Rozhovor s Alešem Jircem, vedoucím Vzdělávacího centra společnosti Hewlett-Packard
Aleš Jirec vystudoval mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. Od devadesátých let zastával různé manažerské posty v oboru HR, zabýval se náborem, odměňováním a rozvojem zaměstnanců. V letech 1999-2006 působil jako Senior Consultant pro oblast řízení lidských zdrojů ve společnosti Hay Group, kde se věnoval především odměňování ve finančním sektoru. Od listopadu 2006 vede Vzdělávací centrum společnost Hewlett-Packard.
Své koníčky označuje za klasické klukovské záliby: autíčka (velká i malá), zbraně (palné i bodné), umění (obrazy rád sbírá i maluje), hudba (klasická i metalová) a sport (aktivní i pasivní).
K IT jsem se dostal čirou náhodou. Kdysi jsem působil v oblasti Executive Search a dával dohromady týmy lidí, velmi často pro společnosti IT. V té době jsem mimo jiné spolupracoval se společností DIGITAL. Ta mě nadchla svou vysokou úrovní kultury a podmínkami, které vytvářela pro své zaměstnance. V této době jsem se seznámil s tehdejším HR Managerem, jenž byl jakoby z jiné planety, byl jiný než většina ostatních personalistů, se kterými jsem měl do té doby co do činění. O hlavu je převyšoval svojí profesionalitou, zkušenostmi, nonšalancí, smyslem pro business a detail a v neposlední míře empatií.
V té době pro mě společnost DIGITAL představovala asi to nejlepší, co bylo na trhu. Z další poradenské praxe jsem se již pouze ujišťoval, že těmito kvalitativními atributy se vyznačují téměř všechny IT společnosti. Takže, když jsem před čtyřmi lety dostal nabídku od HP, tak jsem moc neváhal a do dneška toho nelituji. Kultura společnosti se nese v duchu té, co jsem pocítil ve společnosti DIGITAL. Ostatně celá řada lidí, kterou jsem tehdy poznal, zde stále ještě pracuje. Ne nadarmo se HP umisťuje pravidelně ve vítězných pozicích v prestižní soutěži Zaměstnavatel roku, tento rok dokonce na stupni nejvyšším.
IT je jako kouzelná skříňka, která se otevírá každou chvíli, aby nám nabídla nějakou novinku. Stále na nás chrlí nějaká nová překvapení. Nové technologie, nové modely, nové materiály, nové parametry, nový design. IT je navíc protkáno všemi společnostmi, všemi businessy, celým světem jako nervové tkáně, jeho důležitost je kritická, a dopady obrovské, de facto mohou být globálního charakteru. ITC je obor, který je nesmírně inovativní, impresivní, atraktivní a perspektivní. Pokud si vyhledáte 16 nejžádanějších jobů dle Fortune 500, tak tam najdete 5 z oblasti IT a vůbec nejatraktivnějším jobem je například System Engineer.
Společnost Hewlett-Packard má v oblasti školení a vzdělávacích služeb mnoholeté zkušenosti. Disponuje 90 světovými vzdělávacími centry, elektronickými systémy pro řízení vzdělávání, více než 500 tradičními a několika sty elektronickými školeními pro samostudium i studium ve virtuální třídě. Ve spolupráci s třetími stranami je nabídka školení i vzdělávacích služeb ještě mnohem širší.
Vzdělávací centrum HP je na trhu v ČR od roku 1992 a patří mezi největší poskytovatele technických školení. Ročně se v ČR vyškolí přes 2000 lidí. Loni to bylo přesně 2160, v zahraničí pro informaci 20000. Portfolio kurzů v ČR čítá 220 v zahraničí pak 650.
Vzdělávací centrum Hewlett-Packard Česká republika má školicí středisko v Praze (9 nových, plně vybavených, klimatizovaných učeben) a školí i v Brně a Bratislavě u partnerů, případně přímo u zákazníků. Kromě prezenčních školení vedených zkušenými instruktory nabízíme rovněž vzdělávací programy šité na míru podnikovým a vzdělávacím potřebám.
Naše vzdělávací aktivity jdou za rámec IT vzdělávání. V rámci širokého portfolia zákazníků, s cílem maximálně uspokojit jejich potřeby co do hloubky a šíře vzdělávání, nabízíme možnost dodání i nestandardních kurzů, zaměřených na oblast měkkých dovedností a to jak ve vztahu k problematice IT, tak i všeobecně zaměřené. V rámci České republiky i v regionu EMEA jsme jedním z největších dodavatelů kurzů zaměřených na ITIL/ITSM. V roce 2008 jsme získali v rámci regionu EMEA titul Vzdělávací centrum HP s nejvyšší kvalitou služeb, dle hodnocení MTM („Metrics That Matter").
Pro školení využíváme jak interní, tak externí lektory. Interními lektory jsou zaměstnanci HP s bohatou praxí na projektech. Tímto nabízíme svým zákazníkům vysokou přidanou hodnotu danou vynikající znalostí zákaznického prostředí, hlubokou zkušeností z praxe a dokonalými teoretickými vědomostmi. Stejně jako interní, tak i externí lektoři mají rozsáhlé zkušenosti s poradenstvím a řízením projektů a také odborné znalosti, nutné k řešení individuálních potřeb zákazníků.
V roce 2008 byla společnost Hewlett-Packard vyhlášena celosvětově jako 13. nejúspěšnější firma v oblasti IT vzdělávání, kde kritérii byly kromě kvality a výše tržeb i inovace.
Právě díky adaptaci nových technologií, které má HP k dispozici, mohou naši zákazníci využívat mimo jiné i nejmodernější vyučovací metody, jako jsou virtuální místnosti, webová školení a jedinečné simulace. V roce 2009 začalo Vzdělávací centrum HP nabízet svým zákazníkům některé své kurzy také prostřednictvím inovativního nástroje „RAIL" Remotely Assisted Instructional Learning, jenž umožňuje skloubit tradiční školení v učebně s výhodami on-line školení. Účastníkům tento typ školení přináší výhody v úspoře času stráveného cestováním. Společnosti zase díky tomuto nástroji ušetří nemalé cestovní a ubytovací náklady. Ke školením poskytujeme rovněž i odpovídající certifikace.
Naše Vzdělávací centrum HP je jakousi malou firmou ve velké firmě. To znamená, že musíme zajistit celkovou agendu od marketingu, přes PR, produktový marketing, obchod, zákaznický servis, dodávku kurzů, správu „školítka", technické zajištění kurzů až po finance - tolik důležité, zvláště pro velké společnosti. Na každou osobu pracující v našem útvaru jsou kladeny značné požadavky. Musí fungovat jednak jako specialisté, pracující ve zcela tradiční a.s. nebo s.r.o. se svými obvyklými cíli a úkoly. Kromě toho každý z nás musí brát velmi pečlivý ohled na zájmy HP a ctít veškeré procesy, systémy a zejména hodnoty, které jsou samozřejmé u globálních společností, typu HP. Rád bych zdůraznil, že společnost Hewlett-Packard se vyznačuje nekompromisní podnikatelskou etikou a vysokou obchodní kulturou, což není v současné době zcela běžné u jiných společností.
Projektů je několik, ty hlavní (5P) by se daly spočítat na prstech jedné ruky (jako na mé fotografii). Zaprvé. PRODUCT: Úspěšné uvést na trh kurzy RAIL a virtuální třídu jako takovou a rozšířit portfolio technických kurzů. Také mnohem intenzivněji bychom chtěli nabízet kurzy v oblasti soft skills, víceméně zaměřené na oblast IT - které mají pracovní název IT SoS. Tímto bychom byli schopni nabízet služby Vzdělávacího centra komplexněji, dále rozšířit naši nabídku, ještě více vyjít vstříc potřebám našich zákazníků. Zadruhé. PRICE: Upravit naši cenovou, politiku. Zatřetí. PROMOTION: Uskutečnit několik marketingových akcí na podporu prodeje našich kurzů, včetně soutěží a to mimo jiné i ve spolupráci s Vaší společností (viz soutez.educity.cz). Začtvrté. PEOPLE: Posílit náš tým o nového člověka a provést úpravu procesů formou zajistit rozvojové aktivity Zapáté. PROCESSES. Dopracovat accountability matrix, s jasnými zodpovědnostmi v rámci hlavních procesů.
Jsme měřeni přes čísla, přes spokojenost u zákazníků - což jsou také čísla - pokud budeme zjednodušovat pohled, tak chceme splnit plánované ukazatele, které vyžadují nárůst více než 10 %.
Subjektivně bych si představoval být ve všech kurzech, které nabízíme ne sice nejlevnější, ale nejkvalitnější alternativou a první volbou.
Problémy jsme si zvykli nazývat výzvami, challenges. Aktuálním problémem dneška je krize. Ano, procházíme krizí, která je vnímána zejména jako krize ekonomická. Nicméně tato krize je také i krizí etickou a morální. Jsem přesvědčen, že právě morální krize způsobila tu ekonomickou.
Východiskem z krize tedy nejsou a nebudou pouze ekonomická řešení. Skutečná a úspěšná léčba bude mnohem složitější. Lidi je třeba nejen vzdělávat, ale i vychovávat k slušnému chování, střídmosti, etice, čestnosti, spravedlnosti, morálnosti, poctivosti, skromnosti... Toto je složitější a dlouhodobější problém a... o to větší výzva. Toliko filosofické zamyšlení. Teď jak to vnímám z pohledu Vzdělávacího centra HP.
Chytří lidé a „osvícený" management společností k tomu přistupují prozíravě. Je jim jasné, že až krize pomine, tak právě vzdělaný lidský potenciál bude reprezentovat tu správnou hodnotu, která jim umožní rychlý start. Společnosti prostřednictvím svých odborníků, vysoce vzdělaných lidí, budou všem těm ostatním ukazovat svá záda. Vzdělaní lidé budou ti, kteří budou úspěšní a „přežijí".
Jednoduchou analýzou jsme zjistili, že společnosti, které u nás nejvíce školí, jsou právě ty společnosti, které se s krizí popasovaly zatím velmi dobře a zároveň také, nebo právě proto bodují v nejrůznějších anketách - ať už jsou to ekonomické přehledy, či přehledy popularity. Toto svědčí o jejich nebojácnosti (neboť „škrty ve vzdělávání přece dělá skoro každý" a každý „levný" krizový manažer toto řešení snadno vymyslí) na jedné straně a prozíravosti na straně druhé (to co bylo zmíněno výše o „investici" do vzdělávání v očekávání její brzké a vysoké návratnosti). Existují konkrétní případy jak prvních společností, tak těch druhých a já se jen těším, až budu tyto společnosti pozorovat v době oživení a konjunktury, která - jak doufám - brzy nastane. Hovořím o společnostech, za nimi je však třeba hledat zase jen lidi. U těch, jak píši chytrých společností, vidím ve vrcholových funkcích osvícené, kreativní, nebojácné, lidi, kteří se dívají hodně dopředu.
Hodně společností začíná investovat do řízení znalostí s cílem tyto znalosti efektivně využívat pro potřeby společnosti a krátkodobé a dlouhodobé cíle. Určitě je to vzdělávání, které přináší ROI - vzdělávání, jehož výstupem je rychlost, bezpečnost, efektivita, ekonomičnost... Jsou to například školení na ITSM/ITIL, které představují více než polovinu všech dodávaných kurzů. Je po nich poptávka právě kvůli zmíněné návratnosti investice a to platí jak pro firmy, tak i pro samotné účastníky. Na jednom z ITILových kurzů jsme se seznámili s nezaměstnaným, jenž „investoval" do své budoucnosti i v době, kdy neměl trvalý finanční příjem.
Záleží na typu společností - někde snížit rozpočet na vzdělávání se rovná „podnikatelské sebevraždě", někde naopak pokračování ve výdajích na vzdělávání se rovná „ekonomické sebevraždě".
Na základě své strategie, která se logicky promítá do strategie HR, je nutné provést jakousi SWOT analýzu, nastavit priority a těch se držet. Pokud si uděláte tuto analýzu, pak můžete rovněž uskutečnit znalostní inventuru a „skills gap analysis" a cíleně školit tam, kde je potřeba, kde je to v souladu se strategií dalšího rozvoje firmy. Pokud to víte předem a vyčleníte rozpočet, můžete mnohdy nakoupit tzv. tréninkové balíčky, které vám flexibilně umožňují čerpat a dostat se na ceny o kterých se ostatním, při nákupu jednotlivých kurzů, může jen zdát. U velkých společností platí to samé, ale viděl bych zde zajímavý prostor pro již zmíněnou virtuální třídu. Je vhodná a levná zejména u školení, když potřebujete velmi rychle a velmi často seznamovat velké množství lidí s rychle měnícími se skutečnostmi (ať už jsou to školení produktová, obchodní, či marketingová). V těchto třídách lze efektivně a levně dělat i porady. Výsledky a úspory jsou značné. Několik článků, které jsem o tom napsal najdete na našich webových stránkách.
Zcela ano za EDU, téměř ano za HP.
Vzdělávání je nekonečný proces. Vzdělávání nás skutečně doprovází celým životem. Pracoval jsem ve společnosti Hay Group a ta nabízí zajímavý „kompas" rychlý test, jenž se nazývá „Learning Style Inventory". Podle toho, jakým způsobem se učíte, vám tento jednoduchý test napoví, jaký jste, kam by měla směřovat vaše kariéra a v jakém „jobu" budete úspěšní. Já dávám přednost zážitkové formě (Komenský by měl ze mě radost), a tak dle tohoto jednoduchého testu bych měl dělat to, co dělám právě teď - manažerskou práci v oblasti obchodu.
A co se týká vlastností, které považuji za důležité? Vzhledem k tomu, že jsem celý život pracoval v HR poradenství vám odpovím řečí kompetencí: Team cooperation / leadership, communication, impact and influence, information seeking, orientation for business, achievement orientation, loyalty, empathy, integrity, ethics.
Znalost produktu je bezesporu důležitá, nicméně není kritická. Proto se také technik méně často stává manažerem. Manažeři jsou více generalisté a rozumí věcem sice méně do hloubky, ale více do šířky. Na každou oblast pak musí najít toho správného technika, odborníka.
Naučit se proaktivně prodávat a mít spontánně radost z prodeje. Nejde často o peníze, ale o ten opojný pocit z úspěchu. Kdy se mi to stalo? Známý mi kdysi řekl, že má společnost,ve které je jedna administrativní síla. Ta je však bohužel dlouhodobě nemocná a potřebuje pokrýt náklady. Řekl tehdy: „Vymysli něco." Byla to výzva. Bylo potřeba vymyslet všechno od produktu až po způsob prodeje, začít od nuly. A nabízet, telefonovat, scházet se, hledat kreativní cesty k získání zákazníků a prodávat, prodávat a prodávat. Tady jsem si vyzkoušel, co znamená „postavit se na vlastní nohy", když existence firmy, zaměstnanost spolupracovníků, moje odměna plně závisí na mě. Do dvou let měla společnost několikamiliónové obraty a solidní jméno na trhu s vynikajícími referencemi od renomovaných společností. Ano, byla to nepříjemná situace, chcete-li krize, ale také challenge. V podobné situaci se nachází některé společnosti dnes a jak jsem zmínil výše, je to příležitost. Chyťme příležitost za pačesy a pojďme ostatním ukázat, co je v nás, a v dobrém slova smyslu „nandat" to konkurenci.
Pracovně: „Nandat" to konkurenci V osobním životě: začít znovu hrát golf
U čeho si zaručeně odpočinete? Pasivně: Když ležím a po mém boku se tulí pes Amadeus a na prsou mi přede kocour Salieri. Aktivně: práce na zahradě, pohyb v přírodě
Čemu nedokážete odolat? Nakupování a domlouvání slev.
Co vás nebaví? Prohry a bezmocnost. Nesnáším aroganci, násilí, hrubost, krutost
S kým byste se rád setkal? Rád bych se setkal s lidmi, kteří mi byli nejbližší a už tady bohužel nejsou. Mám na mysli hlavně rodiče. Rád bych jim ukázal, co se mi podařilo, kam jsem se vypracoval a to zejména díky jejich výchově, starostlivosti a lásce. Rád bych jim dopřál to, co jsme si nemohli dopřát v mém mládí. Nemožné? (možná, zatím, kdo ví?). Tak a reálně, v tomto životě? Rád bych zase někdy viděl pana Jacka Stacka - asi nejcharismatičtějšího člověka, kterého jsem kdy osobně poznal.
Co plánujete v nejbližší budoucnosti? Soukromě: Dostavěl jsem rodinný dům, dokončil zahradu. Rád bych si ho začal užívat. Také bych se rád začal trochu více starat o své zdraví. V businessu: úspěšně čelit výzvám
Rozhovor připravila Mgr. Kateřina Kosnarová