Jan Plecháč

Správný e-kurz by měl studenta vést jako lektor

Rozhovor s Janem Plecháčem, Key Account Managerem společnosti LANGMaster

1.4.2010 - Doporučujeme

Jan Plecháč vystudoval stavební fakultu ČVUT v Praze. Je držitelem Certifikátu lektora pro vzdělávání dospělých, Certifikátu reklama a marketing a absolvoval řadu dalších kurzů z oblasti IT. Od devadesátých let působil jako lektor, manažer a posléze ředitel společnosti Gcomp, ve které měl na starosti organizační práci spojenou s vydáváním počítačové literatury a počítačovou školou. Od roku 2003 zastává pozici Key Account Manager ve společnosti LANGMaster, která se zabývá elektronickým vzděláváním.

Je autorem (nebo spoluautorem) řady elektronických kurzů pro vzdělávání pomocí intranetu a Internetu. Jako spoluautor se podílel na řešení programu pro elektronickou certifikaci makléřů pražské burzy, LMS prvního internetového vzdělávacího serveru Eliška Online nebo Velké knihy e-learningu a souvisejících kurzů pro přípravu autorů elektronických kurzů. Spolupracoval také na zavádění e-learningových systémů do řady firem a spuštění e-learningového portálu pro firemní zákazníky www.eduland.cz. Publikuje články v časopisech Personál, Andragogika, Chip, PPK a dalších na téma e-learning. Mezi jeho zájmy patří rodina, kultura, sport, jachting, potápění, horolezectví a tenis.

LANGMaster je specialistou na elektronické vzdělávání. Vysvětlete nám, v čem spočívají výhody e-learningových kurzů ve srovnání s prezenčními.

O výhodách a nevýhodách e-learningu bylo napsáno již hodně a hodně se také měnilo pořadí jednotlivých výhod podle toho, v jaké době chtěl člověk e-learning prezentovat. Dnes jsou vzpomínány nejčastěji tyto výhody – úspora času a úspora peněz. Takto zjednodušeně to lze shrnout pro oblast firemního vzdělávání. V oblasti školství jde pak např. o zatraktivnění výuky o simulace procesů, které nelze v praxi provádět nebo podpora velmi nadaných žáků, kteří v daném oboru nevystačí s omezeným výkladem učitele atp. Zde lze jmenovat celou řadu dalších výhod ale to je nad rámec časových možností článku.

Nebylo by ale správné jmenovat jen výhody – každá mince má rub a líc, a tak je nutno si při využívání e-leanringu neustále opakovat i jeho nevýhody – mezi ty nejdůležitější jistě patří – e-learning není pro každého studenta, nemůže nahradit kontakt s živým lektorem, atd.

Na jakých výukových metodách jsou vaše elektronické kurzy založeny?

Elektronické kurzy jsou většinou založeny na metodách slovních – tedy vysvětlování, výkladu dané problematiky. A to bohužel často nezáživnou formou, kdy student čte více či méně strukturovaný text. V našich kurzech se snažíme kromě těchto výkladových forem, které bývají nutné, zařadit také metody aktivizující a demonstrativní. Samozřejmě závisí na typu kurzu a na konkrétním věku a skladbě studentů.

Jazykové kurzy LANGMasteru jsou postaveny jak na výkladu gramatiky, tak na velkém množství cvičení. Jednotlivých typů cvičení je cca 25 druhů a pracujeme zde s texty, obrázky a zvuky. Nejde jen o doplňování, přetahování a vpisování textu, ale třeba i o křížovky či rozhovory.

Začínali jste s angličtinou, jaké jazyky nabízíte dnes?

Angličtina je a bezesporu bude nejrozšířenější jazyk. Na našich serverech dosahuje počet registrovaných studujících skoro 170 000. Přitom němčina je druhá již „pouze“ s 60 000 registrovanými studenty. Pro angličtinu nabízíme také nejvíce typů kurzů – od úplných začátečníků až po specializované kurzy obchodní či EURO angličtiny. Kromě angličtiny pak nabízíme kurzy němčiny, francouzštiny, španělštiny, italštiny a ruštiny. Samozřejmě vše v elektronických verzích.

Popište nám, jak si správně vybrat elektronický jazykový kurz.

To je poměrně složitá otázka – vybírat můžete, pokud je z čeho vybírat. A v některých oblastech je e-learningových kurzů naprostý nedostatek. A tak vlastně musíte vzít, to co je. Budeme-li se držet jazykových kurzů, kde je přeci jen větší nabídka, tak bych doporučoval se zaměřit na tři oblasti – a to na technologickou, obsahovou a funkční. Technologická oblast vám zajistí, že daný e-learningový kurz na vašem stávajícím počítači bude fungovat – není nic hloupějšího, než si koupit kurz, ve kterém si nebudete moci procvičovat výslovnost, protože se musí něco doinstalovat, co zrovna na vašem počítači z nějakého důvodu nepoběží. Obsahová oblast pak bude řešit, zda je kurz vhodný pro vaši současnou jazykovou obtížnost, zda obsahuje to, co se chcete učit. Ve funkční oblasti sledujte, jaké typy cvičení kurz nabízí, zda obsahuje slovník nebo nahrávání zvuků s kontrolou výslovnosti.

Jak potom vypadá vlastní studium?

Vzhledem k tomu, že naše kurzy jsou koncipovány jakou samostudijní – tedy průběh a rychlost studia si řídí přímo student, je studium na první pohled velmi jednoduché. Přihlásíte se a pak studujete. Ve skutečnosti to ale tak jednoduché není. Pokud si vyberete správný kurz, je potřeba si také vybrat vhodný studijní čas, vyčlenit si patřičnou dobu pro studium a zabezpečit, aby vás nikdo nerušil, apod. Hodně studijních praktik je shodných s běžnou prezenční výukou, ale mnoho lidí to takto nechápe, a pak se diví, že účinnost elektronické výuky je o tolik nižší. Správný kurz by měl studenta vést krok za krokem, jako to dělá lektor. Měl by obsahovat kromě výkladových a procvičovacích částí také testy, ve kterých si student ověří, že látce porozuměl. Když už splní všechny studijní předpoklady, udělá si čas, elektronický kurz je na obstojné úrovni, tak bude potřebovat ještě jednu důležitou věc – osobní motivaci k tomu, aby kurz dokončil. A to je ten největší problém e-learningu.

Které další obory nabízíte v rámci svých kurzů?

Kromě jazykových kurzů nabízíme na našem serveru www.eduland.cz také kurzy našich partnerů, kteří s námi spolupracovali při jejich tvorbě. Např. jde o Kurz účetnictví společnosti Cígler software a Institutu svazu účetních a dále pak o kurzy, které plně připravili ostatní partneři – zde bych jmenoval počítačové kurzy společnosti Gopas.

Jaký úspěch má vaše elektronická podoba klasických školních předmětů pro děti na základních a středních školách?

Pro základní školy je určena dnes již starší edice Škola hrou. Jde o starší produkt, který se v dohledné době chystáme nahradit zbrusu novým produktem Moderní brána vědění. Tento produkt již vychází z posledních flash technologií a je rozdělen na dvě části. Na tzv. learning – určený pro klasickou e-learningovou výuku bez podpory učitele a na tzv. teaching – určený pro učitele, kteří ho budou využívat při výkladu látky pomocí interaktivních tabulí.

Dokážete vytvořit e-learningová řešení i na míru konkrétní instituci?

Jsme samozřejmě připraveni zhotovit elektronické kurzy pro kohokoli, kdo bude mít reálnou představu, co chce připravit a bude alespoň trochu naslouchat našim zkušenostem. Velmi rádi připravujeme kurzy jazykové – zde bych vzpomenul projekty „AjNej – výuka cizích jazyků na 2. stupni základních škol“ nebo kurz angličtiny pro Pražskou teplárenskou, a.s. Nebojíme se ani kurzů nejazykových, dokladem toho je Kurz účetnictví nebo kurz Sociální dialog, který jsme zpracovali pro Svaz dopravy ČR.

Myslíte si, že zájem o elektronické vzdělávání bude stále větší?

Domnívám se, že zájem stále poroste. Řekl bych, že proběhne „druhá vlna“ zájmu o e-learning. Přeci jen je již více zkušeností s jeho použitím, s přípravou kurzů a také se dostává do praxe stále více „elektronických studentů“ – tedy lidí, kteří mají s elektronickou výukou zkušenosti třeba již z vysoké školy. S rozšířením elektronické výuky i na základní školy bude zájem o tuto formu celoživotního vzdělávání dále sílit. Abych řekl – nemám o budoucnost e-learningu obavy – otázkou je, jak rychle budou všechny procesy probíhat...

Jaké nové elektronické kurzy právě připravujete?

V průběhu tohoto roku se chystáme rozšířit rodinu specializovaných kurzů angličtiny o kurzy prezentačních dovedností – ať již o vedení porad, vlastní prezentace či telefonování. Více nyní nemohu slíbit, neboť firemní síly jsou nyní soustředěny na zahraničí.

Jan Plecháč - Key Account Manager společnosti LANGMaster


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor