Rozhovor s Pavlou Teplou, HR ředitelkou společnosti StringData
Říká se, že svět je binární. Buď jste jednička, nebo nula. Nebo také, že by život byl jednodušší, kdybychom k němu měli zdrojový kód. Lidé, kteří ovládají zdrojové kódy však na nás mnohdy působí, jako by byli z jiného světa. Například v potravinách se diví, že kilo masa neváží 1024 gramů. A když venku začne hustě sněžit, poznají to podle toho, že se jim na počítači zpomalí wi-fi připojení...
To všechno jsou příklady klasických vtipů o IT specialistech. Jsou však ajťáci opravdu takoví? Pavla Teplá je přesvědčena, že zdaleka nejde o takové podivíny, jak by se mohlo zdát. V rozhovoru pro HR News se podělila o své zkušenosti s řízením personalistiky v IT firmě.
Pro mě je to prostě neuvěřitelný zážitek pracovat v IT prostředí. Kolegové, jak říkáte, „ajťáci“, boří každým dnem takové to stigma „podivínů“. Jsou to úžasní lidé, často velmi kreativní a energičtí. Líbí se mi jejich přemýšlení, věci, které se kolem nich dějí, potřebují mít jasný a konkrétní smysl, což je nekompromisní „tlak“ na nás jako vedení.
Největší z nich je asi najít dostatek zkušených IT specialistů - programátorů, od kterých se ostatní mohou učit a kteří jsou zároveň zárukou správného návrhu a realizace požadovaných řešení. Nejde totiž jen o to, mít zkušenosti se současnými technologiemi, ale také o to, aby jednotliví programátoři viděli věci v širších souvislostech potřeb klienta i architektury našich produktů, a přitom to dokázali úspěšně sdílet se svými kolegy a inspirovat je.
Jsme středně velká firma, přičemž se nám stále ještě daří udržet si některé výhody malých firem. Udržujeme si otevřenou a přátelskou atmosféru, ale zároveň je nás už tolik, že potřebujeme mít definovány základní zodpovědnosti a standardy. Je to dáno také tím, že máme náročné klienty převážně z bankovního sektoru, a to nám klade laťku vysoko. Kolegové u nás rozvíjejí konkrétní produkty, mnozí z nich byli u prvního nápadu a prvních úspěchů u klienta. Stále u nás převládá čas, kdy tvoříme a netrávíme čas administrativou.
Jak už jsem zmiňovala výše, hledání nových kolegů je naší každodenní realitou. Poptávka po IT odbornících je nyní na trhu obrovská a z toho plyne, že kandidátů není tolik, jako tomu bývalo v minulosti. Musíme neustále hledat nové cesty, jak oslovit a zaujmout ty správné kandidáty. Pokud takového kandidáta najdeme, vždy hledáme prostor pro zapojení do týmu bez ohledu na aktuálně otevřené pozice. V delším horizontu se to totiž vždy vyplatí.
Je to vlastně jednoduché. Usilujeme o to, abychom vytvořili takové prostředí, v němž se kolegové cítí dobře, mají vše proto, aby mohli svou práci dělat co nejlépe a sami si mohli odnést to, co pro svůj pocit spokojenosti a naplnění potřebují. Kde však ještě vidíme prostor pro zlepšení a pracujeme na tom, je větší podpora sdílení informací navenek, jací jsme a jaké to je u nás pracovat. Tedy aby se tyto zprávy dostaly i k potenciálním kandidátům.
Takto paušálně kolegy určitě nevnímám. Každodenní praxe dokazuje, že komunikace je důležitá napříč všemi rolemi. V projektu je to jako ve fotbale. Hráči na různých pozicích společně domlouvají taktiku, komunikují a nahrávají si tak, aby míč dostali do branky. U nás máme neustále otevřené interní semináře na nejrůznější měkké dovednosti. Převážně jsou dobrovolné a poskytují návody a inspiraci těm, kteří se chtějí odborně i osobnostně rozvíjet.
Každý rok vytváříme a následně realizujeme plány, které vycházejí z potřeb jednotlivých týmů. Zajišťujeme nejen školení technická, která potřebujeme pro rozvoj našich produktů, ale i třeba manažerská pro rozvoj vedoucích pracovníků. Kromě interních či externích školení nabízíme pro rozvoj individuální koučink, „360ku“, ale i diagnostické nástroje, které mohou být pomocníkem pro kolegy v hledání jejich vlastní, autentické cesty k úspěchu.
Interní vzdělávání považujeme za velmi důležité. Zajišťuje nám sdílení zkušeností, předávání znalostí a dovedností mezi kolegy, což nám umožňuje udržovat a rozvíjet naše firemní know-how. Obecně kombinujeme interní a externí školení podle toho, jaké máme potřeby a která z uvedených cest má větší potenciál přinést větší přidanou hodnotu.
Porozumět a získat si důvěru. Nedělat HR kroky, protože se tak dělávají, ale protože opravdu mají smysl a přinesou konkrétní a hmatatelný užitek. Chtít znát ten užitek. Stanovit si cestu, ale nezapomenout se dívat do zpětných zrcátek.
IT svět jsou pro mě StringData a moji kolegové a tento svět mám ráda. Jinak mám černý notebook :-)