PhDr. Zdeňka Kubrová, ředitelka a majitelka společnosti Pragoeduca, nám poskytla již druhý rozhovor.
Naštěstí nezměnilo. Pragoeduca je v současnosti stabilizovaná firma, má své hodnotné zákazníky, kterým poskytuje hodnotné služby. A v mém životě? Jsem ráda, že si udržuji kvalitní status-quo.
To samozřejmě souvisí s tím, jakému okruhu jsou naše vzdělávací programy určeny. Pro naše největší cílové skupiny je aktuální znalost legislativy prvořadým úkolem, takže jakékoliv výraznější změny v zákonech vyvolávají potřebu upřesňujícího a názorného, praktického výkladu. Již třetím rokem se výrazně zvýšila poptávka po tzv. firemním vzdělávání. Nyní jsme v situaci, kdy již máme téměř vyčerpanou lektorskou kapacitu pro naše klíčové zákazníky, kteří se u nás masivně vzdělávají a budují a mocně rozvíjejí potenciál svých lidí. Nejsme již proto v současnosti schopni vyhovět požadavkům na zajištění vzdělávání některým novým zákazníkům.
Skutečnost, že máme velmi stálou klientelu - mnoho lidí z jedné firmy se u nás vzdělává v různých kurzech - mě ubezpečuje v tom, že naše vzdělávací programy mají smysl, hodnotu pro zákazníka, pomáhají řešit aktuální i dlouhodobější problémy firem a že peníze, které zákazník vložil do vzdělávání svých lidí, byly investovány správně.
Samozřejmě mezi těmito dvěma typy kurzů je rozdíl, nikoli však v kvalitě a efektivitě. Na otevřeném kurzu se mohou detailně řešit pouze ty otázky, které platí obecně a pro všechny firmy (například výklad zákonů a jejich aplikace v praxi), nebo ve firmě pracuje pouze jeden člověk, kterého konkrétní kurz z hlediska jeho pozice zajímá a potřebuje si doplnit znalosti. Firemní kurzy jsou určeny pro větší skupiny lidí téže profese, většina programů firemního vzdělávání má výcvikový charakter, učí se stejnou metodikou a přijímají stejné know-how řešení konkrétních situací v jejich firmě. V těchto případech je samozřejmě účinnost takového programu větší.
Jedná se o dvě rozdílné formy, které nelze zcela srovnávat.
Mnoha cestami, dlouholetou zkušeností s formulováním a přípravou programů přesně dle potřeb zákazníka. Za skoro již 15 let jsme působili ve stovkách firem, mnoho programů je dokonale odladěných, pokud se jedná o pedagogickou stránku a použité metody práce s posluchači. Empatie a využití předchozích zkušeností našich manažerek při konkretizaci vzdělávacích programů přináší zákazníkovi maximální efekt.
Efekty vzdělávání by měly být patrné z toho, že se zlepší pracovní výsledky lidí, kteří se vzdělávání zúčastnili, zlepší se vnitrofiremní komunikace, členové pracovních týmů lépe organizují svou práci, efektivněji spolu komunikují, zkvalitní se mezilidské vztahy na pracovištích atd.
Důkladným a systematickým zjišťování vzdělávacích potřeb, plánováním profesního a osobního rozvoje jednotlivců a celých týmů (kariérové plány), úzkou spoluprací manažerů (nadřízených vzdělávaných skupin) s personálními manažery. Zní to příliš obecně a možná i proklamativně, ale já si zatím představím obrovský kus práce. A samozřejmě otevřené finanční zdroje. Bohužel představy některých firem o tom, že během několik hodin trvajícího výcviku z jejich lidí budou brilantní obchodní zástupci či rozhodní a schopní manažeři, jsou mylné. Je to dlouhá cesta, která nikdy nekončí. Rozhodně je však dobré začít a i několik hodin trvající program otevře dveře a ukáže na možnosti, jak se dále vzdělávat.
Bára Aubrechtová, bara.aubrechtova@insite.cz
Zdeňka Kubrová - ředitelka společnosti Pragoeduca
Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor