Richard Mazúr, Sky Select

Personálka by měla mít dva rovnocenné klienty - zaměstnavatele i kandidáta

Rozhovor s Richardem Mazúrem, zakladatelem a výkonným ředitelem společnosti SKY SELECT

2.1.2017 - Doporučujeme

Personálně poradenská společnost SKY SELECT oslavila od svého založení v roce 2001 patnáct let působnosti na českém trhu. O tom, jak se proměnil trh i sama společnost a její přístup ke klientům, jsme se bavili se zakladatelem společnosti, Richardem Mazúrem.

SKY SELECT slaví letos 15 let od svého vzniku. Jaké byly důležité milníky v historii vaší společnosti?

Těch opravdu důležitých bylo jen několik. Začínal jsem sám. Prostě „one man show“. Práce mne zcela pohltila. Pak přišel první milník. Uvědomil jsem si, že to nemůžu stále dělat jen sám. Stál jsem před rozhodnutím hledat a vybírat si vlastní spolupracovníky. Pro firmy, klienty, jsem to zvládal, pro sebe, do svého týmu to bylo mnohem obtížnější. Brzy se však ze SKY SELECT stala firma střední velikosti, dokud nepřišla krize... Počet mých spolupracovníků se ustálil na aktuálních 11 zaměstnancích ve třech pobočkách po republice, což by se dalo v řadě případů považovat za poměrně nešťastný dopad, ale nám to paradoxně naopak pomohlo.

Jak to myslíte?

Ve SKY SELECT zůstali ti, kteří jsou s firmou a její kulturou opravdu ztotožněni.

Jste zřejmě jeden z mála lidí, kteří prohlašují, že jim hospodářský pokles pomohl.

Je to tak. Někteří spolupracovníci odešli a snížily se obraty, ale my měli naopak mnohem lepší výsledky, co se týče kvality lidí, které jsme na pracovní trh umísťovali. A daří se nám to dodnes. Efektivita umísťování kandidátů na pozici je u SKY SELECT vysoká. Osm z deseti kandidátů skutečně nastoupí na danou pozici.

Vrátíme-li se ještě o těch patnáct let nazpět, s jakou myšlenkou jste vůbec chtěli prorazit na trhu?

Snažíme se vidět v kandidátech více, než je na první pohled patrné. Hledáme onu přidanou hodnotu a tu nabízíme klientům, ale nikdy neslibujeme nesplnitelné.

A nechce toto každá firma? To mi budete muset podložit nějakým konkrétnějším argumentem.

Dvě třetiny našich aktivit tvoří nábor lidí do firem. Zbývající část tvoří poradenství. To je oblast, které se SKY SELECT věnuje už od začátku a stále se jí drží. Nedodáváme jen kandidáty dle požadavků klienta, ale nabízíme potřebný přesah. Známe hlubší potřeby klientů, a díky tomu se nám daří docílit nejen přijetí kandidáta do firmy, ale také to, aby ve své nové pozici byl spokojený. Spokojená musí být samozřejmě i firma. Klademe si vysoké, ale reálné cíle.

Navazuje váš přístup ke klientům na vaši vlastní předchozí praxi?

V zásadě ano. V předchozí praxi jsem pracoval na Úřadu práce jako konzultant. Za dobu své působnosti jsem postupně nabyl dojmu, že má pozice a role celé této instituce nespočívá v nabídce nějaké služby těm, kteří o ni mají zájem, ale pouze ve finančním zajištění těch, kteří na úřad přicházejí. Služba lidem, kteří mají skutečný zájem, mi tady chyběla. Odešel jsem pracovat do pedagogicko-psychologické poradny. Pomáhal jsem studentů a dětem lépe procházet vzdělávacím systémem. Nicméně ani zde se mi nepodařilo plynule rozvíjet to, co jsem chtěl dělat: pomáhat a radit, určovat směřování a hledat talenty ať už pro studium či konkrétní práci. O pár let později a se stále stejným záměrem jsem založil SKY SELECT. Práce mne neskutečně pohltila a bavila a baví dodnes. Konečně jsem mohl poskytovat kvalitní poradenství spojené s psychologickým pohledem.

Už mi to začíná být jasné…

Ještě doplním, co mi léta praxe s lidmi dala - klienty ve výsledku nezajímá ani tak to, zda kandidát splňuje všechny předpoklady, jako spíše, zda zapadne do kolektivu, zda se ztotožní s filozofií a hodnotami dané firmy. .Na druhé straně nesmíme zapomínat také na to, že i sám kandidát se rozhoduje a má své potřeby. To mnohdy firmy opomínaly a opomínají dodnes, ale aby byl nábor úspěšný, musí se obě strany ve výsledku potkat a já jsem chtěl vždy být se svým týmem na straně prostředníka, který tento vztah moderuje. SKY SELECT má vždy dva rovnocenné klienty: toho, kdo chce práci změnit, a toho, kdo ji nabízí.

Daří se vám díky tomu budovat dlouhodobé vztahy?

Daří a dokonce s oběma stranami. Dá se říci, že spousta našich klientů s námi nejdříve přišla do kontaktu jako naši kandidáti. Líbil se jim náš přístup a už s námi zůstali, jen se jejich role změnila.

Kdo jsou lidé, které máte kolem sebe v týmu a pomáhají vám tento váš přístup držet a budovat?

Myslím si, že ti, kteří dnes ve firmě pracují, přijali její hodnoty a směr za své, mají vysokou odbornost, motivaci i zkušenosti a jsou také velmi samostatní. Nejvíce u nich oceňuji jejich nadšení a energii, kterou do své práce vkládají, neboť práce s lidmi bývá mnohdy poměrně náročná... Zkrátka mají moji plnou důvěru.

Pojďme zhodnotit váš pohled na vývoj pracovního trhu „včera“ a „dnes“.

Trh se mění ve stále kratších intervalech. Změnil se i samotný uchazeč. Vliv moderních technologií a „callcentrových“ přístupů k uchazečům je nepopiratelný. To ale podle mého názoru trhu spíše škodí. Najednou se začaly významně prosazovat sociální sítě, zejména LinkedIn. Tyto nástroje ale trh nespasí. My samozřejmě LinkedIn již dávno využíváme, ale není to TEN nástroj, který hlad po kvalitních lidech vyřeší. LinkedIn a další náborové nástroje, stejně jako třeba Twitter či Instagram, se kterými také pracujeme, přišly s vývojem trhu, ale zároveň nejsou jeho spásou. Jsou spíše pomůckou, za kterou musí stát něco dalšího. Jedna věc je totiž kandidáta přesvědčit a naplnit požadovaná kritéria dané pracovní pozice a druhá, kterou se zároveň vracím k dříve řečenému, je zajistit, aby kandidát do firmy skutečně „pasoval“ a obě strany byly dlouhodobě spokojené. Pak už se bavíme o drobných nuancích, osobních vztazích, znalosti potřeb obou stran a dalších faktorech, které nástroje, jako jsou sociální sítě, v dnešních podmínkách samy nevyřeší.

Jaká by tedy podle vás měla být vhodná cesta té „pravé personalistiky“?

Český trh je velmi zvláštní. Oproti okolním trhům (na což jsme si nechali zrealizovat studii) zde figuruje velmi velké množství menších a individuálních dodavatelů služeb, kteří v konečném důsledku podle mého názoru bohužel příliš neví o čem to celé je. Jejich koncept či využívané techniky mohou být skvělé a velmi atraktivní pro trh, ale chybí jim to podstatné: profesionální a férový přístup. Často se mě ptají, jestli jsme personální agentura. Já odpovídám zásadně, že ne, že jsme personálně-PORADENSKÁ agentura. Vidím v tom obrovský rozdíl, který vystihuje povahu „pravé“ personální práce. „Pravá personalistika“ totiž přináší to dobré jak firmě, tak kandidátovi a dlouhodobě utváří vzájemný vztah, ke kterému my jako mediátor pomáháme dospět.

A jak byste dnes reagoval na další častou otázku firem: „Proč si vás, externí firmu, mám najmout, aby mi pomáhala s náborem“?

To je velmi častá otázka, máte pravdu, a já na ní mám tuto odpověď: „Protože nám důvěřujete, že uděláme svou práci kvalitně.“ Stojíme si za tím. Naši konzultanti jsou velmi kvalitní, kvalifikovaní a, co je důležité, jsou féroví. Naším cílem není slíbit za každou cenu, že dodáme požadované, pokud už předem máme pochybnosti o výsledku. Je to tedy o důvěře v to, že se na nás může klient spolehnout a neobávat se toho, že mu naslibujeme kandidáty do tří dnů na obtížné pozice či dáme jiné nereálné sliby. Anebo že naopak kandidátovi naslibujeme vše nemožné, jen aby do firmy nastoupil a jakmile se podaří, dáme ruce pryč.

Povězte mi ještě něco blíže o uchazečích o práci. Kdo je aktuálně ve výhodné pozici a je těžší ho získat, pomineme-li IT sektor?

IT sektor má svá specifika a ani není v našem hledáčku. Když jsem například v oboru začínal, tak v té době byl velký hlad po marketingových pracovnících a stejně tak začínala narůstat poptávka po jazykové výbavě. Dnes řešíme zejména velký boom poptávky po lidech zabývajících se robotizací a automatizací a chybí také technicky vzdělaní lidé hlavně s angličtinou.

Technik s němčinou už není tak poptávaný?

Z našich zkušeností a přehledu už méně. Nicméně vždy se potkáte se situací, kdy hledáte technicky zdatného člověka s němčinou, a hlásí se vám ti, co ovládají angličtinu, a naopak. Jistý trend ale vidíme.

Pokud byste měl zcela konkrétně určit vaše stávající zaměření, co se týče náboru zaměstnanců. Na co nebo na koho se specializujete?

Jelikož budujeme dlouhodobé vztahy, máme mnohdy pozice, které zapadají do širšího spektra od administrativy po manažerské pozice. Pokud bych měl říci hlavní směr, zaměřujeme se především na pozice velmi obtížně obsaditelné – většinou střední a vyšší management a kvalifikované pozice.

Prozraďte závěrem, jaká je vaše představa o budoucím rozvoji firmy? Kterým směrem by se měla společnost dále ubírat?

Chceme se více zaměřovat na služby, které budou uchazeče provázet i po jeho nástupu, byť už nyní první měsíce po nástupu monitorujeme situaci a fungujeme v roli moderátora. Nicméně si myslím, že můžeme v tomto ohledu jít ještě mnohem dále. Opravdu důležité je totiž to, aby se kandidát ve firmě udržel. A my víme, jak na to.

Samozřejmě máme i další plány, jak být našim klientům – zaměstnavatelům i kandidátům ještě blíže, nechte se překvapit.

Mgr. Richard Mazúr - zakladatel a výkonný ředitel, Sky Select


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz.



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor