Společnost Danone si prošla v nedávné době velkou transformací díky akvizici společnosti Nutricia. Podobné události bývají náročné především pro HR oddělení, které musí v maximální míře komunikovat se zaměstnanci, podporovat je a vysvětlovat veškeré důsledky. Nejen o tom jsme hovořili s HR ředitelkou společnosti Andreou Boreckou. Otevřeli jsme také témata jako podpora manažerů během pandemie a změny ve vzdělávání zaměstnanců.
Oblast lidských zdrojů jsem si vybrala již během studií na Vysoké škole ekonomické, líbila se mi možnost ovlivňovat podnikání a atmosféru společností prostřednictvím lidí. Svojí profesní kariéru jsem začala ve společnosti T-Mobile, kde jsem měla na starosti vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Po 5 letech jsem se rozhodla vyzkoušet pozici HR Business partnera ve společnosti Raiffeisenbank, která mi dávala možnost intenzivněji pracovat s manažery a zaměstnanci a vyzkoušet si celou šíři HR dovedností.
V Danone jsem pokračovala v roli HR Business Partnera a měla jsem i možnost pracovat s týmy v několika zemích jako Rumunsko, Maďarsko, Polsko a severské země, což byla skvělá kulturní zkušenost. Pracuji zde 14 let a nyní mám na starosti řízení lidských zdrojů v Česku a na Slovensku, k tomu podporuji několik menších oddělení v rámci našeho clusteru CEE. V Danone oceňuji, že všichni zaměstnanci, včetně mě, mají velký prostor realizovat se, ráda hledám nové způsoby práce a zapojuji lidi do projektů v rámci dané země nebo regionu.
Každá transformace sebou nese změny a nejistotu. Naším hlavním cílem bylo v maximální možné míře se zaměstnanci komunikovat, vysvětlovat a podporovat je. Transformace přinesla změny, někteří zaměstnanci pracují v nových týmech, mají nové nadřízené, museli se seznámit s novým portfoliem, systémy a procesy, což je vždy náročné. Zároveň pro celou řadu zaměstnanců to byla velká příležitost pro jejich rozvoj, změnu pozice a nové výzvy.
Někteří zaměstnanci v rámci transformace museli odejít, takže naší druhou prioritou bylo, v souladu s principy Danone, nabídnout takové podmínky, aby se nikdo nedostal do složité životní situace a našel si co nejdříve nové uplatnění. Tato transformace ale nebyla primárně o snižování počtu zaměstnanců, takže se jednalo pouze o jednotky.
HR oddělení hrálo klíčovou roli. Museli jsme především pomoci leaderům vytvořit novou strukturu tak, abychom využili naše talenty, neztratili klíčové lidi a zajistili stabilitu. To se nám do velké míry podařilo. Motivace zaměstnanců je naší prioritou v letošním roce, stejně tak jako propojování týmů a podpora při slaďování systémů a procesů. Zavedli jsme například pravidelný krátký průzkum spokojenosti. Každé dva měsíce tak dostáváme od zaměstnanců zpětnou vazbu, kde se nám daří zlepšovat a na čem musíme ještě zapracovat.
Hlavní výzvou jsou odlišné kultury obou společností, jak pracovat s předsudky, snažit se pochopit, akceptovat i jiný pohled na věc a být konstruktivní. Pro nás HR to znamená ještě více naslouchat, hledat příležitosti pro komunikaci s jednotlivými zaměstnanci a podporovat liniové manažery.
Prostředí na trhu práce je velmi kompetitivní, kandidáti si mohou vybírat a mají hodně nabídek. Máme skvělý interní tým náboru a zatím se nám daří kandidáty efektivně oslovovat. Důležitá je více než kdy jindy flexibilita a rychlost. Z mé vlastní zkušenosti je pro kandidáty atraktivní naše mise – přinášet zdraví prostřednictvím potravin co nejvíce lidem, naše vize „One Planet. One Health“ a příběhy našich značek.
Od nových kolegů také slyšíme, že oceňují přátelskou, rodinnou atmosféru, ochotu kolegů pomáhat a flexibilitu, kterou nabízíme. Po transformaci máme možnost oslovit ještě více kandidátů, nabídnout jim možnost poznat jak FMCG, tak Pharma oblast, rozmanitější kariérní možnosti lokálně i mezinárodně.
Celá ta situace je pro nás jednoznačně výzva, která nám ukázala, jak jde posouvat limity a čeho všeho jsou zaměstnanci schopní. Jednoznačně urychlila zakotvení flexibilního systému práce, naši zaměstnanci mají plnou důvěru se rozhodovat, kde budou pracovat. V letošním roce ale vidíme velký zájem zaměstnanců chodit do kanceláře, kontakt s kolegy nám všem jednoznačně chyběl. Myslím si, že naučila manažery systematicky a pravidelně komunikovat s lidmi v týmu a využívat jiné formy pochvaly, ocenění.
V rámci rychlých průzkumů spokojenosti jsme zjistili, že naši manažeři jsou na jednu stranu pilířem pro své podřízené, podporují a rozvíjí je. Filtrují informace směrem ke svým týmům. Veškeré tyto aktivity jsou pro společnost a naše cíle obrovskou devízou. Na druhou stranu to pro ně často znamená, že si část úkolů a starostí nechávají na svých bedrech, to vede k jejich přetížení, únavě a kritičnosti. Jsou pro nás teď klíčovou skupinou, s kterou pracujeme v oblasti well-being, ocenění, motivace a hledání zjednodušení procesů.
Máme globální HR systém, kde spravujeme data o zaměstnancích, řídíme jejich hodnocení, rozvojové rozhovory a práci s talenty. Do systému mají všichni přístup. Linioví manažeři zde najdou důležité informace o svých týmech. Využíváme i globální vzdělávací portál a firemní komunikační platformu workplace. Máme i několik základních systémů, například pro nábor, docházku apod.
Velkou část jsme přesunuli v době pandemie do on-line formy. Nezapomněli jsme na rozvoj zaměstnanců a v době transformace bylo pro nás důležité, aby zaměstnanci měli možnost dobře poznat produkty druhé divize a poznat se navzájem alespoň virtuálně. Velkou výhodou pro nás v této oblasti byl i globální vzdělávací tým, který intenzivně pracoval na vylepšení naší on-line platformy a zajímavém obsahu. Letos na začátku roku jsme uspořádali i celofiremní online konferenci z profesionálního studia, kde se všichni zaměstnanci mohli seznámit s vizemi a plány na letošní rok.
Online technologie jsou velkou příležitostí. Dávají lidem možnost dostat se například ke globálním tréninkům, které před pandemii probíhali pouze prezenčně v zahraničí, a byly tak jen pro vybrané. Máme globální vzdělávací portál, kde je velké množství informací a školení. Podporujeme manažery, jak je využívat efektivně a zábavně. Zapojujeme je do společné diskuse nad obsahem a tréninkovými programy.
Online semináře a školení nám obecně dávají možnost zapojit mnohem více lidí. Na druhou stranu čím dál tím více vidíme, jak lidem chybí osobní kontakt, sdílení, takže se postupně začínáme vracet i k prezenčním školením, které lidem dávají možnost navázat osobní kontakty, zažít věci na vlastní kůži. Budeme se snažit v letošním roce nabídku online a prezenčních školení co nejlépe vyladit.
Určitě v těchto aktivitách pokračujeme, pomoc druhým je nedílnou součástí naší kultury, stejně tak, jako pomáhají naše produkty, pomáháme i my v Danone. Momentálně mě každý den těší obrovská solidarita a pomoc v souvislosti s válkou na Ukrajině. Máme krásné příběhy, jak se naši zaměstnanci postarali o naše kolegy z Danone Ukrajina.
Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor