Rozhovor se Zdravkou Demeter Bubalo, viceprezidentkou pro lidské zdroje Skupiny MOL
Se Zdravkou Demeter Bubalo jsme se zaměřili na téma získávání mladých šikovných odborníků, kteří se teprve vydávají na svou profesní dráhu. Skupina MOL zvolila méně tradiční způsob, jak oslovit mladé, a to formou soutěže s názvem Freshhh a absolventského programu Growww, do kterých se mohou přihlásit studenti na celém světě. Freshhh je určena studentům a půjde o napínavou online hru, ve které mohou tři nejlepší týmy získat celkem 25 000 eur, a především se setkat s vrcholovým vedením Skupiny MOL a přiblížit se tak ke kariéře v mezinárodní ropné a plynárenské firmě. Growww je jednoletý intenzivní program, ve kterém talentovaní absolventi dostanou šanci nastartovat svou kariéru v MOL. Co přináší podle viceprezidentky Bubalo takový výběr kandidátů uchazečům a jak probíhá jejich výběr v rámci vedení společnosti?
Viceprezidentkou pro lidské zdroje ve Skupině MOL jsem od roku 2012, ale ve firmě jsem působila už dříve – předtím jsem více než dva roky byla ředitelkou pro lidské zdroje ve společnosti INA. Za dobu mého dosavadního řízení lidských zdrojů se mi podařilo zlepšit strategický dopad prostřednictvím účinného začlenění základních obchodních potřeb do personálních akčních plánů, které lze snadno zavést a vyhodnocovat. V oblasti náboru a výběru zaměstnanců jsme zavedli moderní metody, jako je například nábor prostřednictvím videa, a jsme také velmi aktivní na sociálních sítích, především na LinkedIn, což nám umožňuje být atraktivním zaměstnavatelem pro případné kandidáty.
Mám dvacetiletou mezioborovou praxi v oblasti financí, FMCG a v ropném a plynárenském sektoru, kdy jsem pracovala v nadnárodním prostředí pro velké organizace. To, co jsem se naučila v oblasti FMCG a nyní využívám i v našem tradičnějším odvětví, je především rychlost, aktivní přístup a důraz na zákazníka.
Účelem náborových programů Skupiny MOL je reagovat na nedostatek talentů na globálním trhu tak, aby se zajistily strategické cíle skupiny a vybudovala se udržitelná líheň talentů do budoucna. Naše programy a soutěže proto začínají již na středních školách a pokračují v podobě partnerství s vysokými školami a také studentských soutěží, jako je například projekt Freshhh. Posledním stupněm je náš program Growww pro čerstvé absolventy, v rámci kterého zaměstnáváme ty nejtalentovanější kandidáty.
Naše programy zaznamenaly v mezinárodním měřítku velký úspěch, uznání a ocenění. Dokládají to i čísla, do projektu Freshhh se od jeho spuštění přihlásilo již více než 20 000 studentů ze 76 zemí. V rámci programu Growww jsme zaměstnali přes 1 700 absolventů. Minulý rok se na 189 nabízených pozic přihlásilo více než 10 000 zájemců. To vše ukazuje, že naše úsilí vychází vstříc potřebám generace mileniálů, kterým dokážeme nabídnout atraktivní práci v jednom z nejkomplexnějších odvětví na světě.
Ano, studenti z celého světa se mohou přihlásit do programu Freshhh do 29. března. Letos jsme vytvořili napínavou online hru s novými prvky, kde soutěžící budují naftovou korporaci od nuly a rozhodují o projektech výzkumu a vývoje – cílem je řídit rafinérii pro různé výrobky a vytvořit to nejlepší produktové portfolio, které generuje zisk. Pět nejlepších týmů soutěže Freshhh se bude moci zúčastnit finálového kola konaného živě, kde se setkáme nejen s nimi, ale také se zástupci vedení ze Skupiny MOL. Jak jsem již uvedla, studenty tato hra baví. Každý rok se nám hlásí nová generace mladých, což jen potvrzuje, že naše úsilí vychází vstříc potřebám generace mileniálů, kterým dokážeme nabídnout atraktivní práci v jednom z nejkomplexnějších odvětví na světě.
Absolventský program Growww je druhým projektem, který nabízí přes 170 volných míst prostřednictvím našeho profilu na LinkedIn. Všem čerstvým absolventům doporučuji kontrolovat volná místa a případně se přihlásit do 15. dubna. Je to jedinečná příležitost zahájit kariéru v nadnárodní ropné a plynárenské firmě, díky které mohou mladí talentovaní lidé získat nezbytnou praxi pod odborným vedením a prosadit se v multikulturním pracovním prostředí. Během intenzivního ročního programu se studenti seznámí s různými aspekty našeho oboru – zúčastní se Business Education Programme (BEP) a zároveň navazují a budují své profesní vztahy. Každý mladý profesionál má k dispozici mentora z řad zkušených kolegů.
Absolventi technických, ekonomických, IT, přírodovědných a společenských oborů z celého světa se mohou v rámci programu Growww hlásit do poloviny dubna prostřednictvím profilu Skupiny MOL na LinkedIn na volná místa v Maďarsku, Rakousku, na Slovensku, v Německu, Srbsku, Slovinsku, Pákistánu, Chorvatsku, Rumunsku, Bosně a Hercegovině, Itálii, Polsku a v České republice.
Nejvíc je láká skutečnost, že i jako mladí studenti mohou přinést své vlastní nápady, spolupracovat na složitých provozních procesech a hledat nová řešení problémů ropného a plynárenského průmyslu. Je to jedno z nejdůležitějších odvětví v daném sektoru a zároveň základní aspekt naší každodenní práce, takže je atraktivní a zajímavé pro každého. Mladí profesionálové získají šanci něco opravdu změnit – ve Skupině MOL i v oboru jako takovém.
Samozřejmě, oba programy jsou mezinárodní a určené studentům a absolventům z celého světa. Čeští studenti se mohou ucházet o volná místa v naší pražské pobočce. Pokud mluví anglicky, mohou pracovat v zahraničí nebo se přidat k našemu mezinárodnímu týmu v centrále v Budapešti.
Náborové postupy ve Skupině MOL jsou podobné na úrovni celé skupiny. V případě programu Growww se proces skládá z vyhodnocení životopisů zaslaných prostřednictvím služby LinkedIn, na nějž navazuje telefonický či video pohovor s vybranými kandidáty, který provádí pracovník personálního oddělení. Na ty, kteří úspěšně projdou pohovorem, čeká psychometrický test, jehož absolvování je předpokladem pro osobní pohovor s potenciálním budoucím přímým nadřízeným a kolegou z personálního oddělení odpovědným za nábor a ten následuje zpětná vazba pro kandidáty.
Na kandidátech do programu Growww zpravidla nejvíce oceňujeme vlastnosti, jako jsou schopnost rychle se učit, otevřenost ke změnám, ochota řešit složité a nejednoznačné problémy, komunikační schopnosti, aktivní zacílení na úspěch. Naopak některé věci jim obvykle chybí a právě na ty se zaměřujeme při podporování jejich růstu: konkrétní znalosti z oblasti ropného a plynárenského průmyslu, opatrnost ohledně bezpečnosti, rizik a dopadu na společenství spojeného s našimi provozy v rámci odpovědné činnosti.
Studenti se zúčastní online simulace, která má dvě kola a trvá přibližně 3 týdny, kdy musejí vybudovat ziskovou ropnou a plynárenskou firmu a vytvořit efektivní strategie pro její úspěch. Úkoly jsou zajímavé a přiměřeně náročné, studenti by proto měli být ochotni obětovat svůj volný čas a mohou tak soutěžit o hlavní cenu. Pět nejlepších týmů pozveme do finálového kola, které proběhne naživo v Praze a kde budou soutěžící řešit případovou studii související se Skupinou MOL a celým odvětvím.
Úkoly jsou zaměřené na ropný a plynárenský průmysl a vyžadují určité technologické znalosti – proto radíme studentům, aby ve svém týmu měli také prakticky orientované členy, tj. někoho se znalostmi z oboru či s technickým vzděláním. Na základě našich zkušeností ale mohu říct, že nedostatek takových znalostí lze vynahradit nadšením. V mnoha případech mohou významného úspěchu dosáhnout i pracovití studenti s čistě obchodním vzděláním.
O české studenty a absolventy je velký zájem. Statistiky přihlášených týmů ukazují, že soutěž byla mezi studenty vždy populární. V roce 2014 se například projektu Freshhh zúčastnilo 100 českých studentů a loni dokonce tým nazvaný „Just ask Siri“ celou soutěž vyhrál.
Všichni motivovaní studenti a absolventi z celého světa mají potenciál zúčastnit se a vyhrát. Skutečné výzvy a možné kariérní příležitosti čekají na ty nejtalentovanější studenty, kteří se tak mohou seznámit s jedním z nejkomplexnějších odvětví na světě. Ti nejlepší se mohou zúčastnit napínavého finálového kola v Praze, setkat se s vrcholovým vedením Skupiny MOL a přiblížit se ke kariéře v mezinárodní ropné a plynárenské firmě. Kromě toho také tři nejlepší týmy vyhrají celkem 25 000 eur.