Lada Haisová

Dnešní leader? Zapaluje nebo vyhořel?

Rozhovor s Ladou Haisovou, ředitelkou společnosti Positive

20.11.2013 - Doporučujeme

Lada Haisová vystudovala obor finance na VŠE v Praze. Již při studiu hodně cestovala po nejrůznějších koutech světa, intenzivně se věnovala studiu cizích jazyků a přitahovalo ji poznávání nových kultur. První pracovní zkušenost v pojišťovací instituci ji příliš nezaujala, ale naopak uvítala příležitost reprezentovat Českou republiku a propagovat ji jako investiční lokalitu v zahraničí. Tříletá pracovní zkušenost ve vládní agentuře CzechInvest pro ni byla velkou školou života. Při jednání s předními představiteli politické a byznys sféry u nás i v zahraničí nasbírala mnoho neocenitelných zkušeností. Specializovala se na italské investice a investory, a i proto její další kroky vedly do italské poradenské společnosti.

Do vzdělávací a poradenské firmy Positive nastoupila v roce 1998 jako sales manager. Po třech letech, po odchodu holandských zakladatelek společnosti, přijala nabídku od nového majitele dále firmu rozvíjet a stala se výkonnou ředitelkou, v roce 2009 pak i spolumajitelkou a jednatelkou. Kromě řízení firmy Positive se jako konzultantka podílí na projektech pro významné zákazníky. Hovoří anglicky, italsky a rusky. Ráda se obklopuje lidmi, kteří jsou pro ni inspirativní jak odborně, tak lidsky.

V loňském rozhovoru pro HR News jste mluvila o tom, jak jste úspěšně dokončili čtyřletý projekt zaměřený na změnu firemní kultury ve Škodě Auto. Jaké projekty pro vás byly aktuální v letošním roce?

Loni jsem také mluvila o tom, že se vracíme „zpátky ke kořenům“, k našemu původnímu zaměření společnosti na customer service, care and attitude, v dnešním překladu zákaznické zkušenosti. Mám radost, že se nám letos podařilo posunout myšlenku zákaznické orientace napříč firmami u několika klientů. Mezi takové patří společnost Hornbach, se kterou spolupracujeme intenzivně v ČR a SR poslední 4 roky, a která se letošním roce stala podle hodnocení zákazníků v segmentu řetězců DIY (Do it yourself) č. 1.

Dalším rozsáhlým projektem letošního roku je spolupráce s největším českým hotelovým řetězcem, společností Euroagentur, kde plánujeme pokračování. Velmi pěkná spolupráce nás potkala s firmami Autocora a Autobenex, které se zabývají dovozem a distribucí automobilových náhradních dílů, kde v příštím roce navážeme na oblast prodeje prací s managementem a změnovým projektem zaměřeným na spojení firem pod značku německé matky STAHLGRUBER. Třešinkou na dortu je pro nás projekt Zákaznický zážitek á la Wine Food Market pro stejnojmennou společnost, která obchoduje s italskými produkty.

Jaké novinky jste letos přinesli na trh?

V letošním roce jsme intenzivně pracovali na představení našeho nového leadership seriálu V HLAVNÍ ROLI VY! Přinášíme na trh rozvojový program FIT FOR FUTURE. Také téma POZITIVNÍ MYŠLENÍ je pro některé klienty znovuobjevená oblast, která právě v dnešní době nachází své místo v prioritách rozvoje manažerů.

Můžete nám přiblížit program FIT FOR FUTURE?

FFF je zaměřený na efektivní fungování diverzifikovaných týmů. Často totiž slýcháme, že absolventi jsou pro firmy příliš nezkušení a zbrklí, čtyřicetiletí jsou příliš zkušení a rutinéři, starší příliš pomalí, muži příliš ambiciózní a ženy příliš emotivní! Ze zkušeností ze západní Evropy je zřejmé, že právě diverzifikované týmy pracují ve větší rovnováze a se stabilnějším výkonem. Z odlišností je možné profitovat a využít je jako konkurenční výhodu.

V prosinci na veletrhu proHRexpo budete mluvit o leadershipu. Je pravda, že v tuzemských firmách máme hodně schopných manažerů, ale málo schopných lídrů?

Nevím, říká se to, tak na tom asi něco pravdy bude.

Jak vůbec vypadá lídr dnešní doby a co se od něj očekává?

To je otázka, kterou bych ráda sdílela s kolegy, kteří přijdou na naše diskuzní fórum na veletrhu pro HRexpo 3. prosince. Já osobně si myslím, podle vlastní zkušenosti i z diskuzí s našimi klienty, že dnešní doba je natolik rychlá a hektická, že hrozí, že lídři jsou mnohdy pod takovým tlakem, že ztrácejí schopnost sebereflexe, začínají se ztrácet sami v sobě, ve směřování vlastním i celé firmy. Očekává se, že lídři mají zapalovat a oni jsou vyhořelí, mnohdy se trápí na vlastní židli a zároveň strachem o ni.

Představte nám blíže váš leadership program V HLAVNÍ ROLI VY.

Jde o roční seriál, který propojuje důležité lídrovské kompetence, jako je schopnost vést sám sebe, umění nadhledu a myšlení v souvislostech, schopnost kreativity a inovativního přístupu při hledání řešení a vyvolávání změn. Program nemá pevně daný obsah, má pouze tématické mantinely a inspirativní podněty pro práci ve skupině. Co se bude v programu dít a jak bude přínosný, bude záležet na účastnících samotných, jak již evokuje název programu V HLAVNÍ ROLI VY!

To evokuje také film nebo seriál...

Strefila jste se, leitmotivem programu je filmová linka a i názvy jednotlivých modulů Sám sobě režisérem, Očima kameramana, V kůži scénáristy a V roli producenta jsou ve filmařském duchu. Program podporuje autenticitu, hledání kreativní a originální cesty ke splnění cílů, a odvahu k překonávání stereotypů. V každém dílu mají účastníci příležitost sdílet zkušenosti s hostem „z jiného světa“, lídrem z jiného oboru. Celým seriálem je provází 2 průvodci v roli koučů a facilitátorů, kteří se skupinou aktivně pracují. Program je plánován na 4x2 dny, je propojen koučováním, prací v mezidobí a možností aktivně sdílet na speciálně vytvořené IT platformě.

Pro koho je program určen?

Program není pro každého, účastníky do programu obsazujeme jako do filmu – formou castingu. Je určen pro lídry s manažerskou zkušeností, s otevřeností sdílet s ostatními, zájmem na sobě aktivně pracovat a vzájemně se obohacovat s ostatními. Naším cílem je dát dohromady skupiny, v nichž si lidé mají co vzájemně nabídnout, ale zároveň se osobnostně odlišují, stejně jako v životě.

Pro někoho může být program obtížně představitelný. Může se někde dozvědět více?

Ano, rozhodli jsme se v příštím roce přiblížit způsob práce i osobnosti našich průvodců pravidelnými půldenními ochutnávkami společné práce v rámci otevřených skupin pod názvem Inspiring leaders´ groups. Jinak jsme připraveni udělat několikahodinovou ochutnávku programu bezplatně u potenciálních zájemců přímo v jejich firmě.

Jak se ujal váš formát akcí Setkání s inspirací? Kolik setkání již proběhlo a jaké jsou reakce?

Setkání s inspirací je novinka loňského roku, doposud proběhla 3 setkání. Podle reakcí účastníků usuzuji, že se nám podařilo nabídnout našim klientům právě to „něco navíc“, co mnoho klientů v rámci spolupráce oceňuje: kreativitu, zajímavé setkání s podněty a osobami z jiných oborů, vybočení z každodenní reality a načerpání energie. Mezi řečníky a speciálními hosty měli účastníci příležitost potkat osobnosti ze sportu, byznysu, psychologie, kultury jako např. Šárku Kašpárkovou, Petra Fejka, Mirku Knapkovou, Danu Juráskovou, Elišku Balzerovou a další.

Jak probíhalo zatím poslední Setkání s inspirací?

Poslední setkání letos v říjnu pod názvem V HLAVNÍ ROLI KLIENT!? bylo věnováno již zmíněnému tématu zákaznické zkušenosti. Ať už se jedná o klienta v roli pacienta nebo diváka v divadle nebo v jakémkoli jiném oboru, platí podobný princip. Klient je stále náročnější a poskytnutí služby očekává jako samozřejmost. Abychom si ho ale v dnešní době udrželi, očekává, že o něj budeme pečovat, budeme ho hýčkat, překvapovat a projevovat opravdový zájem o jeho blaho. Pokud to nemyslíme upřímně, pozná to. Proto jsme se dopracovali k tomu, že služba zákazníkovi v dnešní době není jen o dovednostech, ale je to věc postoje. Společně jsme se shodli, že jedna z cest, jak zlepšit zákaznické služby v ČR, je začít u sebe a posunout klientský vztah ke vztahu partnerskému.

Jakou vidíte roli lídrů v orientaci na zákazníky?

Velmi zásadní. Pokud má mít orientace na zákazníky opravdu smysl, musí být součástí celofiremní strategie, management musí vidět přímé spojení mezi zákaznickou a zaměstnaneckou spokojeností a celkovými výsledky a růstem firmy. Pokud tomu tak není, je to Potěmkinova vesnice a nekonečný boj s větrnými mlýny.

Kde podle vás stále dochází k nepochopení, jak řešit problémy zákazníků?

Občas mi zůstává rozum stát, když bez ostychu slyším prezentovat na konferenci případovou studii o tom, jak HR vymyslelo úspěšný projekt, jak vzbudit energii top managementu, aby se začal zajímat o palčivé problémy zákazníků. To mi připadá jako absolutně schizofrenní stav: lídři hlásají orientaci na zákazníka jako zásadní firemní princip a zaměstnanci vymýšlí, jak zaangažovat lídry, aby jim umožnili zákaznické záležitosti řešit.

Na kdy připravujete další Setkání s inspirací a koho plánujete pozvat?

Plán je březen 2014 a téma Autentický leadership. Ambice jsou velké, ale jména řečníků nejsou zatím potvrzena.

Na co se chystáte a těšíte v nadcházejícím předvánočním čase?

Jedu s manželem na pár dní pro sluneční injekci na Sicílii, Itálie je moje srdeční záležitost. Na Sicílii jsem ještě nebyla a moc se těším.

Ing. Lada Haisová - výkonná ředitelka vzdělávací a poradenské společnosti Positive s.r.o.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor