Adam Čížek, generální ředitel společnosti Pragoeduca, a.s.

Know-how osvědčené v zahraničních podmínkách

Rozhovor s Adamem Čížkem, generálním ředitelem společnosti Pragoeduca, a.s.

28.1.2010 - Doporučujeme

Adam Čížek je v současné době generálním ředitelem společnosti Pragoeduca, a.s. Po studiích ekonomie v ČR a zahraničí se zaměřil na oblast rozvoje lidských zdrojů. Po získání konzultantské zkušenosti v menších firmách zamířil do společnosti PricewaterhouseCoopers, kde se v průběhu několika let vypracoval na senior manažera se zodpovědností za oblast Learning and Development pro daňové a právní oddělení v oblasti Střední a Východní Evropy. Během své kariéry pracoval a žil v několika zemích, naposledy žil 2 roky v Budapešti. Před několika měsíci se rozhodl přijmout vedoucí pozici ve společnosti Pragoeduca, a.s., a pomoci jejím novým vlastníkům transformovat tuto společnost a posílit její pozici leadera v oblasti rozvoje lidského kapitálu v České republice.

Se svou ženou a dvouletým synem žije za Prahou, většinu volného času zabírá rodina a pes, případně sportovní aktivity jako volejbal nebo golf.

Pragoeduca se specializuje na profesní a manažerské vzdělávání. Kdo je vaším typickým klientem?

Naše společnost má široký záběr nabízených služeb a produktů, ze kterých si vybere každý. Ať již je ředitelem nadnárodní společnosti či asistentkou v menší české firmě. Typickou vlastností, která je ovšem společná všem našim klientům, je jejich snaha o zlepšení sebe sama či své organizace za pomoci profesionálů v tomto oboru.

Od roku 2008 jste součástí jedné z největších mezinárodních vzdělávacích skupin. To má jistě řadu výhod ...

Skupina Demos patří mezi největší poskytovatele vzdělávání a poradenství v globálním měřítku a naše příslušnost do této skupiny přináší našim klientům jistoty v řadě oblastí. Nároky firem na poskytovatele řešení v oblasti lidských zdrojů se oprávněně zvyšují. Velká část firem na českém trhu má zahraničního vlastníka či se zahraničím úzce spolupracuje. Proto dnes požadují know-how osvědčené v zahraničních podmínkách. Proto často hledají partnera, který jim garantuje stejnou kvalitu služeb nejen v České republice, nýbrž také v Polsku, Francii, Německu či Velké Británii. To my dnes díky Demosu umíme.

V neposlední řadě je Demos celosvětově jedinou vzdělávací společností kótovanou na burze. Působnost takto finančně silného partnera nám umožňuje investovat do rozvoje naší společnosti, našich lidí a inovativních produktů, což má pozitivní dopad na naše klienty.

Jaké konkrétní trendy v manažerském vzdělávání očekáváte, že ze zahraničí brzy přijdou i k nám?

Trendy v manažerském vzdělávání by měly být určovány celkovými trendy vývoje ekonomiky a společnosti. Výzkum společnosti Ashridge z roku 2008 zaměřený na trendy v rozvoji manažerských a leadership kompetencí identifikoval jako hlavní téma zvyšující se komplexnost manažerské pozice, zejména díky oblastem jako globalizace, sociální zodpovědnost organizací, rovnováha pracovního a soukromého života, zvyšující se vliv informačních technologií či zodpovědný leadership. Mnohdy se nejedná o nová témata, nicméně přidáme-li do celkového obrázku fenomén krize, stane se kvalitní vzdělávání a rozvoj managementu společností podmínkou jejich přežití.

Popište nám, jak vytváříte své vzdělávací programy.

Kvalita vzdělávacího programu stojí na několika pilířích. Na odborné znalosti tématu, na schopnostech a dovednostech lektora a také na znalosti prostředí klienta, pro kterého se daný program připravuje. Při tvorbě našich programů tedy kombinujeme odbornost a zkušenost našich interních projektových zaměstnanců s profesionalitou našich lektorů a často i s klientem mícháme „elixír" takové síly a chuti, která přesně odpovídá požadavkům zadavatele.

Co by podle vás měl splňovat dobrý lektor manažerských kurzů?

Zde to velmi zjednoduším. Měl by mít co předat a chuť to předat. Příliš často se setkávám s lidmi, kteří načetli manažerskou teorii z knih a nyní se načtená moudra více či méně úspěšně snaží předávat dál. V zahraničí je zcela přirozené, že řada úspěšných manažerů se v určité části své kariéry rozhodne předat své zkušenosti a zapojí se do konzultantské, přednáškové nebo tréninkové činnosti. Věřím, že tento trend se více projeví i na našem trhu a samotní klienti budou úspěšnou business praxi brát jako základní předpoklad kvalitního lektora.

Jak si vy sami vybíráte lektory?

My neustále hledáme zajímavé lidi pro náš interní či externí tým. Proces výběru lektorů je shodný v rámci celé skupiny Demos, od zpracování CV přes individuální pohovory, náslechy či zkušební kurzy. Cílem je nabídnout našim klientům pro práci na jejich projektech nejvhodnějšího kandidáta a umožnit jim výběr z portfolia lektorů, kteří jim vyhovují nejen svým profilem a zkušenostmi, ale také lidsky.

Jaký je váš názor na koučink jako stále rozšířenější metodu rozvoje manažerů?

Koučování je úžasný nástroj rozvoje, když se používá správně. Ve své praxi jsem se setkal s řadou příčin, proč koučování nefunguje a nepřináší požadované výsledky. Jednou z nich je stále všeobecně nízké povědomí mezi manažery o tom, co to vlastně koučování je. To vede k nesprávným očekáváním a nenaplněným cílům. Dalším problémem je kvalita koučů a s ní související odklon mnoha manažerů od koučování z důvodu špatné osobní zkušenosti. Nedávno mi jeden manažer při našem prvním koučovacím setkání řekl úžasnou větu: „Jakápak věda, vždyť je to jen o tom se nějak ptát." Zajímavé. Ono je to jako s tenisem. Na amatérské úrovni to opravdu žádná věda není, mezi profesionály je to již diametrálně odlišné. Je na nás, HR profesionálech, ukázat manažerům, že se jim vyplatí nechat se koučovat od profesionálů. Použiji-li opět tenisový příměr, chtěli byste mít za trenéra nějakého amatéra samouka nebo třeba Rogera Federera?

Představte nám další možnosti individuálního rozvoje, o které je v současné době zájem.

Ekonomické zpomalení nutí většinu firem k detailnímu pohledu na svou nákladovost. Řada zaměstnanců se tedy snaží zvýšit svou hodnou pro současného zaměstnavatele či se postupně připravit na nutnost hledání nového uplatnění. Zvýšený zájem je o individuální nebo týmové konzultace, zvýšené pracovní nároky a stres zvyšují poptávku po life koučování, stále více společností také hledá úsporu v zavádění technologií do vzdělávání (e-learning, mobilní learning a další).

Pořádáte také rekvalifikační kurzy. V jakých oborech?

Rekvalifikační kurzy jsou v současné době zajímavou možností pro ty, kteří hledají novou možnost uplatnění na trhu práce. Stejně tak pro zaměstnavatele, kteří se v rámci omezování nákladů rozhodli snižovat počty zaměstnanců díky těmto kurzům mají možnost zachovat se zodpovědně vůči svým lidem a pomoci jim nastartovat novou kariéru.

Pragoeduca nabízí kurzy v oblastech Personální manažer, Manažer finanční účtárny, Daňový specialista, Mzdové účetnictví, Účetnictví, Asistentka manažera.

Co byste doporučil firmě, která hledá kurz na míru?

Aby nehledala pouze kurz. Kurzy nejsou všemocné a existuje řada dalších možností rozvoje lidí, ať již jako doplněk ke kurzům nebo jejich substitut. Z vlastní zkušenosti vím, že kurzy nejsou mnohdy tím správným řešením a nalezení správného rozvojového nástroje ve výsledném efektu ušetří čas i peníze. My v Pragoeduce pracujeme s modelem 70:20:10. Tento model respektuje, že učení není izolovanou záležitostí a neprobíhá pouze na kurzu či semináři. 10 % toho, co umíme, jsme se naučili v učebnách, 20 % je získáno pomocí interakce s okolím (zpětná vazba, učení se od vzorů, koučování, aj.) a 70 % je learning by doing (učení se děláním dané činnosti, projektová činnost, aj.). Podstatou je pochopení, že pouze vhodnou kombinací všech tří částí získáme maximální efektivitu.

Na co se připravujete v nejbližší budoucnosti?

Začátkem září pořádáme workshop s našimi klienty, na kterém budeme společně s nimi pracovat na budoucím směřování naší společnosti. V září nás také čeká recertifikační audit společnosti Lloyds pro certifikaci ISO. Dále budeme pracovat na lepší integraci Pragoeducy do skupiny Demos, ať již implementací IT systémů či doplnění produktového portfolia. Všechno to a ještě pár překvapení děláme s cílem posílit naši pozici na trhu a zajistit kvalitu našich služeb pro naše klienty.

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: John Grisham, všechny od něj

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Frank Sinatra

Oblíbená činnost: nedělní nicnedělání

Na co se těšíte: na téměř každý den

Čeho se bojíte: věcí, které nedokáži ovlivnit

Vaše motto: No one can defeat us unless we first defeat ourselves. (Dwight Eisenhower)

Oblíbený nápoj: neperlivá voda nebo pivo, dle situace

Oblíbená rozhlasová stanice: BBC

Oblíbený film: Million Dollar Baby

Oblíbené místo: Řím

Oblíbené periodikum: EURO

Oblíbený server: www.linkedin.com

Kým nebo čím byste chtěl být v příštím životě: svým psem, tak dobře se snad nemá nikdo jiný

 

Adam Čížek - generální ředitel společnosti Pragoeduca, a.s.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor