Ing. Zuzana Dočekalová, generální ředitelka Bankovní akademie

Průvodce finančním vzděláním po celý život

Rozhovor s Ing. Zuzanou Dočekalovou, generální ředitelkou Bankovní akademie

28.1.2010 - Doporučujeme

Zuzana Dočekalová, generální ředitelka Bankovní akademie, vystudovala obor Řízení podniku a podnikové finance na Vysoké škole finanční a správní se zaměřením na marketing a podnikové finance. Financím a vzdělávání zasvětila celý svůj dosavadní profesní život. Po působení v oblasti finančních trhů nastoupila v bouřlivé době privatizace do Komerční banky. Minulých sedm let strávila na Vysoké škole finanční a správní na různých manažerských pozicích a dodnes zde působí jako poradkyně rektorky. Současně vede Bankovní akademii a připravuje projekt mateřské a základní školy, to vše v rámci unikátního Společenství škol. Říká o sobě, že miluje překážky a nemá ve zvyku se příliš ohlížet zpět.

Bankovní akademie je v Česku unikátním "Společenstvím škol". O jaké školy se jedná?

Bankovní akademie je jednou ze součástí Společenství škol. To kromě ní zahrnuje i Vysokou školu finanční a správní, kterou Bankovní akademie založila, a City University of Seattle. Bankovní akademie realizuje výuku na osmiletém gymnáziu, na střední odborné škole a vyšší odborné škole. Vysoká škola má sedm bakalářských a šest navazujících magisterských studijních programů a zároveň realizuje studium BSBA a MBA právě ve spolupráci s City University of Seattle. Je nutné zmínit, že Bankovní akademie připravuje kurzy celoživotního vzdělávání, které celou vzdělávací soustavu komplexně doplňují a uzavírají.

 

Znamená to, že student může u vás nastoupit řekněme v 11 letech a pokračovat prakticky celý život?

Přesně tak, vždyť stát se průvodcem vzdělání po celý život patří k našim vizím. Student v 11 letech přijde a začne studovat na jazykově a humanitně zaměřeném gymnáziu. Může tak včas zjistit, zda mu všeobecné zaměření vyhovuje, pokud ano pokračuje samozřejmě ve všeobecném gymnaziálním vzdělání. Pokud ne, potom může v 15 letech změnit svoje zaměření podle oborů střední školy. V návaznosti na obě tyto možnosti je potom náš student perfektně připraven pro studium na vysoké škole, jejíž studijní obory svým zaměřením odpovídají předchozímu stupni vzdělání. Ani po dokončení vysoké školy se s našimi absolventy neloučíme. Setkáváme se s nimi na odborných prohlubovacích kurzech realizovaných Bankovní akademií nebo na tematických seminářích připravených vysokou školou. Takže se lehce může stát, že v rámci Společenství škol studuje vnuk, dcera i dědeček, tedy tři generace. Nespornou výhodou Společenství škol je hladký přechod mezi jednotlivými stupni vzdělání. Sami si většinou vzpomínáme, jak těžké je opouštět základní školu a nastoupit na střední školu, která má jiný systém výuky a odlišné požadavky na studenta. Těmto obtížím chceme v rámci Společenství škol předcházet, a proto Bankovní akademie připravuje mateřskou a základní školu. Přicházet tak k nám budou děti již ve 3 letech a celé jejich vzdělávání povede k rozvoji individuálních schopností a dovedností.

 

Jaké obory lze na vašich školách studovat?

Nabídku oborů i obsah studia pružně upravujeme podle požadavků trhu práce. V současné době je možné na střední škole studovat kromě víceletého gymnázia se sociálně-právním zaměřením i obory bankovnictví a pojišťovnictví, média a marketing - ekonomické lyceum a připravujeme obor cestovní ruch. Vysoká škola nabízí pokračování těchto oborů, tedy bankovnictví, pojišťovnictví, marketingovou komunikaci, veřejnou správu a navíc obory veřejné finance a aplikovaná informatika v obou stupních studia.

 

Máte přehled o uplatnění svých absolventů?

S našimi absolventy samozřejmě pravidelně komunikujeme, a i když nemáme přesná statistická čísla, víme, jak se na trhu práce uplatňují. Troufnu si říci, že spokojenější snad ani být nemůžeme. Absolventi střední školy buď pokračují na vysokých školách, nebo jsou dokonce již v průběhu studia, tedy ve 3. ročníku kdy realizují odbornou praxi, vyhledáváni předními finančními institucemi na našem trhu. Vyšší odborná škola i vysoká škola mají obdobné zkušenosti. Studenti jsou již v rámci spolupráce s finanční, obchodní, marketingovou a veřejnosprávní sférou oslovováni během studia na krátkodobé brigády a po ukončení studia nalézají výborné uplatnění. Ve statistice Ministerstva práce a sociálních věcí, které má evidenci uchazečů o zaměstnání, se objevuje u Vysoké školy finanční a správní pravidelně 0 či 1 nezaměstnaný.

 

Kromě zmíněných dlouhodobých realizujete také řadu krátkodobých vzdělávacích aktivit. Na jaké oblasti se zaměřujete v rámci kurzů celoživotního vzdělávání a komu jsou určeny?

Nechci vás zahltit výčtem všech oblastí, ve kterých kurzy realizujeme. Pokusím se představit jen ty dominantní. To jsou zejména kurzy z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví a finanční sféry určené nejenom zaměstnancům bank a pojišťoven, ale také pracovníkům obchodních společností, směnáren nebo stavebních spořitelen, obchodníkům s cennými papíry atd. Další vyhledávanou oblastí je účetnictví a finanční řízení pro ekonomické pracovníky. Ale nabízíme i specializované kurzy jako je hospodaření a účetnictví bytových družstev. Širokou nabídku máme v oblasti práva. Kurzu Rozpoznání pravosti platidel se zúčastňují zaměstnanci obchodních řetězců, směnáren a bank. Novinky z katastru nemovitostí zaujmou realitní společnosti, ale často i banky a stavební spořitelny. Naší specialitou je kurz Exekuce Vás může postihnout, i když nic nedlužíte, určený pro všechny právnické osoby, jak malé podnikatele, tak velké společnosti. Skladba odborných kurzů je doplněna kurzy profesních dovedností tzv. měkkými dovednostmi. Právě v této oblasti je velká konkurence, přesto je spojení odborných kurzů s profesní dovedností vyhledáváno zejména v tzv. kurzech na míru. Například kurz Asertivity pro osobní bankéře a finanční poradce je nastaven tak, aby terminologie odpovídala odbornému zaměření těchto pracovníků.

 

Představte nám průběžné vzdělávání, které zajišťujete pro státní správu?

Bankovní akademie i Vysoká škola finanční a správní jsou akreditované instituce Ministerstva vnitra pro vzdělávání úředníků ve veřejné správě. Kromě průběžného vzdělávání realizujeme i povinné vzdělávání vedoucích úředníků veřejné správy podle zákona č. 312 Sb. - o úřednících ve veřejné správě: obecná a zvláštní část. Průběžné vzdělávání je velmi rozsáhlé, v akreditovaných kurzech připravujeme témata jako např. rozpočty územních samospráv, základy práva ES/EU, finanční systémy územní samosprávy, procesně právní úprava kontroly, správní právo, ochrana životního prostředí, ale i asertivitu, personální řízení a odměňování atd. Pro veřejnou správu zajišťujeme i nadstandardní služby např. organizaci výjezdních teambuildingů. V rámci Společenství škol vystupujeme jako realizátoři větších projektů a konferencí - "Modely výkonu soudobé veřejné správy", "Lidský kapitál a investice do vzdělávání" apod.

 

Dále vytváříte firemní kurzy na míru, o které z nich je v současné době největší zájem?

Bankovní akademie má již patnáctiletou tradici v realizaci firemních kurzů na míru formou seminářů a workshopů odpovídajících konkrétních potřebám a specifickým požadavkům klientů. Základním kritériem je rozpoznání a správné identifikování potřeby instituce, která nás osloví. Nejtěžší je vždy vyspecifikovat, jaké téma a do jaké hloubky chce daná instituce své zaměstnance dovzdělat a pro koho konkrétně je kurz určen. Pokud se podaří tato část přípravy, je kurz vždy úspěšný. Mezi nejžádanější témata patří bonita klienta, základy podnikové analýzy, dokumentární akreditivy, platební karty a jejich rizika, úvěry speciál, problémy se směnkami a jak je řešit a v poslední době insolvenční zákon.

 

Jaké metody uplatňujete při výuce? Liší se školní výuka od výuky v krátkodobých kurzech?

Základem jsou kvalitní pedagogové a lektoři. Výuka na střední, vyšší a vysoké škole je zajišťována kvalitním pedagogickým sborem, ve kterém naleznete jak dlouholeté zkušené pedagogy, tak odborníky v dané oblasti. To umožňuje poskytnout studentům vynikající metodické zázemí a současně je seznámit s novými vývojovými trendy. Nezbytností je využívání IT pomůcek, jako je výuka předmětů v počítačových učebnách, jazykových učebnách, využívání interaktivních tabulí apod. Snažíme se, aby naši studenti sami aktivně pracovali s informacemi, aby byli schopni je sami analyzovat a použít. Samozřejmě, že rozdíly mezi jednotlivými stupni vzdělání být musí. Něco jiného požadujeme od začínajícího gymnazisty a něco jiného od studenta magisterského studia. Výuka v krátkodobých kurzech je plně interaktivní. Předpokládá se, že účastník zná základní problematiku a pouze doplňuje a prohlubuje své znalosti. To vyžaduje velkou kompetentnost našich lektorů, kteří jsou schopni odpovídat a řešit s posluchači vysoce odborná témata.

 

Čím zajišťujete kvalitu svých vzdělávacích programů?

Kvalitní vzdělání představuje soubor několika aspektů. Nutností je precizně propracovaný studijní program či kurz tak, aby zachovával potřebnou míru základních teoretických poznatků a zároveň aktivně reagoval na změny v daném oboru. Nezbytností jsou i kvalitní pedagogové a lektoři. Excelentní odborník, který neumí předávat své poznatky dál, u nás uplatnění nenajde. Naší jedinečností je přístup ke studentům, rodičům, klientům a zaměstnancům. Filozofií Společenství škol je vstřícný a individuální přístup ke každému, což oceňují např. naši absolventi, kteří se často stávají posluchači našich krátkodobých kurzů.

 

Co musí splňovat vaši lektoři?

Trochu jsem snad již odpověděla. Hledáme odborníky, kteří mají zkušenosti s lektorováním a jsou schopni předávat své znalosti srozumitelnou a zábavnou formou. Zároveň požadujeme od lektora praxi v oboru, který přenáší. Např. pokud připravujeme právní minimum pro banky, hledáme právníka, který pracuje nebo pracoval v bankovním sektoru. Tímto způsobem se nám podařilo vytvořit kvalitní zázemí vyzkoušených, osvědčených interních a externích lektorů.

 

Jaké překážky musíte nejčastěji překonávat při své práci?

Překážky pro mě představují výzvu. Pokud žádné nejsou, přestávám být ve střehu a to je vždy nebezpečné. Nejtěžší je jednání s lidmi. Každý, kdo řídí jakoukoliv společnost, mi dá za pravdu, že velkou část své pracovní doby tráví řešením konfliktů vyplývajících z nedostatečné či špatné komunikace. A škola je organismus na komunikaci velmi závislý.

 

Co připravujete do nejbližší budoucnosti?

Jak jsem se již zmínila, Bankovní akademie založila novou školskou právnickou osobu - Kouzelné školy, která sdružuje mateřinku a první stupeň základní školy. V současné době máme žádost postoupenou na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a čekáme na jeho rozhodnutí. V oblasti kurzů zahajujeme ve spolupráci s Vysokou školou finanční a správní další dlouhodobé vzdělávací projekty typu Finanční akademie pro manažery jedné nejmenované banky. Tyto kurzy jsou velmi žádány, protože jde o komplexní dovzdělávání manažerů z konkrétního prostředí. V neposlední řadě se budeme opět ucházet o projekty ze strukturálních fondů EU Praha Adaptabilita. Uvítám, pokud čtenáři na náš rozhovor zareagují a přijdou s novým nápadem či myšlenkou, čím bychom mohli své služby vylepšit. Platí pro nás, náš klient je náš pán, ale zásadně nerealizujeme zakázky, které nejsme schopni kvalitně zajistit. Jsem přesvědčena, že to svědčí o profesionalitě a dobrém jménu, které se snažíme po celou dobu naší existence budovat.

 

 

Ing. Zuzana Dočekalová - generální ředitelka Bankovní akademie


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor