Ing. Jiří Krutina, zakladatel a spolumajitel společnosti REENGINE, s.r.o.

Rozhovor s Ing. Jiřím Krutinou, zakladatelem a spolumajitelem společnosti REENGINE, s.r.o.

28.1.2010 - Doporučujeme

Ing. Jiří Krutina nejprve absolvoval Fakultu aplikovaných věd ZČU v Plzni, obor matematicko-fyzikální inženýrství. Momentálně dokončuje doktorské studium na katedře počítačů ČVUT. Tématem jeho disertační práce je Procesní řízení jako správa požadavků na automatizaci. Jiří Krutina již pracoval jako softwarový analytik ve společnosti Sybase a jako procesní architekt v oddělení Strategie a architektury KB, a.s. V roce 2003 založil a nyní je spolumajitelem společnosti REENGINE, s.r.o.

Poradenstvím se zabývá řada společností a firem, v čem je Vaše společnost REENGINE specifická?

Specifičnost společnosti vidím ve dvou hlavních rovinách. První se týká samotného pozadí vzniku společnosti, druhou pak v tom, že společnost je tím, čím se zabývá v oblasti poradenství, tj. naše společnost je plně procesně řízená, což není právě tak obvyklé v této oblasti podnikání. Tento přístup společně s provázáním výsledků optimalizovaných business procesů našich zákazníků a našeho zisku je příčinou úspěšnosti naší společnosti.
REENGINE nevznikla s cílem stát se poradenskou společností nebo obecně s primárním cílem vytvořit podnikatelský subjekt, ale z vize a vhledu, který byl tak skutečný, že to, že vznikl následný podnikatelský subjekt zabývající se poradenstvím v oblasti procesního řízení a poskytováním dalších služeb, které s tímto úzce korespondují, bylo až druhotným zhmotňujícím efektem. Přesněji řečeno, uvědomění filozofie a názoru na nevyhnutelně nutné změny vnímání korporátních subjektů v informačním věku 21.století, které přináší procesní pohled odpovídající v plném uvědomění holistickému paradigmatu. Podnět se zrodil v našich myšlenkách dávno před tím, než se o procesním řízením začalo vůbec hovořit a než se stalo žhavým tématem, které se diskutuje v oblasti průmyslu a IT. Tak vznikla společnost, která se od začátku chová jako procesně řízený organismus s uplatněním všech konceptů v plném rozsahu, které jsou i hlavní náplní našich služeb zákazníkům.
Další významnou devizou jsou naše praktické zkušenosti s kompletním zaváděním procesního řízení na úrovni celé organizace, což považuji za ojedinělé v České republice.

 

V čem spatřujete její výhody a silné stránky?

Výhody společnosti, pramenící z jejích silných stránek, spatřuji zejména v již uvedených specifičnostech v rovině jejího vzniku. To se pak zrcadlí v kladení důrazu na vzdělávání, celkovou profesionalitu a holistické vnímání souvislostí. Konkrétně se pak tyto aspekty uplatňují v přístupu našich konzultantů, kteří již nekáží víno zákazníkům a sami pijí vodu, ale nabízejí a přímo se zákazníkem uplatňují principy, kterými se sami řídí ve své pracovní činnosti a které pro ně nejsou jen službou, kterou prodávají. Tento přístup, společně s plným respektováním konkrétní specifické domény zákazníka, přináší skutečnou, hmatatelnou přidanou hodnotu. My netvrdíme, že známe business zákazníka lépe než on, my mu přinášíme jiné - komplexní - vnímání a systémový přístup, který mu umožní lépe poznat jeho podnikání a tedy jej skutečně řídit, ne jen hasit požáry a ad-hoc reagovat na změny. Společně s ním odkrýváme skryté informační závislosti, které nejsou při běžném pohledu na organizaci viditelné. Pomáháme mu tedy tvořit jeho pohled na firmu v duchu procesního řízení: stejný business - jiná skutečnost, kdy klientovi nepředkládáme nesrozumitelné technologické koncepty zahalené do esoteriky technologického pojmosloví, ale naopak s cílem maximálně poznat jeho oblast podnikání se učíme jeho slovník a tak mu můžeme nejlepším způsobem předat naše know-how.
Samozřejmostí je pak tým zkušených lidí z různých oblastí průmyslu, který zahrnuje profesní zkušenosti od právníků, ekonomů, business analytiků až po softwarové inženýry a vývojáře, kteří sdílejí společnou vizi, ale zejména stejné životní hodnoty, které tvoří kolektivní jádro společnosti.

 

Jaké služby konkrétně nabízíte?

Služby spojené se zaváděním procesního řízení (Business Process Management), tj. popis a modelování stávajícího prostředí organizace, vytvoření a namodelování strategie v návaznosti na obchodní a výrobní procesy, analýza a optimalizace stávajícího stavu a vytvoření optimální procesní architektury organizace (Strategie, Procesy, Workflow, Organizační struktura, Interakce s vnějším prostředím, ...) pro kontinuální řízení změn a automatizovanou podporu vybraných procesů a aktivit pomocí software a samozřejmě vývoj tohoto software.
Pro potřeby modelování architektury zastupujeme americkou společnost Proforma Corporation (www.proformacorp.com), jejíž profesionální nástroj pro business modelování ProVision distribuujeme do střední a východní Evropy a používáme v rámci svých projektů.
Dále se zaměřujeme na oblast vzdělávání, neb jedním nejdůležitějších aspektů v současném věku je právě kontinuální proces sdílení informací a udržování profesních znalostí, zejména v technologické oblasti vývoje software. Nabízíme kurzy a konzultace v oblasti softwarového inženýrství a procesního řízení.
Náš tým je sestavený z odborníků, kteří mají praktické zkušenosti a znalosti z oblastí pokrývajících všechny aspekty potřebné pro fungovaní podniků a organizací, jak již jsem zmínil od právníků až po vývojáře, a dokáže tak zajistit jak specifickou, tak zároveň holisticky kompletní službu pro organizace.

 

Řekněte nám něco bližšího o vašich školeních.

Čistě po technické obsahové stránce se zaměřujeme na 3 hlavní oblasti:
- Procesní řízení
- Softwarové inženýrství
- Softwarové technologie
V oblasti procesního řízení se zaměřujeme jak na filozofii a koncepty BPM pro management a procesní architekty, tak i na praktické aspekty modelování a návrhu architektury. Dále v rámci praktické části business modelování je využíván nástroj ProVision, který je v této oblasti naprostou špičkou.
V oblasti SW inženýrství akcentujeme skutečné praktiky správného inženýrského přístupu a systémový procesní přístup na všechny aspekty životního cyklu vývoje od požadavků až po testování.
V oblasti technologií se zaměřujeme na hlavní trendy v oblasti tzv. Enterprise aplikací, tj. na jazyk Java, XML.
Jako doplněk našeho portfolia existují ještě speciální školení pro management postavená na transpersonální psychologii a školení marketingu s využitím informačních technologií. Všechna školení jsou zajišťována lektory, kteří prošli praxí v Blue Chips společnostech v České republice i zahraničí, což je nutné zejména pro oblast IT, mají tedy bohaté zkušenosti, které mohou zužitkovat při předávání znalostí. Směrem k zákazníkovi se snažíme o flexibilní přístup, tj. upravujeme školení dle potřeb zákazníka, zohledňujeme zákazníkem preferované technologie a nástroje a vytváříme specifická školení pro zákazníky se zaměřením na konkrétní tématickou oblast.

 

Co považujete při vzdělávání vašich klientů za nejdůležitější?

Je to zejména samotné ocenění hodnoty předávané informace zákazníkem v rámci procesu vzdělávání, kterého se posluchači u nás účastní, a její reálný přínos pro aktivity zákazníka.
V další rovině je to zejména zajištění příjemného prostředí během školení a přístup školitelů k posluchačům, neboť i prostředí a celková atmosféra ovlivňuje samotný proces vzdělávání. Naším cílem je, aby posluchači z našich kurzů odcházeli s pocitem skutečného přínosu, který uplatní ve své pracovní činnosti, a považovali s námi strávený čas za efektivní.

 

Jak rozvíjí REENGINE vlastní zaměstnance, poradce a lektory?

Jak již jsem řekl, naše společnost žije svojí filozofií, má tedy jako procesně řízená organizace zaveden vnitřní proces sebevzdělávání a sdílení informací napříč týmem konzultantů. Každý člen týmu má ve svém portfoliu konkrétní školení, případně oblast školení, kterou lektorsky zajišťuje, a má na starosti zajištění aktuálnosti školicích materiálů a zároveň ve společnosti platí za jistého guru pro danou oblast. Já sám jisté typy školení zajišťuji a tak se udržuji v kontaktu se stavem poznání v dané oblasti a s posluchači, tedy našimi zákazníky.
Nově vytvořená školení jsou nejprve školena interně pro členy týmu a tak je zajištěno sdílení informací a zároveň tento postup slouží jako jistá zkouška nanečisto. Všichni členové týmu absolvují školení potřebná pro výkon jejich aktivit: pro tým vývojářů software je nezbytným předpokladem například znalost UML.
Pro zajištění výuky jiných dovedností pro naše zaměstnance neváháme přistoupit k externímu vzdělávání u společností, které potřebné znalosti vyučují, nicméně primárně klademe důraz na samostudium, neboť i to je známka jistého stupně vývoje v procesu vlastního sebevzdělávání.

 

Co se za dobu Vašeho působení v oboru změnilo a jak?

Společnost REENGINE zahájila podnikatelskou činnost 1.9.2003. Primárně se zaměřuji na to, jak se mění naše společnost a jak se vyvíjí v jednotlivých oblastech v reflexi požadavků trhu. Nicméně, co vnímám globálně, je zejména obecný růst sektoru terciárního vzdělávání, a to díky logickým důsledkům disproporcí mezi nabídkou studijních oborů vysokých škol a požadavků reality trhu. Mohu hovořit pouze za oblast IT průmyslu a zde vidím jasný rozdíl mezi požadavky trhu a obsahem získaného vzdělání z vysokých škol, ze kterých vycházejí absolventi, kteří mají často hluboké znalosti z takových oblastí jako sémantika programovacích jazyků, prototypování algebraických specifikací apod., což je podle mého názoru hrot poznání, ale praxe ukazuje, že pro reálnou práci jsou tyto znalosti často nepoužitelné. Navíc pro rychle se rozvíjející oblasti, jako je například procesní řízení, neexistují v současné době v České republice žádné studijní obory, natož vyučující.
Myslím si, že se nacházíme v době, kdy i lidé u nás zjišťují, že je potřeba být flexibilní i v získávání znalostí mimo svůj vystudovaný obor z vysoké školy a že není podstatné lpět na svém typu vzdělání, ale být flexibilní, stejně jako je tomu například v USA. Jedná se i o sociologický problém jistého vývoje vnímání vzdělání jako takového, které již nelze vnímat jako nějaký status (titul), který očekáváme, že bude ohodnocen někým z venku, ale jako standard pro vlastní sebehodnocení a vytvoření vlastní hodnoty na trhu. Souvisí to s celkovým přesunem k větší osobní zodpovědnosti. A tak trh se vzděláváním musí být na stejné vlně jako reálné potřeby a o to se snažíme.

 

Jak se o vás klienti dozvídají, jak se REENGINE prezentuje?

Používáme klasické nástroje marketingu včetně propagace. Formy propagace jsou navrhovány individuálně pro každý proces (obvyklou terminologií: produktovou řadou).
Nicméně za nejdůležitější považujeme to, aby tam, kam vstoupíme, byla vidět přidaná hodnota a vznikl dobrý pocit zákazníka, že pro něj naše služby znamenají přínos. Všichni členové našeho týmu velmi dobře vnímají význam a konsekvence jejich aktivit pro společnost.
Pro oblast procesního řízení pořádáme společně s partnerskými společnostmi odborné semináře a tzv. Executive Briefings - přednášky o BPM formou pracovních snídaní pro představitele vybraných korporací.

 

Co chystáte do budoucnosti?

Ve střednědobém horizontu plánujeme konsolidaci divize zaměřující se na vzdělávání a rozšíření portfolia školících aktivit do oblasti ekonomie a práva spojeného s IT a procesním řízením. Budeme se snažit, aby nás trh vnímal jako dodavatele nanejvýš aktuálních a prakticky použitelných informací a best practices, které reflektují potřeby trhu a umožňují absolventům našich školení a rekvalifikací prosadit se na dynamickém trhu práce, který na zaměstnance klade stále vyšší nároky.
V oblasti procesního řízení se staneme společností, která bude vnímána jako přední technologicky nezávislý dodavatel služeb v oblasti zavádění procesního řízení a souvisejících služeb v České republice.
V oblasti informačních technologií budeme pokračovat ve spolupráci s významnými dodavateli moderních a revolučních IT technologií a budeme vytvářet nová strategická partnerství nejen v rámci České republiky.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Bára Aubrechtová, bara.aubrechtova@insite.cz

 

 

Doplňující otázky:

 

Oblíbený autor, kniha: Oblíbeným autorem je každý, skrze kterého mluví život sám, a knihy, co promlouvají duší světa a nás samých.
Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Dříve jsem prošel spektrem žánrů, který reflektoval můj osobní vývoj, od heavy a doom metalu, po současné více zvnitřněné skladby z oblasti vážné hudby. Poslední hudební počin, který mě upoutal, je poslední tvorba kontroverzního fenoménu Daniela Landy.
Oblíbená činnost: Každá plně vědomá činnost, která přináší radost a soulad.
Kam byste se chtěl/a podívat: Asi bych dokázal vyjmenovat spoustu míst, ale pokud jsem tam ještě nebyl, tak tam zřejmě zase tak nechci, nebo to nepovažuji za tak důležité.
Na co se těšíte: Na každý další nádech, aniž bych jej očekával.
Čeho se bojíte: A lze se něčeho reálně bát?
Váš největší pracovní úspěch: Nalezení partnera, se kterým jsem založil a spoluvlastním společnost.
Vaše motto: "Já jsem, který je."
Oblíbený nápoj: voda
Oblíbená rozhlasová stanice: dříve BBC, dnes rádio neposlouchám
Oblíbené periodikum: Nemám žádné, které bych nazýval oblíbené.
Oblíbený server: Nemám žádný, který bych nazýval oblíbený.
Kým nebo čím byste chtěl/a být v příštím životě: Pracuji na tom, aby již nedošlo k mé další reinkarnaci. A o to více nyní žiji vědomě a ve vědomí tento současný život a vím, že je poslední.

 

Ing. Jiří Krutina - zakladatel a spolumajitel společnosti REENGINE, s.r.o.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor