M. R.: Agentura CzechTrade je národní proexportní organizací, která vznikla z rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu. Podnětem k založení v době tehdejší ekonomické krize byla především chybějící podpora státu českým firmám na zahraničních trzích po zrušení Ministerstva zahraničního obchodu. Naším cílem byla tedy od počátku podpora rozvoje mezinárodního trhu a vzájemné spolupráce mezi českými a zahraničními subjekty ve snaze usnadnit firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií pro vlastní export zboží a služeb, zjednodušit přístup na tamní trh a všeobecně podpořit jejich další rozvojové aktivity v zahraničí.
Letos slavíme již 20 let od svého založení a největší přidanou hodnotu spatřujeme především v dlouhodobě budovaných znalostech, kontaktech a zkušenostech našich zahraničních zástupců, díky kterým pomáháme našim partnerům prokazatelně šetřit čas, náklady a minimalizovat rizika spojená s mezinárodním obchodováním. Z posledního průzkumu realizovaného s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR, nám zároveň vyplynulo, že CzechTrade zná 96 % českých firem a více jak 60 % oceňuje naši přítomnost na zahraničních trzích či přímo chce využít našich služeb, což nás skutečně těší a je to i dobrá zpětná vazba na naši práci.
M. R.: Abych to doplnil, v současné době provozujeme 51 zahraničních kanceláří ve 44 zemích světa s působností v 53 teritoriích, což při stávajícím počtu 114 zaměstnanců (včetně 51 zástupců v zahraničí) není úplně malé množství.
Co se týče nových trhů, považujeme do budoucna za perspektivní oblasti zejména technologicky vyspělé trhy Jižní Koreje a Japonska, odkud k nám aktuálně přichází také nejvíce investorů. Dále také vybrané státy Afriky, kde jsme například otevřeli nejnovější pobočku v Nigérii, která je největším státem subsaharské Afriky. (Pro zajímavost si můžete přečíst článek Desatero pro obchodování s Nigérií, pozn. red.).
M. R.: V prvé řadě chceme posílit síť zahraničních kanceláří mimo státy EU. Mezi pobočkami, které jsme v posledních letech otevřeli, patřil například Irán, Peru, zmíněná Nigérie, Singapur, Bengalúr v Indii, posílili jsme také naše zastoupení v USA a chystáme otevřít další kancelář v Číně.
Nově rozvíjíme síť regionálních exportních konzultantů pro tzv. exportní koučink ve spolupráci s agenturou CzechInvest. Doposud jsme totiž měli vlastní kancelář jen v Praze a nyní využíváme i jejich poboček ve všech krajských městech – celkem 13 regionálních zastoupení.
V neposlední řadě bychom také rádi motivovali české exportéry, aby sdíleli své úspěšné zahraniční obchodní případy. V rámci našeho projektu Šance pro úspěšný export jim výměnou za referenční příběh nabízíme bezplatně služby našich zahraničních kanceláří.
M. R.: Spolupráce začíná naším seznámením se se situací konkrétní společnosti. Zajímáme se především o vlastní produkt a jeho reference na domácím trhu i to, jak je firma připravena na zahraniční expanzi – například z pohledu připravenosti obchodního oddělení (jakými jazyky se domluví zástupci firmy), marketingu (jaké jsou marketingové materiály, webové stránky aj.), jaký čas a finanční prostředky je firma připravena věnovat expanzi na zahraniční trhy apod.
M. R.: Obecně jsou domácí společnosti rok od roku připravenější. Určitá bariéra, která stále přetrvává, je (ne)znalost nebo nedostatečná znalost některých cizích jazyků, ač se i tento jev postupně mění společně s generační obměnou. S tím samozřejmě umíme také pomoci, avšak pokud zástupci firmy neovládají cizí jazyk nebo nejsou schopni sehnat kvalifikované lidi, šance obstát v každodenním obchodním styku a komunikaci je pro ně do budoucna nízká. Dalším limitem pak mnohdy bývá marketingová nepřipravenost a neschopnost jasně definovat a prezentovat vlastní konkurenční výhodu.
M. R.: Jedná se především o malé a střední podniky zejména z výrobního segmentu. Máme nicméně i klienty z větších společností a pestré škály dalších oborů.
Řada firem, které s exportem mimo Českou republiku teprve začíná, nejprve většinou volí vstup na okolní evropské trhy – Německo, Rakousko, Polsko aj. Poté teprve, získají-li kladné reference na produkt, expandují do dalších zemí.
M. R.: CzechTrade zajišťuje informační a asistenční servis pro exportéry, který poskytují profesionálové v České republice a zejména v rámci zahraničních kanceláří. Nabízíme tedy komplexní exportní podporu, která je maximálně rychlá a snadno dostupná. Abychom na žádnou službu nezapomněli a klient měl jasný přehled, může se snadno zorientovat a vybrat si dle svých potřeb v našem katalogu služeb.
M. R.: Nejčastěji se na nás firmy obracejí ohledně nalezení vhodných obchodní partnerů na zahraničních trzích a příprav na obchodní jednání v konkrétním teritoriu. Tyto služby pokrývají zhruba 80 % požadavků, které dostáváme.
České firmy také pozitivně hodnotí tzv. Sourcing Days, které pravidelně organizujeme přímo se zástupci – nákupčími ze zahraničních firem, kteří se těchto akcí účastní a mají tak možnost se s potenciálními obchodními partnery z Čech a jejich produkty seznámit osobně. Tato služba je na domácím trhu unikátní a jiné subjekty ji prakticky nenabízí.
M. D.: Máte pravdu. Naše vzdělávání zahrnuje celé spektrum témat, které jsou nicméně všechny orientovány na zahraniční obchod. Věnujeme se nejen vzdělávání v rámci teritoriální problematiky, dle specifik jednotlivých území, ale nabízíme také vzdělávání v oblasti tvrdých a měkkých dovedností nezbytných pro zahraniční obchod. Řadu těchto odborných a teritoriálních kurzů nabízíme zájemcům zcela bezplatně.
Zájemci se tak u nás mohou naučit například praktické prodejní dovednosti v mezinárodním obchodě, jak jednat s japonským a korejským obchodním partnerem, zjistit, jak se řídí obchod a rizika na světových trzích, prakticky si vyzkoušet business etiketu nebo se dozvědět, jaké obchodní příležitosti nabízí například Ukrajina, Chorvatsko, Nizozemí či daleká Indie a další státy.
Konkrétní témata i termíny plánovaných kurzů a událostí naleznete na webových stránkách CzechTrade v kalendáři akcí.
M. D.: Jedná se především o využití nástrojů online komunikace a efektivní práce se sociálními sítěmi, zejména Facebook a LinkedIn. Samostatným tématem nejen po stránce komunikace se zahraničním publikem bývá také příprava a vedení e-shopů a jejich související propagace. Důležitá je i příprava efektivních propagačních materiálů, nejen těch online. Zde je zároveň nutné brát v potaz i legislativní aspekty vztažené na konkrétní trh, kterým se jednotlivé semináře snažíme uzpůsobit.
M. D.: Poptávka se nám mění každého půl roku a podle toho také přizpůsobujeme aktuální nabídku pro české firmy. V té máme průměrně okolo 50 otevřených různě zaměřených kurzů. Obecně se v posledních letech setkáváme s trendem, kdy účastníci vzdělávacích akcí vyžadují stále více konkrétních příkladů, interaktivitu a užší zaměřenost problematiky na konkrétní obor či dílčí téma, čemuž se snažíme vyhovět.
Největší zájem je o akce zaměřené na strategie úspěšného exportu do vybraných zemí. Z tohoto důvodu neustále rozšiřujeme nabídku teritoriálních seminářů a konferencí. Ty vedou zástupci našich zahraničních kanceláří často i s dalšími odborníky a společně přináší praktický pohled na tamní exportní příležitosti, specifika obchodního jednání v rámci kulturních odlišností, vysvětlují jak hledat obchodní partnery či na co se před vstupem na daný trh připravit.
M. D.: Určitě bych vedle našich bezplatných teritoriálních seminářů a návštěvy našeho klientského centra ráda doporučila sledovat také náš portál businessinfo.cz, kde zájemci o exportní problematiku naleznou řadu užitečných informací, které jim pomohou získat základní orientaci jak v tématu exportu a zahraničním obchodování, tak v podnikatelském prostředí obecně.
Hlavní oblasti poskytovaných informací na portálu jsou:
Fáze podnikání
Daně, účetnictví
Dotace, financování
Zahraniční obchod
Legislativa, právo
Podnikatelské prostředí
e-Nástroje
M. D.: Akcí a kurzů, které v rámci vzdělávání ještě připravujeme do konce roku, je celá řada a škoda zmínit pouze některé. Pokud bych však měla výběrem doporučit, zmínila bych seminář Efektivní propagační materiály s lektorem Tomášem Zykánem, který mimo jiné působil 10 let v New Yorku a Londýně jako ředitel Českého centra, kde se zabýval komunikací zemí a regionů. Seminář se koná 25. října v Praze.
Z teritoriálně zaměřených akcí bych ráda pozvala na konferenci Obchodování s Německem, kterou pořádáme dne 22. listopadu v Plzni. Německo je stále naším nejvýznamnějším exportním partnerem a na tamním trhu chtějí uspět i české firmy.
Zájemci o specifickou problematiku zahraničního obchodu si však jistě vyberou i z dalších akcí v našem kalendáři.
Ing. Milan Ráž - ředitel sekce Služeb pro exportéry, CzechTradeDalší informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor