Jitka Schmiedová

HR má projít změnou od "co se dělá" k "co přináší"

Rozhovor s Jitkou Schmiedovou, viceprezidentkou pro lidské zdroje a správu majetku Vodafonu

20.11.2012 - Doporučujeme

Odborná konference Fórum personalistů oslaví v závěru letošního roku své 15. narozeniny s podtitulem „From HR Leader to Business Leader“. Zaměří se na klíčové oblasti, v nichž může HR výrazně ovlivnit výsledky businessu, proměny HR strategií, age management, talent management a leadership v praxi. O své know-how se s vámi podělí více než 50 přednášejících z různých ekonomických sektorů. Viceprezidentka pro lidské zdroje společnosti Vodafone Jitka Schmiedová bude například hovořit na téma zvyšování kvality služeb, pro-zákaznického přístupu a obchodní orientace jakožto základu dlouhodobého úspěchu firmy.

V jakých oblastech podle vás HR může přinést hmatatelné výsledky pro byznys?

Těch oblastí je celá řada a jejich prioritizace se odlišuje podle odvětví, firem i doby. Aktuálně vyberu tři. Za prvé je to oblast motivace zaměstnanců zejména v klesajících odvětvích. To znamená, jak udržet motivaci zaměstnanců, kteří jsou ve firmě již delší dobu, zažili mnoho změn a změny stále pokračují. Jak k tomu udržet vysokou motivaci nových zaměstnanců, kteří do firem přicházejí často právě za výzvami, které změny přinášejí. Jak sladit na cílovou úroveň motivaci zaměstnanců partnerských firem a jak skloubit tyto světy tak, aby zákazník zažil vždy jednu pozitivní zkušenost. Další oblastí, ve které HR přináší jasné výsledky pro byznys, je kontinuální zvyšování efektivity. Pokud HR dobře rozumí organizační efektivitě a designu, zná benchmarky, účinně manažerům radí a pomáhá tak plnit byznys cíle. Třetí oblastí je snad v každé době schopnost HR identifikovat kritické organizační a lidské schopnosti a znalosti a zajišťovat pro ně neustálý dostatek a diverzitu talentů. To znamená mít neustálou zásobárnu správných lidí, ať už interně či externě.

Proč jste se rozhodli pro strategii HR business partneringu a jak se vám ji daří uplatňovat?

Odpověď lze v podstatě nalézt ve shora uvedené části. Řeší-li firma priority, jako je motivace lidí a jejich sladění kolem společného cíle, stálé zefektivňování a rozvoj lidí tak, aby vždy včas bylo dost těch se správnými schopnostmi, pak jsme přesvědčeni, že právě aktivní prací silných HR business partnerů s manažery přímo v poli se toto může podařit spíše, než když HR pracuje ze zázemí, jako tomu kdysi bývalo v předešlých modelech. Jsem toho názoru, že vývoj role HR business partnerů snad nikdy nekončí, je to cesta. Snažíme se neustále na sobě pracovat, rozumět prioritám firmy a dílčích business útvarů tak, aby za námi byly právě hmatatelné a měřitelné výsledky.

Říkáte, že HR má projít změnou od „co se dělá“ k „co přináší“. Můžete uvést konkrétní příklad této změny z Vodafonu?

Uvedu jeden příklad z oblasti analytických schopností: HR může zásobovat firmu řadou výkazů s mnoha čísly, které dělá. Nicméně bez interpretace tyto přehledy dat tolik nepřináší, jako když HR připojí příběh. Populární jsou například „benchmarky“ efektivity útvarů napříč celou mezinárodní skupinou. Pokud HR umí vysvětlit, jak jsou sestaveny, v čem spočívají odlišnosti, co je možno udělat lokálně pro zlepšení výkonnosti útvarů, pak se jasně mění profil HR z „dělá“ = pasivně distribuuje data na „přináší“ = porozumění datům a aktivní doporučení a účast na zlepšeních.

Jakými způsoby chcete do budoucna ještě lépe propojovat HR procesy a projekty s businessem?

Nejdůležitějším projektem nyní pro nás je propojení práce napříč firmou v oblasti nezaměnitelné zákaznické zkušenosti. To je výborná příležitost pro práci HR tzv. „Outside/In“ namísto původního „Inside/Out“. Víme, co naši zákazníci očekávají a oceňují, víme, jaké schopnosti a znalosti by naši lidé včetně manažerů měli mít. Společně s businessem proto budeme pracovat na úpravách snad ve všech oblastech řízení lidí – od náboru, přes rozvoj a trénink, řízení výkonu a odměňování, po práci s talenty, firemní kulturu a diverzitu. K tomu si neustále opatřujeme hlas vnějšího zákazníka.

Koho především byste ráda pozvala na svou přednášku na Fóru personalistů?

Ráda bych pozvala především jakékoli zájemce či stoupence práce v takovém HR, jehož pojetí jsem právě popsala – ať již jsou z businessu nebo z HR. Dále bych ráda pozvala zástupce firem, které se starají o rozvoj členů strategických HR týmů, abychom si více přiblížili, jaký výcvik je třeba zejména pro HR business partnery a centra odbornosti.

 

Jitka Schmiedová je viceprezidentkou pro lidské zdroje a správu majetku Vodafonu od 1. listopadu 2011. Do Vodafonu přišla z České spořitelny, kde pracovala čtyři roky jako ředitelka pro lidské zdroje. V oboru lidských zdrojů působí již od roku 1998. Před nástupem do České spořitelny pracovala jako ředitelka oddělení lidských zdrojů ve Všeobecné zdravotní pojišťovně či jako manažerka lidských zdrojů ve společnosti Norsk Hydro ASA Praha. Zkušenosti má například také ze společností Mitsubishi Electric Automotive Czech nebo Accenture.

Konference Fórum personalistů, na které paní Schmiedová vystoupí s přednáškou na téma „Zvyšování kvality služeb, pro-zákaznický přístup a obchodní orientace jako základ dlouhodobého úspěchu firmy“ a kterou bude letos již podruhé doprovázet i odborný veletrh pro personalisty – proHRexpo, proběhne 11. - 12. prosince 2012 v pražském Clarion Congress Hotelu.

Jitka Schmiedová - ředitelka úseku Lidské zdroje České spořitelny


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor