Petr Hložánek

Zvykli jsme si hledat jednoduchá řešení a zapomínáme, že pracujeme s živými lidmi

Rozhovor se systemickým koučem a business terapeutem Petrem Hložánkem

3.10.2016 - Doporučujeme

Řekněte alkoholikovi: „Přestaň pít!“ Myslíte, že přestane? Patrně ne… Ve firmách se to podobnými zadáními jen hemží a očekáváme, že fungovat budou. Motivace, angažovanost, spolupráce, udržení či získání zaměstnanců, to jsou pak nejčastěji se opakující manažerská témata. Hledáme na ně jednoduché odpovědi, návody, jak je řešit. Firma je ale živý organismus plný živých lidí, jednoduchá řešení zde prostě nefungují. Jak tedy s firmou pracovat, aby to fungovalo? Vyzpovídali jsme Petra Hložánka.

Petr Hložánek je certifikovaným systemickým koučem a zkušeným manažerem s dvacetiletou praxí v předních obchodních farmaceutických a zdravotnických společnostech. Pracuje jako business terapeut a oživovač a pomáhá firmám být efektivnější, produktivnější díky spokojeným, motivovaným, angažovaným zaměstnancům.

S čím se podle vaší zkušenosti dnes manažeři ve firmách nejčastěji potýkají?

V tradičně řízené firmě je manažer někdo, kdo je jednak odborníkem na oblast, kterou řídí, a je tedy schopen kvalifikovaně rozhodovat, radit, doporučovat, co se odbornosti týká, a zároveň někdo, kdo dovede pracovat s lidmi, tj. dovede je motivovat, podporovat, mentorovat. Být špičkou ve dvou oblastech je v dnešní době, troufnu si říci, skoro utopie. Je to stejné, jako chtít dostat se na olympiádu v hodu koulí a zároveň dostat Nobelovu cenu za fyziku.

Je dobré vědět, jaký smysl má daná pozice ve firmě, co má naplňovat. A abych odpověděl na otázku, nejčastěji se potýkají s konfliktem rolí a z toho pak plynou obtíže a otázky typu: Jak motivovat podřízené či podpořit spolupráci?, Kdy jej vyhodit a kdy ještě počkat?, Jak zajistit, aby zaměstnanci byli angažovaní a participovali na vyšších cílech?, Jak zvýšit produktivitu? apod. Jsou to symptomy, že se něco děje, že je třeba přemýšlet a připustit, že to chce např. změnit přístup k zaměstnancům, že firma není stroj a zaměstnanci součástky v něm. To souvisí s druhou věcí „s čím se manažeři potýkají“ – s profesionální slepotou, tedy s tím, „že se s ničím nepotýkají“. Musí se učit vidět ty drobné symptomy, o nichž jsem mluvil.

Jak to myslíte, nepřistupovat k zaměstnancům „jako k součástkám“?

Řekněme, že manažer potřebuje něco změnit – třeba zvýšit výkon. Začne vysvětlovat, přesvědčovat, motivovat, nastavovat měření. Informace jdou od něj přes podřízené směrem dolů. Něco se daří, něco ne. Manažer znovu vysvětluje, přesvědčuje – zvyšuje tlak. A ono se daří méně. Jak to? Manažer přistoupil k firmě jako ke stroji a k lidem jakou součástkám – zmáčknu plynový pedál (ekvivalent „vysvětlím“) a auto se rozjede, chci jet rychleji („znovu vysvětluji“), přidám plyn („zvýším tlak“) a jedu rychleji.

Firma je ale živý organismus, po prvním tlaku se zaměstnanci začnou učit odolávat, tlak začne vyvolávat protitlak – např. neangažovanost, demotivaci. Začne fungovat zpětnovazebná smyčka „tlak-protitlak- větší tlak“ a z ní není úniku, firma se začne měnit, neřízeně, tedy nedá se odhadnout, zda to skončí krachem, nekonkurenceschopností, odchodem zaměstnanců či manažerů nebo „jen“ dlouhodobou neefektivitou.

Co to znamená, že firma je živý organismus?

Víte, firma je vlastně taková banda lidí, která se potkala na jednom místě a za nějakým účelem spolupracují, koordinují svoje činnosti, něco si naplňují. Je to tedy společenský nebo sociální systém, podobně jako např. rodina nebo tenisový klub. Tyto systémy jsou co do fungování velmi složité a chovají se v podstatě stejně jako živé systémy. Např. člověk sám o sobě je takovým systémem, firmou, má nějaké orgány, buňky (týmy, zaměstnance), kteří nějak spolupracují a udržují člověka (firmu) v chodu.

K čemu slouží oživování firem, business terapie?

Pokud se u živého tvora objeví nějaký symptom, např. bolí hlava, začnete s léčením – tedy terapií. Jelikož vnímám firmu jako živý organismus, to co majitelům nabízím, je terapie, to, že se společně podíváme „co a jak“ a rozhodneme se „co s tím“. Terapie je cestou k oživování firmy, k nalití života do firmy – to se projeví motivací, angažovaností, spokojeností, výkonem, spoluprací, produktivitou atd. Tady si dovolím takovou vsuvku pro majitele firem, je dobré si všímat drobných změn a začínat uvažovat o změnách v dobách klidu a míru, tedy když vše víceméně funguje. Vždy je jednodušší shazovat 10 kilo než 50. S tím souvisí i termín „oživování firem“, jde o nalití života, ne o resuscitaci.

Zní to rozhodně zajímavě. Jaké řešení tedy firmám nabízíte?

Firmám nabízím nástroje a pomoc, řešení je vlastně na nich. Pomohu manažerům připravit a implementovat změny, ale to zásadní - osobní změny - mohou udělat jen oni, byť s mojí pomocí. Těch, kdo nabízí hotová řešení je nepřeberně, podívejte se na internet, kolik najdete zaručených návodů jak „řídit firmu“, „motivovat“, „jak se stát leaderem. Řada z těch metod je ověřená, v praxi je někdo někde zrealizoval a fungovaly, někdy jsou podložené i vědeckým výzkumem – v poslední době je populární aplikace psychologie do managementu. Jak je pak možné, že všechny firmy nefungují skvěle, když je to tak jednoduché?

Ty metody na vině nejsou, často jsou opravdu dobré a funkční, to my jsme si zvykli hledat zkratky, jednoduchá řešení a zapomínáme, že pracujeme s živými lidmi. Pokud by firma byla jako „stroj“, pak by jednoduchá řešení musela fungovat – stačí opravit, seřídit, namazat a jedeme. Pokud firmu vezmete jako živý organismus, pak nikoliv. Přestože my jako lidé máme všichni stejné orgány, běží v nás stejné procesy, jsme složeni ze stejných komponent - každý jsme jiný a pokud budu chtít něco měnit, třeba začít každé ráno běhat, každý k tomu bude potřebovat něco jiného. Ve firmě je to stejné.

Jak konkrétně tedy probíhá vaše terapie?

Nabízím majitelům či manažerům pomoc jak s definováním, tak s vlastní realizací změny – od okamžiku popisu, co chci, zda je to reálné a zda to povede k tomu, co potřebuji, až do okamžiku, kdy změna proběhne a funguje, tedy se žije. To samozřejmě trvá, nejde o jednodenní školení, ale dlouhodobý proces. Každý je schopen udělat řidičák, ale kolik je dobrých řidičů (a co to vlastně znamená být dobrý řidič)?

Začínám s majitelem, probereme, jak firmu vidí, proč a co od ní očekává, co má pocit, že chce měnit. Pak si popíšeme, kam a kdy se potřebujeme dostat a jak to budeme dělat. Zde je prostor na „metody“, pokud vím, co chci, mohu si vybrat nástroj. Pak pracuji s příslušnou částí firmy, obvykle v týmových workshopech, je-li to užitečné, tak jako interim manažer. Postupně změníme vzájemné interakce ve firmě tak, aby podporovaly směr, kterým chceme jít, fungování zaměstnanců se začne postupně měnit, to se projeví na fungování celé firmy. Pak je čas, abych firmu postupně opustil. Mým finálním cílem je konkrétní a jasně patrný efekt pro firmu – majitele – manažera a to, aby mě dále „nepotřeboval“.

Mgr. Petr Hložánek, MBA - Systemický kouč, trenér, lektor a hlavně člověk, co rád pracuje s lidmi
Prohlédněte si můj profil v Katalogu profesionálů.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor