Aleš Kabátek (PhDr., CSc.) je sociolog s bohatými zkušenostmi z podnikání a řízení týmů v oblasti poradenství, vzdělávání a výzkumu. V 80. letech pracoval v Sociologickém ústavu v Praze, kde se mimo jiné podílel na zpracování Velkého sociologického slovníku. V roce 1990 se stal členem vědecké rady ústavu. V letech 1991 - 1994 byl členem katedry sociologie na FF UK v Praze, kde mimo jiné vytvořil specializační program studia „Sociálního managementu" pro lidi z praxe. V letech 1994 - 2002 působil v pozici ředitele vzdělávací a poradenské společnosti MASS Training and Media pro ČR a SR. Od roku 2003 je Managing Partner společnosti SMARTER. Publikuje v odborných i populárních časopisech, externě přednáší na Univerzitě Karlově a působí především jako lektor a kouč manažerů a specialistů renomovaných národních a nadnárodních firem.
Uskutečnil se náš záměr vybudovat životaschopnou firmu, která dnes naplno zaměstnává 12 interních pracovníků a dalším přibližně 20 externistům nabízí zajímavou práci a výdělek. Především jsme však hrdí na to, že napomáháme našim klientům v rozvoji jejich profesionality a ekonomické výkonnosti. Pochlubit se můžeme seznamem klientů, které většinou budete znát - patří mezi špičku ve svém oboru: Deloitte, AVG, Renault, Hochtief, Unilever, McDonald´s, Česká spořitelna, Slovenská spořitelna, ČSOB, Škoda Invest, Škoda Auto, Peugeot, Pivovary Topvar, Siemens, SGEF a mohu uvést dalších 100 zvučných jmen.
To, co se nám podařilo, má několik aspektů:
Filozofií SMARTERu je neuchýlit se jen k jedné „filozofii". Toho se přímo děsím. Vím, že je řada firem našeho typu, které se opírají o specifickou metodologii a zpravidla mají tendenci ji prohlašovat za jedinou správnou. Z metody se tak často stává cíl a modla. Metodě se potom „přizpůsobuje" realita, řešení praktických problémů. My se důsledně snažíme o opak: odhalujeme reálné problémy a potom cíleně hledáme metody, které by je efektivně vyřešily. Je to obdoba toho, co dělá úspěšný manažer: nedisponuje jen jedním „nejlepším" přístupem k vedení lidí, ale umí dobře analyzovat situaci a podle toho „nastavuje" svůj styl vedení.
V konkurenci je vždy těžké obstát a je to tak správně. Ten, kdo se chce rozvíjet, je za kvalitní konkurenci vděčný. Konkurence jej stimuluje a je pro něj objektivním měřítkem. Naopak mi vadí, že však existují prvky, které konkurenci oslabují. Mluvím o nejrůznějších přerozdělovacích (evropských i „národních") mechanismech, které často na sebe váží neproduktivní byrokracii a klientelismus. Nepřímo tak působí na snižování kvality vzdělávacích služeb.
Začnu trochu obšírně. Rozlišujme vzdělávací agentury a vzdělávací společnosti. Jak to konkrétně chápeme?
Agentury jsou „zprostředkovatelnami" lektorů (jejich vzdělávacích programů) a zpravidla nemají vlastní a systematicky rozvíjené know how. Najímají a klientům „přeprodávají" spíše jen lektorské osoby (v lepším případě lektorské osobnosti). Nemohou plně zaručit kontinuitu ani standardní kvalitu jednotlivých vzdělávacích projektů. Je vcelku jedno, zda jsou organizovány klasicky nebo mají charakter „e-shopu", jak se to na trhu objevilo v poslední době.
Vzdělávací společnosti mají ambici nabízet projekty, které se opírají o ucelené know how, které prostupuje všemi oblastmi jejich vzdělávacích a rozvojových programů. Mohou zpravidla zaručit, že i při opakování určitého programu pro více skupin a dokonce v různých obdobích získají účastníci shodné znalosti a dovednosti, které v praxi budou sdílet a tak bude jejich využití mnohem účinnější. Jejich lektoři jsou jednotně připravováni jak z hlediska dané látky kurzů, tak z hlediska lektorského přístupu. Ovšem i zde jsou minimálně tři odlišné směry. Znám vzdělávací společnosti, které ...
... mají sice ucelené know how, minimálně však „investují" do jeho rozvoje.
... získávají know how ze zahraničních „mateřských" centrál a jsou závislé na „výzkumu a vývoji", který je převážně realizován jinde.
... své know how neustále budují, rozšiřují a zdokonalují, hledají a nacházejí nové didaktické metody, využívají nové technické prostředky výuky apod.
SMARTER je klienty zpravidla zařazován do třetí uvedené kategorie a v této kategorii není mnoho firem. To má své příjemné i méně příjemné stránky: méně jsme vyhledáváni pro realizaci „tuctových" a „plošně" realizovaných vzdělávacích projektů, které jsou pro dodavatele ekonomicky velmi zajímavé počtem „repríz". Naopak příjemné je, že se na nás klienti s důvěrou obracejí, když chtějí něco exkluzivního, originálního, kde mohou počítat s naší kreativitou a flexibilitou.
Monopol jednou provždy nemáme na nic. Ovšem je několik věcí, které jsou pro SMARTER typické a kombinace těchto věcí jej činí obtížně napodobitelným. Co mám na mysli?
a) Tým. Ve SMARTERu se lidé příliš nestřídají, tým je velmi stabilní. To platí jak o interních konzultantech, lektorech a projektových manažerech, tak o externích lektorech a koučích. Mimo jiné i proto můžeme garantovat kontinuitu služeb pro naše klienty.
b) Spojení teoretických znalostí s praktickými zkušenostmi. Naše zásada je, že ten, kdo lektoruje určitou problematiku také někdy musel danou věc v praxi dělat. Netrpíme ani akademické teoretiky, ale ani polovzdělance s jednoduchými prakticistními návody na úspěch. Z toho plyne, že nezahlcujeme účastníky kurzů zbytečnou teorií, ale současně je dostatečná a funkční teorie v pozadí všech praktických doporučení, přístupů a postupů, které klientům poskytujeme.
c) „Architekturu" našich projektů. Rozvojové programy nestavíme bez předchozího průzkumu. Jdeme hodně do hloubky v rozpoznávání dané situace, příčin a souvislostí jevů, které má trénink či koučování odstranit nebo naopak vytvořit. A i zde vážíme metody: někde se hodí sociologicky, jinde psychologicky a ještě jinde ekonomicky orientovaný průzkum. Průzkumy sociálního klima, audity, mystery shopping, finanční analýzy a mnohé jiné metody nám i klientům ukazují, čemu je efektivní věnovat pozornost a prostředky.
d) Využití přístupu „blended learning". Často nám dávají klienti přednost díky tomu, že jim šetříme peníze využitím (kombinací) těch nejefektivnějších prostředků. Například se snažíme, aby účastníci kurzů využili čas, kdy jsou společně v tréninkové místnosti k tomu, co jinak než v týmu nelze: diskuse, rolové hry, simulace, bezprostřední poskytování zpětné vazby apod. Naopak třeba testy mohou dělat každý sám dle svých dispozic prostřednictvím PC a e-learningového programu, ke kterému se přihlásí na našem webu ještě před kurzem. Jiný příklad: ne vždy je nutné během skupinového kurzu dávat zdlouhavou zpětnou vazbu. Lze využít hlasovací zařízení a hodnocený účastník získá zpětnou vazbu po skončení kurzu formou DVD, na kterém je videozáznam cvičení včetně měřitelného hodnocení od lektora a ostatních účastníků formou standardizovaných škál.
Principem simulačních tréninků je navození „komplexní" fiktivní, ale realitě velmi blízké situace, do které se jednotliví účastníci a skupiny dostávají a kterou mají potom postupně zvládnout, vyřešit. V simulačních trénincích společnosti Business Today International, kterou SMARTER v ČR a SR exkluzivně zastupuje, se jedná o řízení firmy na fiktivním trhu. Účastníci se rozdělí na 3-4 členné skupiny a tvoří top management podniků, které spolu budou soupeřit o trh. Manažerské týmy mají za úkol promyslet strategii firmy. Celá firma, zařízení, peníze, zásoby, pracovníci... Vše je před nimi na „hrací desce", vše je názorné a hmatatelné. Po ruce mají banku, (sub)dodavatele, marketingovou průzkumnou agenturu... Týmy mají možnost se svobodně rozhodnout, co, jak a s jakými zdroji a prostředky budou vytvářet a jak své výsledky uplatní na trhu. Se svými produkty vstoupí na fiktivní trh a budou s ostatními týmy soutěžit o získání poptávky, objednávky od klientů. Výsledky svého podnikání týmy vždy po ukončení „kvartálu" a „roku" vyhodnotí. Lektor společně s účastníky analyzuje výsledky a hledá příčiny úspěchu i neúspěchu firmy.
Simulační manažerské tréninky naši klienti často využívají na závěr manažerských programů, akademií apod. Simulace umožňuje prověřit a funkčně propojit vše, co se účastníci dříve naučili. Takže simulace staví manažery před komplexní problémy a úkoly a oni je musí komplexně řešit. Současně se naučí dobře spolupracovat: ten, kdo je právě v pozici finančního ředitele má možnost „zblízka" pozorovat a pochopit jednání obchodního či marketingového ředitele a naopak. Pozice se v průběhu simulace střídají. A nakonec veškeré výsledky se přepočtou na peníze a výsledovka jasně ukáže, jak si který tým vedl, co udělal dobře, ale i špatně.
Právě uvedený simulační trénink společnosti BTI poskytuje to, co dnes všichni potřebujeme: na straně jedné je nezbytné snižovat náklady, na straně druhé jde o uhájení dobré pozice na trhu, o hledání nových příležitostí. A také o to, umět si vše dobře spočítat. Přesně na tyto věci simulační trénink odpovídá.
Kromě toho jsme již začátkem roku vytvořili tréninkové moduly, které učí správně připravit a realizovat „outplacement" nebo se správně a včas rozhodnout pro strategickou změnu, což může odvrátit hrozbu krachu firmy.
Manažery i řadové pracovníky ve firmách našich klientů se snažíme přesvědčit, že není správné vše svádět na krizi. Hospodářská recese téměř všem komplikuje a znesnadňuje život. Správným postojem však není odevzdanost a pasivita, ale naopak zvýšená aktivita, schopnost si díky nabízené kvalitě a praktickému užitku udržet pozici na trhu.
Těch způsobů je několik. Především hodně úsilí věnujeme identifikaci potřeb budoucích účastníků kurzů. I kdybychom například měli super kvalitní kurz na téma „Obsluha fluidních reaktorů" nepřinese evidentně nic, pokud se účastníci s fluidními reaktory nesetkávají a jejich obsluhu nemají v popisu práce. Zadruhé hodně inovujeme, nežijeme z podstaty. Nepřipravujeme jen nové moduly, ale také inovujeme moduly stávající. Například v tomto roce to byl modul „Vyjednávání v době recese" a modul „Koučování při rozšiřování kompetencí". Vysokou kvalitu kurzů i jiných projektů zajišťujeme také náročným výběrem a systematickou přípravou lektorů, koučů.
Velkou roli sehrává i to, že SMARTER poskytuje široké pole pro kreativitu všech konzultantů a lektorů, ale současně má nastaveny pevné standardy. Příprava a realizace kurzů, Development Center, marketingových průzkumů a všech ostatních projektů se těmito standardy musí řídit. Prostě „rukopis" SMARTERu se pozná a to je dobře.
Ano a to nejen našich lektorů, ale i lektorů a trenérů ve firmách našich klientů. Například v Poštovní spořitelně ČSOB již několik let po sobě připravujeme ucelený program pro interní lektory. Získávají od našich lektorů to nejlepší, k čemu jsme se za celá léta dopracovali. Možná si díky tomu tak trochu „podřezáváme větev na které sedíme". Vyškolení interní lektoři našich klientů potom dělají tréninky sami a nás již tolik nepotřebují. Asi to je pravda, ale jiná cesta není. Fakt, že i tam, kde jsme vyškolili velmi schopné interní lektory, kteří část naší práce převzali, nadále máme možnost dělat náročnější a specifické programy, svědčí o tom, že to není cesta špatná.
Již jsem zmínil dvě novinky v naší nabídce tréninků: certifikovaný program pro kouče a kurz odpovídající na otázku proč, kdy a jak uskutečnit strategickou změnu ve firmě. Víc než dosud se chceme prosadit i publikačně. Ve spolupráci s nakladatelstvím Grada chystáme multimediální publikaci s názvem „Manažerská a obchodní prezentace". Chceme spojit výhody psaného slova s obrazovým doprovodem na DVD. Na DVD budou nejen videosnímky, ale také e-learningové testy. Hodně si od této publikace slibujeme. Téma „prezentačních dovedností" je již hodně popsané, a proto obsahově i technicky chceme na jaře příštího roku přinést něco odlišného, ale především užitečného.
Oblíbený autor, kniha: George Orwell: 1984
Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Kabát a Rolling Stones
Oblíbená činnost: Jakákoliv práce, kterou dělám poprvé (a možná naposled)
Kam byste se chtěl podívat: Do budoucnosti, zajímal by mě rok 2068
Na co se těšíte: Na každý příští víkend
Čeho se bojíte: Jakékoliv jednostrannosti a tím i omezenosti
Váš největší pracovní úspěch: Inventura pracovních úspěchů mě teprve čeká
Vaše motto: V jednoduchosti (nikoliv v primitivismu) je krása
Oblíbený nápoj: minerálka (k něčemu lepšímu)
Oblíbená rozhlasová stanice: ČRo I, Radiožurnál
Oblíbený film: Byl jsem při tom (Being There, Hal Ashby)
Oblíbené místo: doma v jihočeské vísce
Oblíbené periodikum: Respekt
Oblíbený server: náš firemní, tam jsem nejčastěji
Kým nebo čím byste chtěl být v příštím životě: Myslíte, že mě nějaký čeká? To bych bral cokoliv.
PhDr. Aleš Kabátek, CSc. - sociolog, ředitel společnosti SMARTER Training & Consulting
Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor