Milan Jasný, obchodní ředitel společnosti LMC

Trendy a výzvy současného trhu práce

Rozhovor s Milanem Jasným, obchodním ředitelem společnosti LMC

28.1.2010 - Doporučujeme

Milan Jasný (34) spojil svou kariéru se společností LMC, kde působí téměř od jejího samotného počátku. V současnosti zastává pozici obchodního ředitele. LMC je přední operátor on-line trhu práce, provozovatel pracovních portálů Jobs.cz, Prace.cz a HR aplikace LMC G2, kterou v ČR využívá 18 tisíc firem. Milan Jasný vystudoval VŠE v Praze, obor informační management. Je ženatý a má dvě dcery.

Jak byste popsal současnou situaci na trhu práce z pohledu uchazečů o zaměstnání?

Letos je daleko větší konkurence uchazečů a méně nabídek práce. Na jedno místo se hlásí v průměru 40 kandidátů, návštěvnost našich portálů se zvedla dokonce o 70 % oproti loňsku a přitom počet pozic dramaticky poklesl. Naši klienti nyní inzerují téměř o polovinu méně nabídek než loni. Stále ale máme na www.prace.cz kolem 22 tisíc nabídek, což je nejvíce ze všech portálů na trhu.

Koordinujete také on-line náborový byznys českých firem. Jak se letos vyvinula jejich situace v Praze a v ostatních regionech?

Obecně se dá říci, že regiony jsou postiženy krizí daleko více než Praha. Přetlak uchazečů tam je vyšší a je tam i vyšší nezaměstnanost. Zároveň ale platí, že mnohé firmy v Praze mají i dnes problém obsadit kvalifikovanou pozici vhodným kandidátem. Je to dané částečně tím, že vysoce kvalifikovaní lidé nemají tendenci měnit práci a tím pádem se zužuje výběr.

Slyšela jsem, že u vás dochází k retenci firem, co to přesně znamená? Souvisí to s postupným oživováním trhu?

Od poloviny roku dochází k oživení situace na HR poli. Na začátku roku firmy zažívaly velkou nejistotu a utlumovaly náborové rozpočty, teď již několik měsíců zaznamenáváme jejich návrat (retenci), což je ukazatel pozitivního vývoje. S příchodem krize firmy přecházely k outplacementu a v jeho rámci ve dvou projektech spolu s námi řešily outplacement mezifiremní burzou práce. Také se více začala sledovat efektivita v HR a stoupal zájem o statistiky. Najednou byli personalisté po několika letech zahlceni životopisy lidí, vzrostla jim administrativní a časová zátěž, a proto začali poptávat služby, jako je například automatický předvýběr kandidátů.

Máte nějaké signály o rozvoji outplacementu v českých firmách?

Hodně firem muselo najednou po letech náborového boomu řešit situaci hromadného propouštění. Není to jednoduché a příjemné, o to je záslužnější, když si to firma přizná. Jde nejen o vhodně zvolenou komunikační strategii reflektující psychologické aspekty propouštění a ošetření situace po pracovně-právní stránce, ale také o skutečnou pomoc při hledání nového uplatnění odchozích. V tom si myslím nastal velký posun. Řada firem si uvědomuje, že konkrétní a užitečná pomoc je přínosem i pro ně jako zaměstnavatele.

Představte nám projekt mezifiremní burzy práce, který LMC realizuje pro České aerolinie.

Jedná se o ojedinělý projekt na českém trhu práce. V on -line prostředí HR aplikace LMC G2, kterou využívá 18 000 firemních zákazníků, mohou odchozí zaměstnanci ČSA potkat potenciálního zaměstnavatele, navíc s doporučením od bývalého zaměstnavatele. Během prvních 14 dnů po spuštění projektu se ozvalo personalistům z ČSA kolem 30 firem, které měly zájem o propouštěné zaměstnance.

Do jakých náborových nástrojů dnes firmy nejvíce investují?

Letos se celkově investuje více do vývoje a do technologií. Na rozdíl od loňska, kdy velká část rozpočtů směřovala do reklamy, personálního marketingu, velkých náborových kampaní. Ukázkovým příkladem je společnost Pepsi Cola, která s námi letos uzavřela kontrakt pro technologické řešení náboru pro země střední Evropy.

Roste poptávka po krátkodobých pracovních úvazcích a dalších typech flexibilního zaměstnávání?

Naopak, v září došlo k meziročnímu propadu v počtu pozic. Prognózy, že krize otevře dveře flexibilním formám zaměstnání, se zatím tedy nepotvrdily. Ukazuje to na malou flexibilitu na trhu práce, přitom náklady na zaměstnance na full-time jsou mnohonásobně vyšší než na pracovní sílu na různé formy alternativních úvazků. U nich lze přesněji sledovat poměr cena-kvalita-výkon. Ve Spojených státech je toto zaměstnávání běžné, v severských zemích je více jak 45% zkrácených úvazků, v západní Evropě pak v průměru kolem 20 %, u nás v Čechách to jsou zatím necelá čtyři procenta. V této oblasti tedy vidím velký potenciál do budoucna, myslím však, že i uchazeči by měli být aktivnější a sami tento typ úvazku firmám nabízet, zaměstnavatele mnohdy ani tato forma zaměstnávání nenapadne.

Vysvětlete nám pojem společenské odpovědnosti firem (CSR).

Jde o fair přístup firem k podnikání a zároveň k samotnému chodu firmy, který zahrnuje vztah k vlastním zaměstnancům, ekologický chod firmy i veřejné aktivity a dary. Kvalitní strategie CSR by se měla týkat veškerých činností firmy. My jsme se například rozhodli podpořit téma zaměstnávání hendikepovaných na českém trhu práce a podporujeme rozvoj dětí v pěstounských rodinách.

Je pravda, že se firmy na oblast CSR soustředí i v době krize?

Velmi záleží na vedení firmy a u zahraničních firem na globální strategii. Progresivní firmy si uvědomují, jak důležité je chovat se odpovědně i v době krize, vidí přínos v dlouhodobém a koncepčním přístupu i během ne zrovna lehké doby. Vědí, že vklad do CSR se jim vrátí. Rozhodně posiluje motivaci zaměstnanců, kteří jsou nyní pod větším tlakem než dřív.

Jaké trendy na trhu práce očekáváte v příštích letech?

Posun směrem k „temporary" zaměstnávání, s tím jde ruku v ruce rozvoj pracovní mobility, orientaci firem na CSR aktivity včetně dobrovolnických projektů. Personalisté zase obohatí svou práci o cílenější metody náboru, takže začne být zájem například o testování kandidátů formou psychometrie aj., tak jak je to již běžné v jiných zemích.

 

Milan Jasný - obchodní ředitel společnosti LMC


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor