David Dvorský

Dobrá jazyková škola není jen zprostředkovatelem lektorů

Rozhovor s Davidem Dvorským, ředitelem jazykové školy Glossa

5.2.2010 - Doporučujeme

David Dvorský je vzděláním doktor medicíny. „Mezi kolegy majiteli jazykových škol v tom ale nejsem až tak výjimečný, občas se mezi námi vyskytují dost nečekané profese," říká. V devadesátých letech, ještě při studiu, si začal přivydělávat jako učitel němčiny a poměrně brzy vlastní výuku vyměnil za organizaci kurzů. Z původně malé, spíše studentské firmy postupně vyrostla seriózní jazyková škola - byla to jedinečná doba, kdy trh snadno absorboval nově vznikající firmy.

Přestože studium medicíny dokončil, lékařskou praxi vlastně nikdy nevykonával a rozhodl se naplno věnovat podnikání. I zdánlivě zcela nesouvisející vzdělání však má pro jeho práci význam - nakonec efektivní firma má velmi blízko k dobře fungujícímu organismu. Původní profesi ale úplně na hřebík nepověsil. Pomalým tempem pokračuje ve vzdělávání a na malý úvazek se věnuje skupinové psychoterapii v jednom zdravotnickém zařízení. „Role terapeuta s prací manažera mnoho společného nemá, pomáhá mi ale v širším rozhledu, v poznávání lidských příběhů. V pomáhající profesi člověk od svých klientů také hodně získává," shrnuje David Dvorský.

Glossa patří do první desítky jazykových škol v Česku. Díky čemu se vám podařilo dosáhnout této pozice?

Díky dobrým spolupracovníkům, systematické práci a dlouhodobé strategii. Trh jazykového vzdělávání je velmi dynamický a ostře konkurenční. Nechceme být za každou cenu největším hráčem, ostatně jistým specifikem českého trhu je, že školy jsou v porovnání s ostatními zeměmi regionu hodně velké a to má kromě výhod pro zákazníky i některá negativa. Dobrou pozici si udržujeme na trhu již řadu let, dle přehledu publikovaného v Czech Business Weekly dosáhla dle počtu odučených hodin Glossa - škola jazyků v roce 2008 pátého místa v republice. Jsme tedy dost velcí na to, abychom dokázali nákladově efektivně realizovat téměř jakoukoli službu a zároveň dost malí k tomu, abychom udrželi kvalitní osobní vztahy jak v rámci našeho týmu, tak vůči zákazníkům. A to je, myslím, optimální.

Říkáte, že klíčová je pro vás obsahová stránka výuky, co přesně to znamená?

Jazykové vzdělávání je dlouhodobý kontinuální proces. Řada širokospektrých vzdělávacích společností může dobře fungovat tak, že má kvalifikovaného lektora pro specifickou oblast a ten školí víceméně samostatně, opakovaně, dlouhou dobu totéž. Dobrá jazyková škola takto nepracuje. Naše služby znamenají mnohem víc než jen zprostředkování práce lektorů. Nejen, že lektor musí mít pro svou práci ve škole zázemí, a to i odborné akademicko-metodické, nejen že je třeba významně investovat do profesního rozvoje lektorů. V první řadě musíme porozumět tomu, proč naši posluchači jazyk studují, s jakým cílem firemní či institucionální zákazník investuje do jazykového rozvoje zaměstnanců. Neexistuje jedna zázračná metodika, jedna obecná cesta ke zvládnutí cizího jazyka. Nemůžeme jen přidělit lektora do kurzu a spolehnout se na to, že vše zvládne sám. A právě dostatečně flexibilní a zároveň dostatečně pevně definovaná práce s výukovými programy umožňuje řídit kurzy k tomu, aby směřovaly k získání praktických jazykových kompetencí tak, jak naši zákazníci potřebují.

Představte nám váš „komplexní servis" při realizaci firemních jazykových kurzů.

V předchozí otázce jsem již zmínil péči o obsahovou stránku výuky. To vše ale nestačí. Naším cílem je, aby spolupráce s jazykovou školou neznamenala pro HR specialisty žádnou práci navíc. Stále se setkáváme s tím, že zákazník sice má dodavatele, ovšem značnou část práce na zakázce odvede sám. Oddělení lidských zdrojů přímo operativně komunikuje s posluchači, samo zpracovává data a připravuje reporty nadřízeným. To je neefektivní a v důsledku velmi drahé, celkové náklady na realizaci vzdělávání jsou pak fakticky vyšší, než jen platba dodavateli. My chceme pracovat tak, aby zákazník nemusel zbytečně řešit úkoly jazykové školy.

Profesionální zákaznický servis, veškerý kontakt s posluchači, hodnocení aktuálních jazykových kompetencí zaměstnanců, elektronické zpracování všech dat o zakázce v databázovém informačním systému, on-line dostupnost veškerých reportů i ochotné osobní služby koordinátora kurzů - to vše nám umožňuje zvládat i velké zakázky tak, že pro firemního klienta nepřináší žádnou zbytečnou zátěž navíc. Kvalitní informační systém je zde klíčový. Jen díky němu můžeme zákazníkům operativně poskytovat veškerá data o zakázce, od přehledů docházky až po rozúčtování plateb na jednotlivé kurzy, posluchače či libovolně definovaná nákladová střediska. Firemní jazykové vzdělávání zvláště u větších společností neznamená jen péči o kurzy a jejich kvalitu, ale také rozsáhlé úkoly v organizaci, administraci, logistice a zpracování dat. A to vše jako kvalitní jazyková škola musíme efektivně zvládat. Zákazník zadává práci a hodnotí výstupy, vše ostatní je naše práce.

Co byste naopak doporučil zájemcům o veřejný jazykový kurz? Přeci jen se nacházíme v období ekonomické krize a je třeba investovat efektivně.

Ano, máte pravdu. A nabídka jazykových škol a kurzů, přinejmenším ve velkých městech je velmi široká. Výběr je o to složitější, že platíte předem a kupujete do jisté míry „zajíce v pytli", protože kurz zhodnotíte až později, s odstupem. Hlavní kriteria jsou ale jednoduchá a stejná jako u jiných nákupů - kvalita a cena. Základní záruku kvality poskytuje členství školy v Asociaci jazykových škol České republiky, přehled členů naleznete na www.ajscr.cz. Členské školy totiž prochází pravidelnými inspekcemi, které ověřují právě to, co zákazník může předem posoudit jen těžko - kvalifikaci lektorů, péči o kvalitu výuky a rozvoj lektorského týmu, výukové programy.

Důležitý je určitě také široký výběr kurzů, škola by měla u většiny kurzů nabízet alternativy v různých časech a místech. Mnohé poznáte i z kontaktu se školou či při osobní návštěvě. Cena je také důležitá, není nutné platit zbytečně více. Zájemcům bych doporučil zamyslet se nad tím, za jaký rozsah služeb přesně platí. Například v naší škole otevíráme řadu kurzů jako celoročních a kurzovné je nominálně jen o málo vyšší, než u některých konkurenčních semestrálních nabídek. Nestačí tedy jen porovnávat číslo, řekněme kurz za 4000 Kč. Důležité je, za jakou délku studia platíte - a zde najednou s překvapením zjistíte, že při letmém pohledu menší číslo může znamenat méně výhodnou nabídku. Rád bych zde také zmínil ojedinělou záruku, kterou nabízí právě Glossa - škola jazyků: U nás máte možnost odhlásit se z kurzu v záruční lhůtě i po jeho zahájení, zpravidla během dvou týdnů, a dostanete pak zpátky celé kurzovné v plné výši. Platíte tak jen za služby, o kterých si na vlastní kůži vyzkoušíte, že vám vyhovují.

Jak byste obecně popsal vliv ekonomické krize na české jazykové školy?

Nebudu zastírat, že vliv ekonomické krize je citelný. Zejména v sektoru zakázkových služeb pro firemní klientelu se potýkáme s významným poklesem poptávky. Vzdělávání bohužel patří k prvním oblastem, které padnou za oběť úsporným opatřením. Celkový pokles poptávky na trhu dle mého názoru převyšuje 20 %. To má samozřejmě důsledky pro řadu poskytovatelů služeb. Několik jazykových škol již ukončilo činnost, v jiných případech dochází k akvizicím a přeskupení sil jednotlivých hráčů na trhu. Taková je realita a zdravá firma musí být schopna se s ní vyrovnat, ostatně jazykové školy nejsou jedinými společnostmi, které jsou konfrontovány s dopady recese.

V jakém směru se to dotklo vás a jak to řešíte?

Svým způsobem považuji ochlazení na trhu dokonce za zdravé. Žádný růst nemůže pokračovat do nekonečna a je pravda, že jsme dříve možná příliš předpokládali, že stálý růst vše vyřeší. Firma ovšem musí být zdravá a v rovnováze v každém okamžiku, ať již roste, nebo se přechodně potýká s poklesem objemu zakázek. Sami u našich zákazníků vidíme, že i oni řeší podobné problémy. Chceme jim v tom pomoci, například dostatečnou cenovou flexibilitou. Řešení je na papíře jednoduché - musíme šetřit, pracovat v menším týmu, hledat slabá místa v systému práce a zvyšovat jejich efektivitu. To vše tak, aby se úspory nejen nedotkly zákazníků, ale abychom dokázali naopak pracovat lépe a přitom levněji. Věřím, že se nám to daří.

Doporučujete svým klientům, aby investovali do mezinárodních jazykových zkoušek?

Mezinárodní jazykové zkoušky mohou být jistě významnou součástí jazykového vzdělávání, ať již jako motivační faktor, nebo objektivní průkaz kvalifikace a dosaženého pokroku.

Seznamte nás se zkouškami City&Guilds, pro něž jste akreditovaným centrem. Jak úspěšní jsou v nich vaši studenti?

V České republice, možná díky v mezinárodním kontextu poměrně neobvyklé tradici kdysi monopolních státních jazykových zkoušek, přetrvává do jisté míry zkreslené vnímání mezinárodních jazykových certifikátů. Stále se setkáváme s tím, že téměř synonymem pro britský jazykový certifikát jsou tzv. cambridgeské zkoušky. Nic proti nim, naše škola k nim své studenty také připravuje a mají nezastupitelné místo zejména v akademické oblasti. Ovšem nabídka jazykových certifikátů je podstatně širší. Patří k nim právě i certifikáty City&Guilds, vydávané jednou z největších britských vzdělávacích institucí, o jejíž prestiži a dlouhodobé tradici může svědčit například to, že její čestnou hlavou je princ Philip, manžel britské královny.

Zkoušky City&Guilds International ESOL/SESOL jsou zvláště vhodné právě v kontextu dalšího vzdělávání dospělých, oceňujeme zejména jejich praktickou orientaci. Jinými slovy, kandidáti při přípravě nemusí věnovat tolik času, energie a peněz tréninku specifických zkouškových dovedností, stačí pracovat na rozvoji obecných jazykových kompetencí. Úspěšnost našich kandidátů jak u zkoušek City&Guilds, tak i u zkoušek Cambridge významně přesahuje 90 %. Ostatně díky tomu může Glossa - škola jazyků všem posluchačům, kteří se v kurzech pro veřejnost připravují na zkoušku, nabídnout garanci získání certifikátu - v případě neúspěchu u zkoušky mají možnost opakovat kurz zdarma.

Jaké vlastnosti by podle vás měl mít dobrý lektor, ať už v období krize nebo prosperity?

Jedním z pozitivních dopadů krize je dle mého názoru jisté obnovení rovnováhy na trhu práce. Dobří lektoři se přitom ztráty práce bát nemusí, pro ně jsou tu stále dobré profesní perspektivy. Dobrý lektor? Kompetentní, dynamický, otevřený, neustále pracující na svém vlastním odborném rozvoji, ochotný se učit novým věcem a chápat měnící se potřeby zákazníků. Individualita když stojí před studenty, ale týmový hráč v rámci školy. Klíčově důležité jsou i osobnostní předpoklady - dobrého lektora musí jeho práce bavit a jeho práce musí bavit i jeho posluchače.

Jakými dalšími způsoby zajišťujete kvalitu vašich kurzů?

Zajišťování kvality kurzů je nikdy nekončící proces a směřuje k němu vlastně veškerá naše práce. Kromě již zmíněné péče o obsahovou stránku výuky a dobrého zázemí pro lektory sem patří i několik systémů zpětných vazeb, zejména časté hospitace, vzdělávání lektorů ve vazbě na jejich individuální rozvojové plány, průzkumy názorů posluchačů. Při žádné práci s lidmi se však nemůžeme zcela vyhnout chybám či nedostatkům. Podstatné ovšem je, abychom dokázali o problémech otevřeně komunikovat, rychle reagovat a řešit je ve prospěch zákazníka. A právě o to se, myslím úspěšně, snažíme. Místo subjektivního ocenění nabídnu raději číslo. Ve školním roce 2008/2009 dle výsledků anonymního plošném průzkumu názorů bylo se svým kurzem spokojeno více než 91 % posluchačů.

Na co se chystáte v nejbližší době?

Máme pro zákazníky připraveno několik novinek, ale ty vám zatím neprozradím :-)

 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: Tak těch by bylo hodně. K oblíbené knize se člověk často vrací, tady mne napadají třeba verše J. H. Krchovského...

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Těžko vybrat jen jednu odpověď, ale vždycky mám v ipodu několik alb Toma Waitse.

Oblíbená činnost: Cestování, práce, spánek, život...

Kam byste se chtěl podívat: Do hlavního města Mali v cíli offroadové rallye Budapešť - Bamako.

Na co se těšíte: Na Vánoce :-)

Čeho se bojíte: Pomůžu si citátem - „I have my fears, but they do not have me"

Váš největší pracovní úspěch: Glossa - škola jazyků

Vaše motto: Poutníku, máš urazit deset mil. Právě jsi ušel osmou. Raduj se, jsi v půli cesty...

Oblíbený nápoj: Čaj, whisky Jameson

Oblíbená rozhlasová stanice: Radio 1

Oblíbený film: Monty Python´s Life of Brian, Poslední tango v Paříži.

Oblíbené místo: Česká vesnice Rovensko v rumunském Banátu

Oblíbené periodikum: Respekt

Oblíbený server: www.ihned.cz - a asi bych měl také říci www.educity.cz, že?

Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: Máme teď doma dva malé kocoury a myslím, že to domácí kočky vůbec nemají v životě špatné...

David Dvorský


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor