Andrea Vajčnerová, HR manažerka v oblasti Non- commercial ve společnosti Zentiva a.s.

HR není jen o vedení lidí, ale i osobnosti člověka a lidském přístupu

Rozhovor s Andreou Vajčnerovou, HR manažerkou v oblasti Non- commercial ve společnosti Zentiva a.s.

28.1.2010 - Doporučujeme

Andrea Vajčnerová je HR manažerkou v oblasti Non- commercial ve společnosti Zentiva a.s.. Po absolvování Vyšší odborné školy pedagogické v Praze v oboru Sociální pedagogika nastoupila v roce 1997 na pozici senior consultant do personálně-poradenské společnosti, kde byla zodpovědná za nábor a výběr zaměstnanců.

Ve společnosti Zentiva působí již od roku 1999. Během své kariéry absolvovala mnoho odborných kurzů v oblasti managementu a HR ( jmenujme například manažerské vzdělávání, headcount, budgeting, KPIs, vedení behaviorálních pohovorů I, II či performance management systém), což bylo jedním z mnoha faktorů, které ji upřenostnili pro pozici vedení týmu HR konzultantů a tréninkových specialistů. V současné době spolupracuje na korporátních HR projektech jako jsou řízení podle kompetencí, performance management systém, talent management i při tvorbě korporátních a lokálích politik. Aktivně se také podílela na dvou fúzích ve společnosti Zentiva se Slovenskem a Rumunskem. Velký důraz klade také na spolupráci s vysokými školami, na firemní kulturu i na dokonalou interní komunikaci.

HR manažerkou v Zentivě jste se stala před půl rokem. Je to jistě veliká výzva, ale také zodpovědnost.Jaký by měl podle Vás ten správný HR manažer být?

HR každé firmy je podle mého názoru podpůrným pilířem pro celkový business firmy, což by si měl každý HR manažer uvědomit. Bezpochyby musí mít rád lidi, umět s nimi jednat, být vyváženou osobností, která si dokáže zachovat zdravý pohled při rozhodování a umí se řídit nejen rozumem, ale i vlastní intuicí.

 

Každé HR vyvíjí určité strategie pro rozvoj svých zaměstnanců. Jedním z projektů, kterými celé HR Zentivy žije, je talent management. Mohla byste ho trochu přiblížit?

Naše společnost je velice otevřená novým HR trendům. Mezi tři projekty, kterými celé HR nyní žije, jsou talent management, performance management system a systém kompetencí. A jak vnímáme Talent management? Již podle názvu jde o hledání talentů ve firmě, kteří jsou výjimeční a skrývají v sobě nadprůměrný pracovní potenciál. Při jejich výběru se řídíme 3 základními faktory a těmi jsou: sledování výkonu pracovníka, doporučení zaměstnance jeho přímým nadřízeným a dále finální výběr lidí a posouzení jejich silných a slabých stránek a možností dalšího rozvoje ve firmě pomocí Assessment / Development Center. Podstatnou součástí tohoto výběru však je, opravdu chtít, tzn. motivaci k profesnímu výkonu, flexibilitu, vytrvalost, ochotu stále se učit něco nového, apod. a být dostatečně ctižádostivý pro možnost kariérního postupu či prohloubení své odbornosti.

 

Zmínila jste se o kompetenčním modelu. Jakým způsobem tento nový projekt uplatňujete?

Celkový proces zavedení kompetenčního modelu trvá dva až tři roky. Vytváříme nové popisy všech pracovních pozic pomocí kompetencí (znalosti, dovednosti, chování a postoje).Vše je „šité na míru" a bez podpory našich manažerů při definování odborných kompetencí bychom se neobešli. Nové popisy budou propojeny s nábory, tréninky a odměňováním zaměstnanců. Tím se tyto procesy zjednoduší a zefektivní.

 

Mít schopný a motivovaný tým je snem každého manažera. Jaká kritéria pro nábor zaměstnanců musí být splněna a co umožňujete „nováčkům" u vás ve firmě?

Zentiva je nesmírně dynamická společnost. Mluvím - li o pozicích od středních manažerů a specialistů až po top management, tak musí čelit neustálým změnám. Potřebujeme takové lidi, kteří jsou flexibilní, loajální, umí být kreativní v nových řešeních a motivovaní pro požadovanou práci. Velký důraz klademe na osobnost kandidáta, protože odborné znalosti a dovednosti se dají prohloubit či doškolit, aleosobnost člověka změnit neumíme. Nově příchozím věnujeme hodně péče. Každého čtvrt roku pořádáme tzv. adaptační seminář, jehož účelem je, aby nový zaměstnanec získal ucelené informace o firmě a cítil se její součástí. Během prvních tří měsíců proběhne tzv."adaptační kolečko", tedy poznávání nových nejbližších kolegů z oddělení, se kterými bude v kontaktu.

 

O vaší firmě se na trhu práce říká, že je zde veliké pracovní tempo. Jak tedy odměňujete vy své zaměstnance za dobrý pracovní výkon?

Zentiva je velice atraktivním zaměstnavatelem. Usilujeme o to, abychom byli vnímání jako zaměstnavatel volby. Disponujeme konkurenceschopnou platovou úrovní, zavedli jsme tzv. fixní a bonusový plat, který se odvíjí od splnění stanovených cílů každého zaměstnance a nabízíme rozsáhlý balíček nefinančních benefitů. Fond zaměstnaneckých výhod s kreditem 10 000,- je určen pro sportovní, relaxační či kulturní vyžití, přispíváme na životní a důchodové připojištění, organizujeme dětské sportovní a kulturní akce, vlastníme několik rekreačních zařízení. V našem sídle nabízíme i nadstandardní zázemí. To vše se ještě propojuje s velmi kvalitním vzděláváním, což zajisté umožní jen málokterá společnost.

 

V HR oddělení Zentivy se klade veliký důraz na HR consultanty. Jaké pravomoci jim přísluší a co byste řekla o programu HR akademie?

HR konzultanti jsou ve své podstatě HR manažery, odpovídající za 300-400 lidí. Především musí být specialisté na nábor zaměstnanců, orientovat se ve všech HR procesech a produktech. Musí být schopni navazovat vztahy se svými interními klienty, pomáhat řešit problémy v jednotlivých pracovních kolektivech napříč všemi procesy ve společnosti, analyzovat tréninkové potřeby. Od března 2007 plánujeme zavést HR akademii. Tento námi nadefinovaný roční vzdělávací program bude probíhat v několika modulech, kdy si HR manažeři budou prohlubovat nejen své dovednosti - semináře na leadership, koučování, rozvoj a organizace firmy, ale i rozvíjet businesspartnership, ekonomickou orientaci- rozpočtovou sekci i mnohé ekonomické pojmy. Zakončením akademie bude udělení certifikátu.

 

V rámci intranetu spolupracujete také s naším portálem EduCity. V čem Vás naše služby přesvědčily o spolupráci?

V oblasti tréninků je pro nás Educity velmi klíčová záležitost. Díky vašemu portálu nacházíme velmi rychle všechny semináře, tréninky a vzdělávací programy, které aktuálně žádají naši klienti. Nabídka obsahuje všechny důležité informace o vzdělávací aktivitě a opravdu nám ušetří hodně času. Spolupracujeme s vámi necelý rok a především naši tréninkoví specialisté, kteří jsou ve využívání těchto služeb ti hlavní, jsou velice spokojení. Veškeré semináře, školení jsou přehledně představeny na jednom místě a díky vaší spolehlivosti i se zárukou preferencí dobrých služeb.

 

Jaké plány máte do budoucna?

Plánů je samozřejmě hodně. V České republice se v oblasti vzdělávání zaměříme na efektivnost tréninků v propojení s kompetencemi, zavedení e-learningu, zvýšení úrovně výuky angličtiny. Pro střední manažery připravujeme školení s pracovním názvem Manažer Zentivy. V přístupu vůči interním klientům budeme nadále aplikovat princip businesspartnershipu a zlepšovat naše služby. Připravujeme zavedení nových benefitů, které se budou více vztahovat na jednotlivé skupiny pracovníků, chceme se více zaměřit na podporu mladých rodin, pokračovat ve spolupráci s vysokými školami a v neposlední řadě vytvářet HR strategii, která bude aktivně podporovat rozvoj společnosti.

 

Doplňující otázky:

 

Kdybyste měla 3 přání, jaká by to byla?
Může se Vám to zdát jako klišé,ale je to opravdu to nejdůležitější.Zdraví pro všechny blízké, šťastnou rodinu (harmonii mezi soukromým životem a prací, neutuchající energii, optimismus a nápady

Váš nejhezčí zážitek v životě:
Před týdnem jsem se vrátila z úchvatné cesty po Chile a Velikonočním ostrově. Vzhledem k čerstvosti zážitku to zatím nic nepřebilo :-)

Mít tu možnost, s jakou osobností byste se chtěla setkat?
Jára Cimrman

Jak vypadá Váš ideální den?
Výlet do přírody s přítelem a dlouhé hovory při sklence vína.

Oblíbený filmová postava, oblíbený pořad:
Forest Gump

Nenarodit se člověkem, kým byste si přála být?
Naším pejskem :-)

Životní filozofie:
Nejdůležitější věcí nejsou věci.

Čeho byste nebyla schopná:
Žít bez lidí

 

Andrea Vajčnerová - HR manažerka v oblasti Non- commercial ve společnosti Zentiva a.s.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor