Rozhovor s Petrem Janoutem, personálním ředitelem společnosti LeasePlan ČR
Společnost LeasePlan poskytující operativní leasing a správu vozového parku, u jejíhož zrodu stáli dva jednatelé a asistentka, byla založena v roce 1995. Za 20 let se významně rozrostla obchodně i personálně, dnes má 140 zaměstnanců. Petr Janout přišel do firmy z pozice ředitele personálního odboru Komerční banky, kde měl na starosti především řízení vztahů se zástupci zaměstnanců v rámci kolektivního vyjednávání a Odborového svazu. S konkrétními zaměstnanci jednali jeho podřízení v rolích specialistů. Nyní má personální záležitosti kolegů na denním pořádku. Každodenní komunikace ve firmě pro něj má své kouzlo. A tak jsme se mimo jiné věnovali rozdílům personální práce ve velké společnosti a v menší firmě. Rozhovor nabízí střízlivý pohled zkušeného personálního ředitele i na současnou situaci na trhu práce, personální marketing, metody a formy výběru kandidátů a proporcionalitu mezi vynaloženými náklady a přínosy …
Asi nejpřesnější odpověď bude, že navázání na předchozí zkušenosti proběhlo „různě“. V předchozí pozici v KB bylo jedním z mých stěžejních úkolů řízení vztahů se zástupci zaměstnanců, a to jak kolektivní vyjednávání na úrovni odborové organizace banky, tak na úrovni Odborového svazu. Naopak jednání s konkrétním zaměstnancem bylo záležitostí specialistů našeho personálního odboru – podle toho o jakou problematiku se jednalo. V LeasePlanu je to úplně naopak. Odborovou organizaci ani jiného zástupce zaměstnanců nemáme a přímá komunikace s kolegy na nejrůznější personální témata, profesionální i osobní, jsou u mne na denním pořádku.
Známá pyramida, která má v základně operativní věci a ve špičce strategické platí velmi přesně. Ve velké firmě řeší manažer hlavně tu „špičku“ a v menší firmě většinou průřezově celou pyramidu – od strategie přes operativu až k úplnému detailu. Obojí má své kouzlo, ale přece jen mi lépe sedí ta různorodost práce v menší firmě, jakou je LeasePlan. Pokud pro nic jiného, tak proto, že řešení denních „maličkostí“ mi poskytuje rychlou zpětnou vazbu.
K zodpovězení této statistické otázky mohu říci, že personalistice se věnuji prakticky od skončení školy. Začínal jsem jako ekonom a tehdy byla většinou mzdová a personální agenda součástí finančních útvarů. Později se personalistika více sofistikovala a vyčlenila se jako samostatná disciplína. A takto jako čisté personalistice se jí věnuji posledních více než dvacet let.
Nechci unavovat teoriemi o rolích v týmu apod. Nicméně praxe mne naučila, že je na tom mnoho pravdy. A snažím se přirozené tíhnutí člověka k určité činnosti respektovat i při dělbě odpovědností ve svém týmu. Ideální je, když už při výběru nových kolegů se nám podaří správně si nastavit roli, kterou v týmu potřebujeme obsadit a potom, když se nám jí podaří v rámci výběrového procesu správně identifikovat. Nástroj, který k tomu používáme je psychometrický dotazník Predictive Index. Nechci zde dělat reklamu, ale je to nástroj, který velmi dobře ověří nebo rozporuje naše subjektivní dojmy z výběrových pohovorů.
Nyní tedy konkrétně k mému týmu. Tým tvoří celkem pět kolegyň – tři se věnují logistice, interní administrativě, podpoře vedení a také zajišťují chod recepce. A dvě kolegyně jsou na pozici HR Specialist. I když jsem před okamžikem hezky teoretizoval o rozdělení rolí, tak v tomto případě jsem musel navíc přihlédnout ke skutečnosti, že jedna z kolegyň se právě vrátila z rodičovské dovolené. Firma respektuje pro mladé maminky možnost skloubení zaměstnání s péčí o rodinu. Lucie má zkrácený pracovní úvazek a ještě částečně kombinovaný s home-office. Proto její agenda zahrnuje spíše oblasti, které je možné zajistit e-mailem, telefonicky a kde není nutná denní komunikace s našimi, převážně interními, klienty – zejména ta nahodilá, kterou si lze obtížně naplánovat. Lucie má na starosti oblast školení a rozvoje zaměstnanců, interní HR bulletin, sociální sítě a holdingové aktivity, reporty a projekty. Druhá kolegyně, Linda, pracuje na plný úvazek a hlavní náplní práce jsou zejména výběrová řízení nových kolegů, personální dokumentace a správa benefitů.
Firmu založili v roce 1995 dva jednatelé a jedna asistentka. Jeden z jednatelů zastával zároveň pozici generálního ředitele. Druhý jednatel a asistentka postupně firmu opustili, ale pan Hájek – první generální ředitel – zůstal firmě věrný. I když si během těch dvaceti let odskočil na 5 let řídit italskou pobočku LeasePlanu.
Firma rostla jak v oblasti tržní pozice, tak velikostí spravovaného fleetu či obratu. A úměrně s tím rostl i počet zaměstnanců. Až k dnešnímu stavu, kdy máme 140 zaměstnanců. Počet rostl více méně pravidelně s výjimkou krizových let 2009-2011, kdy jsme měli na základě rozhodnutí naší mateřské společnosti prakticky stop stav.
LeasePlan má z poloviny standardní organizaci jako jiné obchodní společnosti působící v segmentu služeb pro korporátní klientelu (B2B). Máme obvyklé všeobecně podpůrné týmy typu – personální, finanční, řízení rizik nebo IT. V oblasti přímého kontaktu s klienty máme samostatné oddělení Akvizice, jehož cílem je oslovení nových potenciálních zákazníků, navázání prvních obchodních kontaktů a uzavření kontraktu. Poté klienta „přebírá“ největší oddělení LeasePlanu a tím je oddělení péče o zákazníky. To je hlavním kontaktním místem, kde se soustřeďuje komunikace s klientem, zpracovávají se reporty pro klienty, kalkulace na nová vozidla a vůbec řeší každodenní požadavky klientů.
Druhou polovinu naší organizace tvoří specifické týmy, jako jsou oddělení dodání a registrace vozidel, oddělení technické údržby, oddělení náhradních vozidel nebo oddělení likvidace pojistných událostí. Asi v žádné firmě nenajdete samostatný tým „Tires and Rims“ – neboli oddělení Pneumatik. Na konci procesního řetězce stojí velké oddělení „Car Remarketing“, které má na starosti prodej vozidel po skončení leasingu. Jeho součástí je i elitní autobazar CarNext.
Jan Werich ve filmu Císařův pekař, sedí jako císař Rudolf II. v obrazárně, kde je dlouhá řada obrazů Mony Lisy a říká: „Kdybychom věděli, která je ta pravá, tak bychom si ji nechali a ty ostatní bychom prodali“. Já si na to často vzpomenu, když manažeři neví, zda ten či onen kandidát je ten pravý a jestli by na trhu nebyl ještě nějaký schopnější, nebo dokonce ten vůbec nejschopnější. Trh práce je sice specifický, ale nabídka a poptávka zde platí jako na trhu služeb nebo zboží. Jednou je přebytek a jednou nedostatek. Menší hráči, jako je i LeasePlan, nemohou v době nedostatku na trhu práce masivně investovat do personálního marketingu a lákat kandidáty na rozsáhlé trainee programy, ve velkém sponzorovat školy nebo si zakládat vlastní školky apod.
Naší filozofií je především si kvalitní zaměstnance udržet a to i v dobách, kdy na ně velcí hráči útočí svými nabídkami. Praktická realizace této filozofie je založená na respektu ke kolegům – a to v každé době. I tehdy, když nám trh posiluje pozici zaměstnavatele nedostatkem pracovních příležitostí. Dalším pilířem je otevřená komunikace, pravidelné ověřování názorů zaměstnanců a interního klimatu celkově a samozřejmě racionálně nadstandardní odměňování a benefity.
Používáme všechny běžné metody výběru. Pohovory, odborné testy, zmínil jsem již výše psychometrii, případové studie apod. Ani v dobách krize jsme nezměnili naši orientaci na absolventy škol. Sponzorujeme sice jen umírněně, ale o to více se školami spolupracujeme. Přímou přednáškovou činností, vedením závěrečných prací, besedami apod. Pravidelně zaměstnáváme studenty-brigádníky, kteří často po skončení studia do LeasePlanu nastoupí jako stálí zaměstnanci. Ověření si potenciálního zaměstnance formou několikaměsíční (někdy i několika roční) brigády je nad všechna assessment centra. Máme také Referral Policy, nebo-li odměňujeme kolegy, kteří nám doporučí kandidáta – ten ale musí uspět ve standardním výběrovém procesu a úspěšně absolvovat zkušební dobu.
Úroveň sociální percepce je velmi individuální. A musím ze zkušenosti s – nyní zkusím rychle odhadnout příslušný počet – přibližně tisícovkou výběrových pohovorů potvrdit, že jsou manažeři, kteří mají schopnost i bez rozsáhlejší znalosti teorie a bez větší praxe relevantně formovat svoje dojmy o uchazeči. Ale stejně tak musím říci, že jich je výrazná menšina. Řekl bych doslova jen několik procent ve srovnání s velkou většinou těch, kteří se pouze domnívají, že tuto schopnost mají. Ta druhá velká skupina se často a snadno zaplétá do klasických nástrah známých jako implicitní teorie osobnosti – hodnotitel si tvoří svoji laickou „teorii“ o osobnosti, vlastnostech, vlivech… Působí na ně rovněž poměrně známé determinanty – určitě obecně známý je tzv. haló efekt.
Stručně shrnuto. Nadání je dáno jen malému počtu lidí. Znalost teorie a praxe s desítkami a raději stovkami absolvovaných výběrových řízení může toto nadání dobře suplovat. Samozřejmě, že kombinace nadání, znalosti a zkušenost jsou ideální mix.