Ladislava Fialová

Personální poradenství jinak

Rozhovor s Ladislavou Fialovou, jednatelkou společnosti ALTRO Management Consultants

1.10.2010 - Doporučujeme

Mgr. Ladislava Fialová vystudovala obor psychologie na Filozofické fakultě UK v Praze. V oblasti HR a personálního poradenství se pohybuje od roku 1995. Profesní kariéru začala ve společnosti Čokoládovny a.s. jako specialista na lidské zdroje. Tam poznala spolupráci s personálními agenturami a práce konzultanta ji přišla pestřejší a svobodnější, proto se rozhodla přejít na druhou stranu lodi. Pracovala jako konzultant a senior konzultant ve dvou mezinárodních personálně poradenských společnostech. V roce 1998 byla spoluzakladatelkou personálně poradenské společnosti CSP Management Consultants a tuto společnost v létě 2010 přejmenovala na ALTRO Management Consultants. Je zodpovědná za projekty v oblasti Executive Search, Management Audit, Outplacement a Customer Relations Management.

Mottem vaší společnosti je: „Chceš-li být úspěšný, musíš být první nebo jiný...“. V čem jste tedy první nebo jiní?

V oblasti našeho podnikání jsme první na trhu nebyli, proto se snažíme být jiní. Naše odlišnost, jak je často klienty zmiňovaná, spočívá v seriózním a profesionálním přístupu, silné zákaznické orientaci, flexibilitě, odbornosti konzultantů a hlavně prosté slušnosti a respektu k potřebám klientů. Snažíme se našim klientům vždy dát přidanou hodnotu. Nedávno mi jedna kandidátka říkala, že její babička říkávala: „Hoď a najdeš“. Tento výrok se mi moc líbí a myslím, že je i pro nás dosti výstižný. Tento fakt potvrzuje i to, že většina našich klientů a část kandidátů se na nás obrací na základě doporučení a referencí. O to více je pro nás taková spolupráce zavazující.

Seznamte nás se situací vaší společnosti v době ekonomické krize.

Jako většina obdobných společností, museli jsme i my čelit následkům celosvětové ekonomické krize. Nová situace na trhu zásadně změnila poptávku po našich službách. Na rozdíl od období předchozích 6 - 7 let, kdy klienti přicházeli sami, bylo nyní potřeba aktivně vyhledávat nové obchodní příležitosti. Aktuální potřeby trhu si kromě odbornosti a znalosti trhu vyžádaly nové klíčové kompetence jako flexibilitu, připravenost a vyrovnání se s nečekanými změnami. Nic z toho by nebylo samozřejmě možné bez soudržného a sehraného týmu, který sehrál zásadní roli v této nelehké době a výrazně nás posunul dál.

Naši dlouholetí klienti zachovali firmě přízeň a pomohli nám na konec toto náročné období poměrně dobře překonat. Taktéž doporučení na trhu nám přivedla navzdory situaci nové klienty, některé i z nových segmentů, čehož si nesmírně vážíme.

Hlavní náplní vaší práce je Executive Search. S jakými obory a pozicemi máte nejvíce zkušeností?

V oblasti Executive Search se zaměřujeme na vyhledávání vrcholového managementu a specialistů pro automobilový průmysl a další výrobní odvětví, finanční a právní služby, marketing a obchod. V letošním roce je vysoká poptávka např. po generálních ředitelích, finančních manažerech, HRM a projektových manažerech. V úrovni specialistů jsou to pozice v oblasti kvality a to jak zákaznické, tak i dodavatelské, engineeringu, business analýzy a zákaznického servisu.

Na jaké další služby se specializujete v rámci personálního poradenství?

V oblasti personálního poradenství nabízíme služby jako např. personální a manažerský audit, interim management, outplacement a služby spojené s kariérovým poradenstvím a bilanční diagnostikou. Ve stručnosti se dá říci, že poradenství si klade za cíl pomáhat jednotlivcům při rozhodování v otázkách rozvoje nebo změny směru kariéry, dalšího vzdělávání či profesní přípravy. V rámci Evropské unie získává kariérové poradenství klíčovou pozici na cestě za zvýšením konkurenceschopnosti na trhu práce.

V čem spočívá personální a manažerský audit? Kterým společnostem byste je doporučila?

Firemní cíle, strategie a personální obsazení firmy tvoří jeden provázaný celek. Personální nebo manažerský audit představuje hloubkovou analýzu lidských zdrojů a personálních procesů. Jeho cílem je nezávislé posouzení využívání stávajícího lidského potenciálu v daném konkurenčním prostředí, nebo-li zhodnocení efektivity zaměstnanců-manažerů vzhledem k pozicím a obsahu práce.

Podle mého názoru je nezbytné auditovat lidské zdroje i procesy v určitých časových odstupech ve všech společnostech. Zdravá firma se musí vyvíjet a měnit v závislosti na trhu. A pouze firma, která efektivně využívá sociální a znalostní kapitál svých zaměstnanců, je schopna se přizpůsobit se jeho vývoji a udržet si komparativní výhody oproti ostatním společnostem.

Popište nám vaše zkušenosti s interim managementem. Je pravda, že poptávka po těchto službách v době krize vzrostla?

Určitě ano, i když u nás tato služba stále ještě není tolik využívána jako např. v zahraničí. Interim Manager přichází do společnosti řešit neočekávané, krizové nebo přechodné situace. Ekonomická krize se dotkla v různé míře většiny společností. Přinutila je zeštíhlovat, výrazně snižovat náklady, transformovat někdy i převádět výrobu do jiné země.

Efektivním řešením je právě Interim Management, jež do firmy přináší specifické odborné znalosti a zkušenosti. Jeho další předností je schopnost objektivního náhledu, maximální flexibilita a vysoká motivovanost. Naše společnost má zkušenosti s interim managmentem v oblasti výroby, marketinku, financí a HR.

Bylo tomu podobně i s další službou z vašeho portfolia – outplacementem?

Je možné říci, že nárůst poptávky po službách spojených s outplacementem jak individuálním, tak skupinovým byl a stále je značný. Využívají ho především společnosti, které jsou nuceny snižovat počty zaměstnanců, často se loučit s dlouholetými pracovníky a zároveň si chtějí zachovat image dobrého zaměstnavatele. Je to i forma poděkování odcházejícímu zaměstnanci a poskytnutí pomoci a podpory při vstupu na trh práce.

Jaké nástroje uplatňujete v rámci kariérového poradenství?

Kromě hloubkového interview a modelových situací využíváme i nejmodernější technologii cut-e. Jedná se o on-line systém nástrojů, který je vodítkem při posuzování a hodnocení schopností, dovedností, postojů, zájmů a chování zaměstnanců. Výběr jednotlivých nástrojů a nastavení procesu se provádí v návaznosti na konkrétní pracovní pozice.

Věnujete stejnou péči výběru a rozvoji svých vlastních zaměstnanců?

Výběr konzultantů je poměrně náročný v tom, že mnoho adeptů má zcela odlišnou představu o této práci. Naši konzultanti musí mít samozřejmě adekvátní znalosti a zkušenosti, ale hlavně proaktivní přístup a zákaznickou orientaci. Při jejich výběru se řídím více svou intuicí a zkušeností než diagnostikou. Snažím se předávat jim nejen své zkušenost a znalosti, ale účastní se i odborných konferencí a seminářů. V rámci naší mezinárodní skupiny si s kolegy vyměňujeme zkušenosti v Practise Groups, což je také velmi přínosné.

V létě jste se rozhodla pro změnu názvu společnosti – co vás k tomu vedlo? Nebylo to riskantní a proč zrovna ALTRO ?

Po rozchodu s partnerem docházelo k záměně názvů společností a pro klienty to bylo matoucí. Náš business je vztahový, spočívá v dlouholetém budování vztahu s klientem a osobní důvěře a ta není o názvu společnosti. Hledání nového názvu byla týmová práce, do které jsme zapojili i některé naše významné klienty. Nakonec to byli oni, kdo říkal, že jsme v pozitivním slova smyslu jiní – a to se stalo základem nového názvu společnosti – „altro“ je italsky jiný.

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: nemám vyhraněno
Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): různé, ráda si poslechnu např. Lucii Bílou i A. Bocelliho
Oblíbená činnost: procházky v přírodě
Kam byste se chtěl podívat: do Asie
Na co se těšíte: momentálně na dovolenou s rodinou, kterou jsem ještě letos neměla
Čeho se bojíte: zákeřných nemocí i lidí
Váš největší pracovní úspěch: vybudování společnosti, která patří ve svém segmentu do TOP 10 na trhu
Vaše motto: Přej bude ti přáno
Oblíbený nápoj: bílé víno
Oblíbená rozhlasová stanice: Blaník
Oblíbený film: Anna a král
Oblíbené místo: Kypr, ráda se ale vracím i do jižních Čech
Oblíbené periodikum: Marianne
Oblíbený server: Seznam.cz
Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: Jsem spokojená se svou současnou profesní volbou a ani v příštím životě bych neměnila.

Mgr. Ladislava Fialová


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor