Petra Padolsky, ředitelka jazykové školy PRESTO

Jak na jazykové vzdělávání v době krize

Rozhovor s Petrou Padolsky, ředitelkou jazykové školy PRESTO

3.2.2010 - Doporučujeme

Petra Padolsky působí na pozici ředitelky jazykové školy PRESTO od roku 2009. Předtím se věnovala oblasti péče o zákazníky ve stejné společnosti. Vystudovala sociální práci, politologii a mezinárodní vztahy v Praze. Tři roky žila v USA, kam se stále ráda vrací. Mluví anglicky a francouzsky.

 

S jakou vizí vstupuje jazyková škola PRESTO do zimního semestru 2009/2010?

Naší každoroční snahou je přiblížit se přáním našich klientů. Do zimního semestru proto vstupujeme s nabídkou kurzů, která reflektuje současnou světovou krizi a nabízí klientům možnost naučit se nový jazyk či udržet si své jazykové znalosti za finančně příznivých podmínek. V naší nabídce jazykových kurzů pro veřejnost proto dominují kurzy 1 x 2 vyučovací hodiny týdně, které jsou ideální pro dlouhodobé a cílené studium cizích jazyků a vyznačují se i příjemnou cenou. V rámci firemního vzdělávání se snažíme klientům vyjít vstříc formou rozšířené nabídky e-learningu a blended learningu, tedy kombinací e-learningu a standardní interaktivní výuky s lektorem. Konečným cílem a zásadní vizí jazykové školy PRESTO pro zimní semestr 2009/2010 je umožnit klientům rozšiřovat své jazykové znalosti i za současných obtížných finančních okolností.

Kolik jazyků vyučujete?

Lektorský tým jazykové školy PRESTO je tvořen profesionálními a zkušenými lektory z mnoha koutů světa. Díky tomuto širokému multikulturnímu a multijazyčnému týmu jsme schopni zajistit výuku jakéhokoli jazyka dle přání našich klientů. Mezi nejžádanější jazyky patří standardně angličtina, španělština, francouzština či němčina. Jsme však schopni zajistit i výuku méně standardních jazyků, jako například hebrejštiny přes angličtinu, což bylo jedno z nedávných přání našeho klienta, které jsme bez problému splnili.

Nacházíme se v době krize. Co byste doporučila zájemcům z řad široké veřejnosti, kteří v této době chtějí efektivně investovat do rozšíření svých jazykových znalostí?

Výuka jazyků je dlouhodobý proces. Jestliže má být studium efektivní, pak je velmi důležitá jeho konzistence, která by neměla být přerušena ani v období krize. Náklady na jazykové vzdělání jsou často považovány za výdaj, jehož omezením se dá ušetřit. Bohužel, tímto postupem dojde k přerušení studia a postupné ztrátě dosažených znalostí, které se pak těžko opět získávají. Právě v období krize je zvyšování kvalifikace, jejíž součástí jsou i jazykové znalosti, zásadní. Je to jeden ze způsobů, jak si lidé mohou zvyšovat svou cenu na trhu práce a také své možnosti při získání nového zaměstnání - díky kvalitní jazykové výbavě budou mít lidé větší cenu pro svého současného zaměstnavatele a tím i vyšší garanci udržení si jejich současného pracovního místa, či větší šanci nalézt lépe placené zaměstnání. Jazyková škola PRESTO si je vědoma pečlivého zvažování výdajů svých klientů, a proto jim vzhledem k výše zmíněným argumentům doporučujeme investovat do jazykového vzdělání formou levnějších kurzů 1 x 2 vyučovací hodiny týdně, ideálně v kombinaci s e-learningem.

Co naopak doporučujete firmám, které chtějí cíleněji investovat do jazykového vzdělávání svých zaměstnanců?

Argumenty pro podporu jazykového vzdělávání firemních zaměstnanců v období krize se odvíjí od podobné logiky jako vzdělávání veřejnosti. V období krize většinou dochází k pročišťování trhu a oddělení konkurenceschopných firem od méně konkurenceschopných, které se na trhu již nemohou prosadit a postupně zanikají. Jazykové znalosti zaměstnanců jsou jedním z atributů úspěšné firmy v soudobých globálních konkurenčních podmínkách. Jazykově dobře vybavená firma má možnost oslovit svou nabídkou širší spektrum zákazníků než firma, která takto jazykově vybavena není. Tato výhoda je patrná obzvláště v období krize, kdy se boj o zákazníky vyostřuje. Ideálním řešením pro firemní klienty v tomto období není výuku přerušit, ale naopak investovat do vzdělání svých zaměstnanců, avšak s ohledem na snížení firemních výdajů. Existuje několik možností, jak tohoto dosáhnout - například nahradit individuální jazykové kurzy skupinovými, kombinovat standardní výuku s e-learningem či částečně finančně zainteresovat i samotné studenty do úhrady jazykových kurzů.

S cíleným investováním souvisí také sledování pokroku. Jaké nástroje hodnocení pokroku mohou využít jednotlivci a firmy?

Jestliže firma či jednotlivec investují do jazykového vzdělání, očekávají určitou návratnost, respektive již zmíněné zvýšení své konkurenceschopnosti. Nezanedbatelnou součástí jazykového vzdělávání je tedy i sledování pokroku, díky kterému se dají objektivně monitorovat dosažené výsledky a nastavovat další cíle. Základem pro hodnocení pokroku je přesné určení vstupní úrovně jazykových znalostí studentů před zahájením kurzu. Toto je určitá startovní čára, o kterou se může jakékoli další měření pokroku opřít. Nejlepším nástrojem pro určení vstupní úrovně je komplexní jazykový audit. Na něj dále navazuje pravidelné testování studentů lektory v průběhu roku, které je, v ideálním případě, završeno na konci školního roku opětovným jazykovým auditem. Díky těmto krokům je možné důsledně monitorovat pokrok studentů a nastavovat reálné cíle pro další výuku. Výsledky jednotlivých studentů mohou být také vodítkem pro firmy, jak cíleně investovat své finanční prostředky - firmy si mohou určit bodová rozhraní, mezi kterými odstupňují finanční spoluúčast svých zaměstnanců na jazykové výuce dle jejich výsledků při testování. Firmy tak mohou účelně vynakládat prostředky do výuky těch zaměstnanců, kteří výsledky dosahují, a ostatní motivovat k tomu, aby těchto výsledků dosahovali také (čím lepší výsledky, tím větší část výuky bude hrazena firmou a ne zaměstnancem).

Popište nám blíže, jak probíhá jazykový audit.

Jazykový audit je velmi přesné testování jazykové úrovně studenta. V rámci auditu se testuje jak znalost gramatiky a slovní zásoby, tak i schopnost mluvit, rozumět, psát a pracovat s textem. Jedná se tedy o komplexní ohodnocení znalostí studenta. Výstupem je jazykový profil studenta, ve kterém je zhodnocena každá z výše zmíněných oblastí samostatně dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jazykový profil dále obsahuje kumulativní úroveň studenta, také dle SERR, a konkrétní doporučení, jakým směrem se má nadále výuka ubírat s přihlédnutím ke konkrétním cílům studenta. Jazykový audit je základním nástrojem pro přesné rozdělení studentů do skupin tak, aby úroveň studentů ve skupinách byla homogenní a výuka efektivní. Jazyková škola Presto standardně poskytuje našim klientům jazykový audit zdarma a naši zkušení metodici dochází přímo za studenty do firem a šetří tak zaměstnancům čas.

Proč by měli studenti jazyků usilovat o získání jazykových zkoušek?

Jazykové zkoušky, hlavně mezinárodně uznávané zkoušky, jsou objektivním posouzením znalostí studenta a ohodnocením jeho dosažené jazykové úrovně. Díky těmto zkouškám mohou studenti jednoduše prokázat svou jazykovou kvalifikaci potřebnou například pro získání určité pracovní pozice či povýšení. Jazyková škola PRESTO připravuje studenty na veškeré typy zkoušek a úspěšnost našich studentů u nejžádanějších zkoušek (FCE, PET, ZD, atd.) byla ve školním roce 2008/2009 téměř 100%.

Představte nám mezinárodně uznávanou zkoušku z obchodní angličtiny a francouzštiny TOEIC, pro níž jste autorizovaným zkušebním centrem.

Zkouška TOEIC patří mezi mezinárodně uznávané jazykové zkoušky testující znalosti obchodního jazyka. To znamená, že výsledky této zkoušky mohou být nahlíženy jako závazné potvrzení o dosažených znalostech téměř v jakékoli zemi, ve které byla tato zkouška uznána místním státním orgánem. V České republice je TOEIC uznán MŠMT od roku 2008, avšak v ostatních zemích, hlavně západní Evropy a severní Ameriky je hojně využíván již řadu desetiletí. Výhodou TOEIC je zaměření se na obchodní jazyk, což předurčuje tuto zkoušku pro využití hlavně u firem, které chtějí testovat své zaměstnance např. pro způsobilost vedení obchodních jednání či prezentací. Jazyková škola PRESTO je certifikovaným centrem pro administraci zkoušky TOEIC v anglickém a francouzském jazyce.

Co je podle vás nejdůležitějším předpokladem úspěšného zvládnutí cizího jazyka?

Nejdůležitější je bez pochyby motivace studenta. Ta může mít několik zdrojů. Zaprvé se jedná o motivaci osobní, tj. vlastní touha studenta naučit se cizí jazyk například pro potřeby povýšení či cestování. Tato motivace je nejdůležitější. Další formou je motivace pracovní, která vychází z požadavků zaměstnavatele či trhu práce na studenta. A v neposlední řadě je to motivace studentů ze strany lektora, který má vést výuku tak, aby byla efektivní, zajímavá a interaktivní. Takto vedené hodiny udržují vysokou a pravidelnou účast studentů a zajistí jejich pokrok při studiu. V rámci jazykové školy PRESTO klademe na motivaci studentů ze strany lektorů obzvláštní důraz. Naši lektoři procházejí pravidelnými školeními zaměřenými na zvyšování motivace studentů ke studiu a další škálou školení týkajících se moderních a interaktivních forem výuky, které pomáhají studentům úspěšně zvládnout studium cizího jazyka.

 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: Mám spíše oblíbená témata. V současnosti se zajímám o diplomacii a mám rozečtenou knihu Dirty Diplomacy od Craig Murray.

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Zjistila jsem, že čím jsem starší, tím méně poslouchám hudbu. Ráda se však vždy vrátím k poslechu Nick Cave nebo Velvet Underground.

Oblíbená činnost: Ráda stále něco dělám. Má oblíbená činnost je tedy „činnost".

Kam byste se chtěla podívat: S manželem již delší dobu plánujeme cestu do Izraele, který nás oba velmi láká.

Na co se těšíte: Těším se na leden, protože budu mít zas 4 týdny dovolené.

Čeho se bojíte: Bojím se tmy.

Váš největší pracovní úspěch: Za největší úspěch považuji svou současnou pozici.

Vaše motto: Nemám žádné osobní motto.

Oblíbený nápoj: V létě něco studeného a v zimě něco teplého.

Oblíbená rozhlasová stanice: Neposlouchám radio.

Oblíbený film: Obdobně jako u knih se orientuji spíše na žánry. Poslední dobou mám ráda komedie.

Oblíbené místo: Domov.

Oblíbené periodikum: The Economist.

Oblíbený server: Nejčastěji navštěvuji www.idnes.cz.

Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: Nevěřím na příští životy. Kdybych si však měla zvolit, byla bych opět ráda sama sebou.

 

Bc. Petra Padolsky


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor