Každé školení je originál připravený právě pro vás

Rozhovor s PhDr. Alicí Hamplovou, výkonnou ředitelkou společnosti Centrum dohody, s.r.o., Consulting & Development

28.1.2010 - Doporučujeme

PhDr. Alice Hamplová je výkonná ředitelka a od roku 1999 majitelka a jednatelka společnosti Centrum dohody. Během 10 let vybudovala renomovanou vzdělávací firmu, která má stabilní místo na českém trhu v oblasti rozvoje managementu a měkkých dovedností. V pozici senior konzultantky a lektorky se specializuje zejména na manažerské dovednosti, emoční management, prezentaci, proklientskou komunikaci, vyjednávání a koučink. Spolupracuje s řadou vrcholových manažerů v oblasti rozvoje manažerských dovedností. Je spolutvůrcem zajímavého firemního know how.

Vystudovala obory informatika a klinická psychologie na Filozofické fakultě UK. Absolvovala kurzy managementu na British Open University, poradenské psychologie na Alfred Adler Institute a na University of Minnesota. Pracovala pět let v USA jako poradenská psycholožka a manažerka marketinku. Řadu let spolupracovala s celosvětovou sítí školicích středisek Partners for Democratic Change, v rámci níž získala bohatou lektorskou praxi jako školitelka řady mezinárodních programů v oblasti komunikace, vyjednávání, managementu a lektorských dovedností. Byla spoluzakladatelkou prvního mediačního centra v České republice a manažerskou řady úspěšných vzdělávacích projektů. Během své praxe absolvovala řadu amerických a britských výcvikových programů zejména v oblasti koučinku, managementu a vyjednávání.

 

Jak vznikl zajímavý název vaší společnosti Centrum dohody?

Název společnosti vznikl před 12 lety, kdy jsme byli založeni jako společnost, která praktikuje mimosoudní vyjednávání osobních i obchodních sporů. Vzhledem k tomu, že zájem o to dělat profesionálního vyjednavače byl velký, brzy jsme se začali profilovat jako školicí a konzultační firma pro oblast vyjednávání, postupně pak pro celou oblast měkkých dovedností, zejména manažerských. Vzhledem k tomu, že máme stále větší počet zahraničních klientů, připravujeme k novému roku nové jméno pro firmu.

Vzdělávacích a poradenských společností je na českém trhu velké množství. V čem se odlišujete?

Naše společnost vstoupila na trh v polovině devadesátých let, tedy v době, kdy řada školicích společností již byla etablována. Proto nám nezbylo nic jiného, než se výrazně odlišit, najít místo na trhu, které není zaplněno: realizace obtížných, pracných zakázek, školení náročných skupin a nabídnout novou přidanou hodnotu - komplexní službu. Díky tomu jsme se vypracovali na firmu, která je vysoce proklientsky orientovaná, klade důraz na kvalitu lektorů, flexibilní a vysoce idnividualizovaný přístup ke každé zakázce.

Naše produkty nejsou prefabrikované školicí programy na jednotlivá témata, ale komplexní služba, zahrnující nejen školicí, ale i konzultační služby. V praxi to vypadá tak, že součástí vzdělávacího programu je i analýza vzdělávacích potřeb, že školicí program je komplexně připraven a cíleně uveden do praxe ve spolupráci se zadavatelem i následný monitoring kvality a efektivity programu. Samozřejmostí je i logistické zabezpečení všech akcí. Výrazným specifikem je též týmová příprava programů našimi lektory. Občas se mě někdo ptá, jak je možné, že naši lektoři mají stále tolik energie, i nového know- how. Domnívám se, že tajemství úspěchu spočívá právě v tom, že naše firemní kultura zdůrazňuje nejen maximální pracovní nasazení, ale i zmíněnou možnost práce a podpory v rámci týmu firmy.

 

V čem spočívá filozofie vaší práce?

Filozofie naší práce spočívá na trojnožce kvalita lektora/konzultanta, kvalitní prakticky orientované know how a vysoká proklientská orientace. Být konzultantem/školitelem není jen práce, vyžaduje to celého člověka, osobní nasazení, nadšení, vysokou erudici, hodně samostatné i týmové práce a pochopitelně zkušenosti.

Základem je zejména kvalitní know how, které si ve firmě předáváme. Dáváme velký důraz na kvalitu a praktické zaměření naší práce. Chceme, aby klient viděl rychlý efekt konzultační či školicí práce. Proto při přípravě našich programů klademe důraz na důkladné zjištění potřeb klienta, provedení práce podle jeho požadavků a vysokou flexibilitu. Spolupráce s námi by měla být pro klienta příjemným zážitkem, ne zátěží.

 

Kdo je váš typický klient?

Máme poměrně pestré portfolio klientů, což považujeme za výhodné pro naše klienty z hlediska přenosu využitelných zkušeností z jednoho oboru do druhého. Máme v zásadě dva druhy typických klientů.

Prvním z nich je velká nadnárodní společnost v oblasti služeb/výroby, která požaduje komplexní rozvojový program pro větší počet svých zaměstnanců, kde zajišťujeme ucelený vzdělávací projektu jako je například Manažerská akademie, Rozvoj call centra, koučink interních lektorů apod. Většinou jde o rozsáhlé projekty v trvání řady měsíců nebo projekty víceleté. Většinou délka spolupráce s takovýmto klientem přesahuje 5 let.

Druhým typickým klientem je středně velká firma, která potřebuje specifickou pomoc, protože velmi rychle vyrostla. Většinou jde o analýzu problému, tvorbu komplexního rozvojového a strategického plánu, následně pak konzultace, školení, koučink, mnohdy i vedení navržených rozvojových projektů.

 

Ve své internetové prezentaci uvádíte, že vaše nabídka vzdělávacích programů pokrývá celé spektrum měkkých dovedností. Co konkrétního si pod tím máme představit?

Měkké dovednosti je termín, který obsahuje dovednosti potřebné pro úspěšné jednání s lidmi, vedení lidí a profesionální komunikaci s nimi. Zahrnuje to komunikaci, vyjednávání, řešení konfliktů, prezentaci, komunikaci v týmu, větší část manažerských dovedností.

 

Je pravda, že absolventi vybraných manažerských kurzů mohou u vás získat mezinárodně uznávané certifikáty? To je v dnešní době jistě výhodné.

Centrum dohody je od letošního roku partnerem rakouské společnosti 1st Business Certificate Management Akademie und Consulting GmbH a zastupuje ji v České republice. Absolvent vybraných manažerských kurzů Centra dohody může po jejich absolvování získat mezinárodně uznávaný certifikát, který zajišťuje jednotnou úroveň vzdělání v managementu v Evropě.

 

Popište nám, jaké možnosti můžete nabídnout v oblasti teambuildingu a pořádání firemních akcí.

Teambuilding je jednou z našich profilových oblastí, velmi často se osobně účastním zejména programů pro top management. Teambuilding je v našem pojetí, na rozdíl od většiny na trhu nabízených produktů, zaměřený na pestré spektrum dovedností. Aktivity jsou nejen sportovní, ale též zážitkové, kreativní a praktické. Tak lze naplnit skutečný smysl teambuildingu - stmelit tým, a dát vyniknout účastníkům s různými dovednostmi, dát příležitost každému se plně zapojit. Tedy spíše než adrenalinové překonávání sil zaměřené na jednotlivce preferujeme řízený rozvoj spolupráce a komunikace v rámci celého týmu.

V rámci teambuildingových programů mnohdy kombinujeme též outdoorovou část s tvorbou strategií - zejména u top managementů. Účastníci pracují v uvolněné konstruktivní atmosféře a mohou se soustředěně věnovat strategickému rozvoji společnosti a dalším koncepčním činnostem. Kromě teambuildingových programů realizujeme firemní výjezdy, tematicky zaměřené večírky. Nabízíme inteligentní zábavu v kreativním zpracování v zajímavých prostorách. Teď připravujeme teambuildingové vánoční večírky.

 

Klienti, kteří chtějí zkvalitnit své služby, mohou využít vaší nabídky mystery shoppingu. Představte nám tuto stále populárnější službu.

Mystery Shopping nabízí našim klientům možnost vnějšího pohledu na jejich firmu a poskytované služby ze strany zákazníka. Vyškolení shoppeři vystupují jako zákazníci společnosti a podle předem přesně stanovených indikátorů následně svou zkušenost popíší.

Společnost, pro kterou Mystery Shopping realizujeme, obdrží souhrnnou zprávu, která popisuje silné stránky i rozvojové potřeby v posuzované službě, například v prodeji, zdravotnictví, telekomunikacích, bankovnictví, kurýrních službách apod. Součástí zprávy je doporučení k dalšímu rozvoji pracovníků a návrh potřebných změn tak, aby služba byla klientsky příjemná a výkony pracovníků dané společnosti odpovídaly firemním standardům.

Předností Mystery Shoppingu je v našem pojetí především komplexnost služby pro klienta - od návrhu dotazníku, zjištění situace, jejího zhodnocení a interpretace až po návrh změn a rozvojového programu pro pracovníky, případně jeho realizaci. Další předností je stabilní tým kvalitně vyškolených shopperů, se kterými dlouhodobě spolupracujeme a zkušenost s různými i pro mystery shopping netradičními odvětvími, jako je například farmacie nebo zdravotnické služby.

 

Jak zajišťujete kvalitu svých vzdělávacích programů?

Kvalita našich programů je klíčovou podmínkou našeho úspěchu. Rostoucí počet renomovaných společností, které jsou našimi klienty, vypovídá o tom, že kvalita našich programů je vysoká. Stále je však třeba zvyšovat nároky, které máme sami na sebe v této oblasti.

Důležitou kontrolou kvality je především praktická použitelnost obsahu školení pro konkrétní práci daného účastníka. Hlavním kritériem musí být konkrétní, i když často postupné změny v práci a komunikaci účastníků školení a finálně vyšší efektivita firmy klienta. Proto se pečlivě věnujeme monitorování efektivity školicích programů. Samozřejmostí jsou písemná hodnocení, zprávy ze školení, konzultace se zadavatelem. Během školicích programů průběžně sbíráme zpětnou vazbu a školení neustále vylepšujeme. Samozřejmostí je neustálý rozvoj know-how a průběžné vzdělávání lektorů.

 

Jaké metody vzdělávání uplatňujete?

Naše kurzy jsou interaktivními výcviky, ve kterých je kladen důraz na osvojení praktických dovedností. Klademe velký důraz na pozitivní motivaci a příjemnou atmosféru a to je také to, co kromě získaných dovedností naši klienti často oceňují.

Vysoce efektivní jsou právě programy s malým počtem účastníků, ve kterých trénují za pomoci videotréninku pro ně obtížné reálné situace z praxe. Nácvik reálných situací doplňujeme zajímavými technikami, které jsou součástí našeho originálního know how.

Doporučujeme realizovat ucelený školicí cyklus doplněný individuálními konzultacemi nebo koučinkem. Tím mají klienti možnost si získané dovednosti vyzkoušet v praxi a případné nejasnosti průběžně konzultovat.

 

Kdo vede vaše vzdělávací programy? Jaká kritéria musejí splňovat vaši lektoři a věnujete se jejich dalšímu vzdělávání a rozvoji?

Pracujeme s lektory, kteří mají vysokoškolské vzdělání, manažerskou zkušenost a prošli náročným výběrovým řízením. Jsou to zajímavé osobnosti, které mají za sebou úspěšnou profesionální dráhu a mají co říct. Předávají svoje zkušenosti, které nabyli jako manažeři firem, mezinárodních projektech apod.

Proces výběru a přípravy lektora je poměrně dlouhodobá záležitost. Každý potenciální uchazeč prochází tříkolovým výběrovým řízením, absolvuje psychologické testy, musí ukázat, že na tuto práci má kromě vzdělání i potřebné osobnostní kvality. Po nástupu se mu věnují zkušenější kolegové a je proškolen ve firemním know how. Klademe důraz na relevantní praxi. Pokud ji lektor nemá, ve firmě nejprve pracuje na manažerské pozici, aby jí získal.

Naši lektoři pracují jako tým. Tvorba know-how, příprava vzdělávacích programů, AC, DC je vždy týmová spolupráce. Naši lektoři často pracují ve dvojicích, z čehož benefituje nejen klient, ale i náš tým, předáváme si know-how, podáváme zpětnou vazbu apod. Sama chodím s lektory školit, vím, jak kdo pracuje, chceme, aby byli sehraným týmem. Máme pravidelné firemní vzdělávání a workshopy, zkušenější lektoři se věnují mladším. Vzdělávací programy si buď vedeme sami, nebo jsou realizovány pečlivě vybranými a zkušenými externisty. Před dvěma lety se velká skupina lektorů účastnila rozsáhlého vzdělávacího programu ve Velké Británii v oblasti managementu.

 

Na jaké problémy nejčastěji narážíte při své práci?

Nejčastější problémem jsou neustálé přesuny termínů školení a konzultací. Děláme vše proto, abychom vyšli klientovi vstříc. Vždycky mě těší najít nějaké kreativní řešení, které bude pro všechny uspokojivé.

 

Co je pro vás největší výzvou do nejbližší budoucnosti?

Natáčíme výukový film týkající se podávání konstruktivní kritiky. Bude poučný a zábavný. Film bude k dispozici i s tréninkovým manuálem našim klientům i jiným vzdělávacím organizacím. Zatím jsme točili výukové filmy pouze pro naši práci s klienty, těšíme se, že ho využijí i ostatní.

 


 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: ráda čtu detektivní příběhy, tak asi E. S.Gardner

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Beatles

Oblíbená činnost: jezdím ráda na lodi a povídám si s rodinou (nejlépe obojí najednou)

Kam byste se chtěla podívat: ve čtyři odpoledne domů ve všední den a když to nevyjde, tak do Peru

Na co se těšíte: na přestěhování do nového sídla v historickém objektu na Hradčanském náměstí

Čeho se bojíte: o zdraví svých blízkých

Váš největší pracovní úspěch: dát dohromady spolupracující tým schopných konzultantů

Vaše motto: věci, ze kterých nemáš předem obavu, nestojí za to dělat

Oblíbený nápoj: Chablis

Oblíbená rozhlasová stanice: rádio moc neposlouchám, spíše kazety s výukou cizích jazyků

Oblíbený film: Vyjednavač

Oblíbené místo: Korsika

Oblíbené periodikum: Euro

Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: Manažerkou vysoce profesionálního a přitom přátelského hotelu s osobní, domácí atmosférou, který udělá hostům, co jim vidí na očích a všichni jsou tam rádi - to je ostatně mé motto i pro konzultační firmu.

 

PhDr. Alice Hamplová - výkonná ředitelka, majitelka a jednatelka společnosti Centrum dohody


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor