Mgr. Irena Nekolová, majitelka společnosti Integrity Consulting

Vzděláváním k harmonii v manažerské práci

Rozhovor s Mgr. Irenou Nekolovou, majitelkou společnosti Integrity Consulting

28.1.2010 - Doporučujeme

Mgr. Irena Nekolová absolvovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, poté tříleté studium Psychologie v USA. Od roku 1993 do roku 1996 pracovala v HR oblasti v nadnárodních společnostech v Čechách, v roce 1998 byla vybrána jako jedna z prvních manažerek na pozici HR Manažera pro EMEA (oblast Evropa, střední východ a Afrika) do Německa. V roce 2000 se vrátila do ČR a založila vzdělávací a poradenskou společnost Integrity Consulting, kterou dosud vede. Stala se první certifikovanou trenérkou Situačního vedení v Čechách, v roce 2005 získala pro svou společnost exkluzivní zastoupení americké společnosti Center for Leadership Studies. Má dva syny, ráda se učí nové věci, sportuje a cestuje.

Krédem vaší společnosti je „Objevte v sobě životní harmonii". Co to znamená v kontextu manažerského vzdělávání?

Pro mě byla do roku 2000, kdy jsem společnost založila, nesmírně uspěchaná doba. Již pár let jsem pracovala 12-16 hodin denně, poslední rok jsem měla na starosti asi 20 zemí, musela jsem navštívit v průměru tři do týdne, a když jsem do toho otěhotněla a toto vše absolvovala do osmého měsíce těhotenství, řekla jsem si dost - pověsila rozjetou kariéru na hřebík a začala hledat onu životní harmonii. S prvním synem se mi to docela rychle podařilo, tak jsem si řekla, že bych to mohla začít učit i ostatní. A o to se snažíme dodnes. V našich kurzech se snažíme nejen předat informace, pro které si účastníci přijdou, ale také se podělit o zkušenosti, že ne vždy je více a více práce cesta k naplnění životních cílů, že vyváženost a harmonie jim v jejich manažerské práci pomůže daleko lépe.

 

Kdo je vaším typickým klientem?

Typický účastník našeho kurzu je buď střední manažer nebo personalista, na kurzech Situačního vedení je každý třetí účastník top manažer či generální ředitel. Ten si obvykle přijde trénink vyzkoušet a rozhodne se, zda-li by tento model byl vhodný i pro kulturu v jeho firmě - a pak začne posílat kolegy, nebo se rovnou domluvíme na vnitrofiremním programu.

 

Představte nám tréninky situačního vedení, pro které máte exkluzivní licenci v České republice.

Situační vedení je model, který jsem pro sebe objevila před několika lety a od té doby jsem se přesvědčila, že je to model, který má jednu velkou výhodu - funguje. Velmi zjednodušeně řečeno, manažer začne lépe pracovat s připraveností podřízeného ke splnění zadaného úkolu a vede jej tak, jak je pro něj nejefektivnější - zní to velmi logicky, a po absolvování základního kurzu většina účastníků zjistí, že to i velmi logické je, i když uplatnit to v praxi je již daleko složitější. Proto se tak rádi vrací na kurz Aplikace.

 

O jaké programy na míru mají čeští manažeři v současné době největší zájem?

Asi právě o tréninky Situačního vedení, jen za minulý rok tímto tréninkem prošlo skoro 400 manažerů. A samozřejmě také o tréninky spojené s dobou - jak pomoci lidem překonat krizi, jak je motivovat a případně jak jim pomoci hledat si nové zaměstnání.

 

A jaká jsou naopak nejoblíbenější veřejná školení?

Mimo již zmíněné tréninky jsou stále oblíbené Behaviorální metoda vedení pohovorů, pak Stress Management a Asertvita. Trénink asertivity mám velmi ráda, protože nejdříve ukážeme lidem, proč jednají právě tak, jak jednají, a pak jim ukážeme, že to můžou sami změnit. Velká část účastníků se po ukončení kurzu cítí opravdu lépe a s okolím jedná snadněji a efektivněji - z toho mám vždy velikou radost. To samé platí i o kurzu Stress Management.

 

Co by podle vás měl splňovat manažerský vzdělávací program, aby mohl být považován za kvalitní?

Ideálně by měl být komplexní a pro firmu osobní - šitý na míru - což není vždy úplně jednoduché. Aby se to podařilo, musíte opravdu vědět, kam jdete trénovat, ve firmě si chvíli posedět, zjistit jaká je kultura společnosti, atmosféra, jaké problémy zde řeší.

Pokud je společnost, která nás osloví, svolná, máme tendenci firmu dostatečně poznat, než se domluvíme na projektu. Někdy po prvních návštěvách zjistíme, že potřeby firmy se liší od toho, co oni sami vidí - pak se teprve domlouváme na zadání a kritériích hodnocení efektivity celého projektu. Po pak samozřejmě staví celý projekt do úplně jiného světla, když můžete zadavateli říci - investujete například půl milionu, a vrátí se vám minimálně tři.

 

A co přináší tento způsob samotným účastníkům kurzů?

Tento proces je znát i při samotném tréninku. Trénink je podle nás i účastníků kvalitnější a efektivnější - mluvíme jejich jazykem, používáme jejich zkratky, prostě lépe se domluvíme. Navíc nás účastníci berou, protože vidí, že rozumíme jejich problémům a nabízíme jim řešení, která nejsou úplně nereálná. Spolupráce s účastníky se obvykle navazuje již před prvním tréninkem, tak navíc vědí co od nás čekat, máme vyjasněná očekávání a cíle, my zase víme jakou úrovní znalostí a zkušeností disponují.

 

Věnujete se dalšímu rozvoji svých vlastních lektorů?

Lektory si pečlivě osobně vybírám. Všichni garanti jsou vysokoškolsky vzdělaní, prošli dost náročným assessment centrem, mají za sebou psychologické testy, pohovory s ostatními lektory. Posledního kolegu jsme vybírali přes rok - ale i ten už je u nás tři roky.

Lektoři mají v popisu práce své vzdělávání, a to hned v několika úrovních. V minulých letech získali všichni interní lektoři certifikát na výuku situačního vedení. Ten se získává docela složitě, buď musíte do Ameriky, nebo si pozvat jednoho z asi pěti seniorů, kteří mohou tréninky dělat do Čech.

Dále se lektoři účastní kurzů u jiných společností a konferencí, pak máme své interní vzdělávání - jednou za tři měsíce si někam vyjedeme, učíme se od sebe navzájem a dáváme si zpětnou vazbu. Každý lektor také vytváří dva až tři nové tréninky ročně, což obsahuje alespoň pro mě na dvoudenní kurz tak deset patnáct dnů studií.

 

Na trhu manažerského vzdělávání působíte od roku 2000. Jaké hlavní zkušenosti jste za tu dobu načerpali?

Pro mě i pro všechny lektory IC je ta nejdůležitější věc kterou jsme se za ta léta naučili osobní a komplexní přístup - máme klienty, kteří s námi spolupracují dlouhá léta, máme je moc rádi, rádi je vidíme, rádi s nimi posedíme, řešíme s nimi někdy i osobní věci - a pak ta spolupráce také stojí za to.

Další, co se mi neustále potvrzuje jako dlouhodobá zkušenost je přímý a férový přístup - dalo by se říci integrita. S klienty jednáme vždy velmi na přímo, pokud například zjistíme, a máme podloženo fakty, že výsledek projektu jak je zadán by neodpovídal tomu, co klient očekává, řekneme mu to a snažíme se o úpravu zadání, nebo se domluvíme, že nemůžeme splnit jejich očekávání - někdy díky tomuto přístupu můžeme o klienta i přijít, ale v té desetileté historii se nám tato přímost u klientů velmi vyplatila.

 

Na co se chystáte v nejbližší budoucnosti?

Hodně společností začalo šetřit s penězi, investovanými do vzdělávání. My jim chceme ukázat, že tyto investice nejsou zbytečné, že se jim bohatě vrátí. Proto chystáme přednášky, korespondující s dobou. První z nich bude o výpočtu návratnosti investice do vzdělání. Další chystaná témata jsou o komunikaci v době krize, či o tom, jak pomoci propouštěným.

Přednášky jsou pro všechny zdarma, i tady se snažíme naplnit naše heslo o životní harmonii. I kdybychom měli pomoci jednomu manažerovi, aby lépe zvládl nepříjemnou situaci spojenou s odchodem byť i jednoho zaměstnance, stálo to za to. Další novinku chystáme v tématech veřejných školení, opět ve spojitosti s dobou. Chceme se zaměřit na témata, která dnes manažery a personalisty trápí - možná právě ta komunikace v krizi, a další nová témata. V dubnu budou na našich stránkách.

 

 

Irena Nekolová - majitelka společnosti Integrity Consulting


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor