PhDr. Jaroslav Louka, ředitel ISU, a.s.

Rozhovor s PhDr. Jaroslavem Loukou, ředitelem ISU, a.s.

28.1.2010 - Doporučujeme

PhDr. Jaroslav Louka, výkonný ředitel Institutu Svazu účetních, absolvoval Filozofickou fakultu UK v roce 1980. Jeho diplomová práce se sociálně- psychologickou tématikou „Postoje adolescentní mládeže ke vzdělávání a kvalifikaci" jej nasměrovali do té míry, že v oblasti profesního vzdělávání pracuje bez přestání téměř třicet let. Svoji profesní kariéru začal ve vzdělávacím oddělení velké stavební firmy Skanska (dříve IPS), krátce se zabýval pedagogicko psychologickou problematikou učňovské mládeže na Učebním závodě Stavebních závodů Praha, po roce 1989 v soukromé vzdělávací agentuře London School of Modern Languages a od roku 1991 je to Svaz účetních. Má mnohaleté zkušenosti s přípravou a realizací vzdělávacích projektů. Podílel se na realizaci „Systému certifikace a vzdělávání účetních v ČR" jako manažer projektu. V letech 2001 - 2003 byl jmenován technickým poradcem Vzdělávacího výboru Mezinárodní federace účetních.

Společností zabývajících se vzděláváním v oblasti účetnictví je na českém trhu řada, v čem je Institut svazu účetních specifický?

Institut Svazu účetních, a.s. - jak už jeho název napovídá, je zde především pro vzdělávání účetních. Specifické je tedy jeho relativně úzké programové zaměření na účetní profesi. To však neznamená, že naše nabídka vzdělávacích kurzů je chudá nebo omezená. V katalogu Institutu si jistě najde vhodnou vzdělávací aktivitu jak úplný začátečník, který se teprve připravuje vstoupit do účetní profese, tak vysoce kvalifikovaný profesionál nejen v oblasti účetnictví, auditu nebo finančního poradenství, ale také specialisté na daňovou problematiku, controlling či ekonomického poradenství. Přiučit se něco z účetnictví u nás mohou i podnikatelé a manažeři.

 

Jaká je vaše filozofie vzdělávání?

Tento úzce specializovaný přístup ke vzdělávací tématice nám na jedné straně omezuje prostor působnosti na trhu vzdělávání, na druhé straně nám však dovoluje dosahovat vysoké kvality vzdělávání. To je také krédo nebo chcete-li „filozofie" naší činnosti. Nestačí nám být jen Institut Svazu účetních, ale chceme být hlavně Institut pro účetní. Usilujeme o to, aby u nás lidé z této profese našli zaručené a seriózní informace z oboru, dále možnost rozvíjet nebo doplňovat si svojí kvalifikaci, aby udrželi krok s dynamikou vývoje nebo získali konkurenční výhodu a pracovní perspektivu na trhu práce.

 

Kdo tvoří klientelu ISU?

Naše klientela je velice rozmanitá, kromě profesních účetních, kteří navštěvují tzv. otevřené kurzy máme v seznamu našich klientů hlavně významné firmy a státní instituce, kde zajišťujeme krátkodobé i dlouhodobé vzdělávací programy s tématikou účetnictví a daní. Je pro nás potěšující, že se snižuje věkový průměr našich klientů - stále více vysokoškoláků pociťuje potřebu věnovat se rozvoji své kvalifikace i po absolvování školy, aby dosáhli skutečné profesionalizace. Takovou příležitost jim nabízí např. „Systém certifikace a vzdělávání účetních v ČR". Pozitivním jevem je zájem o získání určité úrovně znalostí z účetnictví u podnikatelů a manažerů, kteří si již dnes uvědomují, že řídit firmy bez těchto znalostí je stejné riziko, jako když jim v noci nesvítí světla u jejich vozu.

 

Jaké služby nabízíte?

Kromě standardních forem vzdělávání v oboru, účetnictví, financí, daní, obchodního práva a manažerského účetnictví, vydáváme učebnice zaměřené na vyjmenované disciplíny, personalistům v organizacích poskytujeme poradenský a konzultační servis při zpracování vzdělávacích programů. V posledních dvou letech se zaměřujeme na distanční a kombinované formy vzdělávání s podporou speciálně upravených učebních pomůcek a e-learningových produktů. Mohu konstatovat, že jsme u našich klientů i u odborné veřejnosti zaznamenali pěkný úspěch např. s velice (didakticky) zdařilou publikací zaměřenou na aplikaci Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IAS/IFRS) o kterou projevili zájem i kolegové účetní a auditoři ze zahraničí. Překvapivě dobře se prodává také e-learningová verze „Kurz účetnictví", kterou jsme vytvořili ve spolupráci s firmou Cígler SW a s podporou společnosti LangMaster. Zvláštní místo v nabídce našeho institutu má specifická nabídka vzdělávacích kurzů pro přípravu na certifikační zkoušky a další (kontinuální) profesní vzdělávání pro profesní účetní, kteří jsou registrováni v Komoře certifikovaných účetních.

 

Jak rozvíjí vaše společnost vlastní zaměstnance, lektory?

Myslím, že po vstupu ČR do Evropské unie se projevuje ve všech resortech poněkud silnější konkurenční tlak na kvalitu poskytovaných služeb. S otevřením trhu a sílící globalizací se k nám z vyspělejších zemí dostává nabídka velice zajímavých a kvalitních vzdělávacích programů, které mohou vytlačit naše agentury na okraj trhu. Tuto okolnost je třeba vnímat s plnou vážností a věnovat rozvoji a podnikatelské expanzi potřebnou intenzitu i finanční prostředky. Po analýze a širší diskusi jsme si v Institut Svazu účetních určili jako důležitou prioritu marketing. Rozvoj tzv. „měkkých dovedností" u našich spolupracovníků je jednou z takových priorit. Další oblastí, kde cítíme potřebu se sami vzdělávat, jsou uživatelské dovednosti IT. Osobně kladu velký důraz na týmovou práci, schopnosti, rozvoj komunikativních dovedností a soustavné sledování nových trendů v profesním vzdělávání.

Naši odborní lektoři a jejich další vzdělávání je pro nás relativně jednoduchou záležitostí, kterou nám zcela jistě mohou ostatní vzdělávací instituce závidět. To, že jsme velice těsně napojeni na profesní organizace, že máme nadstandardní kontakty se špičkovými odborníky z univerzit i praxe, i to že sami nabízíme školení pro učitele ze středních a vysokých škol s ekonomickým zaměřením, to vše nám poskytuje obrovskou výhodu zajistit si pro doškolování lektorského týmu informace v předstihu na vysoké úrovni a jako lektory si vybrat opravdu ty nejlepší. Přičteme-li k tomu možnosti doškolování, které je nám nabízeno (a které pravidelně využíváme) od profesních organizací z Francie a Velké Británie, mohu bez nadsázky říci, že odborná i pedagogická úroveň našich lektorů patří mezi silné stránky ISÚ.

 

Jak se o vás klienti dozvídají, jak se vaše společnost prezentuje?

Institut Svazu účetních, a.s je vzdělávací zařízení, které rozhodně není v oblasti účetního vzdělávání neznámou kategorií. V roce 2004 jsme dosáhli výnosů ze vzdělávání téměř 41 mil., což je v segmentu profesního vzdělává docela slušný výkon. To však neznamená, že jsem při oslovování klientů, prezentace našich produktů a služeb na trhu pasivní, je tomu právě naopak. V meziročním srovnání investujeme stále více prostředků i úsilí do budování image firmy, prezentaci na internetu, grafické úrovni našich materiálů apod. Za přínosnou považujeme i partnerskou spolupráci s cca 20 dalšími vzdělávacími agenturami v regionech celé ČR, jejímž hlavním posláním je zabezpečení dostupného vzdělávání a příprava na zkoušky pro naše klienty zapojené do dlouhodobého vzdělávání v již zmiňovaném systému certifikace účetních. Příjemným zjištěním je pro nás, že trvale roste způsob přihlášení na kurzy prostřednictvím internetu. To nás samozřejmě utvrzuje v přesvědčení, že komunikace pomocí těchto technologií je dlouhodobý trend.

 

Řekněte nám něco o vaší spolupráci s  profesními institucemi na mezinárodní úrovni.

Spolupráce s profesními organizacemi v zahraničí patří mezi hýčkané aktivity našeho Institutu. Ne snad proto, že je to dobrá příležitost pro služební cesty a utrácení peněz. Od samého počátku, kdy se v rámci Svazu účetních nastartovalo vzdělávání jako systematická činnost, prováděná na profesionální úrovni, nikoli jako nějaké ochotnické pokusy, jak to můžeme ještě dnes někdy vidět, byla spolupráce se zahraničními partnery důležitou pomocí a významnou inspirací pro implementaci nových vzdělávacích témat, které se objevovaly v souvislosti s transformací našeho ekonomického systému na principy tržní ekonomiky. Nezištná pomoc, v podobě školení lektorů (training of trainers) a poskytnutí cenného know how, které se nám dostalo především od mezinárodně působící ACCA a Francouzské komory účetních expertů, to byl počáteční impuls, za který jsem vděčný a který jsme snad neprohospodařili. Osobně se mi dostalo v mezinárodní úrovni ocenění tím, že jsem se mohl jako technický poradce po tři roky aktivně podílet na práci Vzdělávacího výboru Mezinárodní federace účetních (technical advisor IFAC - EDCOM), která sdružuje 163 profesních organizací z 119 zemí světa a podílet se na přípravě a kodifikování Mezinárodních vzdělávacích standardů pro profesní účetní.

 

Institut svazu účetních působí na trhu od roku 1991, co se za tu dobu podle Vašeho mínění změnilo?

S rozvojem vzdělávacích aktivit Svazu účetních jsem spojen skutečně již od roku 1991. Zpočátku se jednalo o samostatné vzdělávací středisko Svazu účetních, které postupně posilovalo nejen personálně, ale i rozmachem své působnosti. Doba k tomu příznivě nahrála, protože se zásadním způsobem změnila účetní i daňová legislativa. Pro vzdělávání v tomto specifickém segmentu to byla opravdu konjukturální situace, která se již nebude v dohledné budoucnosti opakovat. Na trhu byl doslova hlad po školeních „nového účetnictví". Další boom, který jsem ve vzdělávání účetní profese zažil, byla velice plodná spolupráce při koncipování a následné implementaci „Sytém certifikace a vzdělávání účetních v ČR. Tento projekt byl prostřednictvím ministerstva financí ČR podporován z  Phare.

V průběhu dvou let se nám podařilo, spolu s odborníky s ACCA, Royal NIVRA (Holandsko) a několika dalšími světově uznávanými experty na problematiku vzdělávání účetní profese, vypracovat ucelený systém ověřování a vzdělávání profesní způsobilosti profesních účetních, který splňuje kriteria kvality, jež byla počátkem letošního roku IFAC vyhlášena jako obecně uznatelný standard. My jsem tento systém implementovali ve vzdělávací praxi ČR již v září roku 1997. To také považuji za svůj největší osobní úspěch a jsem rád, že mi osud popřál štěstí, setkat se v profesní praxi s takovými lidmi, jako byl prof. Rudolf Schroll, (uznávaný expert v oboru manažerské účetnictví na VŠE v Praze i na mezinárodní úrovni), prof.Yan Marrian  (univ. Edibourght), prof. Alan Burlaud (Order ExpertsComntables) . Mohu říci, že zahraniční kontakty jsou pro nás, zaměstnance ISU, i pro rozvoj účetní profese stále živou inspirací, která nás obohacuje .

V historii Institutu Svazu účetních nastal v  roce 1997 zásadní zlom, kdy se právě s implementací zmiňovaného certifikačního systému podařilo vybudovat solidní „materiální základnu", která nepostrádá vybavené učebny moderní projekční technikou, vytvořit tým lidí, kteří dělají svoji práci s vysokou odbornou erudicí nepostrádající potřební entuziasmus. To je myslím to podstatné, co nám dává předpoklad a perspektivu, že můžeme svojí práci dělat dobře.

 

Proč jste si zvolil právě tento obor, tuto práci?

Na tuto otázku odpovídám buď žertem, že se tady nedá tolik pokazit a když už se tak stane, tak je možné to relativně snadno napravit, což u jiných profesí mnohdy neplatí - vezměte si třeba lékaře nebo stavaře. Po pravdě řečeno ani nevím Od absolvování filozofické fakulty UK jsem nikdy nic jiného nedělal, celou desítku let jsem pracoval na vzdělávacím oddělení velké stavební firmy Skanska (dříve IPS), krátce na Učebním závodě Stavebních závodů Praha, po roce 1989 v soukromé vzdělávací agentuře London School of Modern languages a od roku 1991 je to Svaz účetních potažmo Institut Svazu účetních. Může se to někomu zdát až neuvěřitelné, že po téměř třiceti letech v této branži mohu říci, že mě ta práce ještě stále baví (možná je to zvyk).

 

S jakými problémy se potýkáte?

Problémy jsou dvojího druhu. Ty, které můžeme ovlivnit nebo se jim vyhnout, ty mi nevadí a potom ty druhé, na které nemáme žádný vliv a které nám práci slušně řečeno neusnadňují - to jsou skutečné problémy. Za všechny bych chtěl jmenovat obecný přístup vládních orgánů ke vzdělání. Dle mého názoru se již dlouhodobě naše politické a vládní špičky staví ke problematice vzdělávání obecně velice pokrytecky. Neznám volební program, který by tomuto fenoménu, tak důležitému pro ekonomický i společenský rozvoj, nedával prioritu. V praxi to však vypadá naopak. Daňové předpisy příliš nepodporují a nemotivují k investicím do vzdělávání (zejména v případě celoživotního vzdělávání u dospělých). Čítankovou ukázkou je zatížení vzdělávacích aktivit 19% DPH.

 

Co chystáte do budoucnosti?

Jak jsem řekl již v úvodu, služby , které nabízíme sledují především specializaci a kvalitu, v tom hodláme pokračovat i nadále. Je celkem jasné, že globalizační procesy v dohledné době ovlivní zásadním způsobem i kvalifikaci účetní profese, budeme se starat, abychom na tyto nové trendy ve vzdělávání byly připraveni a uměli našim klientům nabídnout to co pro svůj profesní rozvoj potřebují .

 

Děkuji za rozhovor.

 

Zuzana Koprdová, zuzana.koprdova@educity.cz

 

PhDr. Jaroslav Louka - ředitel ISU, a.s.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor