PhDr. PhMr. Štefan Medzihorský, ředitel Podnikatelského institutu Pyramida s.r.o.

Rozhovor s PhDr. PhMr. Štefanem Medzihorským, ředitelem Podnikatelského institutu Pyramida s.r.o.

28.1.2010 - Doporučujeme

PhDr. PhMr. Štefan Medzihorský je od roku 1992 ředitelem a majitelem Podnikatelského institutu PYRAMIDA, s.r.o., který vytváří a realizuje vzdělávací programy a projekty pro firemní vzdělání. Narodil v roce 1964 v Bratislavě. Od roku 1990 do roku 1992 byl ředitelem Ústavu zvyšování kvalifikace managerů při provozně ekonomické fakultě Vysoké školy zemědělské v Praze. Štefan Medzihorský je presidentem Asociace trenérů sociálně psychologického výcviku, absolventem výcviku argumentace The Bronx Debate US Association, lektorských kurzů Know How Found. Autor publikace ASERTIVITA a odborných článků v časopisech High Life, Moderní řízení, Ekonomix, Poradce podnikatele, Personál a dalších. Jako expert na mezilidské vztahy působil v řadě rozhlasových a televizních pořadů. Je erudovaným odborníkem, známým lektorem a dlouholetým externím spolupracovníkem vysokých škol. Lektor, konzultant a trenér se zaměřením na manažerské vzdělávání a osobní rozvoj zaměstnanců firem. Mezi jeho osobní zájmy patří architektura, dramatické umění, sport a cestování. Se Štefanem Medzihorským jsem si povídali o tom, jak Pyramida funguje, komu jsou její služby převážně určené a co nového v současné době chystá.

Pyramida poskytuje zájemcům řadu služeb. Mohl byste ve zkratce nastínit o co všechno co jedná?

Připravujeme a realizujeme celé vzdělávací projekty pro firemní rozvoj a také jednotlivé vzdělávací programy. Poskytujeme odbornou pomoc s profesionální přípravou a vedením tréninků, zaměřených na jednotlivce a jejich profesní a osobní rozvoj. V současné době jsou to i individuální vzdělávací programy, které jsou vysoce efektivní a v praxi již dlouhodobě ověřeny. Realizujeme vzdělávací programy vytvářené podle potřeb účastníků s využitím akčního učení a učení pomocí praktického řešení situací. Primárním cílem těchto programů je zvýšit výkonnost pracovníků v praxi a růst a prohloubení jejich kompetencí , a rozvoj kvality a efektivity jejich činnosti. Další službou, kterou v Pyramidě poskytujeme je oblast koučování. Tato metoda je v současnosti velmi frekventovaný typ vzdělávacího programu. Důvodem je trvalý tlak na výkonnost manažerů. Ujasňuje adeptům způsob řešení, vede jej k přijetí rozhodnutí, stanovení závěrů, návrhu akčního plánu, či způsobu realizace rozhodnutí. V praxi jsme ověřili přínos koučování jak při řešení strategických otázek, tak pro zvládání operativních problémů. Realizujeme také on-job-training, což je zúčastněné pozorování a psychologický rozbor jednotlivých aspektů manažerského, obchodního a celkového profesionálního chování přímo na pracovišti, resp. při výkonu posuzovaného, s kvalifikovanou zpětnou vazbou, následným návrhem zlepšení a dalšího rozvoje. Speciální oblastí činnosti institutu je psychodiagnostika, která zahrnuje psychologické testy, dotazníky, posuzovací škály, testy schopností, znalostí a dovedností. Součástí naší nabídky je i Assessment centrum, zaměřené na výběr, hodnocení a další rozvoj zaměstnanců, včetně psychodiagnostiky. Souhrnně lze říci, že poskytujeme řadu vzdělávacích možností nejen pro velké renomované firmy, ale také pro firmy střední a menší

 

Jací klienti se na Váš institut nejvíce obracejí a jaké služby jsou nejžádanější?

Nejčastěji se na nás obrací velké a střední firmy, české, slovenské i nadnárodní. Vedle toho stále i podnikatelé, majitelé meších firem z čehož historicky v počátcích před 15 lety vznikl i náš název Podnikatelský institut PYRAMIDA. Nejžádanější je vzdělávání, školení a  tréninky, zvyšování kompetencí v celém spektru „soft skills" zejména v dlouhodobých firemních vzdělávacích projektech a v cyklech kurzů, basic, advanced i specifických. Na druhém místě je sále narůstající oblast poradenství a koučinku. V malých skupinách pro middle management a ještě více individuálního koučinku pro top manažery. Třetí nejfrektovanější je profesní psychodiagnostika , výběr pracovníků na zakázku, assessment a development center.

 

Dokázal byste odhadnout, jak je Pyramida úspěšná? Kolik má spokojených klientů?

Úspěšnost je věcí měřítka. My si myslíme, že máme hodně přes 15.000 spokojených jednotlivců, takové menší město. Firem a společností více než 200 a to dlouhodobě, resp. opakovaně. To, že jsou spokojení posuzujeme nejen z toho , že se k nám vrací, ale také systematickým hodnocením efektivity a dosažených cílů.

 

Máte pocit, že je o vzdělávací programy pro firmy zde (v ČR) vzrůstající zájem? (Když porovnáte rok 1992 s dneškem). Jaká je podle vás příčina?

Zájem o vzdělávací programy v ČR roste ve stále významnějším měřítku i ve srovnání se situací před 10 lety. Požadavky, cíle a samozřejmě naše služby jsou čím dále více specifické a přesně cílené. Důvodem je nepochybně i postupně se zlepšující se hospodářská situace v souvislosti s uvolňováním podmínek pro podnikání. Významný podíl mají nadnárodní společnosti a firmy se zahraniční účastí, které každoročně plánují konkrétní budget na vzdělávání. Relativně menší podíl tvoří malé české firmy a zvláště živnostníci u nichž je stále velmi obtížná situace kumulovat kapitál i jen na reinvestice do rozvoje natož na oblast zdánlivě méně existenčně zásadní, jakou se někdy může jevit vzdělávání.

 

Na jakém principu vaše kurzy fungují? Jaké požíváte metody?

Vedle klasických školících metod především uplatňujeme moderní aktivizující metody výuky a tréninku, založené na interakčním konkrétním prožitku v modelových výukových situacích a simulacích reality, takže účastníci aktivní účastí ve výuce získají kromě informací a poznatků i nové dovednosti a zážitky a prohloubí své kompetence. Mezi nejčastěji uplatňované metody patří: akční učení, diskusní skupiny, hraní rolí, instruktáž, koučování, poradenství, simulace, videotrénink s rozborem.

 

Zajišťujete také outdoorové tréninky pro firmy. Můžete popsat, o co jde konkrétně?

Pro své klienty organizujeme outdoorové tréninky v tuzemsku i zahraničí. Tyto tréninky totiž spolehlivě zlepšují týmovou spolupráci v celé organizaci. Vytrhují účastníky ze známého prostředí a předkládají jim neobvyklé, či originální výzvy. V bezpečných, avšak náročných, úkolech a situacích využívají účastníci někdy také kombinací outdoor a indoor programů a prověřují a rozvíjejí svoji odpovědnost, sebedůvěru, spolupráci, respekt a toleranci.

 

V prostorách vašeho institutu se také pořádají výstavy uměleckých děl? Jak umění souvisí s vaší specializací a vašimi programy? Komu jsou tyto výstavy určené?

Ve výukových prostorách našeho institutu organizujeme výstavy zajímavých uměleckých a výtvarných děl, které jsou přístupné posluchačům našich kurzů i širší veřejnosti. Podle našeho názoru umění souvisí a  prolíná se s naší specializací v tom, že působí na všestranný rozvoj člověka. Snažíme se proto našim účastníkům vytvořit co nejpříjemnější prostředí pro výuku, která oslovuje i další stránky lidské osobnosti, jako např. smysl pro krásu, procítění barev, vnímání příjemné atmosféry a inspiraci.

 

Jaké požadavky musí splňovat člověk, který bych chtěl ve vašem institutu pracovat jako lektor? Na základě čeho lektory vybíráte? Kolik lektorů u vás v současné době působí?

Lektoři, kteří u nás pracují jsou především zkušení odborníci v oblastech, které trénují rep. školí. Zaměstnáváme lektory s delší praxí, jak v dané oboru (např. management, obchod, personalistika, projektové řízení), tak i se zkušenostmi v lektorské činnosti. Výjimečně mladší nadějné lektory také interně školíme pro trenérskou profesi. Prakticky každý měsíc dostáváme nabídku spolupráce s lektory různého zaměření. Není však lehké najít lektory, kteří mají i psychologické předpoklady pro tuto práci. Vybíráme je podobně jako jiné zaměstnance: CV, pohovory, reference, psychodiagnostika a především praktické vyzkoušení. v našich interních seminářích. Poté, když obstojí mohou působit určitou dobu jako ko-trenér se skutečným lektorem a nakonec samostatně. V současnosti u nás působí tým 14 lektorů, z nichž někteří 6 i více let a mnoho dalších externích specialistů.

 

Jak lektorsky pokrýváte zájem o kurzy?

Pokud tím myslíte, jestli stihneme pokrýt všechny požadavky firem, tak opravdu máme co dělat. Pro mnohé společnosti pracujeme dlouhodobě, pro konkrétní 8 let i déle. S těmi plánujeme vzdělávací a rozvojové plány většinou na rok dopředu. Střednědobé školící cykly domlouváme 2-3 měsíce předem, krátkodobé většinou minimálně s měsíčním předstihem. Děláme vše proto, abychom, mohli vyhovět všem našim zákazníkům včetně postupného rozšiřování lektorského sboru.

 

Máte také nějaké podmínky pro přijetí firem nebo jednotlivců do kurzů nebo se může přihlásit kdokoliv?

V posledních letech pracujeme téměř výhradně pro firmy a instituce, které nás plně vytěžují. Pro kurzy jednotlivců nám zbývá čas pouze na specifická témata, která většinou jiní neposkytují. Jinak ani vůči jednotlivcům ani firmám žádné podmínky nemáme. Pouze skutečný zájem a solidní partnerské jednání. V zásadě tedy poskytujeme služby všem, kteří to potřebují a obrátí se na nás . Pravdou je, že nejrozsáhlejší spolupráci máme se společnostmi, jejichž zaměstnance školíme 6 i více let a kde vedle vzdělávání pomáháme už i celkovému rozvoji zaměstnanců i firem jako takových.

 

Co si vaše programy kladou za cíl? Jaký přínos mohou mít nebo mají pro své absolventy?

Celé rozvojové projekty i konkrétní školící programy tvoříme a realizujeme tak, aby přínos pro každého absolventa byl měřitelný. Společně se zadávající firmou i účastníka definujeme SMART cíle a jako takové je na závěr vyhodnocujeme. Našim cílem je maximální užitek pro jednotlivce a samozřejmě pro zadavatele. Ať už ve specifických vzdělávacích nebo rozvojových programech .

 

Nejvíc vás asi v současné době zaměstnává Vysoká škola aplikované psychologie. Můžete nám tento projekt představit?

Vysoká škola aplikované psychologie (VŠAPs) je projekt založený na tom, že člověk, jak se zdá, pomalu víc rozumí vesmírným výzkumům a nanotechnologiím než sám sobě. a evidentně jako lidé čím dále více potřebujeme porozumět sobě i druhým. Tuto potřebu dokládá vedle zkušenosti každého z nás také každoroční zájem o studium psychologie na všech univerzitách. Jen na katedru psychologie filozofické fakulty Karlovy univerzity v Praze se každý rok hlásí 1700 - 1900 uchazečů. Ke studiu je jich však přijato 60 - 90. Vysoký převis poptávky chceme alespoň z části uspokojit pro ty nejmotivovanější. Před třemi lety jsem přišel z myšlenkou založit tento typ vysoké školy a kolegové z oblasti vysokoškolské psychologie i psychologové v průmyslové i obchodní praxi považovali tento záměr za nosný a potřebný. Nyní po 3 letech práce a úsilí na celkové koncepci, studijních programech, hledání a výběru vhodných učitelů a přípravy celého zázemí prostorového, materiálního, informačního a organizačního jsme takto zpracovanou žádost o akreditaci podali na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Nyní probíhá akreditační řízení a vše další se bude odvíjet od jeho výsledku. Studium budeme zahajovat jako 3leté bakalářské s tím, že dál připravujeme podmínky pro rozšíření studia na magisterské a distanční (dříve dálkové). Velký zájem, který ukázaly i naše vlastní průzkumy, vedl k tomu, že počítáme v 1. ročníku s přijetím jednoho sta studentů, těch kteří úspěšně zvládnou přijímací řízení.

 

Jaký bude profit vašeho absolventa?

Profil, absolventa tvoří znalosti základních psychologických disciplin, znalosti a praktické dovednosti odborných aplikací psychologie pro oblasti: management a personalistika, marketing, obchod a služba, veřejná komunikace ústní i písemná, znalosti speciálních metod řízení a vedení lidí, získání dovedností obchodních, komunikačních a prezentačních. Možnosti uplatnění absolventů jsme koncipovali značně široké. Například bude moci pokračovat ve studiu v navazujících magisterských studijních programech, které připravujeme tak, aby absolventi mohli plynule pokračovat. Bude mít šanci uplatnit se jako výkonný pracovník na všech úrovních manažerských pozic se širokým zázemím psychologických poznatků nebo uplatnit se jako konzultant se specifickými dovednostmi a souborem metod (zaměstnanec firem zaměřených na poskytování poradenských a konzultantských služeb, nebo jako samostatně pracující konsultant), uplatnit se ve státní správě ČR, ve veřejné správě a orgánech krajů, měst a obcí s psychologickými znalostmi a praktickými dovednostmi veřejné komunikace a prezentace, ústní i písemné, ve správních institucích EU, se znalostí sociálních a etických principů kooperace v mezinárodních týmech, jako manažer nebo konsultant českých i nadnárodních firem či organizací, s interkulturálními postoji a integračními psychologickými dovednostmi.

 

Inspirujete se příklady ze zahraničí?

Samozřejmě pro současnou dobu to ani jinak nejde. Kromě malých a středních firem, kde se staráme nejen o zaměstnance, ale hlavně formou koučinku často i o majitele - podnikatele, PYRAMIDA spolupracuje s velkými zahraničními a nadnárodními společnostmi. Uplatňujeme jak zahraniční know-how, tak i inspiraci ze zahraničních vzdělávacích i komerčních institucí, z literatury a odborných časopisů, mezinárodních konferencí a přímé spolupráce se zahraničními partnery.

 

Jak se vaše společnost prezentuje?

Především výsledky své práce. Skutečně nejvíce svých klientů máme na osobní doporučení a neformální informace na úrovni top-managementu firem a běžně také na všech dalších úrovních pracovníků, které školíme a trénujeme. Pochopitelně rovněž prostřednictvím PR článků, vystoupeními v televizi, rozhlasu a  běžnou inzercí. Více však prezentujeme naši práci v odborných článcích a na konferencích. Část z nich samostatně organizujeme nebo spoluorganizujeme. Už několik let pořádáme manažerské snídaně, nyní častěji manažerská odpoledne s odborným programem pro zájemce z praxe.

 

Co chystáte do budoucna?

Je toho opravdu hodně. Letos například konferenci se společností Daril pro manažery, personalisty a podnikatele na téma: 7 nástrojů pro efektivní personalistiku Na podzim v souvislosti s oslavami 15. výročí existence Podnikatelského institutu PYRAMIDA rozsáhlý odborný program na téma: Vzdělání od manažerů. Koncepčně významně rozšíření služeb, které potřebujeme, např. větší podíl personálního auditu. Zvýšení portfolia rozvojových celofiremních projektů na úroveň vzdělávacích a tréninkových programů. Dále zvýšením počtu lektorů , kteří budou schopni ještě lépe propojovat teorii s praxí a to jak na úrovni vysokoškolské výuky jako externí učitelé, tak v podobě nejvyšší kvality školení v kurzech firemního vzdělávání.

 


 

V jakém evropském městě byste chtěl strávit víkend?

Inu, když opravdu chci strávit víkend v některé metropoli, takt to prostě udělám. Ať už je to Paříž, Madrid, Řím, Stockholm, Bratislava nebo Londýn. Jistě to není každý měsíc a třeba ani každý rok.

 

Jaký je váš nejhezčí pracovní zážitek?

Je jich mnoho. Jsem trenér, kouč, učitel, takže silný zážitek mám vždy, když naši klienti začnou uplatňovat poznatky, dovednosti či vyšší kompetence ve své práci tak, že jim to připadá samozřejmé, stane se to jejich součástí. Vyrostou nám tak říkajíc „pod rukama".

 

Co váš vždy spolehlivě potěší?

Když se komukoli něco povede. Zvlášť, když k tomu upíná své naděje a dlouhodobé úsilí.

 

PhDr. et Mgr. Štefan Medzihorský - ředitel Podnikatelského institutu PYRAMIDA, rektor Vysoké školy aplikované psychologie v Terezíně


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor