Kateřina Kodadová, Marketing & Project Manager společnosti TES Praha, a.s.

Rozhovor s Kateřinou Kodadovou, Marketing & Project Managerem společnosti TES Praha, a.s.

28.1.2010 - Doporučujeme

Kateřina Kodadová vystudovala sociologii a veřejnou a sociální politiku na Fakultě sociálních věd UK v Praze. Přesto se začala věnovat zcela jinému oboru, a to marketingu v poradenské organizaci TES Praha, a.s. Absolvovala kurzy zaměřené na marketing a systémy řízení, kurzy lektorských dovedností. Ke svému původnímu zaměření se částečně vrátila, jakmile se začala objevovat témata společenské odpovědnosti firem. TES Praha začal s poradenstvím při zavádění normy SA8000:2001, která je kompatibilní se systémy řízení jakosti podle ISO 9001:2000 a zaměřuje se na pracovní podmínky zaměstnanců. V současnosti působí Kateřina Kodadová jako konzultantka pro zavádění systémů společenské odpovědnosti.

 

TES Praha vystupuje na portálu Educity.cz jako vzdělávací a poradenská organizace, která činnost převažuje?

Přestože podíl vzdělávání narůstá, zůstává pro nás stěžejním poradenství, byť jeho obsah se s časem logicky mění. Původně jsme v devadesátých letech začínali s manažerským poradenstvím zaměřeným na systémové řízení nákladů, metody strategického řízení či štíhlé výroby. Poté se rozšířily služby o systémy řízení podle ISO 9001, ISO 14001 atd., naše řady se rozšířily o nové konzultanty - „kvalitáře". V současnosti máme v nabídce zavádění desítky různých standardů. Jako průvodce po této oblasti slouží náš portál www.eiso.cz.

 

Jaké služby v oblasti procesního řízení nabízíte?

Procesní řízení či procesní přístup je společným jmenovatelem všech našich služeb. Ať už si zákazník přeje implementovat systém řízení jakosti podle ISO 9001, provést organizační restrukturalizaci či nastavit procesního řízení nákladů podle metodiky Activity Based Costing, vždy je na začátku precizní identifikace probíhajících procesů, rozpoznání jejich výkonnosti a případně jejich reengineering, který směřuje k napřímění a zprůhlednění procesů směrem k zákazníkovi. Neefektivní procesy jsou přetvářeny na základě aktivace zkušeností a znalostí lidského potenciálu podniku. Našimi zákazníky jsou tuzemské i mezinárodní společnosti z odvětví elektroprůmyslu, strojírenství, automobilového průmyslu, potravinářského průmyslu, nábytkářského průmyslu, telekomunikací, stavebního průmyslu, zdravotnictví i služeb.

 

Co patří podle Vás a filozofie Vaší společnosti k hlavním atributům kvalitního poradenství v této oblasti?

Nepřistupujeme k zákazníkovi jako kontroloři, jde nám o efektivní spolupráci. Nehrajeme si na velké manažery a profesory, kteří znají vše nejlépe. Často se dozvídáme nové věci, narážíme na originální řešení. Co někde funguje, jinde může být naprostým fiaskem, protože např. firemní kultura je zcela odlišná. Pro oblast systémů řízení platí, že špatná není ISO norma, ale způsob její aplikace. Neexistuje zkrátka šablona a my se snažíme být maximálně flexibilní.

 

Jaký rozdíl je tedy mezi Vaším poradcem a poradcem - kvalitářem?

Pracujeme ve třech divizích - management consulting, která se orientuje na štíhlou výrobu, organizační restrukturalizaci, procesní řízení nákladů metodou Activity Based Costing apod. - a management kvality, jejíž náplní je zjednodušeně „ISO", přesněji zavádění systémů řízení kvality a dalších systémů řízení. Konzultanti z této druhé divize jsou tzv. kvalitáři, ale je to spíše naše pracovní označení. Třetí divizí je managament training pro organizaci veškerých vzdělávacích aktivit.

 

Jsou kurzy otevřené pro veřejnost nebo pouze zakázkové?

Pořádáme jak veřejné kurzy, tak kurzy firemní na zakázku, a navíc ještě e-learningové kurzy pro interní auditory.

 

Máte v nabídce vzdělávání nějakou novinku?

Od podzimu 2007 nabízíme rekvalifikační kurz Interní auditor integrovaného systému řízení. Je to velmi propracovaný kurz v trvání 120 hodin akreditovaný MŠMT. Připravili jsme jej pro zájemce o prohloubení vlastní kvalifikace, tedy již vyškolené interní auditory nebo manažery jakosti, ale i pro úplné začátečníky. Jedinou podmínkou je ukončené střední vzdělání. Obecně se snažíme připravit v každém okamžiku takové kurzy, které dají účastníkům aktuální informace - teď na přelomu roku jsou to např. dva kurzy o nových normách ISO 9001 a OHSAS 18001, informujeme o tom vždy prostřednictvím portálu www.eiso.cz.

 

Tam můžeme najít také nabídku vzdělávání?

Ano, kompletní nabídku našich prezenčních kurzů a kromě toho také oblíbené e-learningové kurzy interních auditorů. Nabídka našeho vzdělávání víceméně kopíruje nabídku poradenství. Nejčastěji jsou navštěvovány kurzy interních auditorů, ale třeba i kurz Problémová místa systému řízení jakosti podle ISO 9001:2000. Obecně školíme zájemce o systémy řízení ve všech fázích implementace - od základů systémů přes kurzy interních auditorů a kurzy na podporu udržování efektivních systémů řízení až po nadstavbové nástroje, které systémy řízení dále rozvíjejí, např. EFQM, Six Sigma nebo model CAF pro veřejnou správu a také např. školy.

 

Ještě zpět k portálu eiso.cz. Co je jeho obsahem a pro koho je určen?

Portál vznikl v roce 2003, v době, kdy jsme vnímali poptávku po komplexních informacích o systémech řízení a zároveň jsme chtěli vyvrátit některé tzv. „ISO mýty", či alespoň vyvolat diskusi na toto téma.

 

...a podařilo se?

Pokud jde o informace, troufám si říci, že ano. Ačkoli je web součástí naší komerční prezentace, poskytujeme jedinečný monitoring z oblasti především systémů řízení jakosti, BOZP a životního prostředí, v poslední době i společenské odpovědnosti. Rozpoutat diskusi se ale přiliš nedaří, diskusní fórum většinou zeje prázdnotou. Spíše se diskutuje právě na kurzech.

 

Co kromě monitoringu dále portál nabízí?

Typickým uživatelem eiso.cz je manažer jakosti střední nebo velké firmy. Registrovaní uživatelé mají za symbolický roční poplatek možnost stahovat vzorovou dokumentaci a vyškolit si až pět interních auditorů pomocí e-learningu. Pokud mají zájem, dostávají každý týden náš newsletter se souhrnem aktualit. Publikujeme seriály o problematice systémů řízení, od prosince například z oblasti podnikové ekologie seriál Příručka ekologa. Ve spolupráci se serverem jobpilot vybíráme volné pracovní pozice v oboru (tedy manažery jakosti, interní auditory apod.). Zpracováváme také žebříček certifikačních společností podle hodnocení uživatelů.

 

TES Praha je jedinou poradenskou firmou v TOP 10, která se zabývá poradenstvím v oblasti přípravy společností podle mezinárodních standardů. Co tyto standardy obsahují a jak je aktualizujete?

Pokud jde o aktualizaci, jedná se většinou o rozmezí několika let, kdy se standardy upravují a přicházejí nové verze, což samozřejmě sledujeme a troufám si říci, že máme pro naše zákazníky nejčerstvější informace, které podáváme prostřednictvím e-ISO novinek a školení. Mezinárodních standardů pro systémy řízení v organizacích je celá řada. Základem jsou ISO 9001:2000 pro systém řízení kvality, ISO 14001:2004 pro systém řízení péče o životní prostředí a OHSAS 18001:1999 pro systém řízení bezpečnosti práce. Tuto trojkombinaci implementuje většina firem a používá se pro ni označení integrovaný systém řízení. S vývojem nejrůznějších požadavků na systémy řízení a na kulturu podnikání i veřejné správy přicházejí další standardy, jako je např. ISO 27000, definující požadavky na systém řízení bezpečnosti informací. A k tomu přistupují standardy, které uzpůsobují výše uvedené základní standardy pro specifická odvětví: ISO/TS 16949 pro automobilový průmysl, ISO 22000 pro potravinářství, ISO 13485 pro zdravotnictví, ISO/IWA 2:2003 pro školy atd.

 

Co považujete za priority společnosti TES Praha?

Snažíme se být zákaznicky orientovaní, prvotřídní a kvalifikovaní a v neposlední řadě inovativní. Toto jsou prvky naší politiky kvality, jež je důležitým dokumentem našeho systému řízení kvality podle ISO 9001:2000

 

 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha? Peter Hoeg: Cit slečny Smilly pro sníh (úžasná detektivka se spoustou zajímavých informací o sněhu a Grónsku)

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka)? Nové album Seala a v prosinci skvělý koncert kapely Gaia Mesiah

Oblíbená činnost? Sobota ráno: dlouhé popíjení kávy s četbou denního tisku

Kam byste se chtěla podívat? Do hlav některých politiků. Nebo raději ne.

Na co se těšíte? Na jaro vyjma Velikonoc

Váš největší pracovní úspěch? Spíš je to štěstí než můj osobní úspěch: dělám práci, která mě baví a hlavně s lidmi, se kterými jsem ráda.

Vaše motto? Nikdy se nemotat.

Oblíbený nápoj? Ona zmíněná ranní káva, zázvorový čaj a z alkoholu gin s tonikem

Oblíbená rozhlasová stanice? Radio Wave pro hudbu, Radiožurnál pro informace

Oblíbené periodikum? Reflex, Respekt

Oblíbený server? iDnes

Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě? Určitě člověkem, ale uvidíme:o)

 

 

Kateřina Kodadová


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor