Finanční analýzu je dnes možné vnímat jako lakmusový papírek, který odhalí a názorně popíše stav, v němž se firma nachází. Spolupracující lektor 1.VOX a jednatel konzultační společnosti BMC Partners Tomáš Petřík říká, že pokud není firma z pohledu finanční analýzy organizačně i finančně stabilní a zdravá, spěje neodvratně k bankrotu.
Výukový program „Finanční analýza…“ je zařazen do nabídkového segmentu pro náročné pro jeho vnitřní strukturu a škálu, ale i rozsah a rovněž provázanost probírané problematiky. Klienti se nejdříve, stejně jako ve všech mých programech, dozvědí, proč, jak a jakými metodami aplikovat dnes nutně moderní a individuální finanční analýzu do aktuální a různorodé, ale i stále více konkurenční a časem tlačené praxe, v níž rozhodují rozhodují včasná a správná rozhodnutí.
Program obnáší především komplexní pochopení, rozbor a aplikace finanční analýzy pro finanční a ekonomické řízení s jeho klíčovými cíli a preferencemi.
Co se týká vstupních znalostí respektive kompetencí, nejsou až tak odlišné od běžných výukových programů. Klienti by se měli základně orientovat v ekonomii, financích i jejich hlavních kategoriích. Konkrétněji pak ve struktuře finančních výkazů a jejich položek (aktiva; capital; dluh; výnosy, tržby a zisk; příjmy a výdaje...) i interakcí, včetně interakcí s provozem firmy, podniku, organizace a businessu. Výhodou bude povědomí o kapitálovém trhu. Nicméně během výukového programu bude vše potřebné vysvětleno, aktualizováno a převedeno do konkrétní a kvalitní praxe, ale i do potřeb klientů.
Cílem je, aby si klient odnesl zásadní kompetence jak ve finanční analýze, tak v její produktivní aplikaci do současné praxe. Ve finále to znamená, že bude umět odvodit a užít současnou finanční analýzu pro řízení, efektivní správu a zhodnocování své firmy, business i organizaci, ale bude ji umět i včlenit do neopominutelné celkové strategie a cílového řízení.
V oblasti finanční analýzy i jejích metod se udály zásadní změny. Stručně řečeno finanční analýza se dnes nepojímá zpětně, izolovaně a staticky v rámci řízené společnosti, ale rozvinula se interaktivně a externě, tedy v relaci s trhem, konkurencí, interním a externím benchmarkingem, ale i současným a zásadním investorským a hodnotovým pohledem na současné firmy a business i organizace.
Důraz je kladen, vedle neopominutelného cash flow, na trendové analýzy, na rozvinutí finanční analýzy a jejích ukazatelů do budoucna a k podpoře variantních rozhodnutí zohledňujících flexibilitu dnešního nejenom finančního, ale i nadstavbového ekonomického řízení. Právě zažité finanční řízení podporované tradiční finanční analýzou je jeho podmnožinou. Finanční analýza je dnes včleněna do celkové firemní strategie, kterou tvoří a podporuje svými finančními ukazateli a poměry. Ty jsou pak pro každou firmu a organizaci i business objektivně individuální.
Kvalitní a provázaná finanční analýza je pro řízení a provoz společnosti nezbytná, a to nejenom jako podpora zažitého finančního řízení s cílem maximální ziskovosti, včetně finančního řízení provozu a businessu, ale i jako podpora i součást řízení ekonomického zhodnocující společnost jako funkční a optimálně fungující celek. Právě parametry tohoto zhodnocení jsou primárně dány neodmyslitelnými finančními ukazateli.
Příkladem mohou být tradiční náklady, výnosy respektive tržby a ziskovost, současná orientace na cash flow a hodnotu i její ukazatele a testovaní tzv. „bankrotními modely“. Když není firma i organizace finančně stabilní a zdravá, což právě v praxi rozkryje finanční analýza, spěje to dnes až neodvratně k bankrotu. Tedy fatální ztratě všeho.
Z mé letité praxe získané z obou stran barikády mohu konstatovat, že jsou to především zpětný pohled a statičnost, izolovanost finanční analýzy a dále i její unifikace a alibismus ve smyslu optimálních kuchařkových a osvícených finančních poměrových ukazatelů, stejně jako v propojení a struktuře klíčového finančního plánování, kontroly a rozpočtování. Což v kvalitní praxi nefunguje a nemůže fungovat. Finanční analýza je zásadním, silným, ale stále více propojeným i pro-aktivním nástrojem finančního a následně ekonomického řízení. Právě ona musí vést ve včasná a kompetentní rozhodnutí relevantních manažerů, ale i podnikatelů a investorů.
To je zásadní otázka s nelehkou odpovědí. Zdůrazňuji, že každá firma, podnik, organizace, ale i business má objektivně rozdílné finanční ukazatele a neexistuje kuchařka ani jejich alibistický seznam, což se letitě v České republice nechápe, ale bohužel ani nevyučuje v akademické sféře.
Čerpám ji z mé letité práce a praxe získané z obou stran barikády. Zásadní pro mne je moje současná poradenská činnost, kdy s danou problematikou přicházím dennodenně do styku, a to navíc u konkrétních a různorodých klientů napříč obory a odvětvími.
Ing. Tomáš Petřík - lektor společnosti 1. VOX a.s. a senior BM - konzultantDalší informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor