Dr. Stewart Hase

Svobodné učení v práci? Heutagogika může být odpovědí...

Rozhovor s Dr. Stewartem Hasem, psychologem a zakladatelem heutagogiky

1.3.2013 - Doporučujeme

Efektivní, inovativní a kontinuálně se vzdělávající lidé. Jak tyto postoje probudit v sobě a v týmech, s nimiž pracujeme? Dr. Stewart Hase z Austrálie už více než dvacet let studuje, jak se člověk učí, jak je motivován a prakticky ověřuje, nakolik je nutné změnit systémy vzdělávání, aby se člověk začal skutečně rozvíjet.

Heutagogika je založena na sebeurčujícím učení (self-determined learning). Jak lze tento přístup popsat?

Ano, to je přímo definice heutagogiky – studium na základě sebeurčujícího učení. Vychází z dlouhé tradice edukačního myšlení zahrnující konstruktivismus, systémové myšlení, teorii komplexity, humanismus či vědu o schopnostech a jednání. Někteří lidé zaměňují heutagogiku se sebeřízeným učením (self-directed learning / autodidakticismus): mezi nimi ale není žádné pojítko, jedná se o různé přístupy.

Hlavním znakem heutagogiky je to, že v centru dění stojí student a učitel či trenér se stávají průvodci. Lidé mají obecně schopnost se velmi dobře učit, ale naše vzdělávací systémy z toho vůbec netěží. Jsou založeny na zastaralých metodách vyučování vzniklých za průmyslové revoluce. Heutagogika přináší inovativní metody zaměřené na studenta a usnadňuje tak proces učení. Aby se mohli lidé celoživotně vzdělávat, potřebují znovu nabýt schopnost se učit a důvěřovat otázkám, které nevyhnutelně přicházejí, když se do svého učení hluboce ponoří.

Jaký je vztah heutagogiky a andragogiky?

Andragogika je termín zavedený Malcolmem Knowlesem na začátku 70. let a znamená studování dospělých. Ústředním tématem andragogiky je motivovat člověka využitím jeho předchozích zkušeností, propojit je s jeho současnými znalostmi a dovednostmi a tak dávat smysl a kontext novému učení. Heutagogika se dívá na způsob, jak se všichni lidé, od dětí po dospělé, učí a jak je možné zvýšit jejich schopnost se učit. Rozlišuje mezi získáváním znalostí a dovedností (nazvané kompetence) jako první úroveň učení a hluboké učení, při němž dochází ke zcela novému pohledu na věc. Ke druhé fázi dochází tak, že v mozku vznikají nová spojení mezi neurony a nové a staré zkušenosti se spojují dohromady. Učitel či trenér musí být schopen poznat, zda se jeho studenti v této fázi nacházejí, protože nyní budou přicházet se zcela novými otázkami a budou mít novou energii rozvíjet své chápání.

V jakém věku se heutagogika nejlépe uplatňuje? Může mít smysl v HR?

Děti jsou skvělí žáci do doby, než jdou do školy, kdy ztratí jakoukoliv moc nad svým vlastním „kurikulem“ a obsah učení i jeho proces jsou kompletně převzaty učitelem. Dá se aplikovat na všechny věkové skupiny a dobře se uplatňuje v procesech vzdělávání na pracovištích, protože se zabývá způsoby, jak se lidé nejlépe učí. Existují velmi zajímavé publikace o využití heutagogiky v korporátních vzdělávacích programech a v e-learningu.

Řekněme, že by někdo chtěl využít heutagogiku na pracovišti. Co prvního by měl udělat a jak pozná, že je připraven?

To pozná snadno. Musí chtít, aby se jeho lidé opravdu učili a ne jen aby se kontrolovala agenda. Musí být inovativní a chtít dělat vzrušující věci. Internet a sociální média spolu se způsobem jak lidé komunikují navždy změnily způsoby vzdělávání. Lidé mohou získat jakoukoliv informaci kdykoliv se jim zachce. Mohou diskutovat s kýmkoliv se jim zlíbí. Stará myšlenka učitele je přebytečná. To, co lidé potřebují je průvodce, někoho s kompasem, kdo by jim asistoval, pomáhal jim hledat smysl, rozlišovat a kriticky myslet. Je to úplně nová role.

Pokud by chtěl někdo aplikovat heutagogiku ve svém týmu, měl by si nejdříve promluvit s někým, kdo už zkušenosti má. Na webu existují stránky, kde je možné se zapojit do diskusních skupin (např. heutagogycop.wordpress.com nebo skupina na LinkedIn). Můžou si také přečíst moji publikaci jménem Learner Defined Curriculum nebo mi přímo napsat na stewart.hase@gmail.com. Kdo by se se mnou chtěl setkat osobně, pak budu v České republice vystupovat na konferenci Welcome Heutagogy!, která se koná 27.3. v Praze. Den po konferenci je možné se zúčastnit workshopu Heutagogy at Work zaměřeného přímo na zavádění heutagogiky v práci.

Dr. Stewart Hase - psycholog a zakladatel heutagogiky


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor