Radmila Procházková

Kvalita jazykové školy nezávisí jen na cenách

Rozhovor s Radmilou Procházkovou, ředitelkou jazykové školy AKCENT International House Prague

1.8.2010 - Doporučujeme

„Nikdy jsem neuvažovala o jakémkoli manažerském povolání, ale musím přiznat, že mě práce v čele týmu školy těší,“ říká Radmila Procházková.

Radmila Procházková vystudovala FFUK v Praze. K volbě oboru ji dle jejích slov přivedla výborná učitelka angličtiny na střední škole se „z dnešního hlediska zavrhovanými vyučovacími metodami, nicméně s obrovskou schopností své studenty motivovat“. Polovinu svého profesního života působila jako učitelka angličtiny v tehdy jediné jazykové škole v Praze. Druhou část věnovala vzniku a rozvoji jazykové školy AKCENT International House Prague. Její záliby jsou jednoznačně spojeny s péčí o velkou rodinu.

AKCENT International House Prague patří k největším soukromým jazykovým školám v České republice. Jste také těmi, kteří udávají trendy v jazykové výuce?

Opravdu jsme bývali jednou z největších jazykových škol v České republice, ale dnes je řada škol větších, a také s větším regionálním zastoupením. Naší ambicí není extenzivní rozvoj, spíše se snažíme o to, abychom poskytovali standardně vysokou kvalitu výuky a souvisejících služeb. Chceme tedy být spíše nejlepšími než největšími.

Jak se na výuce jazyků projevila doba ekonomické krize?

Ekonomická krize samozřejmě ovlivnila situaci na trhu jazykové výuky velmi podstatně. Krátkozrace se totiž může zdát, že vzdělání je něco, čeho se může jednotlivec či instituce snadno vzdát, či podstatně omezit. To ale platí pouze v případě, kdy jazyková vybavenost není pro jednotlivce či zaměstnavatele považovaná za nezbytný pracovní nástroj v současné či plánované pracovní náplni, ale je „pouze“ koníčkem. Pro zaměstnavatele i zaměstnance jde v takovém případě o zbytný benefit. Tam, kde naopak jazyková vybavenost zlepšuje postavení zaměstnance na trhu práce či kvalitu poskytovaných služeb ve firmě, ev. prestiž firmy, je v době krize právě ten nejlepší čas pro studium jazyků. V takovém případě ale potřebujeme efektivní jazykovou přípravu s dobrou školou a není na místě šetřit.

Znamená to, že by se zájemci o studium jazyků měli soustředit především na kvalitu a nikoli nutně nejnižší cenu?

Přesně tak to je. Dražší efektivní výuka nám paradoxně může ušetřit čas a tím i peníze. Představte si třeba dva truhláře. Jeden se špatným a tupým hoblíkem opracovává dřevo tři dny, zatímco druhý s kvalitním a ostrým je hotov za den. Vyplatil se lepší hoblík?

Vaší doménou jsou firemní jazykové kurzy. Co byste poradila firmám při výběru jazykové školy?

Firemní jazykové kurzy tvoří pouze jednu z oblastí naší činnosti. Velmi intenzivně se věnujeme i kurzům pro veřejnost, dětské výuce a vzdělávání učitelů. Všem zájemcům o výuku bych doporučila, aby se zamysleli nad tím, co od jazykové výuky očekávají. Důležité je při výběru zvážit, zda škola prochází nějakým vnějším auditem, je členem profesních sdružení domácích či mezinárodních, má právo pořádat mezinárodní jazykové zkoušky, má stálý pedagogický tým a není pouze agenturou sdružující lektory na volné noze. Pokud to je možné, měli by získat co nejvíce osobních referencí, ať už od studentů, personalistů apod.

Jak probíhá takový tendr pro výběr dodavatele jazykového vzdělávání pro zaměstnance?

Většinou, bohužel, zcela opačně, než jsem právě popsala. Standardně bývá hlavním, často i jediným kritériem cena. Pro vedlejší kritéria je pak uchazeč žádán o vypracování studijních plánů a předložení kvalifikačních diplomů a certifikátů pro lektory. Vypracování nabídky bývá časově i finančně náročná věc a musím říct, že je poměrně frustrující, protože kvalita školy se v tendru měří zejména cenou. Je to opravdu tak, že čím je cena nižší, je dodavatel výhodnější?

Které jazyky vyučujete?

Vyučujeme angličtinu, němčinu, španělštinu, francouzštinu, ruštinu a češtinu pro cizince.

Jaké výukové metody uplatňujete?

Základní metoda je tzv. eklekticky komunikativní. To znamená, že důraz se klade na komunikaci a na obsah. Student se učí jazyk používat a komunikovat v něm, ale neučí se teoretické vědomosti. Všechny postupy, které k tomuto cíli vedou, jsou považovány za vhodné. Lektor přihlíží k potřebám a přáním studentů a své metody s nimi konzultuje tak, aby je studenti akceptovali. Důležité je, že výuka probíhá pouze v angličtině.

Jaká kritéria musejí splňovat vaši vyučující?

Kvalifikační kritéria pro výběr vyučujících jsou dána naším členstvím v mezinárodních a českých sdružení, jmenovitě EAQUALS, International House World Organisation a Asociaci certifikovaných jazykových škol. Přijímáme učitele s vysokoškolským vzděláním a certifikovaným metodickým školením.

Je pravda, že pořádáte také metodické kurzy a konference pro učitele jazyků?

Ano, je to jedna z hlavních oblastí naší činnosti, kde máme skutečně výlučné postavení. Řada našich kurzů je založena na mezinárodních licencích Cambridge ESOL (organizace zastřešující i jazykové zkoušky – FCE apod.) či IHWO. Konferenci pro učitele pořádáme již více než deset let. V letošním roce byla konference poprvé pořádána ve spolupráci s naší dceřinou společností, soukromou vysokou školou AKCENT College. Ta dostala státní souhlas před dvěma lety a poskytuje bakalářské studium zaměřené na přípravu budoucích lektorů angličtiny a češtiny pro cizince. Kromě toho také poskytuje rozšiřující studium angličtiny pro kvalifikované učitele jiných předmětů.

Říkáte, že jste specialisty v komplexním jazykovém vzdělávání. Co dalšího k tomu ještě patří?

Nemluvili jsme ještě o naší činnosti v oblasti jazykových zkoušek a auditů. Našim studentům i ostatním zájemcům nabízíme širokou škálu tzv. cambridgeských zkoušek a zkoušek z němčiny pod licencí Goethe Institutu. Pro firmy zajišťujeme jazykové audity zaměstnanců. Vzhledem k současnému trendu, kdy jazyková certifikace je stále více žádána, spolupracujeme se základními a středními školami a umožňujeme zájemcům skládat zkoušku přímo na půdě jejich školy.

V jaké formě výuky jazyků vidíte budoucnost?

Věřím, že v budoucnosti se budou děti setkávat s cizími jazyky stále intenzivněji už od útlého věku a komunikativní metodou budou rozvíjet své jazykové schopnosti přirozeně a mnohem rychleji než se tomu děje nyní, neřku-li před dvaceti a více lety. Dospělí budou angličtinu běžně používat a budou potřebovat doplnit své znalosti o specializovaný jazyk (právnickou angličtinu, lékařskou angličtinu apod.) a hlavně se budou muset učit i další jazyky.

Co nového připravujete od podzimu?

Od podzimu chystáme pro zájemce možnost složit písemnou část cambridgeské zkoušky i elektronicky. Doufáme, že to pro některé zájemce bude zajímavá alternativa.

Radmila Procházková - ředitelka jazykové školy AKCENT International House Prague


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor