Pavla Chocholová

Poradíme vám, jak se prosadit

Rozhovor s Pavlou Chocholovou, vedoucí kariérovou poradkyní Informačně vzdělávacího střediska Plzeňského kraje

29.3.2016 - Doporučujeme

Pokud byste měla krátce charakterizovat současný trh práce v Plzeňském kraji, jaké nejvýraznější trendy pozorujete?

V současnosti se trh práce Plzeňském kraji celkem zahušťuje, začíná připomínat situaci před krizí, rok 2008. Je to dáno velmi nízkou nezaměstnaností, kterou v regionu máme, a zvyšující se poptávkou po pracovní síle díky odeznění krize. Tradičně je výrazná poptávka po technicky vzdělaných lidech s praxí, ale stoupá i zájem o absolventy bez ohledu na jejich vzdělání a praxi, protože zaměstnavatelé už „nemají, kde brát“.

Jak vznikl nápad založit Informačně vzdělávací středisko Plzeňského kraje?

Tato myšlenka se zrodila v době, kdy probíhala reforma úřadů práce. Plzeňský kraj se rozhodl podpořit služby zaměstnanosti tím, že využije možnosti čerpat evropské dotace na vybudování informačně vzdělávacího střediska. Inspirací pro vypsání dotace byla obdobná centra v západní Evropě, která doplňují služby poskytované pracovními úřady. Získat dotaci, vybudovat a provozovat středisko dostalo za úkol Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Plzeň. Na vybudování INFO KARIÉRY se pracovalo v podstatě od roku 2008.

Jaké služby vaše středisko nabízí?

V první řadě kariérové poradenství pro individuální zájemce nebo pro skupiny. Věříme, že každý má šanci růst, zlepšovat se, a má k tomu většinou i předpoklady, jen si je někdy neuvědomuje v plné šíři. My se lidem pokoušíme pomoci je najít a využít.

Dále nabízíme informace o trhu práce a o vzdělávání a o tom, jak to spolu souvisí. Už kvůli poradenství sledujeme návaznost studijních oborů na konkrétní uplatnění na pracovním trhu, aktuální požadavky na zaměstnance, na absolventy, ale i nabídku kurzů, které mohou využívat ke svému růstu, strukturu pracovních míst v Plzeňském kraji a podobně.

Popište nám blíže, jak probíhá individuální kariérové poradenství.

Jedno sezení s poradcem trvá většinou 60–90 minut. Téma konzultace se může týkat čehokoli, co má něco společného s kariérou a osobním rozvojem klienta. Počínaje ujasňováním si toho, co klient vlastně chce a potřebuje, přes volbu povolání nebo výběr studijních oborů (kam na střední nebo vysokou školu?), po řešení nějaké náročné kariérové situace (např. při změně zaměstnání, startu podnikání, návratu do práce po mateřské).

Využíváme při poradenství sociodynamické metody a techniky. Chceme být klientům partnerem a průvodcem, nebo třeba určitým „zrcátkem“. Snažíme se je motivovat a stimulovat je k tomu, aby svou situaci co nejlépe zvládli a nebáli se rozvíjet, pracovat na sobě a na své seberealizaci.

Kolik schůzek klienti absolvují?

Často stačí jen jedna schůzka – někdy už jen tím, že klient svou situaci s poradcem prodiskutuje, získá určitý nadhled, nový úhel pohledu, a najednou je mu jasné, co dál. Asi čtvrtina lidí se vrací vícekrát a společně stanovujeme cíle, cesty, plánujeme další kroky a probíráme postup.

Kdo se na vás nejčastěji obrací?

Většina našich individuálních klientů jsou dospělí lidé, kteří řeší svoji pracovní situaci – hledají novou práci, chtěli by změnit obor nebo přemýšlí o podnikání. To jsou asi nejčastější témata, s nimiž přichází skoro 80 % klientů. Zbývajících 20 % lidí má téma z oblasti vzdělávání – kam po škole, jak si vybrat obor, jak si dodělat maturitu, nebo jak se zlepšit v rámci své práce či co se naučit, aby se v kariéře posunuli. Průměrný věk klientů je asi 38 let a dvě třetiny jsou ženy.

V čem spočívá skupinové poradenství a jaké jsou jeho hlavní přínosy?

Práce ve skupině je užitečná pro klienty, kteří ve své kariéře řeší obdobnou situaci, stejné téma. Výhodou této formy poradenství je inspirativní a spolupracující atmosféra, která pramení ze sdílení podobné životní situace s ostatními účastníky a z jedinečné příležitosti dozvědět se zkušenosti, jaké ostatní už získali a třeba se z nich i poučit. Jinými slovy, člověk si nemusí na všechno přijít sám.

Jaké povinnosti mají vaši klienti, kteří využívají služeb centra?

Žádné speciální nároky na klienty nemáme. Náš klient musí být aktivní – musí mít chuť na sobě pracovat a být ochoten řešit svou situaci. Prvním krokem k řešení může být už to, že přijde k nám. Poradce ale rozhodně není kouzelník, nenabídne klientovi obratem hotové řešení. Uplatňujeme zásadu, že jedině klient sám je expertem na svůj život. Jen on ví, co je pro něj opravdu dobré. Při sezení společně s klientem objevujeme, co vlastně chce a proč, a pomáháme mu naplánovat další kroky tak, aby mu to vyhovovalo a bylo to pro něj schůdné, realizovatelné. Snažíme se klientům dodat sebedůvěru, aby si troufli na změnu a uřídili ji. Zodpovědnost za samotnou realizaci plánů je ale samozřejmě jen v rukách klienta.

Jak probíhá vaše spolupráce se školami?

Myslím, že docela dobře a dělá mi to radost. Nabídli jsme školám skupinové kariérové poradenství pro jejich studenty na témata související s jejich vstupem na trh práce a máme pozitivní zpětnou vazbu jak od studentů, tak od škol. Workshopy se konají u nás, pracujeme se studenty v malých skupinách, snažíme se témata dělat zážitkově s minimem výkladu. Svůj podíl na úspěchu workshopů má jistě i to, že studenti změní prostředí a pracuje s nimi někdo cizí, neokoukaný, takže tématu a práci věnují více pozornosti a asi i úsilí, než by tomu bylo ve škole.

Zaměřujete se i na učitele?

Pro učitele a poradce ve školách připravujeme semináře zaměřené na rozvoj kariérového poradenství ve škole. Učitel je totiž pro ty studenty, kteří ještě nejsou o svém dalším směřování úplně přesvědčení, důležitým zdrojem informací o oborech vzdělání a světě práce. Studenti se svými oblíbenými učiteli konzultují třeba i to, zda mají v daném oboru vůbec šanci.

Co nabízíte zaměstnavatelům?

Například možnost oslovit potenciální zaměstnance a přilákat je k sobě na praxi, stáž či pracovní pohovor, tím, že se registrují do naší databáze. Naším cílem je vytvořit na webu INFO KARIÉRY co nejkomplexnější přehled zaměstnavatelů v Plzeňském kraji, v němž půjde hledat třeba podle oboru činnosti nebo podle pracovní pozice. Přehled bude k dispozici široké veřejnosti a bude využíván našimi poradci při poradenství v kariérní cestě. Zveřejnění a editace nabídky je zdarma. Zároveň budeme podporovat spolupráci zaměstnavatelů a škol například jejich vzájemným propojováním na společných akcích pro studenty apod.

Nabídnout jim můžeme i pomoc s rozvojem klíčových kompetencí jejich zaměstnanců. Klíčové kompetence jsou ty znalosti, dovednosti a postoje, které člověk potřebuje ve všech svých činnostech, jsou důležité v každé práci bez ohledu na obor (např. samostatné rozhodování, týmovost, adaptabilita, funkční gramotnost…).

Kde vás zájemci najdou a jak vás mohou kontaktovat?

INFO KARIÉRA sídlí v centru Plzně, v Tylově ulici 33, kousek od autobusového nádraží a asi 15 minut od hlavního nádraží. Zájemci o naše služby nás mohou oslovit přímo, telefonicky nebo e-mailem.

Jaké plány máte pro rok 2016?

Jsme noví, takže letošní rok bude ve znamení navazování kontaktů se vzdělavateli, zaměstnavateli i s dalšími poradenskými centry. Ne vše se totiž dá vyřešit u nás a my bychom chtěli pomoci vytvořit jakousi síť služeb, které jsou pro lidi k v Plzeňském kraji dispozici, ale lidé o nich často nevědí. Dále bude třeba také trocha osvěty – kariérové poradenství je pro většinu lidí nová služba.

Chystáme také spuštění databáze kurzů a vzdělavatelů v Plzeňském kraji a analogickou aplikaci s přehledem zaměstnavatelů a pracovních pozic, které nejčastěji požadují. V neposlední řadě budeme sbírat podněty a vymýšlet nové akce a budeme se věnovat i profesnímu rozvoji našeho týmu.

Mgr. Pavla Chocholová - kariérový poradce a lektor v oblasti kariérového poradenství a soft skills v informačně vzdělávacím středisku INFO KARIÉRA (Tylova 33, Plzeň – www.infokariera.cz). Středisko je součástí Krajského centra vzdělávání a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Plzeň a zaměřuje se na rozšíření a zkvalitnění služeb zaměstnanosti v Plzeňském kraji.
Prohlédněte si můj profil v Katalogu profesionálů.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor