Petr Ulrych

Angličtina má jméno ENGLISH UNIVERSITY Online

Rozhovor s Petrem Ulrychem, zakladatelem společnosti ULRYCH Language Studio

1.4.2010 - Doporučujeme

Petr Ulrych vystudoval Televizní a filmovou katedru Fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy. V letech 1990 – 2000 působil jako novinář a spisovatel na volné noze. Publikoval 5 knih - básně, povídky, román. V roce 1993 založil agenturu zaměřenou na jazykové vzdělávání korporátních klientů ULRYCH Language Studio. Po prodeji části podniku (klientského portfolia) v létě 2009 se ULRYCH Language Studio specializuje na online jazykovou výuku, zejména správu a upgrady e-learningové aplikace pro výuku angličtiny ENGLISH UNIVERSITY Online.

V roce 2006 se Petr Ulrych paralelně vrátil k výtvarné fotografii. Je členem Asociace profesionálních fotografů ČR, vystavuje v USA, Francii, Rakousku, Slovensku, Česku. Pracuje také jako externí lektor Národního muzea fotografie ČR. Autorsky jej zastupuje prestižní Leica Gallery Prague. Má díla v soukromých sbírkách v Holandsku, Německu, Francii, Česku a USA.

V oboru jazykového vzdělávání zaměřeného na firmy působíte již 17 let. Kde vidíte hlavní rozdíly v porovnání let 1992 a 2009?

Na počátku devadesátých let bylo podnikání velice impulzivní a intuitivní. I v jazycích se vše teprve probouzelo a výhodu měly školy, které měly zahraniční účast a podporu. Ty se okamžitě lišily od druhých finančními možnostmi, vyspělým marketingem a úrovní služeb. My ostatní jsme se učili za chodu a částečně je napodobovali. Protože byl trh ale vyprahlý a školy získávaly poměrně snadno velké množství zajímavých klientů, postupně bohatly a mohly finance reinvestovat do vlastního růstu a kvality. Ty, které to udělaly, se staly během několika let leadery trhu. Ostatní odpadly nebo se staly marginálními. Dnes, v době doznívající krize, je v tomto ohledu situace obdobná. Přežijí ti, co nesleví z kvality a budou navíc přicházet s novými produkty. V oblasti jazykového vzdělávání korporátních klientů jsou to zejména kurzy odborného jazyka, dále přípravy na mezinárodní zkoušky nebo blended learning. Největším rozdílem mezi rokem 1992 a 2010 je z mého úhlu pohledu kultivovanost, vzdělanost a z toho vyplývající náročnost klientů.

Patříte k zakladatelům Asociace jazykových škol ČR. Jaký je podle vás smysl a poslání oborových organizací?

Oborové organizace tohoto druhu mají dvě zásadní přednosti: jednak kultivují vztahy mezi konkurenty, učí je spolu komunikovat a pracovat ve společném zájmu. To je zásadní změna oproti kovbojskému stylu polistopadového období. A předně vytvářejí nástroj jakéhosi garanta a hlídacího psa, který nezávisle a důsledně dbá, především v zájmu klienta, na dodržování transparentního a kvalitního fungování jednotlivých členů. V tomto směru solidní oborové organizace suplují dokonce i případné mezery v legislativě.

Ukázaly vaše zkušenosti zakladatele a člena představenstva AJŠ ČR, že tato organizace má své oprávnění?

Velice v to věřím. Dodnes chovám úctu ke strůjci myšlenky založení Asociace, Davidu Dvorskému, který svojí iniciativou udělal pro český jazykový trh více, než dnes mnozí doceňují. Stejně tak prostředí vzniku Asociace a její první měsíce byly ovlivněny velkorysostí, pracovitostí a nadšením majitelů či ředitelů velkých škol, kteří našli společnou řeč a časem společně vytvořili principy, na nichž Asociace stojí dodnes. Přičemž hlavním kritériem je skutečně kvalita pro klienta. Vnitřní kvalitativní předpisy a podmínky pro členy Asociace jazykových škol ČR jsou velmi přísné a vyžadují od členských škol nemalé úsilí a investice. Někdy mě to vedlo až k úvaze, že se touto vnitřní náročností členové paradoxně handicapují vůči konkurenci, která v Asociaci není, nebo je v asociacích, které víceméně jen mechanicky sdružují členy za účelem nabídnout veřejnosti či firmám jakési logo.

V létě 2009 jste prodali své portfolio korporátních klientů. Bylo to vaše osobní, či naopak vynucené rozhodnutí?

Byl jsem zaskočený, když mě někteří z méně informovaných kolegů považovali za „oběť krize“. Četl jsem v tomto smyslu i pár článků v novinách. Zpětně chápu, že doba, ve které se prodej uskutečňoval, nebyla ideální a že k podobným spekulacím vybízela. O prodeji firmy jsem přitom uvažoval už několik let, dostával a odmítal jsem několik slabších nabídek. A ti, kteří mě znali lépe, věděli, jak se moje osobní směřování stále více odchyluje od čehokoli, co vyžaduje stabilní práci v pražské kanceláři. Pohyboval jsem se stále více mimo Prahu a republiku, stále více na půdě výtvarné fotografie a můj vliv na vývoj školy začínal být kriticky nízký. Jsem velice rád, že jsem v Channel Crossings našel kultivovaného a kvalitního partnera pro prodej klientského portfolia. Dnes, téměř rok po prodeji, je myslím zřetelné, že tento krok byl pro všechny přínosem, v první řadě pro klienty samotné.

Proč jste se rozhodli nově zaměřit na e-learning?

Pro online výuku mě před více než deseti lety nadchl můj metodik a začali jsme společně budovat kompaktní e-learningový systém. Jsem nadšenec do Internetu a virtuálních sítí. Bylo mi jasné, že při případném prodeji se e-learningové aplikace zbavovat nechci, takže došlo pouze k „prodeji části podniku“ a já jsem firmu zachoval s tím, že internetová a intranetová výuka je jejím jediným předmětem činnosti. Roli jistě hraje i fakt, že dnes svoji firmu mohu řídit jen s malým týmem spolupracovníků, a to z kteréhokoli místa na světě, kde funguje Internet.

Představte nám hlavní rozdíly e-learningu oproti prezenční výuce. Jak byste charakterizoval klientelu, pro kterou jsou vaše elektronické kurzy určeny?

V době téměř všudypřítomného a stále levnějšího Internetu a netbooků za pár tisíc korun je to jednoduše naprosto nezávislá, svobodná a vždy dostupná forma studia. Zatímco studenty prezenčních kurzů získávají školy ve větších městech, my například zaznamenáváme ve veřejných licencích i značný podíl menších měst. Totéž oceňují vytížení manažeři či obchodníci na cestách a koneckonců všichni ti, kteří chtějí přizpůsobovat rozvrh vzdělávání svému aktuálnímu programu, ne naopak. Svoji roli hraje jistě i cena, která je oproti klasickým kurzům výrazně nižší.

Tvrdím, že kvalitní e-learningy, které nejsou jen tabulkovými testy jazykových jevů či slovíček, ale vedou studenta komunikativní metodou a na základě jeho aktuálních výsledků systematicky k vyšší úrovni znalostí, mají schopnost naučit a zdokonalit stejně dobře jako prezenční výuka. A pokud má student potřebu navázat na ozvučené texty nebo na úryvky z filmů z online výuky, potřebnou komunikační interakci si snadno doplní podle svého založení. Například ze zahraničních filmů, periodik, Internetu, televizních kanálů nebo nejlépe pak setkáváním s cizinci v zaměstnání nebo ve volném čase. Důležité také je, že e-learning a prezenční výuka dnes často srůstají ve stále oblíbenější „blended learning“.

Mohou si studenti vybrat kurzy různých obtížností či odborných zaměření?

Jistě, to je nutná a standardní součást nabídky. Záleží na provozovateli aplikace, jeho filosofii, možnostech a jistě i marketingové strategii. Naše ENGLISH UNIVERSITY Online nabízí v jedné roční licenci plný přístup do všech pěti úrovní znalosti jazyka, od začátečníků (A1) až po velmi pokročilé (C2), což zahrnuje 150 lekcí interaktivní výuky. Modul Business English, často využívaný ve firemních multilicencích, nabízí navíc výklad a procvičování obchodní korespondence, slovíček a čtení ve třech úrovních, to vše se zaměřením na praktické postupy v zaměstnání. Bonusová Studovna pak uživatelům překládá další stovky cvičných testů, gramatických cvičení, čtení s poslechy nebo procvičování nepravidelných a frázových sloves.

Jakých metod v elektronickém jazykovém vzdělávání využíváte?

Obecně je to tak zvaná komunikační metoda, na které jsou dnes vystavené i všechny moderní jazykové učebnice. Dále je důležité, že jde o kontinuální a komplexní studium, kdy je postup ve struktuře aplikace podmíněný předchozími výsledky. Ty se v systému zapisují a student při každém dalším přihlášení navazuje tam, kde přestal. Aplikace ENGLISH UNIVERSITY Online aktivně školí tři ze čtyř jazykových dovedností: čtení, psaní a poslech. Čtvrtou aktivitu, mluvení, může student kombinovat v blended kurzech nebo v přirozených aktivitách, které vyplývají z jeho života.

Nevěříme, že má smysl mluvit do počítače a sledovat křivky svého nahraného hlasu. To musíte být velký počítačový maniak, a když se pak ocitnete uprostřed New Yorku, Londýna nebo jen na pražské pracovní poradě s cizincem, vše je jinak, křivky, nekřivky. V e-learning velmi věřím, ale nikdy bych netvrdil, že nahradí skutečný život. Svoje protějšky pro cizojazyčnou komunikaci si musí najít každý sám, většinou nám je přihrává život. Proto přece také studujeme.

Jakým způsobem vyvíjíte a spravujete své e-learningové aplikace?

Kromě tvorby intranetových aplikací, kdy firmám tvoříme na klíč kompletní vnitřní prostředí pro jazykové vzdělávání (aktuálně takto pracujeme pro finanční skupinu ČSOB), je naším hlavním produktem pro Českou republiku ENGLISH UNIVERSITY Online na www.englishuniversity.cz. Po několika letech vývoje následovaly další roky optimalizace produktu tak, aby co nejlépe vyhovoval našim klientům, což byly převážně korporátní skupiny. Dnes můžeme říci, že je naše aplikace skutečně vyladěná, a tak se kromě pravidelných updatů obsahu věnujeme zejména dalším upgradům funkcí a novinkám. O vývoj a správu se stará malý tým spolupracovníků, zejména IT specialisté, metodici, administrátoři a obchodní zástupci. Každý můžeme být na jiném kontinentě, a přesto firma bezvadně funguje. To mě baví.

Nabízíte také blended learning. Komu především byste tuto formu studia doporučil?

Blended learning je vhodný pro všechny studenty tradičních kurzů, kteří tak mohou prezenční výuku doplňovat a obohacovat online studiem. Zejména a zcela specificky je ale vhodný pro firemní klientelu. Většina našich korporátních klientů blended learning, tedy vyváženou a metodicky připravenou kombinaci hodin s lektorem a e-learningu, s úspěchem aplikuje a šetří tak nejen čas, ale až polovinu svých nákladů na jazykové vzdělávání. Nejčastěji je ENGLISH UNIVERSITY Online začleněna do metodické koncepce daného kurzu, kdy studenti vždy v určených fázích výuky nastudují či procvičí konkrétní část učiva prostřednictvím e-learningu.

Lektoři blended kurzů mají navíc administrační přístup k detailním studijním výsledkům svých skupin, takže mohou průběžně hodnotit a opět zadávat užívání e-learningu tak, aby spolu s prezenční výukou dostal každého studenta v co nejkratším čase co nejdále. Výsledky jsou vynikající.

Co plánujete v nejbližší budoucnosti?

Musím říct, že mě překvapilo, jak mě rozvíjení staronové firmy pohltilo. Původně jsem se domníval, že budu její činnost jen z dálky supervizovat, ale nakonec se velice rád osobně účastním konkrétních jednání, prezentací a projektů. Aktuálně jsme oslovili několik dalších potencionálních partnerů. Ti jsou pro byznys stejně významní jako naši vlastní korporátní klienti či studenti z veřejnosti. Reakce jsou pozitivní, ve hře jsou velmi zajímavá jména a zajímaví lidé, rýsují se nová spojení. Také chytáme nový projekt s několika vybranými jazykovými školami. Produkt, jako je ENGLISH UNIVERSITY Online je velmi variabilní, pracujete s Čechy i zahraničím, veřejností i firmami, partnery, školami a tak dále. Kombinací je mnoho, vše je jen otázkou fantazie a dobré vůle. Jedna z lidských vlastností, které si cením nejvýše, je kreativita. A je v podstatě jedno, jestli pracujete se slovem, fotografickým obrazem nebo obchodními projekty.

Doplňující otázky

Oblíbený autor, kniha: Kurt Vonnegut, Raymond Carver, William Trevor, Ivan Wersnish, Milan Kundera

Oblíbená činnost: povalování s knihou

Kam byste se chtěl podívat: na další obydlenou planetu

Na co se těšíte: na teď

Čeho se bojíte: strachu

Váš největší pracovní úspěch: na konci devadesátých let kmenovým autorem nakladatelství Petrov, po roce 2000 mezi desítkou největších jazykových institucí v ČR, ve 2007 a 2008 samostatné fotografické výstavy v Bohemian Hall v New Yorku, USA.

Oblíbený nápoj: Pinot Grigio, grappa

Oblíbený film: Kmotr a většina filmů W. Allena, C. Saury, M. Formana a bratří Coenů

Oblíbené místo: NY, Asie

Mgr. Petr Ulrych - zakladatel společnosti ULRYCH Language Studio


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor