Rozhovor s Denisou Kalouskovou, HR business partnerkou ve společnosti Sprinx Systems
Společnost Sprinx Systems je na trhu od roku 1996. Zabývá se zejména tvorbou a implementací obchodního systému SprinxCRM. Kromě toho zpracuje dle požadavků chytrý web nebo portál a nabídne také kompletní IT outsourcing a Software Hosting nebo software na míru. Společnost se řadí mezi přední dodavatele těch nejnáročnějších řešení High Performance Computingu. Její produkty a řešení využívá řada zákazníků v ČR i v zahraničí.
Krátký rozhovor na téma stávajících personálních aktivit ve společnosti poskytla jeho HR business partnerka Denisa Kalousková, která se ve firmě stará o strategický rozvoj a zefektivnění HR procesů, budování obchodních partnerství a podporu firmy během řízení změn.
Velká část našeho rozpočtu jde do oblasti technologického vzdělávání, ale to je samozřejmě kvůli tomu, že jsme IT společnost a chceme, aby naši specialisté měli co nejvíce odborných znalostí a certifikací z požadovaných oblastí. Vzhledem k našemu oboru působení, je ale u nás mnoho kolegů, kteří do rolí team leaderů nebo manažerů vyrostli z technologických pozic.
Minulý rok se nám podařilo rozjet interní program vzdělávání v oblasti manažerských dovedností a různých soft skills, nazvaný TeamLab. K velkému překvapení všech, sklízel tento program pozitivní ohlasy a proto jsme tento rok otevřeli program pro další skupinu. A to mě osobně velice těší, protože občas je těžké, aby se programátoři odhodlali vzdělávat i na poli soft skills a podobných „pokoutných“ psychologických věd. :-)
Z mého pohledu u nás nejvíce funguje metoda „On the job“, kdy se nováčkům věnují zkušenější kolegové. Mohou si sdělovat zavedené, osvědčené postupy a zkušenosti, pracují zpočátku na menších projektových úkolech a díky častější průběžné revizi a zpětné vazbě se poměrně rychle učí a jsou si v práci jistější. V kombinaci se samostudiem potřebné teoretické části se nám to osvědčuje jako ideální varianta.
Druhou, velice oblíbenou a již dobře zavedenou metodou je u nás pravidelné odpolední neformální setkávání kolegů. Ve 2 až 3 hodinových blocích se vzájemně seznamují s novinkami v jednotlivých divizích, produktech nebo ve svých technologických doménách. Někdy je to formou přednášky či školení, jindy zase formou workshopu nebo diskuze. Výběr formy je závislý na daném tématu a samotném přednášejícím.
S mentorinkem je v podstatě přímo spojená metoda „On the job“, o které mluvím v předchozí otázce. Juniornější kolega je svěřen do péče team leaderovi, který ho provází všemi potřebnými procesy a postupy v rámci projektu. A co se týče koučinku, ten využíváme pouze u senior manažerských pozic. V těchto případech spolupracujeme s externími kouči mimo firmu.
Musím se přiznat, že při výběru dodavatele vzdělávacích a rozvojových aktivit dám v první řadě na reference od kolegů ze stejného oboru a na osobní zkušenosti či doporučení. Případně se obracíme na externí konzultanty, se kterými se setkáváme například na různých konferencích a které vnímáme jako špičky v dané oblasti. Dá se tedy říci, že podstatně převládá osobní doporučení nad náhodným vyhledáváním na internetu.
V současné době se určitě zaměříme, kromě již rozběhnutých aktivit, na posílení našich kompetencí v oblasti digitálního marketingu nebo User Experience. Rádi bychom, aby potřebné informace měli nejen zaměstnanci marketingu a lidi, kteří s ním běžně pracují, ale i ti, kteří komunikují s klienty na e-commerce projektech, ať už jsou to vývojáři nebo projektoví manažeři. Důvodem je hlavně neustálá potřeba aktuálních informací z rychle se rozvíjejícího oboru.
Lidi. Jejich různorodost. Nemám šanci se v práci nudit. Každý den je jiný. V současné době se stírají hranice mezi jednotlivými odděleními ve firmě, takže když pracujete pro lidi (HR nechci používat, nemám ráda toto označení), tak děláte zároveň obchod, marketing, bizdev (pozn. red. business development), podílíte se na strategii... Je to zábava.
Rozhovor připravily