Monika Fiedlerová

Jak měřit firemní kulturu a vliv managementu na efektivitu společnosti

Rozhovor s Monikou Fiedlerovou, ředitelkou společnosti AchieveGlobal Czech Republic & Slovakia

15.3.2012 - Doporučujeme

Monika Fiedlerová se narodila v roce 1972 v Táboře, vystudovala Střední pedagogickou školu v Prachaticích – obor Speciální pedagogika a po té studovala na Univerzitě Karlově hudbu a dirigentství. Možná překvapivý obor studia pramenil již z dětství, kdy byla svojí matkou neustále motivována stát se profesionální hudebnicí.

Již během vysoké školy pracovala a její komunikační schopnosti a kreativita ji přivedly do oblasti marketingu, PR a obchodu, kde setrvala dvanáct let. Své zkušenosti nabírala a zúročovala v mezinárodní právnické kanceláři, v médiích, ale také v pojišťovnictví a hotelnictví. Několik let se zabývala produktovými školeními pro klienty. Po narození syna se spolu s manželem na čtyři roky odstěhovali do Spojených Arabských Emirátů, kde pracovala nejdříve v konzultantství a později vykonávala vrcholnou pozici v oblasti lidských zdrojů v největší mediální skupině na středním Východě. Certifikace v oblasti performance management a reward management byly samozřejmě velkou výhodou.

Po návratu ze středního Východu dostala příležitost jako ředitelka české a slovenské pobočky AchieveGlobal, kde mohla efektivně propojit své dlouholeté a mezinárodní zkušenosti v oblasti marketingu a obchodu s oblastí lidského kapitálu.

K jejím koníčkům patří samozřejmě hudba, zejména pokud se připojí také děti. Je velkým milovníkem zvířat.

Achieve Global se zabývá rozvojem leadershipu, obchodu a zákaznických služeb. V čem je vaše know-how jedinečné?

Domnívám se, že jedinečnost spočívá hned v několika bodech. AchieveGlobal je celosvětová společnost, jejíž know-how je založeno na výzkumu. Mezinárodní průzkumy potřeb trhů a společností probíhají neustále a nové produkty a služby jsou vytvářeny na základě výsledků několika set až několika tisíců společností po celém světě. Po té se produkty testují a na základě takovýchto pilotních projektů podávají pobočky zpětnou vazbu, díky které se produkt dotvoří. Tento přístup považuji za velmi zodpovědný a ojedinělý.

Rovněž přístup k zákazníkovi je nejen velmi komplexní, ale také zodpovědný. Díky rozsahu AchieveGlobal jsme schopni pokrýt potřeby v mnoha zemích, ve stejném standardu, se stejným know-how a velmi podobným přístupem ke klientovi. Týmy jsou již zvyklé na úpravu produktů, které samozřejmě musí vyhovovat dané mentalitě. Jsme tedy zároveň flexibilní.

Do jaké míry těžíte z toho, že vaše společnost působí po celém světě?

Do jisté míry se samozřejmě dá těžit z toho, že AchieveGlobal je etablován na všech kontinentech. Každá ze zemí, kde je společnost přítomna může iniciovat regionální nebo mezinárodní projekt. Na druhé straně jsou globální projekty velmi náročné pro všechny zúčastněné. Ale abych odpověděla na Vaši otázku, bylo by velmi naivní spoléhat na příliv globálních smluv. Člověk musí velmi tvrdě pracovat na svém vlastním trhu. I malý lokální projekt může nakonec iniciovat větší regionální spolupráci. Pokud se však řadíte mezi Top 20 školících společností v oblasti rozvoje leadershipu a rozvoje obchodních dovedností, je to samozřejmě velmi dobrá reference, která může mít pozitivní vliv jak na globální, tak na lokální projekty ve smyslu důvěry a loajality klientů.

Představte nám váš cluster, který vzniká ve střední a východní Evropě. Co díky tomu můžete nabídnout místním firmám?

Zdejší pobočka AchieveGlobal měla to neuvěřitelné štěstí, že se stala součástí již zmíněného clusteru, který vzniká pod vedením mezinárodní společnosti UBD – United Business Development. UBD vlastní tzv. Master Franchise licenci pro Českou republiku, Slovensko, Polsko, Rumunsko, Turecko a své zastoupení má také na Ukrajině, v zemích bývalé Jugoslávie, Makedonii a Slovinsku. V tomto roce bychom měli připojit ještě Maďarsko. Štěstí spočívá v jedinečné firemní kultuře této společnosti, která se daří udržovat a šířit ve všech již jmenovaných zemích. Rovněž know-how je obohaceno o velmi zajímavé produkty týkající se transformace firemní kultury a chování lidí, projekt management a ROI (institut návratu investic).

Zastavme se u otázky transformace firemní kultury. se vůbec firemní kultura měřit?

To je velmi zajímavá otázka. Ano. Firemní kultura se dá nejen měřit, ale je také velmi evidentní a viditelná. Dovolte mi, abych v krátkosti vysvětlila jeden základní rozdíl. Klima společnosti představuje vše, co vidíme a slyšíme při vstupu do nového prostředí. Jak se lidé k sobě chovají, jak jsou oblečeni, zda pracují v otevřeném či uzavřeném prostoru, zda jsou ve veřejném prostoru vyvěšeny vize a hodnoty společnosti apod. Kulturu společnosti bohužel nevidíme. Jsou to zaběhlé styly chování a tendence, které lidé respektují a nepsaná pravidla, podle kterých se chovají. UBD pracuje s dalším velmi dobře osvědčeným nástrojem, který existuje na globálním trhu již 35 let a dokáže velmi přesně změřit nejen firemní kulturu, ale také vliv managementu na efektivitu společnosti, týmovou synergii a podobné záležitosti. Vše se dá analyzovat na organizační, týmové a individuální úrovni. V posledních několika letech se objevuje více a více společností, které si uvědomují, že prostředí, ve kterém lidé tráví převážnou většinu svého času skutečně může být příjemné, motivující a inspirativní…

Popište nám, jak probíhal nedávný seminář, na kterém jste představili nové nástroje pro měření firemní kultury.

Seminář byl nejen inspirativní, ale také edukativní. Zástupci zúčastněných společností byli velmi potěšeni faktem, že existují nástroje, které se dají velmi jednoduše použít a dokáží velmi přesně popsat aktuální stav. Díky tomu, že se dá také nastavit ideální model mají společnosti možnost identifikovat, jak zásadní rozdíl je mezi současným stavem a stavem, kterého chtějí dosáhnout. Účastníci měli možnost vyzkoušet nástroj, který identifikuje stav firemní kultury a chování lidí a porovnat jej se stavem ideálním, a to na organizační úrovni. V rámci tzv. debriefu, tedy zpětné analýzy rovněž aktivně rozebírali následky jednotlivých kultur na efektivitu jedinců, týmů a celé společnosti.

Další seminář se bude konat 4.4. a bude se věnovat jinému, tentokrát individuálnímu nástroji, kde budou moci účastníci rozpoznat hodnoty, které řídí jejich chování. V návaznosti na to vytvoří model ideálního leadera, a na tomto modelu jim bude představen způsob, jak je možné stavět na již existujících silných stránkách a následně transformovat ty slabší nebo potlačené. Více informací o semináři najdete zde.

Do jaké míry souvisí výkonnost jednotlivců, týmu a celé společnosti právě s kulturou? Jak významnou roli v tom hraje management?

Management společnosti je naprosto zásadním článkem ve vytváření kultury. Každá firma je živoucí organismus a jako takový potřebuje půdu, ve které bude buď žít a kvést, přežívat nebo umírat. Všichni dnes vzhlížejí ke společnostem, jako je Google. Důvod je velmi prostý. Vrcholový management si uvědomuje, jak zásadní je pracovat v prostředí, které je motivující, inspirativní a lidské… A proto pracují jen s takovými jedinci, kteří sdílejí stejný názor nebo se dokáží přizpůsobit. Tlak na výsledek je naprosto přirozený, nicméně málokterý lidský jedinec je tak nastavený, aby ráno zasedl k počítači nebo k telefonu, osm a půl hodiny denně, pět dní v týdnu produkoval výsledky v agresivním a finančně orientovaném prostředí. Takové prostředí může být funkční, avšak s krátkodobou perspektivou. Objevuje se silná fluktuace, soupeřivost v rámci týmů, lidé se orientují sami na sebe. V takovém prostředí jsou lidé to poslední, na co se hledí a vynucená efektivita a tlak se odrazí také na reputaci společnosti. Osobně bych všem přála mít možnost pracovat v takové společnosti, jakou je právě UBD. Možná také z toho důvodu se firemní kultura a vliv managementu pro mě stává tak důležitou součástí mé práce. Pokud vytvoříte motivující a příjemné prostředí, jsou mnohdy školení a semináře téměř zbytečnou záležitostí.

Vaší další novou iniciativou jsou finance pro nefinanční manažery a ostatní pracovníky. Proč je podle vás důležitá právě tato otázka?

V praxi jsem se mnohokrát setkala se situací, kdy je nutné plánovat na příští období nebo analyzovat období minulé. Mnoho z nás se podílí na vytváření rozpočtů, předpovědí, plánů výnosnosti apod. Ve většině případů se na takovémto procesu podílí vedení finanční, marketingové, obchodní, personální a IT. Tito lidé málokdy chápou význam některých pojmů a podceňují důležitost přesnosti. Čísla, která nejsou v rozpočtu realistická mohou velmi jednoduše a rychle vrhnout společnost do ne příliš pozitivního stavu. Naším cílem je sjednotit komunikaci v oblasti základní finanční terminologie tak, aby i lidé z úplně odlišných oblastí rozuměli jeden druhému a produkovali smysluplná data a realistické plány.

Jaká kritéria musejí splňovat vaši lektoři a konzultanti?

Naši lektoři musí projít velmi náročnou certifikací. Ve zjednodušené formě to znamená, že každý modul, který školí, musí nejdříve absolvovat jako účastníci. Po té mají cca jeden měsíc na studium účastnických materiálů, materiálů pro lektory atd. Následně skládají certifikační zkoušku za účasti některého z master trenérů. Zkouška trvá několik hodin a lektor musí demonstrovat způsob, kterým bude pracovat se svým publikem, znalost daného modulu, je zkoušen z různých částí programů tak, aby si byl master trenér jist, že lektor rozumí všem souvislostem, cvičením, že je schopen alterovat dle potřeb apod. Vzhledem k náročnosti a komplexnosti modulů se ne vždy podaří certifikační zkouškou projít. Tímto způsobem se AchieveGlobal snaží zaručit kvalitu všech lektorů.

Co si myslíte o tom, že řada současných trenérů nesplňuje tak vysoké požadavky na odbornost, ale přesto vysoký příval zakázek jen kvůli nízké ceně?

Myslím, že mi nepřísluší hodnotit úroveň trenérů, neboť je tolik lektorů, koučů, konzultantů, mentorů apod., že člověk opravdu nemůže znát úroveň všech. Dovolím si však vyjádřit své znepokojení nad několika existujícími fakty. Je mnoho lidí, kteří by si přáli pro naši společnost pracovat. Jakmile však zjistí, že cesta pouze k certifikaci je tak složitá, je jejich zájem o mnoho menší. Setkávám se se spoustou trenérů, kteří nějakým způsobem vytvoří určitý produkt, který není postavený ani na silné metodologii ani na výzkumné práci. Klienti se následně vyjádří v tom smyslu, že již školení implementovali a nemělo to žádný význam. Samozřejmě, že ne. Know-how podložené průzkumem a postavené na solidních základech se nedá vymyslet v obývacím pokoji. Je mi líto, když slyším, že náš produkt je drahý nebo příliš komplexní. V současné době naopak pracuji na rozšíření partnerské sítě tak, abychom byli schopni pokrýt ještě větší spektrum požadavků a následně mohli implementovat více řešení.

Co byste tedy doporučila firmám při výběru trenérů a vzdělávacích firem?

Kdybych byla v situaci zadavatele, poslouchala bych samozřejmě svůj instinkt. Trenér musí vyzařovat energii, musí mít praxi v běžném obchodním světě a být tak schopen dát přidanou hodnotu účastníkům ve smyslu sdílení zkušeností. Zřejmě bych nedělala unáhlená rozhodnutí a nechala vybrané společnosti připravit ukázku daného školení. Kontrolovala bych reference. Postavila bych školící společnost před nečekané situace a sledovala jejich spontánní reakce již při první schůzce. Rozhodně bych bez předchozí zkušenosti nezadala velký projekt. Také bych konzultanta či trenéra požádala o asistenci při zjišťování potřeb. Trenér by se měl také ideálně setkat s účastníky školení. Je opravdu mnoho způsobů, jak zjistit, zda je daná společnost či daná osoba kompetentní k danému výkonu.

Monika Fiedlerová - ředitelka společnosti AchieveGlobal Czech Republic & Slovakia


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor