Program Find The Best - pomocník pro náborový proces nejen ve veřejné správě

Rozhovor s Ing. Jiřím Imlaufem, předsedou představenstva INSTITUTU INPRO, a.s.

23.11.2015 - Doporučujeme

Co si představit pod názvem projektu Find The Best (FTB™), který v Čechách realizujete?

Projekt „Find The Best – Nábor ve veřejné správě založený na kompetencích“, jak zní celý název projektu, je novým inovativním systémem pro výběr a získávání pracovníků. Jedná se o IT nástroj podporující on-line náborový proces na základě nové metodologie založené na kompetencích.   

Komu je projekt určen?

Primárně je projekt, resp. systém, určen pro podporu náborového procesu ve veřejné správě a to jak formou organizace výběrového řízení, tak i v rámci veřejné výzvy, samozřejmě za plného respektování a v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb. o úřednících územně samosprávných celků. Zejména je tedy určen pro magistráty, úřady městských částí, městské úřady i obecní úřady. Systém je však velmi flexibilní, takže není vůbec vyloučeno jeho využití i v jiných institucích veřejné či státní správy, aplikovatelný je i v podnikatelské sféře.

Kdy a na jakém základě projekt vznikl?

Projekt byl inspirován a iniciován polskými zkušenostmi z realizace řady projektů z oblasti řízení lidských zdrojů pro veřejnou správu, kde se ukázaly jak nízká efektivita a účinnost náborového procesu, tak i obtíže při hledání vhodných kvalifikovaných a kompetentních zaměstnanců. Následný průzkum potvrdil, že otázka kvality a efektivity zajišťování kvalifikovaných pracovníků a transparentnost procesů pro veřejnou správu je celoevropským problémem, který významně negativně ovlivňuje fungování veřejné správy. Pro realizaci projektu se podařilo získat grant od Evropské unie v rámci Programu celoživotního učení, což umožnilo, že se na jeho řešení mohli podílet partneři ze šesti evropských zemí. Vedle ČR je to Polsko, jako hlavní řešitel, dále pak Itálie, Rakousko, Řecko a Španělsko. Řešení projektu probíhá od poloviny roku 2013 a ukončen by měl být v prosinci 2015.

Můžete zhodnotit současný stav náborového procesu veřejných institucí?

Počáteční výzkum a následná analýza výsledků odhalila v úřadech veřejné správy několik celoevropských problémů organizačního i technologického rázu. Jedná se zejména o problémy se získáváním a udržením kvalifikovaných zaměstnanců z důvodu mzdového ohodnocení či pomalého postupu, kdy se dává přednost formálním požadavkům před kvalifikací a odbornou způsobilostí, problémy spojené s nízkou podporou náborového procesu moderními IT technologiemi a elektronické komunikace, které by proces nejen zefektivnily a urychlily, ale zajistily by i eliminaci případných podvodů. Celkově je nábor ve veřejných institucích v současnosti hodnocen jako málo efektivní a transparentní, často založený na protekci a neobjektivitě než na odborné způsobilosti.

Jakým způsobem má váš projekt tento stav ovlivnit a proč by se veřejné instituce měly o nabízené řešení zajímat?

Projekt FTB, resp. metodika projektu řeší většinu již zmiňovaných problémů. Popis jednotlivých řešení by byl velmi rozsáhlý, tak jen heslovitě, čeho je možné využitím projektu dosáhnout. Je to zejména zjednodušení a urychlení všech procedur náboru, nadsazení kompetencí uchazečů nad formálními požadavky, transparentnost celého procesu za využití IT informačních a komunikačních technologií, flexibilita procesu se schopností přizpůsobit se specifickým potřebám úřadů, možnost opakování procesů náboru pomocí šablon, snadná kontrola procesu i jeho administrace včetně registrace a archivace všech činností v PC. A především, systém je pro veřejnou správu dodáván zcela zdarma a jeho obsluhu zvládne běžný uživatel PC.

Které předpoklady jsou nutné ze strany veřejných institucí, aby bylo možné projekt FTB™ vůbec implementovat?

Implementace je velmi snadná. Stačí PC s internetovým připojením a přístupové heslo do systému. A samozřejmě zaškolení pracovníků uživatele.

Jaké části náborového procesu tento projekt zastřešuje?

Metodika FTB kombinuje tři základní části náborového procesu a to určení náborových potřeb, vlastní nábor a výběr toho nejlepšího a plánování jeho dalšího rozvoje. Všechny tyto části jsou úzce provázány z hlediska požadavků na kompetence.

Projekt je tedy založen na náboru na základě kompetencí, nikoliv formálních požadavků. Jak tohoto požadavku lze docílit?

Nejdříve si musíme objasnit, co rozumíme kompetencemi. Zde jsou to požadavky na odborné znalosti, měkké a obecné dovednosti a postoje zájemce o danou pozici v přímé návaznosti na definované úkoly a činnosti, které má zájemce vykonávat. Formulace kompetencí je tedy prováděna v návaznosti na popis práce dané pozice a skutečné vykonávané pracovní činnosti. Ověřovány a vyhodnocovány mohou být v různých částech procesu, např. po absolvování znalostního testu, kompetenčního testu, pohovoru apod. Vytváření popisů pracovních činností i kompetencí na jednotlivé pozice jsou prováděny on-line formou „brainstormingu“ a do tvorby může být zapojen dle výběru prakticky každý zaměstnanec úřadu.

Jaká je náročnost tohoto projektu na personální zabezpečení v rámci konkrétní instituce?

Proces samozřejmě vyžaduje odpovídající personální zajištění. Předpokládá spolupráci několika osob v definovaných funkcích, které je třeba stanovit před realizací náborového procesu včetně jejich oprávnění ke vstupu do systému FTB. Jedná se o koordinátora, funkci zastává obvykle tajemník úřadu, který je odpovědný za celý proces náboru, dále o předsedu a členy náborové či výběrové komise, kteří hodnotí a vybírají uchazeče a současně se podílí i na tvorbě popisů práce a stanovení požadavků a kompetencí. Účastník náborového proces může být kterýkoliv zaměstnanec úřadu veřejné správy, který má co říci k popisu a činnostem dané pozice, požadavkům i kompetencím. Supervizor pak činí závěrečná rozhodnutí a celý proces schvaluje. Funkce mohou být samozřejmě i kumulovány.

Jaký je první krok, který musím podniknout, pokud chci vyzkoušet výhody softwaru ve vlastní praxi?

Prvním krokem je oslovení naší společnosti. Manažer projektu se s vámi dohodne na prezentaci systému včetně případného předání přístupových hesel pro individuální vyzkoušení. A v případě zájmu vašeho úřadu o implementaci projektu následuje zaškolení vybraných pracovníků úřadu, předání uživatelské příručky a přístupových hesel do systému. V současnosti probíhá v několika úřadech veřejné správy závěrečné odzkoušení celého systému. Každého dalšího zájemce o implementaci rádi uvítáme, jsme připraveni poskytovat i individuální poradenství.

 

 

„Projekt Find the Best – Competency-based Recruitment in Public Administration je spolufinancován Evropskou unií v rámci Programu celoživotního učení.“

Ing. Jiří Imlauf - předseda představenstva, INSTITUT INPRO, a.s.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor