Komunikativní přístup k výuce jazyků

Rozhovor s Rubenem Vančem, ředitelem jazykové školy PRESTO

3.2.2010 - Doporučujeme

Ruben Vančo po svém příjezdu do České republiky v roce 1993 pracoval převážně v jazykovém vzdělávání. Začínal jako asistent ve společnosti The Language House. Následně působil jako výkonný ředitel společnosti ITC - International School of English nebo Marketing Manager ve společnosti AKCENT International House Prague. V současné době je ředitelem jazykové školy PRESTO - PŘEKLADATELSKÉ CENTRUM s.r.o., divize jazyková škola.

Jazykových agentur a škol je v Česku velké množství, v čem je ta vaše specifická?

Jazyková škola PRESTO má již mnohaletou tradici a kromě relativně běžně poskytovaných kurzů nabízí i specializované přípravy pro komerční sektor, či sektor veřejné správy. Mimo jiné se jedná o specializovaný kurz „English in EU" či certifikaci mezinárodně uznávanou zkouškou obchodní angličtiny TOEIC.

 

Jaké jazyky vyučujete?

U jazykových projektů firemního vzdělávání nabízíme samozřejmě mnohem vyšší počet jazyků než v docházkových kurzech. Nejvíce žádány jsou angličtina, němčina, francouzština, španělština, italština, ruština a čeština pro cizince. Vyučujeme však tzv. i minoritní či exotické jazyky, např. čínštinu.

 

Nabízíte jazykové kurzy pro veřejnost i firmy. Jaké metody výuky nabízíte a liší se u veřejnosti a firem?

U výuky ve společnostech i u výuky v docházkových kurzech pro veřejnost se striktně držíme dodržení shody. Věřím, že právě tento přístup vyvolává u našich studentů jak spokojenost, tak důvěru. V rozvržení hodin a výuce se řídíme nejnovějšími poznatky při výuce cizích jazyků. Každá hodina má proto určitou strukturu, což zaručuje maximální efektivitu výuky a rychlý pokrok. Základním metodickým pilířem naší jazykové výuky je metoda „communicative approach", tedy tzv. komunikativní přístup. Cílem této metody je rozvoj všech komunikativních dovedností v cizím jazyce: mluvení, poslech, psaní, čtení.

 

Co si máme představit pod důslednou kontrolou pokroku ve studiu, o níž hovoříte ve své prezentaci na Educity?

Před časem mě zaujal slogan komunikační kampaně tehdy ještě Oskara: „Jsme posedlí pokrytím". V podobném duchu bych se odvážil říct, že v jazykové škole PRESTO jsme posedlí měřením. Naše měření začínají mnohem dříve, než nás student osloví. Začínáme detailní kontrolou znalostí a dovedností přijímaných učitelů, pokračujeme jejich hospitacemi a dalším vzděláváním.

Naše studenty v citlivé formě provází kontrola od samotného začátku studia až po dosažení studijních cílů. Řetězec kontrol by se dal jednoduše nastínit následovně: analýza potřeb studenta - vstupní jazykový audit - opakované průběžné testování - závěrečný test a certifikace podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky Rady Evropy. Se všemi výstupy z měření studijního pokroku je student průběžně seznamován, v případě preference zaměstnavatele obdrží tento strukturovaný výstup v podobě jazykového profilu studenta.

 

Angličtinu lze u vás studovat i v podobě e-learningu. Představte nám vaši aplikaci On-line škola.

Uživatelskou výhodou, kterou ocení každý náš student je už prvotní záměr, se kterým byla On-line škola vyvinuta. E-learning poskytujeme všem našim studentům zcela bezplatně jako smysluplné rozšíření jejich studia. On-line škola má nyní dvě samostatné sekce:

  1. Kurz anglické gramatiky „English for Everyone" v rozsahu 157 lekcí pro 6 úrovní jazykové pokročilosti, tedy kompletně všechny oblasti anglické gramatiky. Porovnáním se standardní výukou v „běžných" třídách On-line škola pokrývá učební látku přibližně čtyřletého studia. Nechá studenta pracovat volným individuálním tempem, vysvětlí, čemu nerozumíte, a veškerou látku s vámi procvičí.
  2. Kurz „2000 slov" obsahuje 60 lekcí - originálních článků včetně slovníčku a úloh na prozkoušení ke každé lekci, naučíte se 2000 nejpoužívanějších anglických slov a slovních spojení.

 

Jako akreditovaná vzdělávací instituce Ministerstva vnitra ČR realizujete od roku 2003 vzdělávací program „English in the European Union". Komu je určen a co nabízí?

Česká republika nyní stojí před funkcí předsednictví EU. Kurz „Anglicky v Evropské unii", který jsme speciálně vyvinuli, je cílenou jazykovou přípravou pracovníků státní správy, která vede ke zvládnutí nejdůležitější terminologie angličtiny používané v dokumentech, formulářích, programech EU a při souvisejících jednáních. Tento výukový program klade největší důraz na zvládnutí slovní zásoby a konverzace týkající se institucí EU a vztahu EU a ČR. Kurz je akreditován Ministerstvem vnitra pro průběžné vzdělávání.

 

Jaká kritéria musejí splňovat vaši lektoři? Věnujete se jejich dalšímu vzdělávání a rozvoji?

Příjímání nových lektorů podle přísných kritérií a jejich další vzdělávání cítíme jako klíčovou aktivitu vedoucí ke skutečně kvalitní výuce. Všichni lektoři naší jazykové školy procházejí přísnými vstupními pohovory, kde je ověřována jejich teoretická příprava i odborná praxe. Výběrové řízení lektora se skládá z analytické a praktické části. Lektoři musí splňovat níže uvedené vstupní kvalifikační předpoklady:

  1. pedagogické vzdělání a všeobecnou státní nebo ekvivalentní mezinárodní zkoušku z daného jazyka, u rodilých mluvčích vyžadujeme certifikát opravňující k vyučování jazyka (např. TEFL, CELTA, atd.)
  2. výbornou znalost jazyka (ověřenou vstupním testem, který je založený na pokročilé znalosti jazyka)
  3. alespoň jeden rok praxe ve výuce cizího jazyka
  4. didaktické schopnosti

Praktická část výběrového řízení zahrnuje:

  1. předvedení ukázkové hodiny
  2. korekturu autentického písemného projevu studenta

 

V oblasti jazykových služeb působíte na trhu již 13 let. Co se podle vás za tu dobu nejvíce změnilo?

Největší rozdíl spatřuji ve změně poptávaných typů výuky. Na jedné straně se výrazně posunula vstupní úroveň znalosti jazyka, což na straně druhé způsobilo zřetelně narůstající potřebu specializovaných kurzů s výstupními certifikacemi. Tato změna mě upřímně těší, protože je z ní vidět, jak neoddiskutovatelně velký kus cesty již Češi ušli a jak se celkově změnili.

 

V čem vidíte příčiny úspěchu vašich programů?

Schopnost rychlé reakce oddělení školy na specifické požadavky klientů.

 

Na jaké problémy nejčastěji narážíte při své práci?

Neinformovanost.

 

Co je pro vás výzvou do nejbližší budoucnosti?

Rozšiřování certifikované specializace nabízených produktů.

 


 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: C.S. Lewis, Velký rozvod

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Amy Winehouse, Marián Varga, Insania

Oblíbená činnost: turistika

Kam byste se chtěl podívat: do Leningradu na divadelní představení Idiot v ruštině

Oblíbený nápoj: ledový zelený čaj

Oblíbený film: Na hromnice o den více/Groundhog Day

Oblíbené místo: pražská Stromovka

Oblíbené periodikum: Mosty (to už ale bohužel nevychází)

Oblíbený server: Lupa.cz

Vaše motto: ..zkusit to ještě jednou.

 

Ruben Vančo - ředitel jazykové školy PRESTO


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor