Martin Ruman je jednatelem společnosti Odyssey Network a odborným garantem divize Consulting se 7 lety praxe ve firemním vzdělávání a poradenství. Vystudoval psychologii na Karlově Univerzitě v Praze, absolvoval řadu tréninků facilitace a koučování, odborných školení a stáží v ČR i v USA, studoval mezikulturní komunikaci ve Finsku. Účastní se postgraduálního psychoterapeutického vzdělávání tzv. Gestalt modalitě, kterou uplatňuje také při práci v organizacích. Do roku 2006 externě působil jako odborný konzultant při realizaci Assessment a Development Center pro manažerské a obchodní pozice ve společnosti T&CC. Paralelně rozvíjel v roli facilitátora a konzultanta svou dráhu ve společnosti Odyssey Network, kde postupně převzal i manažerskou roli. V současné době kombinuje v pozici Managing Consultant provozní řízení firmy a vedení interního týmu s obchodní činností a realizací komplexních rozvojových projektů. V soukromé psychoterapeutické praxi se pod hlavičkou sdružení Body & Mind Center věnuje tématům sebepoznání a seberozvoje.
Odpovím ve dvou rovinách. Bráno filosoficky je koncept Fit For Business určen všem jednotlivcům, kteří si průběžně hledají další cesty osobního rozvoje a vědomě zacházejí s klasickým axiomem, že práce je jedním z klíčových zdrojů životního štěstí či alespoň duševního zdraví. Tedy práce v nějakém ohledu tvořivá, smysluplná a naplňující, dodejme s humanisty. Bráno obchodně, přicházíme s produktovou řadou určenou pro „učící se organizace" v pravém slova smyslu, která pootáčí perspektivu pohledu na rozvoj a vzdělávání zaměstnanců směrem k celostnímu přístupu přiznávajícímu lidským bytostem jejich lidské atributy. Jinými slovy je řada Fit For Business určena společnostem, které si uvědomují, že jejich lidé budou řádově produktivnější a angažovanější, pokud bude v péči o jejich „well-being" (krásně česky asi „blaho"?) a další rozvoj oslovována nejen jejich kognitivní či racionální složka, ale také složky emocionální a fyzické.
Abych byl konkrétnější - zmíněné pootočení perspektivy HR v rámci Fit For Business spočívá v rozmístění kategorií jako je fyzická pohoda, kondice a zdraví zaměstnanců na jednu linii s úrovní soft skills, kvalitou interní komunikace, efektivitou spolupráce či stupněm motivace a identifikace zaměstnanců s firemní vizí. Potenciál ke skokovým změnám ve výkonnosti jednotlivců, které se odrazí v celkové atmosféře a výsledcích organizací, pak leží zejména v překryvech, souvislostech a synergiích mezi nimi.
Primárním je asi fakt, že to, co děláme, děláme s obrovským zápalem - jak je asi patrno i z předchozí košaté odpovědi;-). Jinak se v kostce držíme tří jednoduchých zásad: (1) Každé dobrodružství je dobrodružstvím ducha, (2) Hrajeme hry tak, jak „hrajeme život", (3) Čím lépe rozumím sám sobě, tím lépe mohu rozumět druhým. A řekl bych, že klíčový zdroj našeho úspěchu spočívá ve schopnosti tato tři tajnosnubná hesla přetavit do konkrétní praxe při práci s klienty. Náš konzultantský a facilitační přístup je orientovaný na proces a „probouzení vnitřních zdrojů". Uctíváme sílu trefných metafor a nebojíme se experimentů při hledání té nejefektivnější cesty k cíli. Provokujeme k intenzivnějšímu uvědomování, rozšiřování komfortní zóny, otevřené zpětné vazbě. Pokud nejsme explicitně vyzváni, tak neučíme, ale pomáháme učit se. Vlastně někdy i oné explicitní výzvě navzdory :-).
V pátek 12. 2. v rámci Odyssey HR Eventu, které pro HR profesionály čtvrtletně pořádáme. Tentokrát - v souladu s tématem - mimo městské prostředí, ve wellness resortu Svatá Kateřina, který je spolu s řetězcem wellness klubů Holmes Place partnerem Fit For Business.
Půjde o exkluzivní akci pro úzkou skupinu HR specialistů a manažerů, jejíž hlavní náplní bude praktická ochutnávka základního tréninku tzv. Business Focusingu. Dále bude prostor pro dotazy a diskusi nad aplikací focusingu v pracovním prostředí, krátké oficiální představení produktové řady Fit For Business, individuální konzultace s našimi lektory a konzultanty a samozřejmě všeobecný networking, jenž účastníci vždy hodnotí jako výjimečně inspirativní a hodnotný pro praxi. Zájemci navíc mohou návazně využít zvýhodněného víkendového wellness pobytu v resortu, aby zážitek patřičně strávili.
Metoda focusing vyvinutá Eugenem Gendlinem doplňuje možnosti logické analýzy o intuitivní moudrost našeho těla a pomáhá nám rozpoznat, které informace jsou pro nás v nejasných situacích ty podstatné. Umožňuje tak nalézat odpovídající řešení v rychle se měnících podmínkách, kdy se nelze spoléhat pouze na analýzu zkušeností z minulosti. Focusing je od šedesátých let minulého století po celém světě využíván psychoterapeuty, ale nalézá si stále nové aplikace také v oblasti managementu a v koučování. Umožňuje rozeznat a jasně artikulovat intuitivní tušení a odlišit je od emočních reakcí a dalších irelevantních faktorů - a tím získat novou kvalitu sebeuvědomění a svobody a vnitřní jistoty při rozhodování i získávání druhých pro svá rozhodnutí. Což je zároveň i jádro popisu kategorie prémiových produktů „Mindful Business", garantované kolegou Janem Bendou, do níž tento trénink řadíme.
V původním principu východní moudrosti a duchovní praxe jde o odhodlání, schopnost a dovednost autenticky žít přítomností a plně si ji uvědomovat, „být všímavým". Přijmout plnou odpovědnost za vlastní život, plně využívat svobodu volby a nesvázanou schopnost adaptace a kreativního přizpůsobování, „realizovat se". S vědomím sebe a vědomím smyslu.
„Mindfulness" v business prostředí je pak zdrojem odpovědí na opakující se otázky klíčové pro úspěšnost a výkonnost jednotlivců i organizací: Jak skloubit neustálý tlak na efektivitu a zisk s radostí z práce? Jak být úspěšný v tvrdém světě obchodu a mít přitom pocit, že to, co dělám, má hlubší smysl? Jak dlouhodobě vyvážit vysoké pracovní nasazení, zdravý životní styl a plnohodnotný osobní život? Pokud prací trávíme převážnou část svého bdělého času, mělo by přece hledání cest, jak profesionální život učinit prožitkově co nejkvalitnějším, naplňujícím a smysluplným naší klíčovou prioritou. Či - z našeho pohledu - jednou z priorit HR profesionálů.
Souhrn „zisků" autentického žití v přítomnosti by mohl vypadat například takto: (1) Prožíváte smysluplnost toho, co děláte; víte kam a proč směřujete. (2) Velmi pravděpodobně se vám daří právě to, na čem vám záleží. (3) Vaše vztahy s ostatními velmi pravděpodobně vypadají tak, jak byste si přáli. (4) Cítíte se vyrovnaní a spokojení. Překládat dopad těchto „zisků" třeba do efektu v manažerské roli jistě pro všímavého a vědomého čtenáře netřeba;-).
Odkázal bych k odpovědi na první otázku - neoddělovat co oddělit nelze. Konkrétní příklad řečí čísel - rozhodování o investici do dvoudenního školení obecného stress managementu ve srovnání s investicí do „Fit For Business balíčku" obsahujícího např. dvoudenní kurz vedený psychologem s praxí v korporátním prostředí, 3 sezení s life coaching, 3 intenzivní hodiny s osobním trenérem, relaxační masáž a vstupenku do wellness centra bude vzhledem k pořizovací ceně většinou jasnou volbou. Nicméně pokud zvážíte, že návratnost takové „přímočaré" investice se z pohledu organizace v převážné většině případů limitně blíží nule, a ona jednotková cena vynásobená počtem účastníků vyslaných během roku na daný kurz bude odpovídat cca 50% celkové investice v druhém případě, kde se ovšem její návratnost pohybuje v dramaticky odlišných sférách, uvidíte toto rozhodnutí ve výrazně jiném světle.
Oblast Employee Assistance - důvěrných odborných konzultací pro zaměstnance - má samozřejmě ve Fit For Business konceptu své významné místo. Oproti západnímu trhu je u nás i ve velkých společnostech zatím řešena spíše interně, což má samozřejmě své výhody i limity. Náš přístup bude stát na dvou pilířích - (1) odbornosti a hluboké praktické zkušenosti našich konzultantů a (2) velké míře flexibility v nastavení a přizpůsobování celého systému specifickým potřebám dané organizace a aktuální situaci. To je asi maximum, co mohu říci před oficiálním spuštěním.
Jedna věc jsou produkty a služby v nabídce, druhá věc je konkrétní kontext dané organizace. Nicméně obecně bych se omezil na osobní přesvědčení, že maximální přidanou hodnotu zajistí kombinace otevřené firemní kultury a individuální práce, např. formou life coachingu.
Myslím, že to platí v každé době. Jen to teď díky „zrychlování světa", globalizaci a všeobecnému zahlcení informacemi více vidíme a cítíme.
Oblíbený autor, kniha: Z autorů namátkou Douglas Adams, Stephen Hawking, Torgny Lindgren. Nejvíckrát jsem asi četl Malého prince.
Oblíbená hudba: Veškerá opravdová. Je to naprosto fascinující forma komunikace. Napříč a namátkou: Arve Henriksen, Vltava, The Congos, Kaltenecker Trio, Jazzanova, Finley Quaye, Karel Plíhal, Jagga Jazzist, David Bowie, London Elektricity, Nitin Sawhney, Björk, Pink Freud. A veškeré dětsky svobodné fúze a experimenty.
Oblíbený film: The Life Aquatic with Steve Zissou, Volný pád.
Oblíbený nápoj: Voda, malá točená Plzeň, skotské single malt whisky. A samozřejmě rumy, co mi zbývá. El Dorado například.
Oblíbené místo: Malý srub v lesích nad Vltavou.
Vaše motto: V originále zní „The man who rows the boat generally does not have time to rock it.". Také mi často naskakuje Woody Allen - „Jediná věc, která stojí mezi mnou a dokonalostí, jsem já."
Co byste dělal, kdybyste nedělal to, co děláte: Hrál strašně dobře na klavír, produkoval nemainstreamovým hudebníkům desky a dost se toulal.
Mgr. Martin Ruman - Managing Consultant vzdělávací společnosti Odyssey Network
Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor