Radovan Jokel, vedoucí oddělení odměňování a benefitů společnosti Siemens s.r.o.

Každý zaměstnanec by měl být tak trochu nespokojen

Rozhovor s Radovanem Jokelem, vedoucím oddělení odměňování a benefitů společnosti Siemens s.r.o.

4.2.2010 - Doporučujeme

Radovan Jokel vystudoval v roce 1994 germanistiku na Universitě v Lipsku, SRN. V letech 1996 až 2002 pracoval jako konzultant v organizačním poradenství v mezinárodní společnosti PricewaterhouseCoopers. Po následném působení v pozici Compensation Manager v Komerční bance v letech 2002 až 2005 nastoupil v únoru 2005 na místo vedoucího oddělení odměňování a benefitů ve společnosti Siemens s.r.o.

Ve společnosti Siemens s.r.o. úspěšně zavedl systém poskytování zaměstnaneckých výhod formou kafetérie. 10. srpna vystoupí na konferenci HR živě Daňová, právní a finanční praxe zaměstnaneckých výhod, kde bude hovořit o nastavování firemních procesů zaměstnaneckých výhod a dalších forem odměňování zaměstnanců.

Co vás přesvědčilo o tom, že zavedete systém kafetérie ve vaší společnosti?

Kafetérie je momentálně nejvhodnější platforma pro decentralizaci sociálního programu ve firmě. Navíc, vzhledem k poměrně složité organizaci HR procesů, jaká je v koncernu Siemens, není ani efektivní tuto činnost zajišťovat centrálně. Druhým důvodem je fakt, že jsme ve srovnání s trhem některé benefity využívali výrazně méně, přičemž důvodem byla absence jednoduchého a administrativně efektivního procesu.

 

Kafetérie bývá označována jako spravedlivější způsob odměňování zaměstnanců než poskytování stejných výhod všem. S tím asi budete souhlasit?

Naprosto. Představme si, že firma přispívá například na dětské tábory. Jenže mnozí zaměstnanci, kteří děti nemají, tento benefit (zatím) nevyužijí. Nebo se za nemalé peníze pronajmou tenisové kurty na určité období a pak se zjistí, že ve firmě hraje tenis 5 lidí a zbývající zaměstnanci tvrdí, že firma "vyhazuje" peníze na zbytečné věci.

 

Jak probíhalo zavádění systému a jak funguje systém dnes?

Nejvíce času a námahy jsme věnovali komunikaci k zaměstnancům. Pod pojmem "benefity" si totiž představí něco jiného zaměstnanec, něco jiného vedení firmy a něco jiného zákon. Benefitem může být příjemné pracovní prostředí (to stát zatím nezdaňuje?), pro některé to bude konkrétní finanční plnění mimo mzdu (což je pro finanční úřad totéž jako mzda) a nebo třeba možnost zůstat doma na jeden či více dní bez potvrzení lékaře - tzv. "sick days" (u nich je již nutné zvážit i daňové aspekty). Chtěli jsme hned od počátku jasně vymezit kafetérii jako doplňkovou službu, prostřednictvím které budou moci ve větší míře čerpat daňově zvýhodněné benefity a která se stane platformou pro pozdější flexibilizaci těch stávajících. Běžíme první rok, a tak to můžeme nazvat jakýmsi "pilotem". Tento pilot důsledně monitorujeme a po uzavření a vyhodnocení prvního roku provedeme zásadní změny a vylepšení.

 

Představte nám výhody, které zaměstnancům nabízíte. Využíváte také některé benefity podporované státem?

Kafetérii zatím používáme výlučně na čerpání benefitů, které jsou z hlediska zákona příjmem osvobozeným od daně z příjmů - jsou tedy velmi výhodné pro zaměstnance a částečně výhodné i pro zaměstnavatele (navíc, pokud se bude snižovat sazba daně z příjmů právnických osob, tak bude tento pozitivní rozdíl znatelnější). V kafetérii dnes máme benefity z oblasti sportu, kultury, cestování, relaxace a péče o zdraví a vzdělávání.

 

Jak na nový systém reagovali zaměstnanci? Zaznamenali jste již pozitivní přínosy?

Zatím jsme se zaměstnanců neptali explicitně, zda jsou spokojeni - myslím, že se svým odměňováním a benefity by měl být každý zaměstnanec tak trochu nespokojen? Pozorujeme ale velkou aktivitu v používání benefitových účtů a v rozšiřování sítě poskytovatelů či zkvalitňování dostupných služeb v reakci na podněty našich zaměstnanců. Pro firmu je cennější, když je zaměstnanec aktivní a angažovaný, než jen spokojený.

 

Na konferenci HR živě budete hovořit o optimalizaci procesů v administraci benefitů. Jak je správa systému kafetérie administrativně náročná?

Kafetérie nám značně snížila administrativní náklady a umožnila nastavit interní procesy tak, aby bylo možné rychle reagovat na změny. Pokud máte smlouvu s jedním dodavatelem - např. fitness centrem - tak by se mohla zdát správa jím poskytovaných služeb vůči vašim zaměstnancům relativně jednoduchá. Jako jeho zákazník přesně víte, co podle této smlouvy neplní a jak postupovat, když neplní. V kafetérii, kde máte vlastně implicitní smlouvu s desítkami poskytovatelů po celé republice, je paradoxně správa mnohem snadnější. Ale musíte mít na to jasně definované procesy a nástroje.

 

Co se rozumí decentralizací sociálního programu firmy, které se ve svém vystoupení budete také věnovat?

Nechceme, aby se o tom, co zaměstnanci chtějí, rozhodovalo centrálně od zeleného stolu. Vedení firmy chce určovat rámec, zásady sociálního programu a vytvořit stejné podmínky pro každého. Obsah a podobu sociálního programu necháváme na zaměstnancích samotných. Co si společně a každý za sebe vytvoří, s tím budou nakonec spokojenější. Je prakticky nemožné si nevybrat ze současné nabídky, takže nikdo by se neměl cítit předem znevýhodněn.

 

Jak vidíte další vývoj vašeho systému?

V pilotním roce jsme se snažili nastavit podmínky pro všechny stejně. Do budoucna však chceme i přes kafetérii začít více diferencovat podle konkrétních pracovních výsledků, především jako formu krátkodobé odměny. Nadále však setrváváme na některých principech: svoboda v rozhodování čistě na zaměstnanci, podpora daňově výhodných benefitů a benefity jako součást celkového odměňování.

 

Děkujeme za rozhovor a těšíme se na vaše vystoupení na workshopech HR živě Benefity Tour 2006.

 

 

Radovan Jokel - vedoucí oddělení odměňování a benefitů společnosti Siemens s.r.o.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor