Každá společnost se s důsledky pandemie vypořádává po svém. Pro HR oddělení, která mají na starosti nejen nábor nových zaměstnanců, ale především péči o ty stávající, to bylo obzvláště náročné období. O tom, jak na změny reagoval Rodinný pivovar BERNARD, jaké transformace nastaly v motivaci a komunikaci s pracovníky, jsme hovořili s HR ředitelkou Jarmilou Kasalovou.
Před téměř 17 lety se mi splnil můj sen a byla jsem přijata do Rodinného pivovaru Bernard. Začínala jsem na pozici skladový specialista, ze které jsem přešla na pozici hlavní účetní. Následně jsem na půl úvazku pracovala jako finanční controller a společně s HR ředitelkou, paní Bernardovou, na půl úvazku na pozici HR manažer. V roce 2013 se paní Bernardová ujala pozice interní kouč a já jsem převzala plnou odpovědnost za personální oddělení. Jsem Blíženec, raději tedy pracuji s lidmi než s čísly…
Situace na trhu práce se za roky, kdy působím v personalistice, často měnila. Jednou je lidí přebytek, následně nedostatek… Snažíme se na tento stav adaptovat podle situace a potřeby. V našem pivovaru je však velmi silná firemní kultura, přátelská a otevřená atmosféra a nízká fluktuace. Velkou výhodou je pro nás dobrá pověst firmy, která nám přivádí uchazeče o práci. Ti často využívají „hlídacího psa“ na našich webových stránkách. Nicméně i u nás platí, že je v poslední době velmi těžké sehnat nové kolegy do provozu, hlavně na směny.
Je to náročnější než před pandemií. Tím, že někteří kolegové pracovali z domu a rušili jsme i společná setkání zaměstnanců, jsme si museli nastavit systém předávání informací. Naše pracovní náplň se rozšířila o další činnosti, které jsme dřív neřešili – např. testování, trasování kontaktů s pozitivně testovanými kolegy a mnoho dalších. Velmi důležitá byla v době nejistoty komunikace směrem k zaměstnancům, např. o tom, jak se vyvíjí situace na trhu i v pivovaru, nebo jaká preventivní opatření máme nastavená.
I z toho důvodu jsme pro zaměstnance připravili občasník Společnou cestou, který alespoň trochu nahradil zrušená společná setkávání. Na občasníku se svými příspěvky mohou podílet všichni zaměstnanci a sklidil u nich poměrně velký ohlas. Už jsme měli dost videokonferencí, mailů a mobilních aplikací. Od počátku jsme uvažovali pouze o tištěném zpravodaji, který si můžeme vzít do ruky, který máme na pracovišti, doma u stolu, v obýváku a třeba i v posteli.
Ano, cítili jsme potřebu vyjádřit podporu manažerům v této divné době. Krátce po začátku pandemie jsme připravili cyklus on-line školení pro manažery na různá témata, např. „Jak si zůstat blízcí i při práci na dálku“, „S čistou hlavou do nového roku“, apod. Pro každé setkání mi manažeři předem poslali otázky, které v tu dobu řešili a chtěli se o nich poradit s ostatními. Následně jsme v průběhu setkání sdíleli vzájemné zkušenosti s danými problémy a diskutovali o nich.
V loňském roce jsme změnili náplň setkání a zaměřili jsme se na témata, která v té době řešila většina z nás, např. „Jak zvládat emoce a pracovat s nimi“. Dali jsme manažerům stručný teoretický základ pro dané téma a koučovacími otázkami jsme se snažili dobrat k cíli.
V době, kdy jsme se nemohli setkávat osobně, pro nás byla tato setkání formou, jak strávit čas společně a zamyslet se nad otázkami, které nás trápí. Setkání byla dobrovolná a zpětná vazba na ně je pozitivní.
Využití online technologií při vzdělávání zaměstnanců bylo dobré v době, kdy bylo „nebezpečné“ setkávat se osobně. Podle mého názoru je vhodné pro jednorázové vzdělávací programy, např. aktuality v daňové nebo účetní oblasti. Na druhou stranu dlouhodobé vzdělávací programy pro určité skupiny účastníků, kteří se již znají a sdílí spolu své zkušenosti, jsou nejlepší „naživo“. Jde jak o nepřenositelnou atmosféru společných setkání, tak o zcela praktické věci, které si v on-line prostředí s kolegou vedle prostě nepošeptáte.
Momentálně jsem nejvíc hrdá na to, že jsme díky různým preventivním opatřením ustáli pandemii a náš sehraný tým zůstal i nadále v plném počtu. Do krize jsme naštěstí vstoupili v dobré ekonomické kondici, nemuseli jsme nikoho propustit, a to nás těší. Bylo by to těžké pro fungování týmu, ale bylo by to hodně těžké i lidsky. Máme mezi sebou v pivovaru opravdu pěkné vztahy.
V současné době se chystáme na otevření návštěvnického centra našeho pivovaru. Největším úkolem je tedy zajistit personál centra, najít kolegy a kolegyně, kteří zapadnou do naší firemní kultury a budou jejím nositelem směrem k jeho návštěvníkům.
Není to jednoduchý úkol, protože pandemie covid-19 výrazně ovlivnila zaměstnance v gastroprovozu, např. číšníky, servírky, barmany, kuchaře… Mám pocit, že se již nechtějí vystavovat nejistotě této pozice a možnosti ztráty zaměstnání a příjmu.
Práce mě baví taková, jaká je. Ale pochopitelně nejmilejší jsou pro mě příjemné chvíle s kolegy jak při práci, tak při firemních akcích.
Jarmila Kasalová - HR ředitelka ve společnosti Rodinný pivovar BERNARD a.s.Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor