Martin Němeček, specialista na outdoorové programy ve společnosti Top Consulting

V krizi je třeba investovat do vzdělávání s jasným účelem

Rozhovor s Martinem Němečkem, specialistou na outdoorové programy ve společnosti Top Consulting

28.1.2010 - Doporučujeme

Martin Němeček působí v české vzdělávací společnosti Top Consulting, kde se zabývá outdoorovými programy. V rozhovoru pro EduCity se obrací na zástupce středního a vyššího firemního managementu, kterým chce pomoci zmírnit případné obavy z ekonomické krize a představit outdoor jako vhodnou formu investice.

Nacházíme se v době, kdy řada lidí i firem šetří na vzdělávání. Proč by neměli šetřit na manažerském vzdělávání, které je vaší doménou?

Nabízí se celá řada odpovědí. V každém případě z našich i globálních zkušeností jednoznačně vyplývá, že investice do lidského faktoru je jedna z nejdůležitějších investic pro firemní strategii. Jen je nutné zvolit příslušnou formu vzdělávání odpovídající aktuální i budoucí situaci v podniku. Ta je totiž vždy individuální. Signifikantním faktorem je i vhodné načasování a začlenění programů edukace do rozpočtového plánu. Tento druh investic nelze šít horkou jehlou a i z tohoto důvodu se snažíme vždy o individuální přístup ke každému klientovi. Kontaktní schůzka nic nestojí a umožní především dané firmě udělat si co nejlepší představu o svých možnostech.

 

Jaké metody rozvoje managementu považujete dnes za nejdůležitější?

Především ty, které se zabývají komplexním rozvojem a dávají důraz na všechny aspekty řízení jako takového. Není možné se zaobírat například jen rozvojem managementu na určitém stupni a vyčlenit prostředky jen na jednu partikularitu procesu. Stručně řečeno platí to, co již tvrdili naši předci: „Na špatných základech stabilní dům nepostavíš."

V každém případě pozorujeme trend v individuálním přístupu na vědecké bázi, tedy propracovaných a vyzkoušených modelech, jejichž formu a zadání je schopen klient pod vedením našich expertů vhodně přizpůsobit.

 

Co by podle vás měl splňovat dobrý lektor manažerských kurzů?

Vycházíme z myšlenky, že „kvalitní lektor ze stromu nespadl". Určitý základ, označme jej jako „talent", musí mít takový člověk samozřejmě vnitřně determinovaný. Měl by být schopen reagovat na nepředvídatelné situace, být schopen komunikace na vysoké úrovni a zájem máme i na jeho odpovídajícím vzdělání. Poté následuje dlouhé období sbírání zkušeností, zdokonalování se a především pečlivé přípravy. Stát se dobrým lektorem je obtížné, ale být dobrým kvalitním lektorem, na kterého se může plně spolehnout jak jeho vlastní společnost, tak i klient, to stojí obrovské úsilí.

 

Představte nám váš program Brain Fitness.

BRAIN FITNESS ® je stres management budoucnosti. Tato metoda byla vyvinuta v USA původně pro léčbu epilepsie a mozkových poruch. Dnes se kromě léčebných účelů používá i pro trénink špičkových výkonů pilotů NASA, manažerských syndromů a tréninku vrcholových sportovců.

Každý se s projevy stresové zátěže, přetížení a únavy vyrovnáváme po svém. Existuje mnoho způsobů, jak stresu čelit a mohou být účinné po dlouhou dobu. Někdy je však dlouhotrvající stres a zátěž tak vysoká, že již nedokážeme svůj organismus uvést zpět do rovnováhy sami. Jednou z metod budoucnosti je BRAIN FITNESS® - EEG BIOFEEDBACK TRÉNINK, kdy nám přichází na pomoc věda, nejmodernější poznatky o mozkové činnosti, moderní počítačové technologie a zkušený trenér.

 

Říkáte, že lektor působí také jako kouč. Jaký je váš názor na koučink jako stále rozšířenější metodu rozvoje jednotlivců?

Ztotožňuji se s tímto trendem. Dnešní doba si žádá zvláštní přístup ke každému klientovi a zároveň koučink nabízí vytvoření bezprostřední zpětné vazby, kterou by uniformní lektor vytvářel velmi obtížně. Navíc princip „pokusu a omylu" v modelovém prostředí se plně osvědčil.

Zároveň je ale potřeba navázat na dotaz ohledně vlastností lektora. Pokud je někdo skvělým lektorem, ještě to nemusí znamenat, že je i kvalitním koučem. Toto je jedno z úskalí koučinku, které mohou někteří opomenout.

 

Vy sám se specializujete na outdoorové programy. O jaké z nich je v současné době největší zájem?

V posledním roce se výrazně projevil opětovný zájem o fun-outdoorové aktivity, často formou odměn pro zaměstnance. Přesto si troufám říci, že v druhé polovině roku a při smlouvání nových zakázek se zřetelně vrátil zájem o programy dle sofistikovaných modelů s jasně nastavenými cíli. Vyplývá to i z obecné situace na trhu. Přihlédneme-li k známkám probíhající krize, je nyní potřeba firemní prostředky do vzdělání investovat dle více specifikovaných kritérií a s daným účelem. Tomu jsme se plně přizpůsobili nejen na straně naší nabídky, ale především i na straně fáze příprav každého outdoorového vzdělávacího programu. Mým tipem pro nadcházející sezonu jsou tedy bezesporu tyto specializované a odborné programy.

 

Poraďte nám, jak si správně vybrat outdoorový program.

Domluvte si se mnou schůzku (směje se). Každý klient je individualitou sám o sobě a na navržení vhodného programu částečně stojí samotný úspěch či neúspěch realizovaného outdooru. Existuje mnoho chyb, kterých je vybírající schopen se nevědomky dopustit, a jedině kontaktní forma výběru je umožňuje eliminovat.

 

Prezentujete se jako „tým nadšených lektorů". Jak moc důležité je při vaší práci nadšení?

Odpovím jedním slovem - absolutně. Bez nadšení tento druh zaměstnání dělat kvalitně nelze.

 

Jaké hlavní výzvy máte nyní před sebou?

Splnění stávajících zakázek, rozvoj vlastního týmu, přizpůsobení se novým trendům jak na našem trhu, tak především novým poznatkům ze zahraničí. Je toho opravdu hodně a ...

 

Martin Němeček - specialista na outdoorové programy ve společnosti Top Consulting


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor