Libor Činka

Proč hypnóza a superpaměť udělá z kohokoli olympionika v angličtině

Rozhovor s Liborem Činkou, zakladatelem společnosti Cetros

28.2.2010 - Doporučujeme

Libor Činka (1967) je psychoterapeut, kouč, lektor, specialista v zrychleném učení a dosahování nadstandardních výsledků. Od roku 1992 vede tréninky pro celou řadu vzdělávacích společností a firem. V roce 1997 založil společnost Cetros, s.r.o. Ve své praxi využívá zejména principy zrychleného učení, Neuro-lingvistické programování a Ericksonovskou hypnoterapii. Na Mind Olympiad 2001 se po krátkém 30ti denním tréninku probojoval na 67. pozici ve světové stovce nejvýkonnějších lidí soutěžících v mentálních sportech a superpaměti. Absolvoval přes 1000 hodin výcviku v hypnoterapii, systemické terapii, neuro-lingvistickém programování (přímo u Dr. Richarda Bandlera, spoluzakladatele NLP a Paula McKenny, předního světového hypnoterapeuta).

Je autorem například: 11dílného seriálu „Naučte se učit“ - TV NOVA 1997, jazykových kompletů Magická Angličtina Extra a Magická Němčina. Knihy Anglická gramatika bezbolestně i pro blondýnky a mnoha dalších. Byl zařazen do prestižní encyklopedie osobností „Who is Who“.

Specializujete se na metody tzv. zrychleného učení. Co přesně to znamená?

Znamená to prakticky opak školního učení. Není možné efektivní učení pomocí metod používaných ve školách i v roce 2010, kdy učitelé nedodržují základní principy stanovené již J. A . Komenským. Těžko pak mohou používat vědecké poznatky z psychologie a neuro-lingvistiky, když se nedokázali naučit ani ty od J. A. K. jako „Nic neprojde hlavou, co neprošlo smysly.“ Právě kombinace poznání osobností jako byl J. A. Komenský, Cicero, Leonardo da Vinci, A. Einstein s moderními výzkumy mozku umožňuje zrychlené učení. Stručně řečeno jde o mozkově kompatibilní učení, které na rozdíl od školního, prokazatelně nenarušuje myšlení i inteligenci. Chcete-li důkazy nejen z mé psychoterapeutické praxe, můžete se inspirovat od předních světových expertů, třeba od sira Kena Robinsona.

Co je to sugestopedie a jak pomáhá při studiu cizích jazyků?

Sugestopedie je metoda vytvořená profesorem Georgi Lozanovem, kterou UNESCO pro její výsledky doporučilo již v 70. letech minulého století jako optimální výuku nejen jazyků. Překvapivě je to jediná metoda, která odpovídá tomu, o čem psal Komenský. Jednou z důležitých částí sugestopedie je odsugerování oslabujících myšlenek o vlastní neschopnosti, kterou do podvědomí lidem implantovala komunikace probíhající v klasických školách. Nejdříve lidé musí být podpoření, aby se cítili dobře, teprve pak se mohou učit. Sugestopedie má propracovaný systém, jak odstranit stres z učení včetně skrytého podvědomého učení tzv. implicit learning, které probíhá bez vědomí účastníků. Malé děti si také neuvědomují, že se učí mluvit a tuto schopnost má mozek celoživotně.

Představte nám vaše kurzy angličtiny pro věčné začátečníky a chronické nemluviče.

V první řadě uvítáme účastníky v klubu, nikoliv na kurzu. Je zbytečné se stavět do role vševědoucího učitele, když to hlavní, co lidé potřebují, je skryto v jejich podvědomí. Všichni znají situaci, kdy někam jdou a zapomenou, co chtěli udělat, a tak se vrátí na místo, kde o tom přemýšleli. Stačí tento proces využít, „otočit jej“, myšlenky poslat do budoucnosti a můžete učit cokoli mnohonásobně rychleji. Podobně můžete využívat třeba zkušenosti z běžného života jako je telefonování, abyste chápali, co podporuje myšlení. V tomto případě je to pohyb. Není možné správně myslet, sedět v řadách v lavicích a učit se, takže lavice a stoly u nás nenajdete. Ocitnete se v prostředí, které připomíná divadlo. Jakožto lektor přebírám plnou odpovědnost za udržení pozornosti účastníků. Je na lektorovi, aby udržel pozornost a vytvořil atmosféru pohodového učení. Sice jsem specialista v hypnoterapii, nicméně hypnotizující pozornost trvající hodiny umí vytvořit každý herec. Já s kolegy ji potřebujeme vyvolat v účastnících po naprostou většinu týdenního kurzu, tedy po dobu 56 hodin. Teprve prožitky vytváří trvanlivé paměťové vazby. Jen když mluvíte anglicky do telefonu, jen tehdy dochází k propojování nervových buněk vedoucí k tomu, že až příště budete držet telefon, tak vám angličtina bude automaticky naskakovat. Jen když držíte v ruce originální mapu Hollywoodu, pohybujete se a ptáte se na cestu, tak budete schopni se ptát v reálné situaci. Naše kurzy tedy připomínají nácvik herců kombinovaný s výcvikem astronautů chystajících se na řešení situaci, které budou potřeba řešit.

Komu byste doporučil váš další kurz – angličtina s hypnózou?

Každému, kdo uvěřil, že nemá na jazyky buňky. Každému, kdo se chce naučit skutečně myslet a mluvit anglicky. Každému, kdo je dostatečně inteligentní na to, aby pochopil, že když předškolní dítě mluví, aniž bylo učeno, co je to sloveso či předmět, tak se každý i on naučí jazyk bez zdržování učením se gramatických pouček, které neznají ani rodilí mluvčí. Díky kombinaci psychologických metod se každý naučí za týden přibližně 3 – 10x více, než umožňují klasické mozku nepřátelské metody.

Jak můžete účastníkům kurzů garantovat trvanlivé zapamatování?

Právě tím, že neučíme žádným z postupů používaných ve školách, kde odpovědní lidé nevědí nic o paměťových procesech a o tom jak probíhá trvanlivé učení. Zní to poněkud tvrdě, nicméně je to smutná skutečnost. Stačí, když sami sobě položíte otázku: Kolik hodin předmětu „Jak se učit, jak si pamatovat“ jsme měli za rok školní docházky? Kolik hodin tohoto předmětu jsme měli na základní škole? Dlouhodobý výzkum, zpřístupněný na: http://www.skola-studium-zkousky-rychle.com a 17 let mých zkušeností z kurzů Paměti, kde se již roky ptám účastníků na předchozí otázku, ukazuje, že učitelé si dovolují požadovat, aby se studenti učili, přestože oni je neučí jak! Neučí to, protože to sami neumějí. Na světové paměťové olympiádě soutěží lidé různých profesí, avšak učitele byste tam těžko hledali, nemohli by totiž uspět. Můj osobní úspěch, zařazení do stovky lidí s nejvýkonnější pamětí, není dán mým IQ, ale mými znalostmi o lidském mozku, které předávám v kurzech CETROS.

Zlepšování paměti učíte i ve speciálních kurzech, co tedy můžeme dělat s „děravou pamětí“?

Děravá paměť neexistuje. Existuje pouze tato věta, sugerovaná učiteli, která se dál šíří jako virus. Pamatovaní není o drilu a opakování, ale o intenzivním zapojení smyslů do procesu soustředění. Pamatování tak může být nejen okamžité, ale i trvanlivé. Například systém 10x rychlejšího zvládnutí anglických nepravidelných sloves, který jsem vytvořil pro kurz Angličtina s hypnózou, se můžete naučit pomocí plakátů a návodu, které můžete získat v eshopu CETROS.

Dají se vaše metody uplatnit i v jiných oborech mimo jazykové vzdělávání?

Protože jsou o tom, jak mozek, myšlení a paměť doopravdy funguje, tak se dají využít kdekoli. Ostatně učení se je nutné v každém oboru.

S jakými ohlasy účastníků se setkáváte?

Často již kolem druhého dne mnozí udiveně vypráví, že se zapomněli dívat na hodinky, tak jak to dělali v jiných kurzech, že jim čas příjemně utíká. Kolem třetího dne vypráví o tom, jak se těšili na kurz a leckdy se jim začínají zdát sny v angličtině. Překvapeně zjišťují, že mluví anglicky, aniž by si překládali z češtiny. Dochází k nastartování myšlení v angličtině, což při klasickém učení trvá většinou roky. Na konci každého kurzu nastává zvláštní atmosféra, kdy lidé sedí a nechce se jim odejít. Vyjadřují směsici nadšení a smutku z toho, že to nemohli zažít dříve. Sugesce o neschopnosti si pamatovat jsou rozpuštěny a oni odchází s vědomím, že se mohou naučit i dokázat cokoli.

Připravujete vzdělávací programy také na míru firmám?

Ano.

Jakými dalšími produkty podporujete úspěšnost svých výukových metod?

Mezi hlavní patří elektronické knihy – eknihy Superpaměť 2, Bleskové studium a čtení, Autohypnóza. Dále jde o knihy Anglická gramatika bezbolestně i pro blondýnky a systém Magická angličtina Extra, který jsem vytvořil na základě zkušeností z kurzu Angličtina s hypnózou.

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: Za knihy a nahrávky od největších myslitelů lidstva utrácím tisíce dolarů ročně, je jich ohromné množství, bohužel u nás nejsou známí, takže je těžké vybrat jednoho. Mohu však doporučit knihu o mozku „Úplně nová mysl“ Daniel H. Pink.

Oblíbená hudba: Mike Oldfield

Kam byste se chtěl podívat: Letím do Las Vegas na výcvik vedený světovými špičkami v oblasti hypnózy, soukromě bych chtěl do Japonska.

Na co se těšíte: Na to, až budou učitelé hodnoceni za výsledky svých žáků.

Čeho se bojíte: Učitelů, kteří za 5 chyb v slohové práci o rozsahu 1500 znaků, tedy za 0,3 % chyb, dávají trojku i horší známku. Bojím se jejich pseudologiky, kterou sugerují jako normální myšlení a inteligentní myšlení.

Váš největší pracovní úspěch: Stisky rukou s lidmi odcházejícími z psychoterapie, jejichž zářící oči prozrazují, že jejich sebevědomí je uzdraveno a oni se cítí báječně.

Vaše motto: Vždy dostanete více toho, na co se správně soustředíte.

Kým nebo čím byste chtěl být v příštím životě: Stevenem Spielbergem

Libor Činka - zakladatel společnosti Cetros, psychoterapeut, kouč, lektor, specialista v zrychleném učení a dosahování nadstandardních výsledků


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor