Trevor Smith, ředitel společnosti Vision Training and Consulting

Důležitější než školení je to, co přijde po něm

Rozhovor s Trevorem Smithem, ředitelem společnosti Vision Training and Consulting

28.1.2010 - Doporučujeme

 

Trevor Smith se narodil ve Skotsku, žil však 9 let v Londýně, 9 let v Německu a posledních 6 let žije v Praze. Společnost Vision Training and Consulting s.r.o., kterou založil před 5 lety, má dnes silnou klientskou základnu v Čechách i na Slovensku. Dříve pracoval v oboru zdravotnických a wellness zařízení či nakladatelství. Získal bakalářský titul B.Sc. (Hons.) v oboru sportovní vědy a sportovní psychologie na Loughborough University a dále Diploma in Business Administration na Herriot Watt University Edinburgh.

Působí jako lektor komunikačních dovedností, včetně prezentací, metody PowerTalk a interkulturní komunikace. Je také akreditovaným trenérem projektového řízení podle metodologie PRINCE 2. Přestože je majitelem Vision Training and Consulting, většinu času tráví školením nebo navrhováním prezentací. Obchodní stránku fungování své firmy přenechává kolegům. Je také viceprezidentem British Chamber of Commerce, organizace sdružující 250 členských firem.

 

Vizí Vision Training & Consulting je stát se vedoucí společností poskytující vzdělávání mezinárodním společnostem v angličtině na českém a slovenském trhu. Jak se vám tuto vizi daří naplňovat?

Mám pocit, že můžeme říci, že jsme své vize dosáhli. „Vedoucí společnost" neměřím počtem odškolených dnů, ale spíše kvalitou naší práce a splněním cílů, které jsme si vytyčili v rámci našich vzdělávacích programů. Věřím, že výsledky a kvalita jsou důležitější než objem nebo obrat. Říkám to s jistotou na základě zpětné vazby, kterou získáváme od našich klientů a z trhu obecně.

 

Jaká je filozofie vaší práce?

Naši filozofii můžeme shrnout do věty, v níž vyjadřujeme klíčový smysl naší práce: „Poskytujeme vzdělávací zkušenost, která ovlivňuje výkonnost a zisk." Myslíme tím, že je důležitější to, co se děje mimo školicí místnost po skončení školení, než to, co se děje v rámci školení samotného. Pokud uchazeči ve skutečnosti nezavedou nové techniky a strategie, které jim představíme, mohou jen těžko dosáhnout změn. Garantujeme, že změny a výsledky slibované naším školením, budou splněny. Jen pak můžeme měřit, jak úspěšné naše programy jsou - nikoli na konci školení (s dotazníky), ale v budoucnosti pomocí detailních otázek o tom, jak školení změnilo určité aspekty výkonnosti účastníků a jak jsou účastníci díky tomu ve své práci lepší.

 

Komu především jsou vaše vzdělávací aktivity určeny?

Naše vzdělávací programy jsou určeny zástupcům všech úrovní v organizacích, od recepčních a zaměstnanců podatelen, kteří potřebují dovednosti v oblasti zákaznických služeb a komunikace, přes střední management až po vyšší management. Tam už školení může být založeno na strategii a vůdcovství. I když většinou školíme v angličtině, školení v češtině rychle přibývají. Firmy vítají vysokou úroveň a kvalitu našich programů v angličtině a přejí si je i češtině. Naštěstí máme i velmi kvalitní české lektory.

 

Jaká je podle vás kvalita manažerského vzdělávání v České republice?

Tato otázka je pro mne složitá, protože nemám dostatek osobních zkušeností s českými poskytovateli. Mám však zpětnou vazbu z mnoha zdrojů a odpovím tedy na jejím základě. Myslím si, že je to podobné jako v jiných zemích. Existuje velmi vysoký počet průměrných kurzů a menší počet kurzů, které jsou buď naprostou ztrátou peněz, nebo jsou naopak vynikající. Průměrné kurzy bývají většinou více akademické, s lektory, kterým chybí reálné zkušenosti z oborů, které školí. Jsou to například lektoři, kteří školí prezentační dovednosti, ale sami neprezentují, nebo ti, kteří školí budování týmů a sami nikdy tým nebudovali. Dokáží výborně odpovídat na učebnicové otázky, nikoli však poskytovat každodenní praktické rady.

 

Představte nám vaše vzdělávací programy efektivního vedení obchodních prezentací.

Školení prezentačních dovedností patří mezi naše nejčastější aktivity. Řekl bych, že téměř každý někdy školil určitou formu těchto dovedností. Přesto se domnívám, že běžné prezentace v angličtině i češtině jsou v České republice maximálně průměrné nebo podprůměrné. Proto jsme zavedli novou řadu vzdělávacích programů s názvem Vision design. Tato naše obchodní jednotka navrhuje pro klienty lepší prezentace. Nejde ale jen o design slidů, zabýváme se mnohem většími detaily struktury prezentací. Zjistil jsem, že práce v této oblasti zvýší výsledky a vliv prezentací mnohem více než několik rad ohledně řeči těla, hlasitosti apod.

 

Říkáte, že zlepšený design prezentace dokáže přinést nečekané výsledky. Jaké?

Naše filozofie designu prezentací spočívá v tom, zbavit se nudných seznamů bodů, být výrazně vizuálnější (pomocí obrázků a infografiky) a pracovat se slidy, které skutečně podpoří sdělení prezentujících. Zpětná vazba od klientů ukazuje, že tento „nový" styl prezentací je fantastický - a co je důležitější - přináší výsledky. Výsledek vypadá tak, že prezentace dosahuje výsledků, kterých má dosahovat, a neuspí tolik účastníků jako běžná prezentace.

 

Věnujete se také koučování. Myslíte si, že každý vysoký manažer by měl dnes mít svého kouče, podobně jako profesionální sportovci?

Nemyslím si, že každý. Ani každý sportovec nemusí mít trenéra. Pokud však manažeři mají výkonnostní problémy, které nelze vyřešit školením nebo popovídáním s kolegy, pak pro ně kouč může být velmi užitečný. Efektivita vztahu mezi manažerem a koučem i dosažené výsledky pak do velké míry závisí právě na koučovi.

 

Co by měl splňovat kvalitní kouč či poradce, který svým klientům pomáhá s osobním rozvojem?

Dobrý kouč by podle mne měl být schopen uplatnit odborné znalosti a zkušenosti, komunikační dovednosti - zejména empatické naslouchání - být důvěryhodný a mít respekt.

 

Co je pro vás největší výzvou do budoucnosti?

Problém, který nyní řeším a budu ještě více řešit v budoucnosti, se týká rozšiřování naší společnosti a našich vzdělávacích aktivit. Jak rosteme, je třeba zachovat kvalitu práce, kterou poskytujeme. Znamená to tedy pečlivě vybírat trenéry, kteří spojí své pracovní zkušenosti se schopností prosadit se ve školicí místnosti, vybudovat si potřebný vztah s účastníky a ukázat, že taková dynamika je pro učení dobrá. Jak jsem již řekl, neexistuje příliš mnoho dobrých trenérů a ti, kteří jsou dobří, již pracují pro jiné společnosti. Je proto pro mne velkou výzvou do budoucnosti udržet naši kvalitu na správné úrovni.

 

Trevor Smith, B.Sc. - ředitel společnosti Vision Training & Consulting


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor