Martin Ruman, jednatel společnosti Odyssey Network

Fit For Business jako cesta k sobě

Rozhovor s Martinem Rumanem, jednatelem společnosti Odyssey Network

1.2.2010 - Doporučujeme

Martin Ruman je jednatelem společnosti Odyssey Network a odborným garantem divize Consulting se 7 lety praxe ve firemním vzdělávání a poradenství. Vystudoval psychologii na Karlově Univerzitě v Praze, absolvoval řadu tréninků facilitace a koučování, odborných školení a stáží v ČR i v USA, studoval mezikulturní komunikaci ve Finsku. Účastní se postgraduálního psychoterapeutického vzdělávání tzv. Gestalt modalitě, kterou uplatňuje také při práci v organizacích. Do roku 2006 externě působil jako odborný konzultant při realizaci Assessment a Development Center pro manažerské a obchodní pozice ve společnosti T&CC. Paralelně rozvíjel v roli facilitátora a konzultanta svou dráhu ve společnosti Odyssey Network, kde postupně převzal i manažerskou roli. V současné době kombinuje v pozici Managing Consultant provozní řízení firmy a vedení interního týmu s obchodní činností a realizací komplexních rozvojových projektů. V soukromé psychoterapeutické praxi se pod hlavičkou sdružení Body & Mind Center věnuje tématům sebepoznání a seberozvoje.

Společnost Odyssey Network vstupuje do nového roku s novou produktovou řadou Fit For Business. Komu je určena?

Odpovím ve dvou rovinách. Bráno filosoficky je koncept Fit For Business určen všem jednotlivcům, kteří si průběžně hledají další cesty osobního rozvoje a vědomě zacházejí s klasickým axiomem, že práce je jedním z klíčových zdrojů životního štěstí či alespoň duševního zdraví. Tedy práce v nějakém ohledu tvořivá, smysluplná a naplňující, dodejme s humanisty. Bráno obchodně, přicházíme s produktovou řadou určenou pro „učící se organizace" v pravém slova smyslu, která pootáčí perspektivu pohledu na rozvoj a vzdělávání zaměstnanců směrem k celostnímu přístupu přiznávajícímu lidským bytostem jejich lidské atributy. Jinými slovy je řada Fit For Business určena společnostem, které si uvědomují, že jejich lidé budou řádově produktivnější a angažovanější, pokud bude v péči o jejich „well-being" (krásně česky asi „blaho"?) a další rozvoj oslovována nejen jejich kognitivní či racionální složka, ale také složky emocionální a fyzické.

Abych byl konkrétnější - zmíněné pootočení perspektivy HR v rámci Fit For Business spočívá v rozmístění kategorií jako je fyzická pohoda, kondice a zdraví zaměstnanců na jednu linii s úrovní soft skills, kvalitou interní komunikace, efektivitou spolupráce či stupněm motivace a identifikace zaměstnanců s firemní vizí. Potenciál ke skokovým změnám ve výkonnosti jednotlivců, které se odrazí v celkové atmosféře a výsledcích organizací, pak leží zejména v překryvech, souvislostech a synergiích mezi nimi.

Jak byste popsal filozofii vaší práce?

Primárním je asi fakt, že to, co děláme, děláme s obrovským zápalem - jak je asi patrno i z předchozí košaté odpovědi;-). Jinak se v kostce držíme tří jednoduchých zásad: (1) Každé dobrodružství je dobrodružstvím ducha, (2) Hrajeme hry tak, jak „hrajeme život", (3) Čím lépe rozumím sám sobě, tím lépe mohu rozumět druhým. A řekl bych, že klíčový zdroj našeho úspěchu spočívá ve schopnosti tato tři tajnosnubná hesla přetavit do konkrétní praxe při práci s klienty. Náš konzultantský a facilitační přístup je orientovaný na proces a „probouzení vnitřních zdrojů". Uctíváme sílu trefných metafor a nebojíme se experimentů při hledání té nejefektivnější cesty k cíli. Provokujeme k intenzivnějšímu uvědomování, rozšiřování komfortní zóny, otevřené zpětné vazbě. Pokud nejsme explicitně vyzváni, tak neučíme, ale pomáháme učit se. Vlastně někdy i oné explicitní výzvě navzdory :-).

Kdy a jak bude produktová řada Fit For Business oficiálně spuštěna?

V pátek 12. 2. v rámci Odyssey HR Eventu, které pro HR profesionály čtvrtletně pořádáme. Tentokrát - v souladu s tématem - mimo městské prostředí, ve wellness resortu Svatá Kateřina, který je spolu s řetězcem wellness klubů Holmes Place partnerem Fit For Business.

Půjde o exkluzivní akci pro úzkou skupinu HR specialistů a manažerů, jejíž hlavní náplní bude praktická ochutnávka základního tréninku tzv. Business Focusingu. Dále bude prostor pro dotazy a diskusi nad aplikací focusingu v pracovním prostředí, krátké oficiální představení produktové řady Fit For Business, individuální konzultace s našimi lektory a konzultanty a samozřejmě všeobecný networking, jenž účastníci vždy hodnotí jako výjimečně inspirativní a hodnotný pro praxi. Zájemci navíc mohou návazně využít zvýhodněného víkendového wellness pobytu v resortu, aby zážitek patřičně strávili.

V čem spočívá metoda Business Focusing?

Metoda focusing vyvinutá Eugenem Gendlinem doplňuje možnosti logické analýzy o intuitivní moudrost našeho těla a pomáhá nám rozpoznat, které informace jsou pro nás v nejasných situacích ty podstatné. Umožňuje tak nalézat odpovídající řešení v rychle se měnících podmínkách, kdy se nelze spoléhat pouze na analýzu zkušeností z minulosti. Focusing je od šedesátých let minulého století po celém světě využíván psychoterapeuty, ale nalézá si stále nové aplikace také v oblasti managementu a v koučování. Umožňuje rozeznat a jasně artikulovat intuitivní tušení a odlišit je od emočních reakcí a dalších irelevantních faktorů - a tím získat novou kvalitu sebeuvědomění a svobody a vnitřní jistoty při rozhodování i získávání druhých pro svá rozhodnutí. Což je zároveň i jádro popisu kategorie prémiových produktů „Mindful Business", garantované kolegou Janem Bendou, do níž tento trénink řadíme.

Vysvětlete nám pojem Mindfulness.

V původním principu východní moudrosti a duchovní praxe jde o odhodlání, schopnost a dovednost autenticky žít přítomností a plně si ji uvědomovat, „být všímavým". Přijmout plnou odpovědnost za vlastní život, plně využívat svobodu volby a nesvázanou schopnost adaptace a kreativního přizpůsobování, „realizovat se". S vědomím sebe a vědomím smyslu.

„Mindfulness" v business prostředí je pak zdrojem odpovědí na opakující se otázky klíčové pro úspěšnost a výkonnost jednotlivců i organizací: Jak skloubit neustálý tlak na efektivitu a zisk s radostí z práce? Jak být úspěšný v tvrdém světě obchodu a mít přitom pocit, že to, co dělám, má hlubší smysl? Jak dlouhodobě vyvážit vysoké pracovní nasazení, zdravý životní styl a plnohodnotný osobní život? Pokud prací trávíme převážnou část svého bdělého času, mělo by přece hledání cest, jak profesionální život učinit prožitkově co nejkvalitnějším, naplňujícím a smysluplným naší klíčovou prioritou. Či - z našeho pohledu - jednou z priorit HR profesionálů.

Souhrn „zisků" autentického žití v přítomnosti by mohl vypadat například takto: (1) Prožíváte smysluplnost toho, co děláte; víte kam a proč směřujete. (2) Velmi pravděpodobně se vám daří právě to, na čem vám záleží. (3) Vaše vztahy s ostatními velmi pravděpodobně vypadají tak, jak byste si přáli. (4) Cítíte se vyrovnaní a spokojení. Překládat dopad těchto „zisků" třeba do efektu v manažerské roli jistě pro všímavého a vědomého čtenáře netřeba;-).

Jaké další metody mohou podle vás přivést firmy k lepší kondici?

Odkázal bych k odpovědi na první otázku - neoddělovat co oddělit nelze. Konkrétní příklad řečí čísel - rozhodování o investici do dvoudenního školení obecného stress managementu ve srovnání s investicí do „Fit For Business balíčku" obsahujícího např. dvoudenní kurz vedený psychologem s praxí v korporátním prostředí, 3 sezení s life coaching, 3 intenzivní hodiny s osobním trenérem, relaxační masáž a vstupenku do wellness centra bude  vzhledem k pořizovací ceně  většinou jasnou volbou. Nicméně pokud zvážíte, že návratnost takové „přímočaré" investice se z pohledu organizace v převážné většině případů limitně blíží nule, a ona jednotková cena vynásobená počtem účastníků vyslaných během roku na daný kurz bude odpovídat cca 50% celkové investice v druhém případě, kde se ovšem její návratnost pohybuje v dramaticky odlišných sférách, uvidíte toto rozhodnutí ve výrazně jiném světle.

Představte nám vaše důvěrné konzultační služby pro zaměstnance.

Oblast Employee Assistance - důvěrných odborných konzultací pro zaměstnance - má samozřejmě ve Fit For Business konceptu své významné místo. Oproti západnímu trhu je u nás i ve velkých společnostech zatím řešena spíše interně, což má samozřejmě své výhody i limity. Náš přístup bude stát na dvou pilířích - (1) odbornosti a hluboké praktické zkušenosti našich konzultantů a (2) velké míře flexibility v nastavení a přizpůsobování celého systému specifickým potřebám dané organizace a aktuální situaci. To je asi maximum, co mohu říci před oficiálním spuštěním.

Jak dokážete pomoci s vyvážením pracovního života s osobním?

Jedna věc jsou produkty a služby v nabídce, druhá věc je konkrétní kontext dané organizace. Nicméně obecně bych se omezil na osobní přesvědčení, že maximální přidanou hodnotu zajistí kombinace otevřené firemní kultury a individuální práce, např. formou life coachingu.

Proč si myslíte, že je třeba být „fit pro byznys" právě v dnešní době?

Myslím, že to platí v každé době. Jen to teď díky „zrychlování světa", globalizaci a všeobecnému zahlcení informacemi více vidíme a cítíme.

 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: Z autorů namátkou Douglas Adams, Stephen Hawking, Torgny Lindgren. Nejvíckrát jsem asi četl Malého prince.

Oblíbená hudba: Veškerá opravdová. Je to naprosto fascinující forma komunikace. Napříč a namátkou: Arve Henriksen, Vltava, The Congos, Kaltenecker Trio, Jazzanova, Finley Quaye, Karel Plíhal, Jagga Jazzist, David Bowie, London Elektricity, Nitin Sawhney, Björk, Pink Freud. A veškeré dětsky svobodné fúze a experimenty.

Oblíbený film: The Life Aquatic with Steve Zissou, Volný pád.

Oblíbený nápoj: Voda, malá točená Plzeň, skotské single malt whisky. A samozřejmě rumy, co mi zbývá. El Dorado například.

Oblíbené místo: Malý srub v lesích nad Vltavou.

Vaše motto: V originále zní „The man who rows the boat generally does not have time to rock it.". Také mi často naskakuje Woody Allen - „Jediná věc, která stojí mezi mnou a dokonalostí, jsem já."

Co byste dělal, kdybyste nedělal to, co děláte: Hrál strašně dobře na klavír, produkoval nemainstreamovým hudebníkům desky a dost se toulal.

 

Mgr. Martin Ruman - Managing Consultant vzdělávací společnosti Odyssey Network


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor