Odpověď na tuto otázku nelze zobecňovat, nicméně objevují se v zásadě dva směry. Na jedné straně si firmy uvědomují, že je potřeba vzdělávat, v čemž nastala změna oproti několika letům nazpět. Firmy pocítily určitou rozvojovou deprivaci a přemýšlí o naplnění této potřeby. Na druhé straně jsou pak firmy vzdělávající se z evropských fondů. U nich dochází k tomu, že kvůli velkým objemům financí, které byly využity na vzdělávání, se zaměstnanci postupně již cítí „přeškoleni“. Často se navíc jedná o kurzy, kterým chybí specifičnost a komplexní orientace na konkrétní potřeby.
Nejčastěji diskutovaným tématem, s nímž se nyní setkáváme, je role manažera – schopnost převzít zodpovědnost a ztotožnit se s vedoucí pozicí. Mnoho nových manažerů totiž často přechází do této pozice z řad specialistů. Jsou to například skvělí obchodníci či technici a znají velmi dobře obsah dané činnosti, ale chybí jim zkušenosti s vedením lidí, týmů a celkově pohled na roli manažera.
Téma role manažerů de facto vyplynulo z potřeby školit, která byla v období recese obecně potlačena, ačkoliv noví manažeři stále přicházeli na tyto pozice a museli v nich nějak jednat. Způsob jednání byl však spíše intuitivní a v poslední době se objevuje potřeba řešit situaci systematicky.
Snažíme se maximálně vnímat firemní kulturu a klima uvnitř firem, s čímž pak souvisí i otevřenost účastníků vůči samotným kurzům. Chceme, aby naše vzdělávací aktivity podporovaly vizi a mise společnosti a směřovaly k jejich naplnění. Proto se v rámci příprav konkrétního kurzu setkáváme s manažery týmů či přímo s účastníky, abychom si ujasnili konkrétní představy a školení koncipovali na základě aktuální situace.
Metod a nástrojů pro rozvoj měkkých dovedností je celá řada a všechny mají své přínosy. My využíváme nástroj Balance Management, který se zaměřuje na individuální osobnost účastníka i celý tým. Díky němu nadřízení manažeři získávají jasnou zpětnou vazbu, jak s každým člověkem v týmu dále pracovat a jak pracovat s týmem jako takovým. Získají přehled o tom, jak v týmu funguje komunikace a motivace, vidí, jaká je míra týmovosti jednotlivců, a podle toho s tím dokáží také dále pracovat. Data jsou srozumitelná a lze s nimi pěkně pracovat.
Nástroj je unikátní už v samotném sběru dat. Většina dotazníků funguje na principu uzavřených, případně otevřených otázek, nebo možnosti výběru ze škály. Respondenti na ně odpovídají levou mozkovou hemisférou a často také dokáží s odpověďmi manipulovat. Výsledek tedy lze do určité míry zkreslit.
Oproti tomu metodika Balance Managementu spočívá v asociaci barev, kdy namísto konkrétních odpovědí přiřazujete barvy. Může jít například o výrok nebo otázku týkající se firmy, kdy respondent má za úkol vybrat ke sdělení tři barvy, které mu, podle jeho mínění, nejlépe odpovídají. Zamezí se tak v zásadě „lži skóre“ a ve výsledku tím získáte velmi komplexní relevantní obraz o konkrétním člověku. O tom se můžete sami přesvědčit ve videu. První část pojednává o tom, jak samotný dotazník vypadá. Ve druhé části uvidíte konkrétní možné použití výstupů.
To je otázka, kterou si pokládá zhruba 95 % všech manažerů. Zpětná vazba na kurz je sice pěkná, ale účastníci často nechtějí ublížit lektorovi špatnou nebo průměrnou známkou a ovlivňují tak zpětnou vazbu na školení. Balance Management v tomto směru umožňuje se na změnu osobnosti jednotlivých účastníků dívat v čase, jestliže je využíván dlouhodobě. Díky potlačení „lži faktoru“ pak získáte relevantní výsledky, s nimiž můžete kontinuálně pracovat, a zároveň i důkaz toho, zda se školení skutečně vyplácí.
Každá firma je jen tak dobrá, jak dobré má své lidi. To platí bez rozdílu všude. S tím nesouvisí jen jejich schopnosti a dovednosti, ale právě i jejich motivace a vůbec schopnost manažera podpořit angažovanost vlastních lidí v týmu i firmě. Marian Jelínek (český hokejový kouč a autor řady publikací o motivaci - pozn. red.) jednou řekl takovou pěknou věc, že motivace je vlastně dvojího typu - racionální, kdy víme, proč je něco potřeba udělat, a pak emocionální, tedy vnitřní motivace, která může být ovlivněná mimo jiné i rolí manažera. Pokud manažer „hoří“, pak umí pro společnou věc „zapálit“ i tým.
Velmi zajímavým kurzem týkajícím se motivace, který má mezi účastníky veliký úspěch, je kurz Jak nastavit motivující provizní systém. Tematicky je orientován primárně na obchodní ředitele a na majitele a jednatele firem, kteří přemýšlí nad tím, jak nastavit nebo upravit fungující model provizního (bonusového) systému, který by obchodníci nejen přijali, ale také by je motivoval.
Seminář pojednává o uceleném konceptu motivace a odměňování zaměstnanců. Jeden z účastníků o něm řekl, že jsme velmi pěkně propojili praktickou část s částí týkající se motivace a personalistiky. Účastníci se také dozvědí, že aby vše fungovalo, tak motivovat je potřeba nejen obchodníky. Výsledkem kurzu pak je řada tipů a doporučení aplikovatelných do praxe.
Nejedná se ani tak o dotazy jako spíše o uvědomění, a to zejména toho, že i dobře nastavený systém nemusí být fungující, pokud je nedostatečně, nebo vůbec komunikován. Samozřejmě se také řeší, jak má být velká variabilní a fixní složka mzdy, na což dáváme velmi přehlednou sadu návodů týkajících se typu obchodníka a jeho samotného byznysu.
Obecně u všech zaměstnanců, nejen u obchodníků, platí, že finanční motivace je potřebná. Avšak v momentě, kdy není zahrnuta do širšího konceptu motivace a odměňování zaměstnanců ve společnosti a vhodně komunikována, pak i sebelépe nastavený provizní systém není efektivní a finanční motivace je krátkodobá. Finanční i nefinanční motivace proto musí jít ruku v ruce.
Obecně naše kurzy vedou lidé, kteří dané problematice skutečně rozumí a mají reálné doložitelné zkušenosti z praxe. Příkladem mohu jmenovat našeho hlavního lektora, který zastřešuje celý lektorský tým, Františka Gráfka. Řadu let se pohyboval jako školitel v České spořitelně a následně také v GTS Czech, kde pracoval jako interní lektor a zároveň měl na starosti veškeré oblasti týkající se motivace a obecně personalistiky. Získal tak mnoho cenných reálných zkušeností, které nyní může předávat dále, a to například skrze kurzy orientované přímo na personalisty. Za všechny zmíním jeden velmi zajímavý, a to seminář Jak nastavit fungující performance systém, který pojednává právě o angažovanosti a výkonnosti zaměstnanců.
Ing. Robert Němeček - majitel společnosti Via LibertatisDalší informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor