Rozhovor se Soňou Brabcovou, Managing Partnerem společnosti Global Learning & Consulting s.r.o.

S profesory EMBA za zkušenostmi z různých kontinentů, zemí a firem

Rozhovor se Soňou Brabcovou, Managing Partnerem společnosti Global Learning & Consulting s.r.o.

28.1.2010 - Doporučujeme

 

Soňa Brabcová se narodila v Praze do velmi mezinárodní rodiny. Mísí se v ní česká, rakouská, polská a ruská krev. Po studiu obchodní akademie absolvovala studijní pobyty v Rakousku a Německu. V samém začátku své pracovní kariéry působila v obchodních a ekonomických odděleních společností Siemens-Nixdorf či SAP. Později ji uchvátil marketing, takže si v této oblasti doplnila vzdělání a několik let se ubírala tímto směrem. Následoval 11měsíční studijní pobyt v Anglii, po kterém nastal asi zásadní zvrat v její kariéře. Pro společnost LCS International založila a 2 roky vedla dceřinou společnost LCS Deutschland se sídlem v Německu, v Berlíně.

Teprve po návratu do Čech se popravdě zcela náhodou začala věnovat oblasti vzdělávání; resp. již nebyla studentkou a stálou účastnicí kurzů, ale postavila se na stranu dodavatele. Stala se ředitelkou oddělení exekutivního vzdělávání v CMC. Díky kontaktu se skvělými profesory a jejich mentorskému přístupu této oblasti propadala stále více a více a dnes může říct, že zcela jistě objevila povolání svého života.

Absolvovala kurzy zaměřené na HRM a nakonec se v rámci svého dalšího rozvoje zapsala jako studentka na Anglo-American College do programu Economics and Global Management. V roce 2006 založila společnost Global Learning & Consulting s.r.o., kde působí jako Managing Partner dodnes. Aby toho nebylo málo, od dubna 2008 ji čeká studium EMBA na obchodní škole Katz v Pittsburghu. Ve zbývajícím volném čase se aktivně věnuje cestování, sportu (konkrétně squashi, volejbalu a golfu), 2 neteřím a přátelům.

 

Samotný název vaší společnosti napovídá, že se zabýváte školením a consultingem s ohledem na globální trh. Čím se lišíte od konkurenčních vzdělávacích společností?

Především tím, že něco takového v českém prostředí vůbec nabízíme. A pak také skladbou a zkušenostmi profesorů, kteří pro nás učí. V našem portfoliu jsou profesoři z prestižních mezinárodně akreditovaných exekutivních MBA programů, kteří nejen že pochází z různých koutů světa, ale především po celém světě i přednáší. Mají zkušenosti nejen z Ameriky a Evropy, ale většina z nich i z Číny či Koreje. Studentům tak nabízejí nejen své skvělé odborné znalosti, ale také zkušenosti z různých kontinentů, zemí a firem. V neposlední řadě je důležité, že naši profesoři přednášejí v EMBA, a tudíž jsou zvyklí pracovat se zkušenými manažery a to je v jejich přístupu obzvláště patrné.

A vzhledem k tomu, že se většina firem podnikání na globálním, resp. glokálním trhu nejen že neubrání, ale dost často již účastní, jsou tyto znalosti výraznou konkurenční výhodou.

 

Na která témata consultingu se zaměřujete?

V současné době především na marketing a finance. Pokud mám být více konkrétní, jedná se například o posuzování marketingových plánů společností anebo pomoc firmám, které fúzují či kupují jiné společnosti.

 

Pro koho jsou vaše služby určeny?

V současné době poskytujeme pouze zakázkové kurzy, takže našimi zákazníky jsou firmy. Studenty bych mohla rozdělit do 2 základních skupin. Tzv. high potentials a nebo manažeři na vyšších pozicích, kteří chtějí vypilovat své stávající znalosti a posunout se ve své kariéře ještě dále.

 

Popište nám, z čeho vycházíte při přípravě vašich vzdělávacích programů.

Na prvním místě je představa zákazníka o školení jako takovém a jeho cíli. My pak schůzkami se zástupci jednotlivých oddělení zmapujeme situaci ve firmě a získáme pro nás důležité vstupy, také situaci na trhu a vytipujeme profesora se zkušenostmi v dané oblasti, který pak navrhne už zcela konkrétní obsah.

 

Zákazníkům sestavíte samostatné moduly i komplexní vzdělávací celky. Vysvětlete nám, jaké jsou výhody obou těchto uspořádání.

Samostatné moduly jsou vhodné pro vyškolení pouze v jedné specifické oblasti oproti celým vzdělávacím programům, kde se na firmu díváme jako na celek. Pokud uvedu jako příklad školení pro marketingové oddělení; nejen, že prohloubí své znalosti v marketingu, ale také se například naučí v modulu financí sami vyhodnocovat návratnost investic na jejich projekty a také terminologii a tím pádem budou lepšími partnery finančního oddělení, ale také se mohou naučit porozumět strategii firmy a vidět význam jejich oddělení v širším kontextu.

 

Co znamená „full servis", který nabízíte při realizaci vašich vzdělávacích aktivit?

Pro zákazníka začínají a také více méně končí všechny povinnosti sdělením tématu školení, nominací studentů a poskytnutím potřebných interních dokumentů. Pak již převezme do rukou veškeré aktivity GLC. Navržení detailního programu, výběr a objednání knih a případových studií, vytipování a zajištění vhodného objektu pro školení, komunikaci se studenty, realizaci programu, péče o profesory, zpracování zprávy ze školení, uhrazení veškerých dílčích nákladů a závěrečné vyúčtování. Zákazník v průběhu programu nic neplatí; od GLC obdrží až jednu finální fakturu.

 

Vaše portfolio doplňuje nabídka vzdělávání v rámci několika klíčových evropských fondů. Pro koho je tato možnost určena a jaký je o ni zájem?

Jedná se o klasické čerpání prostředků z EU fondů. Nárok má každý, kdo splňuje pravidla vypsaná pro jednotlivé operační programy. GLC nabízí zákazníkům pomoc se zpracováním a podáním projektů. Bohužel vzhledem k tomu, že ještě nebyly uveřejněny prováděcí předpisy jednotlivých OP, zákazníci musí na čerpání z těchto EU fondů stále čekat.

 

V čem vidíte příčiny úspěchu vašich aktivit?

Určitě to není jen jeden důvod. Uvedla bych asi ty nejhlavnější.

  1. V naší unikátnosti. Používáme výborné profesory z prestižních mezinárodních EMBA programů, které nikdo jiný na českém trhu nenabízí.
  2. Pracujeme s reálnými daty a problémy zákazníků a školení jsou tím pádem opravdu šitá na míru.
  3. Vybíráme případové studie z prostředí zákazníků, a pokud je to možné, i o jejich konkurenci, abychom co nejlépe simulovali trh, na kterém se pohybují.
  4. Naše práce nás baví.

 

Na jaké problémy naopak při své práci narážíte?

Žádné zásadní problémy snad ani nemohu jmenovat. Máme asi štěstí, že pracujeme s velmi příjemnými zákazníky, kteří naštěstí dobře vědí, co od školení očekávat a také si bez problémů přiznají slabé a problematické stránky své firmy a chtějí s nimi něco udělat.

Snad jediným negativem může být zatím relativní neznalost GLC na českém trhu a obava firem, že cena zahraničních profesorů bude nedostupná. Nicméně vzhledem k levnému dolaru jsou právě nyní tato školení nejlevnější v historii.

 

Na českém trhu fungujete od roku 2006. Stačili jste za tu dobu zaznamenat určité trendy v odborném vzdělávání a na co se chystáte do dalších let?

To, že na českém trhu existujeme pouze od roku 2006, neznamená, že jsme v tomto oboru nováčkem. Všichni spolupracující profesoři stále aktivně provádějí výzkum ve svém oboru a to v rámci svých univerzit a jejich výzkumných týmů.

Rozhodně nechci podceňovat všechny stávající i nové metody výuky, ale zkušenost, kterou jsme udělali my, je spíše o tom, že nejdůležitější je zaujmout studenty obsahem. Neškolíme žádné nováčky, ale zkušené manažery, které se snažíme posunout ještě o kousek dále, a proto jim přinášíme především relevantní informace, které je učíme aplikovat na případových studiích či projektech. Ať už použijete nejrůznější metody, vždy je to na konci především o chuti, vůli, motivaci a schopnosti studentů se něco nového naučit.

 


 

Doplňující otázky:

 

Oblíbený autor, kniha? Je jich mnoho, ale např. James Clavel; kniha - Robinson Crusoe :-) (v dětství jsem ji četla 7x a takhle mě oslovit se žádné jiné knize nepodařilo, byť na paty mohutně šlapal Vinnetou)

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka)? melodická, např. Tracy Chapman

Oblíbená činnost? SPORT ve všech podobách; aktivně hraji squashovou ligu, volejbal, golf

Kam byste se chtěla podívat? ještě jednou do Číny, ideálně s výukou vaření jejich kuchyně

Na co se těšíte? na výchovu vlastních ratolestí

Čeho se bojíte? Říká se, že kdo se bojí, nesmí do lesa a jelikož jsem vášnivá houbařka, raději se touto myšlenkou nezaobírám. :-)

Váš největší pracovní úspěch? V dávné minulosti asi to, že jsem přežila pracovní začátky. Měla jsem vždycky svoji vlastní hlavu a názory a vím, že to se mnou nebylo lehké. Co se posledních let týká; úkol mého bývalého zaměstnavatele společnosti LCS založit pro ně v Německu pobočku a 2 roky tam zcela sama fungovat. Byla to skvělá zkušenost a já už na vždy budu za tuto příležitost a důvěru vděčná. A v neposlední řadě založení GLC, byť to spíše považuji za splnění životního snu.

Vaše motto? Je to spíše rada, kterou dal můj děda tátovi: „V životě můžeš přijít o vše: rodinu, zdraví, peníze... co Ti ale nikdo nemůže vzít, je čisté svědomí."

Oblíbený nápoj? koktejly s tequilou či kubánským rumem; fresh juice, neperlivá voda

Oblíbená rozhlasová stanice? Evropa 2

Oblíbené periodikum? 100+1

Oblíbený server? iDnes

Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě? Jsem spokojená s přítomností, takže takovéto sny nemám.

 

Soňa Brabcová - Managing Partner společnosti Global Learning & Consulting s.r.o.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor