Aleš Kabátek, Managing Partner společnosti SMARTER Training and Consulting, s.r.o.

Rozvojem k profesionalitě

Rozhovor s Alešem Kabátkem, Managing Partnerem společnosti SMARTER Training and Consulting, s.r.o.

28.1.2010 - Doporučujeme

Aleš Kabátek (PhDr., CSc.) je sociolog s bohatými zkušenostmi z podnikání a řízení týmů v oblasti poradenství, vzdělávání a výzkumu. V 80. letech pracoval v Sociologickém ústavu v Praze, kde se mimo jiné podílel na zpracování Velkého sociologického slovníku. V roce 1990 se stal členem vědecké rady ústavu. V letech 1991 - 1994 byl členem katedry sociologie na FF UK v Praze, kde mimo jiné vytvořil specializační program studia „Sociálního managementu" pro lidi z praxe. V letech 1994 - 2002 působil v pozici ředitele vzdělávací a poradenské společnosti MASS Training and Media pro ČR a SR. Od roku 2003 je Managing Partner společnosti SMARTER. Publikuje v odborných i populárních časopisech, externě přednáší na Univerzitě Karlově a působí především jako lektor a kouč manažerů a specialistů renomovaných národních a nadnárodních firem.

SMARTER Training and Consulting vstoupí zanedlouho do 8. roku své existence. Co se vám za těch uplynulých 7 let podařilo?

Uskutečnil se náš záměr vybudovat životaschopnou firmu, která dnes naplno zaměstnává 12 interních pracovníků a dalším přibližně 20 externistům nabízí zajímavou práci a výdělek. Především jsme však hrdí na to, že napomáháme našim klientům v rozvoji jejich profesionality a ekonomické výkonnosti. Pochlubit se můžeme seznamem klientů, které většinou budete znát - patří mezi špičku ve svém oboru: Deloitte, AVG, Renault, Hochtief, Unilever, McDonald´s, Česká spořitelna, Slovenská spořitelna, ČSOB, Škoda Invest, Škoda Auto, Peugeot, Pivovary Topvar, Siemens, SGEF a mohu uvést dalších 100 zvučných jmen.

To, co se nám podařilo, má několik aspektů:

  • „Sociálně ekonomický" aspekt. Obrat firmy se za posledních 5 let téměř ztrojnásobil, meziroční nárůst obratu se pohybuje mezi 10 - 20 %. Klientské portfolio se zdvojnásobilo. Počet pracovníků i externích kolegů je rovněž dvojnásobný než v době, kdy jsme začínali. Dokonce i nyní, v recesi, rozšiřujeme tým.
  • „Geografický" aspekt. Od prvních projektů, které jsme realizovali převážně pro klienty sídlící v Praze, jsme se postupně „teritoriálně rozšířili". V současnosti pomáháme klientům nejen v Čechách, ale i na Moravě, ve Slovenské republice a v Maďarsku.
  • „Technický" aspekt. Díky propojení s AV Media, a.s. využíváme stále dokonalejší audiovizuální techniku a pravděpodobně jsme nejlépe technicky vybavenou vzdělávací firmou. To nám umožňuje realizovat i technicky náročné projekty (e-learning, vzdělávání formou tzv. kinoautomatu, audio a videotréninkové programy s využitím interaktivních tabulí SmartBoard, elektronických hlasovacích zařízení TurningPoint apod.).
  • „Produktový" aspekt. Každoročně uvádíme na trh 2 - 3 nové tréninkové moduly, které vznikají v našich „tvůrčích dílnách". Rozšiřujeme spolupráci s naším hlavním zahraničním partnerem, společností Business Today International, Ltd., který je světovou jedničkou v oblasti manažerských simulačních tréninků.
  • „Kvalitativní". V roce 2007 jsme získali certifikát jakosti ISO 9001 pro oblast vzdělávání, výzkumu a poradenství. Rok před tím jsme byli akreditováni Ministerstvem školství pro rekvalifikační programy v oblasti managementu, obchodu a lektorské práce. Letos jsme získali akreditaci pro tréninky koučování. To jsou však jen formální symptomy naší kvality. Podstatná pro nás je spokojenost klientů a praktický přínos našich projektů. Trvale sledujeme oba uvedené faktory a naše celková známka, kterou při měřeních dosahujeme, se pohybuje od 1,1 do 1,3 na pětistupňové (školské) škále.

Jaká je filozofie vaší společnosti?

Filozofií SMARTERu je neuchýlit se jen k jedné „filozofii". Toho se přímo děsím. Vím, že je řada firem našeho typu, které se opírají o specifickou metodologii a zpravidla mají tendenci ji prohlašovat za jedinou správnou. Z metody se tak často stává cíl a modla. Metodě se potom „přizpůsobuje" realita, řešení praktických problémů. My se důsledně snažíme o opak: odhalujeme reálné problémy a potom cíleně hledáme metody, které by je efektivně vyřešily. Je to obdoba toho, co dělá úspěšný manažer: nedisponuje jen jedním „nejlepším" přístupem k vedení lidí, ale umí dobře analyzovat situaci a podle toho „nastavuje" svůj styl vedení.

Je nyní těžké obstát v konkurenci na vzdělávacím trhu? Není vás mnoho, neexistuje značný "převis" nabídky nad poptávkou?

V konkurenci je vždy těžké obstát a je to tak správně. Ten, kdo se chce rozvíjet, je za kvalitní konkurenci vděčný. Konkurence jej stimuluje a je pro něj objektivním měřítkem. Naopak mi vadí, že však existují prvky, které konkurenci oslabují. Mluvím o nejrůznějších přerozdělovacích (evropských i „národních") mechanismech, které často na sebe váží neproduktivní byrokracii a klientelismus. Nepřímo tak působí na snižování kvality vzdělávacích služeb.

Co vás odlišuje od většiny ostatních vzdělávacích agentur?

Začnu trochu obšírně. Rozlišujme vzdělávací agentury a vzdělávací společnosti. Jak to konkrétně chápeme?

Agentury jsou „zprostředkovatelnami" lektorů (jejich vzdělávacích programů) a zpravidla nemají vlastní a systematicky rozvíjené know how. Najímají a klientům „přeprodávají" spíše jen lektorské osoby (v lepším případě lektorské osobnosti). Nemohou plně zaručit kontinuitu ani standardní kvalitu jednotlivých vzdělávacích projektů. Je vcelku jedno, zda jsou organizovány klasicky nebo mají charakter „e-shopu", jak se to na trhu objevilo v poslední době.

Vzdělávací společnosti mají ambici nabízet projekty, které se opírají o ucelené know how, které prostupuje všemi oblastmi jejich vzdělávacích a rozvojových programů. Mohou zpravidla zaručit, že i při opakování určitého programu pro více skupin a dokonce v různých obdobích získají účastníci shodné znalosti a dovednosti, které v praxi budou sdílet a tak bude jejich využití mnohem účinnější. Jejich lektoři jsou jednotně připravováni jak z hlediska dané látky kurzů, tak z hlediska lektorského přístupu. Ovšem i zde jsou minimálně tři odlišné směry. Znám vzdělávací společnosti, které ...

... mají sice ucelené know how, minimálně však „investují" do jeho rozvoje.

... získávají know how ze zahraničních „mateřských" centrál a jsou závislé na „výzkumu a vývoji", který je převážně realizován jinde.

... své know how neustále budují, rozšiřují a zdokonalují, hledají a nacházejí nové didaktické metody, využívají nové technické prostředky výuky apod.

SMARTER je klienty zpravidla zařazován do třetí uvedené kategorie a v této kategorii není mnoho firem. To má své příjemné i méně příjemné stránky: méně jsme vyhledáváni pro realizaci „tuctových" a „plošně" realizovaných vzdělávacích projektů, které jsou pro dodavatele ekonomicky velmi zajímavé počtem „repríz". Naopak příjemné je, že se na nás klienti s důvěrou obracejí, když chtějí něco exkluzivního, originálního, kde mohou počítat s naší kreativitou a flexibilitou.

Je něco, čím se můžete pochlubit výlučně jenom vy?

Monopol jednou provždy nemáme na nic. Ovšem je několik věcí, které jsou pro SMARTER typické a kombinace těchto věcí jej činí obtížně napodobitelným. Co mám na mysli?

a) Tým. Ve SMARTERu se lidé příliš nestřídají, tým je velmi stabilní. To platí jak o interních konzultantech, lektorech a projektových manažerech, tak o externích lektorech a koučích. Mimo jiné i proto můžeme garantovat kontinuitu služeb pro naše klienty.

b) Spojení teoretických znalostí s praktickými zkušenostmi. Naše zásada je, že ten, kdo lektoruje určitou problematiku také někdy musel danou věc v praxi dělat. Netrpíme ani akademické teoretiky, ale ani polovzdělance s jednoduchými prakticistními návody na úspěch. Z toho plyne, že nezahlcujeme účastníky kurzů zbytečnou teorií, ale současně je dostatečná a funkční teorie v pozadí všech praktických doporučení, přístupů a postupů, které klientům poskytujeme.

c) „Architekturu" našich projektů. Rozvojové programy nestavíme bez předchozího průzkumu. Jdeme hodně do hloubky v rozpoznávání dané situace, příčin a souvislostí jevů, které má trénink či koučování odstranit nebo naopak vytvořit. A i zde vážíme metody: někde se hodí sociologicky, jinde psychologicky a ještě jinde ekonomicky orientovaný průzkum. Průzkumy sociálního klima, audity, mystery shopping, finanční analýzy a mnohé jiné metody nám i klientům ukazují, čemu je efektivní věnovat pozornost a prostředky.

d) Využití přístupu „blended learning". Často nám dávají klienti přednost díky tomu, že jim šetříme peníze využitím (kombinací) těch nejefektivnějších prostředků. Například se snažíme, aby účastníci kurzů využili čas, kdy jsou společně v tréninkové místnosti k tomu, co jinak než v týmu nelze: diskuse, rolové hry, simulace, bezprostřední poskytování zpětné vazby apod. Naopak třeba testy mohou dělat každý sám dle svých dispozic prostřednictvím PC a e-learningového programu, ke kterému se přihlásí na našem webu ještě před kurzem. Jiný příklad: ne vždy je nutné během skupinového kurzu dávat zdlouhavou zpětnou vazbu. Lze využít hlasovací zařízení a hodnocený účastník získá zpětnou vazbu po skončení kurzu formou DVD, na kterém je videozáznam cvičení včetně měřitelného hodnocení od lektora a ostatních účastníků formou standardizovaných škál.

V nedávném rozhovoru pro E15 jste se zmínil o simulačních manažerských trénincích. Zkuste nám přiblížit, v čem jsou tak výjimečné a co konkrétně přinášejí.

Principem simulačních tréninků je navození „komplexní" fiktivní, ale realitě velmi blízké situace, do které se jednotliví účastníci a skupiny dostávají a kterou mají potom postupně zvládnout, vyřešit. V simulačních trénincích společnosti Business Today International, kterou SMARTER v ČR a SR exkluzivně zastupuje, se jedná o řízení firmy na fiktivním trhu. Účastníci se rozdělí na 3-4 členné skupiny a tvoří top management podniků, které spolu budou soupeřit o trh. Manažerské týmy mají za úkol promyslet strategii firmy. Celá firma, zařízení, peníze, zásoby, pracovníci... Vše je před nimi na „hrací desce", vše je názorné a hmatatelné. Po ruce mají banku, (sub)dodavatele, marketingovou průzkumnou agenturu... Týmy mají možnost se svobodně rozhodnout, co, jak a s jakými zdroji a prostředky budou vytvářet a jak své výsledky uplatní na trhu. Se svými produkty vstoupí na fiktivní trh a budou s ostatními týmy soutěžit o získání poptávky, objednávky od klientů. Výsledky svého podnikání týmy vždy po ukončení „kvartálu" a „roku" vyhodnotí. Lektor společně s účastníky analyzuje výsledky a hledá příčiny úspěchu i neúspěchu firmy.

Simulační manažerské tréninky naši klienti často využívají na závěr manažerských programů, akademií apod. Simulace umožňuje prověřit a funkčně propojit vše, co se účastníci dříve naučili. Takže simulace staví manažery před komplexní problémy a úkoly a oni je musí komplexně řešit. Současně se naučí dobře spolupracovat: ten, kdo je právě v pozici finančního ředitele má možnost „zblízka" pozorovat a pochopit jednání obchodního či marketingového ředitele a naopak. Pozice se v průběhu simulace střídají. A nakonec veškeré výsledky se přepočtou na peníze a výsledovka jasně ukáže, jak si který tým vedl, co udělal dobře, ale i špatně.

Jak reagují vaše rozvojové programy na období recese? Pomáhají vašim klientům nějak konkrétně čelit krizi a s ní souvisejícím problémům?

Právě uvedený simulační trénink společnosti BTI poskytuje to, co dnes všichni potřebujeme: na straně jedné je nezbytné snižovat náklady, na straně druhé jde o uhájení dobré pozice na trhu, o hledání nových příležitostí. A také o to, umět si vše dobře spočítat. Přesně na tyto věci simulační trénink odpovídá.

Kromě toho jsme již začátkem roku vytvořili tréninkové moduly, které učí správně připravit a realizovat „outplacement" nebo se správně a včas rozhodnout pro strategickou změnu, což může odvrátit hrozbu krachu firmy.

Manažery i řadové pracovníky ve firmách našich klientů se snažíme přesvědčit, že není správné vše svádět na krizi. Hospodářská recese téměř všem komplikuje a znesnadňuje život. Správným postojem však není odevzdanost a pasivita, ale naopak zvýšená aktivita, schopnost si díky nabízené kvalitě a praktickému užitku udržet pozici na trhu.

A jak vy zajišťujete kvalitu vašich služeb?

Těch způsobů je několik. Především hodně úsilí věnujeme identifikaci potřeb budoucích účastníků kurzů. I kdybychom například měli super kvalitní kurz na téma „Obsluha fluidních reaktorů" nepřinese evidentně nic, pokud se účastníci s fluidními reaktory nesetkávají a jejich obsluhu nemají v popisu práce. Zadruhé hodně inovujeme, nežijeme z podstaty. Nepřipravujeme jen nové moduly, ale také inovujeme moduly stávající. Například v tomto roce to byl modul „Vyjednávání v době recese" a modul „Koučování při rozšiřování kompetencí". Vysokou kvalitu kurzů i jiných projektů zajišťujeme také náročným výběrem a systematickou přípravou lektorů, koučů.

Velkou roli sehrává i to, že SMARTER poskytuje široké pole pro kreativitu všech konzultantů a lektorů, ale současně má nastaveny pevné standardy. Příprava a realizace kurzů, Development Center, marketingových průzkumů a všech ostatních projektů se těmito standardy musí řídit. Prostě „rukopis" SMARTERu se pozná a to je dobře.

Věnujete se dalšímu vzdělávání a rozvoji lektorů?

Ano a to nejen našich lektorů, ale i lektorů a trenérů ve firmách našich klientů. Například v Poštovní spořitelně ČSOB již několik let po sobě připravujeme ucelený program pro interní lektory. Získávají od našich lektorů to nejlepší, k čemu jsme se za celá léta dopracovali. Možná si díky tomu tak trochu „podřezáváme větev na které sedíme". Vyškolení interní lektoři našich klientů potom dělají tréninky sami a nás již tolik nepotřebují. Asi to je pravda, ale jiná cesta není. Fakt, že i tam, kde jsme vyškolili velmi schopné interní lektory, kteří část naší práce převzali, nadále máme možnost dělat náročnější a specifické programy, svědčí o tom, že to není cesta špatná.

Co je nyní před vaší společností, co chystáte a na co se mohou těšit vaši klienti?

Již jsem zmínil dvě novinky v naší nabídce tréninků: certifikovaný program pro kouče a kurz odpovídající na otázku proč, kdy a jak uskutečnit strategickou změnu ve firmě. Víc než dosud se chceme prosadit i publikačně. Ve spolupráci s nakladatelstvím Grada chystáme multimediální publikaci s názvem „Manažerská a obchodní prezentace". Chceme spojit výhody psaného slova s obrazovým doprovodem na DVD. Na DVD budou nejen videosnímky, ale také e-learningové testy. Hodně si od této publikace slibujeme. Téma „prezentačních dovedností" je již hodně popsané, a proto obsahově i technicky chceme na jaře příštího roku přinést něco odlišného, ale především užitečného.

 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: George Orwell: 1984

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Kabát a Rolling Stones

Oblíbená činnost: Jakákoliv práce, kterou dělám poprvé (a možná naposled)

Kam byste se chtěl podívat: Do budoucnosti, zajímal by mě rok 2068

Na co se těšíte: Na každý příští víkend

Čeho se bojíte: Jakékoliv jednostrannosti a tím i omezenosti

Váš největší pracovní úspěch: Inventura pracovních úspěchů mě teprve čeká

Vaše motto: V jednoduchosti (nikoliv v primitivismu) je krása

Oblíbený nápoj: minerálka (k něčemu lepšímu)

Oblíbená rozhlasová stanice: ČRo I, Radiožurnál

Oblíbený film: Byl jsem při tom (Being There, Hal Ashby)

Oblíbené místo: doma v jihočeské vísce

Oblíbené periodikum: Respekt

Oblíbený server: náš firemní, tam jsem nejčastěji

Kým nebo čím byste chtěl být v příštím životě: Myslíte, že mě nějaký čeká? To bych bral cokoliv.

 

PhDr. Aleš Kabátek, CSc. - sociolog, ředitel společnosti SMARTER Training & Consulting


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz.



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor