RNDr. Jana Pradlová, CSc., vedoucí oddělení distančního vzdělávání IBM ČR

Rozhovor EduCity s RNDr. Janou Pradlovou, CSc., vedoucí oddělení distančního vzdělávání IBM ČR

28.1.2010 - Doporučujeme

Jana Pradlová vystudovala Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze, kde také následně obhájila svoji disertační práci. Jako odborný asistent působila jak na této škole, tak i na Západočeské univerzitě v Plzni, kde mj. vedla středisko dalšího vzdělávání dospělých. Od roku 2002 pracuje ve firmě IBM, v současnosti na pozici vedoucího oddělení distančního vzdělávání a manažera e-learningových projektů. Má mnoholeté zkušenosti v oblasti přípravy, realizace a vedení vzdělávacích projektů. Je autorkou či spoluautorkou několika monografií, skript a učebnic, několika desítek odborných článků. Podílí se na přípravě e-learningových kurzů a vzdělávacích multimedií, výsledky pravidelně prezentuje na konferencích.

Co je hlavní náplní oddělení distančního vzdělávání IBM Česká republika?

Společnost IBM si stále většina lidí spojuje především s výrobou osobních počítačů a počítačových serverů. Málokdo ale ví, že jsme také přední světová firma v oblasti vzdělávání zahrnujícím jak klasickou výuku ve třídách, tak nejmodernější trendy distančního vzdělávání, především formou e-learningu. Komplexní IBM služby distančního vzdělávání v sobě zahrnují především:

  • přípravu vzdělávací strategie (vyhodnocení vzdělávacích potřeb, posouzení efektivnosti, analýzy návratnosti, návrhy řešení a metodiky organizace vzdělávání),
  • přípravu obsahu (vytvoření vzdělávacích materiálů, přizpůsobení hotových kurzů, převedení do on-line podoby, vyškolení autorů kurzů, lokalizace, certifikace),
  • předávání znalostí (klasickou výukou, konzultacemi s experty, lektorské služby, on-line týmy, školení),
  • technologické služby (nástroje pro studium, spolupráci, prostředky pro tvorbu on-line kurzů, virtuální třídy či vzdělávací portály, mobilní notebookové učebny),
  • veškerou potřebnou integraci (stávajících vzdělávacích programů, používané technologie, firemní infrastruktury, integrace firemních procesů),
  • služby outsourcingu (od návrhu vzdělávání až po provoz vzdělávacího systému a podpora firemních procesů).

V České republice realizujeme celou šíři výše popisovaných služeb, především zásluhou každého z mých kolegů - vysoce vzdělaných, flexibilních a věkem mladých členů našeho týmu. Další odbornou podporu v námi realizovaných projektech získáváme od specialistů z divizí hardware, software a business konzultací, stavíme i na IBM patentech v oblasti vzdělávání.

 

Jaká je vaše filozofie vzdělávání?

Princip námi poskytovaného vzdělávání je jednoduchý. Ať hovoříme o prezenčních kurzech, e-learningu, virtuálním vzdělávání apod., stále se jedná o vzdělávání (učení). A rozdíl mezi učením dobrým a špatným vidíme ve volbě vhodných či nevhodných metod a forem na základě skutečných vzdělávacích potřeb jednotlivce. Moderní formy vzdělávání umožňují individuální přístup pro každého studujícího, přestože může být počet všech studujících vyčíslován v tisících. A náš tým je tady proto, aby analyzoval, navrhoval a realizoval vhodné podmínky jednotlivců ke studiu.

 

Pro koho jsou vámi poskytované služby distančního vzdělávání určeny?

Až dosud jsme se v České republice zaměřovali především na oblast distančního vzdělávání dospělých, tj. na oblast celoživotního vzdělávání rozšiřujícího či rekvalifikačního. V této oblasti k našim zákazníkům patří například American Airlines, American Express, Daimler Chrysler S.A., Sony, Česká správa sociálního zabezpečení, Úřad vlády ČR, Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, Český Telecom a celá řada dalších. V současné době připravujeme projekty zaměřené na vzdělávání dětí a mládeže.
Máme výhodu, že celosvětové zkušenosti spolu s naším hlavním cílem dodat každému zákazníkovi funkční řešení odpovídající jeho skutečným vzdělávacím potřebám způsobuje, že se na nás naši zákazníci obracejí opětovně.

 

Jaké nabízíte e-learningové kurzy?

Vámi zmiňované kurzy nabízíme podobně jako většina poskytovatelů v oblasti vzdělávání dospělých. Naše české i cizojazyčné knihovny tisíců takových kurzů pokrývají celé spektrum jednotlivých témat.
Od ostatních poskytovatelů se však lišíme v nabídce ucelených českých vzdělávacích programů distančního vzdělávání (nikoli jen e-learningového). V těchto programech je dle studijních potřeb připravena strategie vzdělávání, pomocí které se pak kombinují efektivní metody učení a jim odpovídající technologie. Vychází se při tom z celosvětově patentované metodiky přípravy vzdělávacího obsahu, z tzv. čtyřvrstvového modelu učení (IBM 4-Tier Learning Model). Obliba takového vzdělávacího obsahu vyvolala u našich zákazníků zájem o programy pro organizátory a autory distančního vzdělávání. A tak učíme, jak učit či jak připravovat učení.
Oceněním vzdělávacího obsahu distančního vzdělávání připravovaného naším týmem v IBM Česká republika jsou jednak úspěchy v mezinárodních soutěžích, především však počet více jak 75 000 "člověkokurzů", které v našich programech realizujeme.

 

V čem vy osobně spatřujete výhody a nevýhody e-learningu?

Vhodnost použití e-learningu se diskutuje několik posledních let, hledají se možnosti jeho efektivního nasazení, nabídka služeb jednotlivých dodavatelských firem se postupně rozšiřuje. Při probíhajících debatách, v přednáškách na konferencích či v článcích na toto téma se často používá jednoduchá představa, ve které je e-learning chápán jako nástroj k poskytování informací vzdělávacího obsahu prostřednictvím internetu/intranetu.
Dle mého názoru takto pojímaná "definice" není nesprávná, není však ani zcela správná. Neumožňuje totiž pochopit skutečný význam tohoto relativně nového fenoménu, neumožňuje pochopit radikální změnu, kterou do našeho tradičního vzdělávání elektronické vzdělávání přináší. Tak například v oblasti vzdělávání dospělých by měl být e-learning chápán spíše jako série procesů vedoucí k realizaci vzdělávání elektronickými prostředky v kombinaci se standardní prezenční výukou. Přičemž musí docházet k začlenění vzdělávacích prvků přímo do pracovního procesu, i k významné transformaci samotného obsahu prezenčního vzdělávání. Realizace technologií (nasazení LMS, příprava multimediálních prvků v elektronických kurzech apod.) nemůže být zaměňována za vzdělávání, stejně jako není za vzdělávání na střední škole považována výstavba školní budovy a její následné vybavení učebnicemi.

 

Zajišťujete vzdělávání vlastním zaměstnancům?

S e-learningem začala firma IBM nejdříve u sebe - zavedením potřebných vzdělávacích systémů (univerzit) spolu s vlastními kurzy či programy připravovanými zkušenými odborníky pro základní profesní skupiny. Později byly v rámci vnitrofiremní univerzity vytvořeny vzdělávací programy pro naše obchodní partnery, a následně došlo k rozšíření zmiňovaných aktivit i směrem k našim zákazníkům. Proto náš pohled je: nabízíme vzdělávání zákazníkům, protože jsme ozkoušeli, že umíme vzdělávat vlastní zaměstnance.

 

Jaké novinky vaše společnost chystá?

O realizovaných novinkách v oblasti vzdělávacího obsahu, které již přecházejí z oblasti novinek do našeho nabídkového standardu, jsem již hovořila. Další současnou novinkou je realizace tzv. vzdělávání "workplace". Vysvětlím podrobněji, aniž bych chtěla diskutovat jednotlivé výhody a nevýhody dílčích možností, to by bylo na celou jednu samostatnou přednášku.
První typ realizace e-learningu, který je běžně poskytován, nazýváme "dodávka vzdělávacích ostrůvků". Jedná se o rozšíření stávajícího prezenčního vzdělávání o samostatné časově omezené e-learningové kurzy, např. vzdáleným přístupem do hosting vzdělávacích portálů. Obrazně tento stav můžeme přirovnat ke škole, která posílá své žáky do dalších vzdělávacích institucí, např. jazykových škol, autoškol apod. Druhým typem realizace - "dodávka technologie a obsahu" už z názvu o svém podobě hodně napovídá. Obrazně můžeme tento stav přirovnat ke škole, která si nechá postavit na sousedním (ať vlastním či pronajatém) pozemku ještě jednu školu s mnoha novými funkcionalitami a vybaví ji základní studijní literaturou. Oba výše jmenované způsoby realizace či jejich dílčí části jsou poskytovány na českém trhu zcela běžně. I naše společnost u zákazníků, u kterých je to vhodné, dodává řešení formou takových typů projektů.
V současné době však přicházíme na náš český trh s naprostou novinkou nazývanou "WorkPlace". Jedná se o zcela modulární řešení, které zahrnuje

  • implementace jen těch nástrojů potřebných pro vzdělávání, které v dané organizaci chybějí či je třeba je obnovit,
  • dále pak vytváření vzdělávacích programů kombinované formy vycházející ze vzdělávací strategie organizace, např. v rámci postupného proškolování stávajících lektorů prezenčního vzdělávání
  • a to vše s využitím či úpravou stávajících procesů, doplněním těch chybějících.

Tento typ realizace je vhodný pro organizace nebo skupiny organizací, které si uvědomují, že vzdělávání dospělých se stává součástí každodenní činnosti jejich zaměstnanců, že jednotlivé nástroje je třeba sdílet dle skutečných pracovních potřeb. Mail je používán jak k odesílaní úředních dopisů tak i k zasílání dotazů lektorovi, virtuální třídy jsou používány jak k pracovním poradám tak ke vzdělávacím aktivitám, elektronické kurzy slouží k samostatnému studiu i k vyhledání informací potřebných při plnění pracovního úkolu apod. K úspěchu takových řešení je potřebné kromě odpovídajících technologických nástrojů (nikoli běžných LMS) také správné projektové řízení postavené na této nové filozofii podoby vzdělávání dospělých.
Tak to byla dvojice novinek již plně či postupně realizovaných. V současné době pracujeme na přípravě další z výrazných novinek na českém trhu, kterou představíme na jaře roku 2005. Věříme, že bude přijata veřejností stejně pozitivně jako dvojice novinek zde popisovaných.

 

Jaké cesty vás přivedly k této práci?

Přestože se v oblasti vzdělávání pohybuji takřka celý svůj život, k distančnímu vzdělávání ve společnosti IBM jsem došla (dojela) shodou náhod a nepředvídaných okolností. Hlavní podíl na tom měl řidič meziměstského autobusu, který mi půjčil peníze na cestu na konkurz v IBM poté, co jsme po nástupu do autobusu zjistila, že moje peněženka zůstala doma.

 

Chtěla byste ještě něco dodat?

Jen myšlenku Mahatma Gandhiho: "Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever."

 

Děkuji za rozhovor.

 

Bára Aubrechtová, bara.aubrechtova@insite.cz

 

 

Doplňující otázky:

 

Oblíbený autor, kniha: Z těch mnoha desítek metrů knih, které doma máme, jich mám ráda většinu. Bohužel některými již jen nostalgicky listuji (např. Pradlová - Příklady z diferenciální geometrie).
Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Takovou hudbou jsou vždy koledy zpívané mými dětmi v období Vánoc.
Oblíbená činnost: Poslouchat tlukot dětských srdcí.
Váš největší pracovní úspěch: Spokojenost účastníků našich vzdělávacích programů a studentů mých vysokoškolských přednášek.
Oblíbený nápoj: Svařák či grog podávaný v jakémkoli horském středisku.
Oblíbené periodikum: Rodinný časopis vydávaný mým synem.
Oblíbený server: Všechny servery, na kterých jsou realizovány naše vzdělávací univerzity.
Kým nebo čím byste chtěl/a být v příštím životě: Budu ráda vším, jen bych nechtěla být mým vlastním manželem.

 

RNDr. CSc. Jana Prádlová


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor