Zdravka Demeter Bubalo

Mladí profesionálové u nás získají šanci něco opravdu změnit

Rozhovor se Zdravkou Demeter Bubalo, viceprezidentkou pro lidské zdroje Skupiny MOL

Se Zdravkou Demeter Bubalo jsme se zaměřili na téma získávání mladých šikovných odborníků, kteří se teprve vydávají na svou profesní dráhu. Skupina MOL zvolila méně tradiční způsob, jak oslovit mladé, a to formou soutěže s názvem Freshhh a absolventského programu Growww, do kterých se mohou přihlásit studenti na celém světě. Freshhh je určena studentům a půjde o napínavou online hru, ve které mohou tři nejlepší týmy získat celkem 25 000 eur, a především se setkat s vrcholovým vedením Skupiny MOL a přiblížit se tak ke kariéře v mezinárodní ropné a plynárenské firmě. Growww je jednoletý intenzivní program, ve kterém talentovaní absolventi dostanou šanci nastartovat svou kariéru v MOL. Co přináší podle viceprezidentky Bubalo takový výběr kandidátů uchazečům a jak probíhá jejich výběr v rámci vedení společnosti?

V současné době zastáváte funkci viceprezidentky pro lidské zdroje ve Skupině MOL, vaše kariéra ve společnosti započala v červenci roku 2012. Jakým způsobem se od vašeho nástupu do funkce postupně vyvíjel váš pohled na výběr zaměstnanců a hledání nejvhodnějších kandidátů mezi nimi?

Viceprezidentkou pro lidské zdroje ve Skupině MOL jsem od roku 2012, ale ve firmě jsem působila už dříve – předtím jsem více než dva roky byla ředitelkou pro lidské zdroje ve společnosti INA. Za dobu mého dosavadního řízení lidských zdrojů se mi podařilo zlepšit strategický dopad prostřednictvím účinného začlenění základních obchodních potřeb do personálních akčních plánů, které lze snadno zavést a vyhodnocovat. V oblasti náboru a výběru zaměstnanců jsme zavedli moderní metody, jako je například nábor prostřednictvím videa, a jsme také velmi aktivní na sociálních sítích, především na LinkedIn, což nám umožňuje být atraktivním zaměstnavatelem pro případné kandidáty.

Co vám například v tomto ohledu přinesly zkušenosti nabyté v rámci předchozí profesní kariéry ve společnosti Coca-Cola?

Mám dvacetiletou mezioborovou praxi v oblasti financí, FMCG a v ropném a plynárenském sektoru, kdy jsem pracovala v nadnárodním prostředí pro velké organizace. To, co jsem se naučila v oblasti FMCG a nyní využívám i v našem tradičnějším odvětví, je především rychlost, aktivní přístup a důraz na zákazníka.

Jedním ze zaměření, kterému se jako vedoucí personalistka nyní věnujete, je nábor talentů, a to s využitím přístupu „outside-in“. Jakým způsobem tento postup využíváte a jak se vám v praxi osvědčil?

Účelem náborových programů Skupiny MOL je reagovat na nedostatek talentů na globálním trhu tak, aby se zajistily strategické cíle skupiny a vybudovala se udržitelná líheň talentů do budoucna. Naše programy a soutěže proto začínají již na středních školách a pokračují v podobě partnerství s vysokými školami a také studentských soutěží, jako je například projekt Freshhh. Posledním stupněm je náš program Growww pro čerstvé absolventy, v rámci kterého zaměstnáváme ty nejtalentovanější kandidáty.

Stále více se ukazuje, že nábor mladých talentů a šikovných absolventů jen stěží může probíhat tradičními metodami. Mladí slyší na jiné druhy podnětů, na druhou stranu praxe ve velkých prosperujících společnostech je láká. Jak velký je zájem mezi mladými lidmi začít svou kariéru ve Skupině MOL?

Naše programy zaznamenaly v mezinárodním měřítku velký úspěch, uznání a ocenění. Dokládají to i čísla, do projektu Freshhh se od jeho spuštění přihlásilo již více než 20 000 studentů ze 76 zemí. V rámci programu Growww jsme zaměstnali přes 1 700 absolventů. Minulý rok se na 189 nabízených pozic přihlásilo více než 10 000 zájemců. To vše ukazuje, že naše úsilí vychází vstříc potřebám generace mileniálů, kterým dokážeme nabídnout atraktivní práci v jednom z nejkomplexnějších odvětví na světě.

Skupina MOL v těchto dnech spustila přihlašování do nového ročníku studentské soutěže Freshhh a absolventského programu Growww, o obou akcích se zájemci mohou dočíst více na webových stránkách, nicméně co byste sama ráda o obou programech řekla?

Ano, studenti z celého světa se mohou přihlásit do programu Freshhh do 29. března. Letos jsme vytvořili napínavou online hru s novými prvky, kde soutěžící budují naftovou korporaci od nuly a rozhodují o projektech výzkumu a vývoje – cílem je řídit rafinérii pro různé výrobky a vytvořit to nejlepší produktové portfolio, které generuje zisk. Pět nejlepších týmů soutěže Freshhh se bude moci zúčastnit finálového kola konaného živě, kde se setkáme nejen s nimi, ale také se zástupci vedení ze Skupiny MOL. Jak jsem již uvedla, studenty tato hra baví. Každý rok se nám hlásí nová generace mladých, což jen potvrzuje, že naše úsilí vychází vstříc potřebám generace mileniálů, kterým dokážeme nabídnout atraktivní práci v jednom z nejkomplexnějších odvětví na světě.

Jakým způsobem se liší program Freshhh od programu Growww?

Absolventský program Growww je druhým projektem, který nabízí přes 170 volných míst prostřednictvím našeho profilu na LinkedIn. Všem čerstvým absolventům doporučuji kontrolovat volná místa a případně se přihlásit do 15. dubna. Je to jedinečná příležitost zahájit kariéru v nadnárodní ropné a plynárenské firmě, díky které mohou mladí talentovaní lidé získat nezbytnou praxi pod odborným vedením a prosadit se v multikulturním pracovním prostředí. Během intenzivního ročního programu se studenti seznámí s různými aspekty našeho oboru – zúčastní se Business Education Programme (BEP) a zároveň navazují a budují své profesní vztahy. Každý mladý profesionál má k dispozici mentora z řad zkušených kolegů.

Zatímco Freshhh představuje mezinárodní online soutěž pro studenty vysokých škol, v rámci které řeší v tříčlenných týmech reálné úkoly z prostředí ropného a plynárenského průmyslu, Growww je absolventský program. Komu především je určen?

Absolventi technických, ekonomických, IT, přírodovědných a společenských oborů z celého světa se mohou v rámci programu Growww hlásit do poloviny dubna prostřednictvím profilu Skupiny MOL na LinkedIn na volná místa v Maďarsku, Rakousku, na Slovensku, v Německu, Srbsku, Slovinsku, Pákistánu, Chorvatsku, Rumunsku, Bosně a Hercegovině, Itálii, Polsku a v České republice.

V čem může být podle vás pro mladého studenta nebo začínajícího absolventa nejrůznějších vysokých škol obor ropného a plynárenského průmyslu atraktivní? Na co slyší šikovní studenti nejvíce?

Nejvíc je láká skutečnost, že i jako mladí studenti mohou přinést své vlastní nápady, spolupracovat na složitých provozních procesech a hledat nová řešení problémů ropného a plynárenského průmyslu. Je to jedno z nejdůležitějších odvětví v daném sektoru a zároveň základní aspekt naší každodenní práce, takže je atraktivní a zajímavé pro každého. Mladí profesionálové získají šanci něco opravdu změnit – ve Skupině MOL i v oboru jako takovém.

Oba programy, jak Freshhh, tak Growww, jsou mezinárodní, nabízí se více než 170 pozic ve 13 zemích, a to zejména ve střední a jižní Evropě, nechybí ale ani země Evropy východní nebo Německo, zastoupen je také Pákistán. Může se absolvent české vysoké školy zajímat o absolvování programu v kterékoliv zemi, která je součástí zastoupení Skupiny MOL, pokud ho láká uplatnit jazyk?

Samozřejmě, oba programy jsou mezinárodní a určené studentům a absolventům z celého světa. Čeští studenti se mohou ucházet o volná místa v naší pražské pobočce. Pokud mluví anglicky, mohou pracovat v zahraničí nebo se přidat k našemu mezinárodnímu týmu v centrále v Budapešti.

Jaký způsob výběru čejá kandidáty pro program Growww? Čím by v rámci výběru neměli být zaskočeni?

Náborové postupy ve Skupině MOL jsou podobné na úrovni celé skupiny. V případě programu Growww se proces skládá z vyhodnocení životopisů zaslaných prostřednictvím služby LinkedIn, na nějž navazuje telefonický či video pohovor s vybranými kandidáty, který provádí pracovník personálního oddělení. Na ty, kteří úspěšně projdou pohovorem, čeká psychometrický test, jehož absolvování je předpokladem pro osobní pohovor s potenciálním budoucím přímým nadřízeným a kolegou z personálního oddělení odpovědným za nábor a ten následuje zpětná vazba pro kandidáty.

Absolventi náborových programů pro talenty Growww i Freshhh budou mít následně také možnost začít pracovat ve Skupině MOL, program Growww přitom není zacílen jen na absolventy, ale týká se také mladých zaměstnanců, kteří již nějaké zkušenosti získali. Jak si představujete ideálního kandidáta, který může vyhrát možnost programu se účastnit?

Na kandidátech do programu Growww zpravidla nejvíce oceňujeme vlastnosti, jako jsou schopnost rychle se učit, otevřenost ke změnám, ochota řešit složité a nejednoznačné problémy, komunikační schopnosti, aktivní zacílení na úspěch. Naopak některé věci jim obvykle chybí a právě na ty se zaměřujeme při podporování jejich růstu: konkrétní znalosti z oblasti ropného a plynárenského průmyslu, opatrnost ohledně bezpečnosti, rizik a dopadu na společenství spojeného s našimi provozy v rámci odpovědné činnosti.

Naopak do programu Freshhh se mohou zaregistrovat tříčlenné týmy studentů, které zajímá oblast ropného a plynárenského průmyslu. Jde o online soutěž, ve které budou řešit společně reálné úkoly z tohoto odvětví, pět nejlepších bude mít možnost vyhrát odměnu v celkové výši 25 000 euro a možnost uplatnit se ve společnosti MOL. Studenti budou v rámci soutěže muset vybudovat ropnou společnost a následně sestavit portfolio produktů k dosažení maximálního zisku. Jak si práci na řešení takového úkolu například konkrétně představit, o jak časově náročný úkol půjde?

Studenti se zúčastní online simulace, která má dvě kola a trvá přibližně 3 týdny, kdy musejí vybudovat ziskovou ropnou a plynárenskou firmu a vytvořit efektivní strategie pro její úspěch. Úkoly jsou zajímavé a přiměřeně náročné, studenti by proto měli být ochotni obětovat svůj volný čas a mohou tak soutěžit o hlavní cenu. Pět nejlepších týmů pozveme do finálového kola, které proběhne naživo v Praze a kde budou soutěžící řešit případovou studii související se Skupinou MOL a celým odvětvím.

Vzhledem k tomu, že již máte zkušenosti s tím, jak studenti k řešení úkolů přistupovali v minulých ročnících, do jaké míry by obstála skutečně jejich řešení v praxi?

Úkoly jsou zaměřené na ropný a plynárenský průmysl a vyžadují určité technologické znalosti – proto radíme studentům, aby ve svém týmu měli také prakticky orientované členy, tj. někoho se znalostmi z oboru či s technickým vzděláním. Na základě našich zkušeností ale mohu říct, že nedostatek takových znalostí lze vynahradit nadšením. V mnoha případech mohou významného úspěchu dosáhnout i pracovití studenti s čistě obchodním vzděláním.

V minulosti byl jedním z úspěšných v rámci programu Freshhh mimo jiné český absolvent Tomáš Pavlík, jaký bývá zájem o účast v programech ze strany českých studentů a absolventů?

O české studenty a absolventy je velký zájem. Statistiky přihlášených týmů ukazují, že soutěž byla mezi studenty vždy populární. V roce 2014 se například projektu Freshhh zúčastnilo 100 českých studentů a loni dokonce tým nazvaný „Just ask Siri“ celou soutěž vyhrál.

A co byste jim třeba vzkázala, aby získali odvahu a motivaci se přihlásit?

Všichni motivovaní studenti a absolventi z celého světa mají potenciál zúčastnit se a vyhrát. Skutečné výzvy a možné kariérní příležitosti čekají na ty nejtalentovanější studenty, kteří se tak mohou seznámit s jedním z nejkomplexnějších odvětví na světě. Ti nejlepší se mohou zúčastnit napínavého finálového kola v Praze, setkat se s vrcholovým vedením Skupiny MOL a přiblížit se ke kariéře v mezinárodní ropné a plynárenské firmě. Kromě toho také tři nejlepší týmy vyhrají celkem 25 000 eur.