (CSG), do kterého patří známé české značky, jako je výrobce nákladních automobil Tatra, firma ELTON hodinářská vyrábějící hodinky PRIM nebo producent brzd pro kolejová vozidla DAKO CZ.

V loňském roce patřila CSG k nejaktivnějším investorům v ČR. Jak její personální ředitel sám přiznává, po roce pracuje ve zcela jiné firmě, než do jaké nastupoval. Expanze CSG kladla na HR logicky velké nároky.

Byl to pro mě, ale i pro celý tým hodně rozvojový rok,“ říká Michal Batelka.

Avia, Job Air Technic, Elton hodinářská. Rok 2016 byl pro CSG rokem velkých změn, že?

Na prvním setkání personalistů, 4. ledna 2016, kde jsem se představil, jsme se vešli do menší zasedačky v Přelouči. Na posledním setkání v prosinci nás bylo více než dvacet. Úvodní proslov jsem začínal tím, že si skutečně po necelém roce připadám jako v úplně jiné firmě. Expanze holdingu v roce 2016 byla obrovská.

Jak se rozrostl váš interní tým?

Když jsem začínal, měl jsem jednu kolegyni, která byla personalistka pro centrální společnost a zčásti personalistka pro skupinu. Tým jsem začal budovat od začátku. Povedlo se mi přivést lidi, kteří jsou na svém místě a podařilo se vybudovat respekt k nim jak v HR komunitě, tak u klíčových interních zákazníků, což jsou zejména generální ředitelé jednotlivých společností.

Jak máte rozdělené kompetence s HR pracovníky jednotlivých firem v holdingu?

Každá firma má jinou kulturu, jinou velikost, odlišnou úroveň managementu. Roli hraje i jiná lokalita, ekonomická situace, výroba. Od hodinek k tankům. Nejsme nadnárodní korporace, která by měla všechny HR procesy od A do Z stejné ve všech společnostech a není to ani naším cílem do budoucna. Řídíme a prosazujeme do skupiny procesy v takové šíři a hloubce tak, aby to dávalo smysl, právě ve vztahu k velké variabilitě. Zároveň fungujeme jako poradce a konzultant jednotlivých firem, umožňujeme jim těžit výhody plynoucí ze spolupráce a z velikosti CSG. To funguje třeba při společném nákupu služeb, kde společně docílíme mnohem lepších podmínek, než by docílila každá společnost samostatně.

O jaké profese je největší zájem a na jaké se obtížně hledají vhodní lidé?

Obecně jsou, jako všude, výzvou technické, ale také třeba manažerské pozice. Náš úkol spočívá především v tom, abychom hledali schopný management a obchodníky, protože to jsou pro nás dvě klíčové složky, které posouvají holding dál. Chceme mít nejschopnější obchodníky, nejschopnější personalisty a nejschopnější manažery. To je náš strategický úkol daný od generálního ředitele.

Z druhé strany. Jak uchazeči CSG vnímají?

Lidé o nás čtou v novinách a hlásí se nám někdy sami. Oslovuje je tradiční česká firma, záchrana tradičních značek. Stále častěji se mi stává, že nás lidé spontánně znají. Když jsem na začátku minulého roku řekl nějakému manažerovi Czechoslovak Group do telefonu, nevěděl, o co jde. Teď se mi to stává velmi zřídka. Lidé reagují velmi příznivě, mají zájem se o naší firmě více dozvědět třeba na informativním setkání, které ani nemusí být o konkrétní pozici. Byli bychom rádi, kdyby se na nás lidé obraceli, i kdyby si nemysleli, že pro ně aktuálně ve skupině nějaká vhodná pozice je. Aby, až se objeví, nešli zcela do neznáma a abychom o sobě věděli.

V CSG máte za sebou první rok. Jaký byl v porovnání s vašimi předchozími působišti?

Rozhodně to pro mě byl rozvojový rok. Musel jsem se zorientovat v prostředí, které je hodně nestrukturované. Bylo náročné si v tom najít místo, navázat vztahy, které potřebujete pro úspěch. Je potřeba na jedné straně pracovat strategicky, dlouhodobě, ale k tomu, abych měl šanci pracovat strategicky a dlouhodobě, jsem musel dosáhnout několika quick winů. To nestrukturované prostředí klade nároky na sebeřízení, nutnost se orientovat. Minulé firmy bych přirovnal k městům, v nichž máte obchody s pevně danou otevírací dobou, tramvaje jezdí podle jízdního řádu, málo překvapení. Rychle rostoucí skupina CSG je jako město, které se teprve začíná stavět. Prostředí je náročnější.

Je vaším cílem udělat z CSG to nalinkované město?

To je složitá otázka. Každé prostředí má své přednosti a nemoci. Jsem rád, že jsem prošel Plzeňským Prazdrojem, který je firmou západní kultury, kde jsem vnímal velké zaměření na people management, firma se 4 miliardami zisku při patnácti miliardových tržbách. Pak jsem byl ve Foxconnu. Marže v elektrotechnickém průmyslu jsou velmi nízké, kolem jednoho procenta a věci tam musíte dělat rychle, efektivně a rozumně tak, aby firma mohla být úspěšná. Každé z těch prostředí má své plusy a mínusy. Skutečnost, že jsem prošel různými prostředími, mi pomáhá se na vše podívat z nadhledu a zvolit pro svůj tým i pro skupinu vhodný přístup.

Co se vám v roce 2016 nejvíce povedlo?

Nastavit centrální HR tým a přivést do něj schopné lidi. Obsadili jsme hodně manažerských pozic i pozic obchodníků bez toho, aniž bychom utratili jedinou korunu za personální agentury. Nejsme typické HR, jsme spíš velmi dravý a agresivní obchod, který prodává značku CSG lidem a přivádí je k nám. Mix schopností, našich vyspělých postupů přímého oslovování, dobrého jména CSG a flexibility nás dělá v náboru velmi úspěšnými. Uvedu příklad. Během jednoho dne jsem se potkal se čtyřmi manažery ve čtyřech městech, najel jsem skoro 500 kilometrů a dva z těchto manažerů jsou u nás na top pozicích a zdá se, že budou úspěšní.

Bude pro vás rok 2017 klidnější?

Je pravda, že od zatím poslední akvizice nějaký čas uplynul. Předtím to bylo skoro každý měsíc. Letos bych chtěl dobudovat centrální tým, abychom byli schopni řešit širší portfolio HR aktivit a služeb. Ještě nám v týmu chybí člověk na vzdělávání. Cílem je dobudovat manažerské týmy společností a začít s nimi pracovat z pohledu vzdělávání a rozvoje.