Ondřej Benda, manažer marketingu MÚVS při ČVUT Praha

Rozhovor s Ondřejem Bendou, manažerem marketingu Masarykova ústavu vyšších studií při ČVUT Praha

28.1.2010 - Doporučujeme

MBA studium má stále punc elitářství, říká Ondřej Benda, manažer marketingu Masarykova ústavu vyšších studií při ČVUT Praha. Ukončené vysokoškolské vzdělání bakalářského stupně, alespoň tři roky praxe, schopnost komunikace v anglickém jazyce. To je výčet základních požadavků, které musí splňovat každý zájemce o studium MBA (Master of Business Administration).

Cílem programu je připravit absolventy pro práci ve vrcholovém managementu. MBA kombinuje prvky distančního a prezenčního studia, výuka se realizuje převážně v angličtině. Délka kurzu záleží na každé škole (od několika měsíců až po roky).

Má však titul MBA stále co nabídnout? Nemůže být v dohledné době nahrazen jinými formami vzdělávání? Na otázky odpovídal Ondřej Benda z Masarykova ústavu vyšších studií.

Trvá i v současné době zájem o MBA studia?

Ano i ne. Trh MBA poslední dobou prochází změnami. Počet MBA škol se neustále zvyšuje a na trhu proto panuje tvrdá konkurence. Počet absolventů s titulem MBA je rok od roku vyšší a existují i názory, že se trh již brzy nasytí. Osobně si myslím, že zájemců o MBA program je a bude dost, jejich počet už ale nebude rapidně rok od roku narůstat.

 

Může absolvování MBA programu obstát v současném konkurenčním vzdělávacím prostředí? Nelze ho nahradit jinými variantami studia, jako je např. celoživotní/distanční vzdělávání, účast na nejrůznějších konferencích, seminářích, apod.?

MBA program má v porovnání s jinými vzdělávacími aktivitami několik výhod. Samozřejmě, že mám na mysli kvalitní MBA, nikoliv levnou (a možná i klamavou) náhražku. MBA svým posluchačům nabízí ucelené a přitom interaktivně zaměřené studium. Jednotlivé přednášky na sebe navazují a doplňují se. Nejde přitom pouze o studium teorie, kterou si člověk může načíst z knih sám, ale jde i o řešení konkrétních případů z konkrétních firem. Něco podobného vám standardní programy celoživotního vzdělávání, nebo jednotlivé konference nikdy neumožní.

Další výhodou je i kvalitní lektorský tým, který na MBA programech učí a měl by se rekrutovat z řad úspěšných manažerů, kteří za sebou mají léta zkušeností a nikoliv z řad teoretiků, se kterými se tak často setkáváme na vysokých školách.

 

Jakou hodnotu má pro personalisty jedinec s titulem MBA? Je to stále něco "extra", zkrátka výhoda, která uchazeče o zaměstnání zvýhodní proti ostatním zájemcům?

MBA má stále ještě punc elitářství. Člověk, který MBA má, tím dává najevo svou píli a ochotu do sebe a svého rozvoje investovat. To samo o sobě o něčem vypovídá. Samozřejmě, zkušený personalista se člověka s MBA titulem zeptá, kde titul získal. V ČR bohužel neexistuje legislativa, která by toto studium nějakým způsobem definovala. Je proto možné otevřít si dvoutýdenní kurz a na konci rozdávat "diplom" MBA. Nemusím asi připomínat, že takový "titul" má pramalou hodnotu.

Znám i společnosti, které nerady své zaměstnance na MBA posílají, ale když se jim naskytne příležitost takového k sobě přetáhnout, udělají to rády, obzvláště, pokud si svá studia hradil sám, bez přispění zaměstnavatele.

 

Absolvování MBA programu není levnou záležitostí - v jaké cenové relaci se pohybuje?

Studium MBA může stát cokoliv od 180 000 až do jednoho milionu, přičemž více méně platí přímá úměra mezi cenou a kvalitou. Všeobecně platí, že MBA za méně než 180 000 jsou trochu "podezřelá" a MBA nad 300 000 bývají alespoň částečně v anglickém jazyce za přispění zahraničních lektorů. Přesto bych ale apeloval na to, aby se potenciální posluchači, než své peníze investují, vždy důkladně informovali o tom, co nabízená cena zahrnuje a co ne, jaké reference mohou získat jak na nabízený program, tak na školu, která jej nabízí, (například u České asociace MBA škol).

 

Jaké požadavky jsou kladeny na zájemce o studium MBA?

Kvalitní MBA od svých posluchačů vyžaduje i píli a trochu sebezapření. Studium samo o sobě není natolik náročné, aby jej průměrně inteligentní posluchač nezvládl. Většina managementu je jen o zdravém selském rozumu a slušném jednání. Kvalitní studium však od svých posluchačů vyžaduje hodně práce i mimo školní lavice - posluchači musí hodně číst, hledat, srovnávat praxi s realitou, vypracovávat zadané úkoly atd. Je toho hodně, ale jen takové studium má svou hodnotu.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Zuzana Koprdová, zuzana.koprdova@insite.cz

 

Bc. Ondřej Benda - manažer marketingu Masarykova ústavu vyšších studií při ČVUT Praha


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz.



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor