Úspěch ve všech dobách závisí na lidech

Rozhovor s Kateřinou Legnerovou, personální ředitelkou ČSOB

28.1.2010 - Doporučujeme

„V úvodu bych chtěla říci, že i po třech letech působení v oblasti personalistiky se považuji za nováčka. Neustále je co se učit, objevovat nepoznané a přinášet nové náměty. K personalistice mne přivedla poměrně dlouhá cesta," popisuje své začátky Kateřina Legnerová. Původně vystudovala anorganickou chemii na VŠCHT a krátký čas se věnovala vědeckému výzkumu v této oblasti. Po mateřské dovolené v roce 1991 ji však zlákal zcela nový svět bankovnictví, které se v té době prudce rozvíjelo. Začínala tzv. od píky. Ne sice přímo na přepážce, ale v kanceláři jako úvěrový pracovník. Postupně se vypracovala na ředitelku pobočky i regionu v Poštovní spořitelně v Plzni. Po sloučení s ČSOB dostala možnost účasti v talentových programech jak v rámci ČR, tak i v belgické KBC. Tato zkušenost ji nasměrovala do Prahy, kde se podílela na vzniku útvaru, který se zabýval řízením operačních rizik. Protože se jí však stýskalo po obchodě, vedla současně projekt na akvizici nových klientů.

V průběhu celého svého profesního působení nepřestávala studovat. Kromě mnoha kurzů absolvovala MBA na Sheffield Hallam University. Zájem o lidi, psychologii, shoda okolností a změny v ČSOB ji přivedly do oblasti personalistiky. „Dostala možnost stát se personální ředitelkou ČSOB a nesmírně si vážím důvěry, kterou jsem od vedení banky dostala," říká ke své současné pozici. Učila se za běhu, znovu se svěřila do péče Sheffieldu a absolvovala MSc. in SHRM. Toto studium jí hodně pomohlo hlavně při utřídění myšlenek a názorů. To, co implementovala v praxi, mohla opřít o teorii a ještě se v rámci tématických prací nad problematikou důkladně zamyslet. „Během těch uplynulých třech let jsem neměla moc času na koníčky, mám to štěstí, že za koníčka považuji svoji práci. Hledání nových námětů v knihách, které jsou mými nejčastějšími společníky, mi přináší radost. Snažím se nezapomínat na čas pro rodinu a sport. V létě rádi jezdíme na kole a v zimě na lyžích."

Nejen v souvislosti se současnou světovou finanční krizí se zdůrazňuje, že úspěch firem závisí především na lidech. Jak to vidíte v ČSOB?

Toto tvrzení mohu jen potvrdit. Úspěch ve všech dobách závisí na lidech. V době krize o to více. Je jen na nás, jak se nám podaří krizi zvládnout, vím, že se dá i v této době hodně získat. Rozvaha, klid, ale také nové nápady a náměty a samozřejmě velké nasazení všech zaměstnanců je ta nejúspěšnější cesta krizí.

 

Popište nám, jak postupujete při náboru a výběru zaměstnanců.

Nábor zaměstnanců je stěžejní činností pro útvar řízení lidských zdrojů. Náborem vše začíná. Teprve poté začíná trénink a rozvoj. Při výběru se zaměřujeme nejen na technické znalosti a dovednosti kandidáta, ale posuzujeme také, jak je daný uchazeč v souladu hodnotami společnosti a jak zapadne do firemní kultury. Považuji nutnost souladu osobních a firemních hodnot za základ úspěchu. Samozřejmě také chuť do práce a touha po získání nových zkušeností. Nováčkům se snažíme pomoci s adaptací na nové prostředí tak, aby se rychle začlenili do týmu. V rámci adaptační rozhovorů zjišťujeme jejich dojmy z nové práce, ptáme se na i možné inovace. Přicházejí z různých prostředí a mohou nám pomoci se podívat na naši společnost novýma očima.

 

Na přijetí zaměstnanců navazujete procesem řízení talentů. Z jakých kritérií vycházíte při stanovování rozvojových potřeb zaměstnanců?

Na přijetí navazuje nejprve tréninkový proces. Máme stanovenu řadu vzdělávacích aktivit podle druhu pozice. Je důležité se seznámit s našimi postupy a systémy, následně navazují kurzy měkkých dovedností. Rozvojové potřeby a případná příprava na další pozici v rámci společnosti vychází z pravidelného ročního hodnocení zaměstnanců. Důležitou roli hraje potenciál, který zjišťujeme již při náborovém procesu nebo později u kandidátů do talentových programů prostřednictvím assessment a development center. Důležitá je také chuť pracovníka dále se rozvíjet a vzdělávat.

 

Představte nám hlavní body vaší strategie řízení talentů.

V minulosti existovaly v ČSOB dva rozvojové programy pro budoucí manažery Orli a Jestřábi. Od roku 2007 se snažíme systematicky identifikovat novou skupinu manažerských talentů na mezinárodní úrovni - tzv. Top Talents. Ti mají do budoucna šanci vyrůst na seniorní manažerskou pozici. Pozornost při identifikaci talentů je obrácena nejen na pracovníky s vysokým potenciálem, ale současně i s nejlepšími výsledky v každoročním hodnocení. Kolegové se nás často ptají, jak se z obyčejného zaměstnance stane Top Talent. Talent musí vynikat mezi ostatními - mít mimořádnou výkonnost a osobnost a být motivovaný pro profesní růst

 

Jak se měří úspěch v rámci řízení talentů?

Talentové programy souvisejí s motivací. Úspěchem je výrazně nižší fluktuace v této skupině zaměstnanců. Dalším kritériem, které sledujeme a které se nám daří naplňovat, je počet manažerských pozic obsazených z vnitřních zdrojů.

 

Řízení talentů je také o vzdělávání. Je pravda, že finanční instituce se dnes zaměřují zvláště na rozvoj tzv. měkkých dovedností svých zaměstnanců?

Finanční instituce poskytují služby zákazníkům. Proto je trénink měkkých dovedností jedním za základních prvků, které by měl každý zaměstnanec znát. A to i v tzv. podpůrných útvarech. I ty mají svého zákazníka - interního klienta. Komunikační, prezentační dovednosti, ale i trénink emoční inteligence, porozumění ostatním, koučink či předávání zpětné vazby považujeme za velmi důležité znalosti.

 

Které další vzdělávací aktivity považujete v ČSOB za nejdůležitější?

Jak již jsem zmínila, jedná se o rozvoj sama sebe, porozumění ostatním a to jak zákazníkům tak kolegům.

 

Co je podle vás stěžejní pro udržení motivace zaměstnanců?

Motivace je z největší míry ovlivněna přímo nadřízeným pracovníkem. Proto manažerské přípravě věnujeme tu nejvyšší pozornost.

 

Důležitou roli jistě hraje i pracovní prostředí. Vy jste v září otevřeli v Praze 5 novou administrativní budovu, kam se přestěhovali zaměstnanci z více než deseti poboček. Představte nám největší administrativní centrum v Čechách, která dle vašich slov umožňuje moderní způsob vedení lidí.

Naše nová budova je především přátelská a otevřená. Já sama jsem nikdy v open space nepracovala, ale tato budova mne přímo nadchla. Je to trochu takové malé městečko, s rybníčky, kavárnou i zahradou na střeše. Toto uspořádání umožňuje přímý kontakt se všemi lidmi, komunikace je výrazně jednodušší a rychlejší.

 

Kam bude dále směřovat řízení lidských zdrojů v ČSOB?

Určitě budeme pokračovat v nastavené strategii. Podporovat naše interní zákazníky tak, abychom měli spokojené externí klienty. V praxi to znamená dobře rozumět potřebám jednotlivých útvarů banky, zabezpečit kvalitní nábor, trénink, rozvoj našich zaměstnanců. Stále platí mít správné lidi ve správný čas na správném místě.

 


 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: Osho, snad všechno, co zde vyšlo

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): podle nálady od popu po klasiku

Oblíbená činnost: četba, cyklistika

Kam byste se chtěla podívat: na Nový Zéland

Na co se těšíte: na předávání zkušeností, nové poznatky, na budoucnost

Čeho se bojíte: bojím se o své blízké

Váš největší pracovní úspěch: 3 roky na pozici HR ředitelky, transformace HR

Vaše motto: Žij každý den tak, abys večer mohl mít jen krásné vzpomínky na uplynulý den.

Oblíbený nápoj: bílé víno

Oblíbená rozhlasová stanice: Frekvence 1

Oblíbený film: Vzpomínky na Afriku

Oblíbené místo: Šumava

Oblíbené periodikum: Marianne

Oblíbený server: idnes, ihned

Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: Jsem ráda tím, kdo jsem. Nicméně mne v poslední době oslovil citát z knihy Deepaka Chopry: Až zemřu, budu létat s anděly, a až zemřu andělům, to, čím se stanu, si neumíte představit.

 

Kateřina Kosnarová

 

Ing. Kateřina Legnerová, MBA, MSc. - personální ředitelka ČSOB


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor