Luděk Kučera má díky svému působení v oblasti vzdělávání a zároveň ve výrobě unikátní pohled na stávající dopady pandemie na podnikání. V rámci naší diskuze jsme ho požádali o zhodnocení situace v obou odvětvích a perspektivu, kterou ze své pozice vnímá. Vysvětlil, proč podle něj nemá online vzdělávání dlouhodobou budoucnost nebo jak se oběma jeho firmám podařilo udržet růstový potenciál navzdory krizi.
Otázky jsem si pokládal skoro stejné, jako mám nyní. Kdy to skončí a jaká témata můžeme nabídnout v rámci restartu celého vzdělávacího programu. Většina klientů zastavila podporu vzdělávacích programů v rámci otevřených seminářů a dle vládních opatření omezila na nezbytné. Máme minimum zakázek v porovnání s předchozími roky, ale nestěžujeme si, nečerpáme podpůrné programy a pracujeme na další budoucnosti.
Vzhledem k tomu, že je naším cíle být stále v TOP 10 vzdělávacích agentur ČR, tak připravujeme nová témata, kterými podpoříme restart po ukončení pandemie. Úspěšně vidíme i prodej licencí videokurzů v oblasti Excelu.
Řešil jsem zejména nedostatek a kvalitu personálu v souvislosti s připraveností na nová opatření a trendy v boji s pandemií. Pravidelné antigenní testování s motivací zaměstnanců na dobrovolné testování chodit se nám daří zvládat, ale celkově nevidím snahu státního systému o podporu firem, které mají dost zakázek a nečerpají dotační programy.
Konkrétně bych viděl podporu takto:
Většinou jsme si vystačili s pravidelným antigenním testování, 3R a rozumem. Ve výrobních firmách se směnným režimem nicméně nelze doporučované standardy home-office aplikovat jak u přímých pozic, tak ani u režijních. Údržba vám na home-office stroj neopraví.
Zahájili jsme on-line programy v oblasti práva a soft skills nástrojů, což se v rámci konkurence povedlo pouze omezeně. V oblasti on-line vzdělávání nevidím smysluplnou budoucnost, je to stejné jako ve školství. Dá se realizovat na přechodnou dobu, ale výsledkem je pokles kvality vzdělávacího programu. On-line vzdělávání vidím reálně pouze v rámci zákonných požadavků a změn, účetnictví a ostatních programů, kde není potřeba přístup lektora.
Obě společnosti obratově rostly. V oblasti automatizace jsme rostli o 17 % a v oblasti vzdělávání jsme některé programy kompenzovali další aktivitou, jako je třeba podpora kvality tříděním pro dodavatele. Celkově hodnotím toto období jako dobu, kdy je třeba plánovat s větší rezervou a hledat obchodní příležitosti i v oblastech, které vás dříve neoslovovaly.
Podle mě se trh vzdělávání vrátí do starých kolejí. On-line vzdělávání bude fungovat pouze omezeně a dotační programy budou dále znehodnocovat kvalitu vzdělávacích programů.
Především je zájem o změny zákoníku práce, práci s emoční inteligencí, technické nástroje a bezpečnost strojů.
Chceme být více v kontaktu s klienty a upravovat programy tak, abychom zvýšili jejich individuální přidanou hodnotu.
Objevili jsme zajímavý růstový potenciál, který musí být podpořen odborným a motivovaným týmem odborníků. Chceme se zaměřit na dlouhodobé a opakované zakázky se specializovaným zaměřením a zvýšení diverzifikace zákazníků v oblastech mimo automotive. Zároveň si naše společnost chce udržet pověst specialisty v oblasti výroby jednoúčelových strojů a automatizace nejen na území ČR, což se daří, neboť už máme pro letošní rok objednány první projekty do Severní Makedonie a USA.
Vnímáme to, že nás zákazníci berou jako dodavatele, který se nebojí nových řešení a specializací. Více se zaměřujeme na oblast svařování, kde máme podporu nových techniků. Pro vlastní vývoj aplikací jsme zřídili nové pracoviště včetně zkušebního robota, kterému se věnují mladí inženýři z řad zaměstnanců Montekordu.
Nezůstat stát před problémem, nečekat až mě někdo podpoří a v každé situaci hledat nový směr. V rámci rozvoje našich společností připravujeme nové investiční projekty k zajištění dostatečných montážně-výrobních prostor.
Luděk Kučera - spolumajitel společností Quality Point s.r.o. a Montekord Machines s.r.o.Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor